• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    18°C 14.6°C / 20.2°C
    1 BF
    61%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    17°C 14.1°C / 18.8°C
    0 BF
    55%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    17°C 14.0°C / 20.7°C
    1 BF
    61%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 13.6°C
    0 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 14.6°C
    2 BF
    77%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    17°C 13.6°C / 18.6°C
    2 BF
    43%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 13.4°C / 15.0°C
    2 BF
    30%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.6°C / 20.1°C
    2 BF
    66%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    17°C 15.8°C / 20.3°C
    2 BF
    67%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    1 BF
    58%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.1°C / 19.4°C
    2 BF
    63%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 21.2°C / 21.2°C
    2 BF
    46%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.9°C / 20.9°C
    3 BF
    64%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    0 BF
    66%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.3°C / 17.3°C
    2 BF
    41%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    22°C 17.8°C / 22.7°C
    3 BF
    55%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    17°C 14.8°C / 21.6°C
    0 BF
    67%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    18°C 13.8°C / 17.7°C
    1 BF
    78%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 14.3°C / 18.9°C
    2 BF
    66%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 13.8°C
    2 BF
    47%

Jennifer Nelson, «To Be Voiced»

Foto by Natalia Papadopoulou, © Jennifer Nelson, 2021
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κάν’ το όπως ο Μπόις

  • A-
  • A+
Με αφετηρία τη φράση του σπουδαίου Γερμανού καλλιτέχνη «Ολα είναι σε μια κατάσταση αλλαγής», οι Jennifer Nelson και Janis Rafa δημιούργησαν νέα βίντεο όπου ερευνούν τις συνδέσεις ανάμεσα στη φύση και τον άνθρωπο, προτείνοντας τη θεραπευτική δύναμη της τέχνης.
Ακολουθήστε μας στο Google news

«Η τέχνη είναι η μόνη επαναστατική ενέργεια. Μ’ άλλα λόγια η κατάσταση μπορεί να αλλάξει μόνο με την ανθρώπινη δημιουργία», δήλωνε ο Γιόζεφ Μπόις, από τους πιο σημαντικούς και εμβληματικούς καλλιτέχνες της μεταπολεμικής περιόδου. Μέσα από τα έργα, τις παρεμβάσεις, τη στάση ζωής του ο Γερμανός καλλιτέχνης ανέδειξε τις κοινωνικές, πολιτικές και οικολογικές διαστάσεις της τέχνης. Πρωτοπόρος στα χάπενινγκ, δεν δίστασε να κλειστεί επί τρεις μέρες σε ένα κλουβί με ένα κογιότ τυλιγμένος σε μια τσόχινη κουβέρτα, σε γκαλερί του Μανχάταν, εν μέσω του πολέμου στο Βιετνάμ, στέλνοντας πρόσκληση συμφιλίωσης του ανθρώπου με τη φύση, του καταπιεστή με τον καταπιεζόμενο.

Janis Rafa, «Ο φόβος μη μείνει ξεχασμένο το ζώο για πάντα κάτω απ’ το έδαφος»

©Janis Rafa, 2021

Αν ζούσε σήμερα ο σαμάνος της τέχνης με το διεισδυτικό βλέμμα και το αινιγματικό χαμόγελο, θα γινόταν 100 χρόνων (1921-1986). Η πατρίδα του τον τιμά με σημαντικά αφιερώματα και το Goethe- Institut στην Αθήνα οργανώνει το πρότζεκτ «Everything is in a State of Change», που επιμελήθηκε η ιστορικός Τέχνης και επιμελήτρια Δάφνη Βιτάλη, η οποία προσκάλεσε δύο καλλιτέχνιδες, την Jennifer Nelson (Ελλάδα/ΗΠΑ) και την Janis Rafa (Ελλάδα/Ολλανδία), να δημιουργήσουν νέα έργα με αναφορές και σε διάλογο με το πλούσιο έργο του Γιόζεφ Μπόις αλλά και την καλλιτεχνική του έρευνα.

Ο τίτλος «Everything is in a State of Change» [Ολα είναι σε μια κατάσταση αλλαγής] είναι μια φράση του Μπόις που χαρακτηρίζει τις μετασχηματιστικές δυνατότητες της τέχνης, ενώ αντικατοπτρίζει την εποχή που διανύουμε. Με τα έργα τους η Jennifer Nelson και η Janis Rafa επιχειρούν να ερευνήσουν τις συνδέσεις ανάμεσα στον φυσικό και ζωικό κόσμο και στην ανθρώπινη ύπαρξη, προτείνοντας παράλληλα με ποιητικό τρόπο τη θεραπευτική δύναμη της τέχνης για μια ανθρωπότητα που –εν μέσω μιας πανδημίας– αναζητά τρόπους αναζωογόνησης του εαυτού και μια αίσθηση ανανεωμένης ελπίδας για το μέλλον, όπως συνέβαινε και στη μεταπολεμική περίοδο κατά την οποία έζησε ο ανατρεπτικός Γερμανός δημιουργός.

■ Το έργο «To Be Voiced» είναι μονοκάναλο 15λεπτο βίντεο και η Jennifer Nelson συνεργάστηκε με οικολόγους, βιολόγους, παιδιά, έναν καλλιτέχνη που δουλεύει με ήχο και έναν διευθυντή χορωδιών για να μελετήσει και να συζητήσει την περιβαλλοντική και τη μελλοντική κληρονομιά μας, δίνοντας έμφαση στη μάθηση μέσω της ακοής. Εστιάζοντας στον Υμηττό, η Nelson σχεδιάζει και πραγματοποιεί ένα εργαστήριο με παιδιά, δημιουργώντας μια στενή σχέση με τον συγκεκριμένο αυτόν τόπο και προτείνοντας να σκεφτούμε τα «νόμιμα δικαιώματα» του περιβάλλοντος και τον σεβασμό που οφείλουμε στη φύση.

