Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Δεν μπορούν να μας ακυρώσουν την άνοιξη»

Τζένη Κωδωνίδου

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Δεν μπορούν να μας ακυρώσουν την άνοιξη»

  • A-
  • A+
Μαζί με το ελπιδοφόρο μήνυμα του Ντέιβιντ Χόκνεϊ, η Γκαλερί Ζουμπουλάκη μάς στέλνει εικόνες από τα εργαστήρια των καλλιτεχνών με τους οποίους συνεργάζεται, τώρα που όλοι δοκιμαζόμαστε, τώρα που η τέχνη χρειάζεται να βρίσκεται στη ζωή μας περισσότερο από ποτέ.

«Να θυμάστε, δεν μπορούν να μας ακυρώσουν την άνοιξη». Το μήνυμα του Ντέιβιντ Χόκνεϊ μάς φέρνει ομορφιές στα μάτια και τη δύναμη της αντίστασης που ξυπνάει από τη λήθη του χειμώνα. Κλεισμένος στο ατελιέ του, χαζεύει προφανώς τη φύση που ακολουθεί απερίσπαστη τον κύκλο της ζωής.

Ο 82χρονος Βρετανός, από τους πιο επιδραστικούς καλλιτέχνες, παραγωγικός και ο πιο ακριβοπληρωμένος εν ζωή ζωγράφος, μας ανοίγει το παράθυρο στον κήπο των εσπεριδοειδών με τις ευδαιμονικές μυρωδιές, τις πολύχρωμες φρέζες, τους κρίνους, τις ανθισμένες ροδακινιές, τις κορομηλιές...

Μαζί με το δικό του μήνυμα η Γκαλερί Ζουμπουλάκη μάς στέλνει τα νέα των καλλιτεχνών με τους οποίους συνεργάζεται. Εικόνες από τα εργαστήριά τους και τα καινούργια έργα που γίνονται ή επωάζονται τούτη την πρωτόγνωρα ζοφερή εποχή, που η οσμή του θανάτου απλώνεται εφιαλτικά πάνω από την Ευρώπη και ο καθένας δοκιμάζεται με τον δικό του τρόπο. Περιορισμένοι κατά μόνας, καλλιτέχνες και κοινό επιχειρούν να δημιουργήσουν νέες γέφυρες επικοινωνίας.

«Οι καλλιτέχνες δουλεύουν συνήθως αποκομμένοι στα ατελιέ τους. Τους ζητήσαμε, λοιπόν, να μοιραστούν μαζί μας το ήδη μοναχικό επάγγελμά τους», μας γράφουν οι άνθρωποι της γκαλερί και δεσμεύονται ότι «θα προσπαθούμε να σας στέλνουμε εικόνες από τα εργαστήριά τους ή από έργα που δουλεύουν αυτό το διάστημα, λίγες σκέψεις που νιώθουν την ανάγκη να μοιραστούν και άλλα νέα από τον κόσμο της τέχνης που τώρα χρειάζεται να βρίσκεται στη ζωή μας περισσότερο από ποτέ».

Ο Γιάννης Αδαμάκης περιγράφει. «Ανοιξα τα τετράδιά μου. Εψαξα στις λίστες μου. Χρώματα, βερνίκια, medium, πινέλα, τελάρα. Αγχώθηκα να προλάβω πριν κλείσουν τα μαγαζιά. Το κακό είναι ότι ψωνίζω από διάφορα. (Είμαι και παράξενος. Το ένα μού μυρίζει, τ’ άλλο μού βρομάει.) Τι λείπει, αναρωτήθηκα. Τίποτα. Κι όμως, πάντα κάτι λείπει».

Από το μικρό χωριό Σκοπιά στη Φλώρινα, ο Χάρης Κοντοσφύρης ζωγραφίζει, σκέφτεται και μας γράφει: «(...) Αυτές τις μέρες ολοκλήρωσα ένα τρίπτυχο πάνω στην Ευαγγελική αποκάλυψη του τόπου του Ιωάννη με κενόν ουρανό και γη, όπου όλα είναι δημιουργημένα και αφιερωμένα στο κενό: Το αφτιασίδωτο Πάτμιο σπίτι στον νυχτερινό ουρανό και ο κενός ουρανός στη νυκτώδη Πατμία. Ανάμεσα στους λιγοστούς ήλιους της Φλώρινας, από τους χάσκοντες διήμερους χιονιάδες του ανοιξιάτικου οροπεδίου της Πελαγονίας στην ευρυχωρία της αυλής του παλιού στάβλου, δίπλα απ’ τις “ματιασμένες” ανοιξιάτικες κερασιές. Τα έργα, πολύμηνα και άκαιρα, οδεύουν στην ολοκλήρωσή τους. Η ελευθεριακή απομόνωση μιας παραμεθόριου πόλης είναι το κενό αγνάντεμα ενός εικαστικού καθηλωμένου στο παγωμένο φλωρινιώτικο σινιάκι ή στο χιονισμένο τοπίο ή στο τριβόλισμα των πουλιών». Και καταλήγει: «Καλή απόμακρη συναναστροφή».

❏ Το δικό της «Shut down all» δημιούργησε η Τζένη Κωδωνίδου «δεν το λέω εγώ... οι γιατροί στη βόρεια Ιταλία το λένε...» μας θυμίζει και, πλέον, όχι μόνον εκείνοι.

❏ Περιορισμένος αλλά δημιουργικός και ο Νίκος Λαγός. «Κλεισμένος στο εργαστήριο και στο σπίτι, λόγω του ιού, έφτιαξα ένα καινούργιο έργο από τη σειρά που κάνω αυτόν τον καιρό, που έχει τίτλο “Νεκροκεφαλές και Καρδιές”».

Ο Νίκος Μόσχος, που πρόσφατα είδαμε την ατομική του έκθεση «Συνθήκες προσαρμογής» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη (13 Φεβρουαρίου-7 Μαρτίου 2020), σημειώνει πως «ένα άδειο τελάρο περιμένει στο καβαλέτο. Εδωσε τον τίτλο “Day one for King Stone Grower” σε συνέχεια της έκθεσης».

Η Ιωάννα Ράλλη παραμένει σε καραντίνα λόγω άφιξης από το εξωτερικό και όπως λέει: «Η ζωή μου δεν αλλάζει και πολύ, έτσι κι αλλιώς τις μέρες μου στο εργαστήρι τις περνώ. Ισα ίσα με