Γιόζεφ Μπόις, «I Like America and America Likes Me», 1974

​© Joseph Beuys

Στο εικαστικό της βίντεο, τα παιδιά προσπαθούν να αναπαραγάγουν ή να φανταστούν τις άγριες κραυγές των απειλούμενων ειδών, εδραιώνοντας έναν δεσμό με την τοπική χλωρίδα και πανίδα που κινδυνεύει να εξαφανιστεί. Μια πράξη ενσυναίσθησης και αναγνώρισης της ύπαρξης  των άλλων, παρόμοια με τις προθέσεις του Μπόις στις περφόρμανς του με τα νεκρά ή τα ζωντανά ζώα.

■ Το μονοκάναλο 12λεπτο βίντεο της Janis Rafa «Ο φόβος μη μείνει ξεχασμένο το ζώο για πάντα κάτω απ’ το έδαφος» έχει μια εφιαλτική, κλειστοφοβική ατμόσφαιρα ενός φανταστικού υπόγειου κόσμου που κατοικείται από ζώα και όπου η ανθρώπινη παρουσία υποδηλώνεται μόνο. Γίνεται μια διακριτική αναφορά στα πρώτα χρόνια της δουλειάς του Μπόις κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο και τον τραυματικό βίο του, όπως και στην αξιοσημείωτη δράση του με τίτλο «I Like America and America Likes Me» (1974), όπου ο καλλιτέχνης μοιράστηκε έναν μοναχικό χώρο μαζί με ένα κογιότ για τρεις ημέρες. Το κινηματογραφικό βλέμμα εναλλάσσεται ανάμεσα στην οπτική γωνία του ανθρώπου και των ζώων, καθώς η κάμερα στρέφεται από τη θέση του ανθρώπου σε εκείνη των σκύλων. Μπορούμε να αναγνωρίσουμε αντίθετα ζεύγη: το κτηνώδες εναντίον του ανθρώπινου, τον δράστη εναντίον του θύματος, τον κυνηγό εναντίον του θηράματος, την υποταγή εναντίον της δύναμης, τη σκληρότητα εναντίον της συμπόνιας, το άγριο και ελεύθερο εναντίον του έγκλειστου...

Info: Goethe-Institut Athen, Ομήρου 14, τηλ. 210-3661000. Μέχρι 22/7. Στις 3/6 θα παρουσιαστούν τα νέα βίντεο στον θερινό κινηματογράφο «Αιολία» στην Καισαριανή. Ο Γερμανός βιολόγος και φιλόσοφος Cord Riechelmann θα δώσει μια σύντομη διάλεξη για τον Μπόις και τα ζώα, ενώ οι δύο καλλιτέχνιδες θα συνομιλήσουν με το κοινό. Είσοδος ελεύθερη.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ενας «ποιητής» της γλυπτικής
Επίκαιρη η αθηναϊκή έκθεση του Τζουζέπε Πενόνε στο κέντρο της πόλης, καθώς μας θυμίζει τις καταστροφές στη φύση από την ανθρώπινη παρέμβαση και τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.
Ενας «ποιητής» της γλυπτικής
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η «Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων» και της εικονικής πραγματικότητας
Το μουσείο Victoria & Albert του Λονδίνου, εξετάζει διαχρονικά την ιστορία της «Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων» με μία έκθεση μέσα από 300 αντικείμενα και πέντε ενότητες εξερευνώντας τον πολιτιστικό αντίκτυπό...
Η «Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων» και της εικονικής πραγματικότητας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Σύγχρονοι καλλιτέχνες δίνουν μορφή και χρώμα στη «Θεία Κωμωδία»
Με αφορμή τα 700 χρόνια από τον θάνατο του Ντάντε Αλιγκέρι μια μοναδική, περιοδεύουσα έκθεση με δημιουργίες πέντε εικαστικών διεθνούς ακτινοβολίας ξαναζωντανεύει το μνημειώδες έργο του Μέγιστου Ιταλού...
Σύγχρονοι καλλιτέχνες δίνουν μορφή και χρώμα στη «Θεία Κωμωδία»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Θέλω τα έργα μου να είναι ανοιχτά σε κάθε βλέμμα και ανάγνωση»
Η ζωγράφος Ελέσα Αντύπα μιλά για την παρουσίαση της πρώτης ατομικής της έκθεσης και για τη τέχνη εν μέσω πανδημίας και τον ρόλο της στη χώρα.
«Θέλω τα έργα μου να είναι ανοιχτά σε κάθε βλέμμα και ανάγνωση»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Κόντρα στην πανδημία, με καλλιτεχνικό και κοινωνικό έργο
Για πρώτη φορά πέντε κολεκτίβες διεκδικούν το κορυφαίο εικαστικό βραβείο Τέρνερ στη Βρετανία με το έργο των καλλιτεχνών να δημιουργείται εν μέσω λοκντάουν.
Κόντρα στην πανδημία, με καλλιτεχνικό και κοινωνικό έργο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο Μιχαήλ Αγγελος του Καπιτωλίου
Ο ελληνικής καταγωγής ζωγράφος, Κωνσταντίνος Μπρουμίδης, που ανέλαβε να ζωγραφίσει τον εκθαμβωτικό θόλο της Ροτόντας του Καπιτωλίου.
Ο Μιχαήλ Αγγελος του Καπιτωλίου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας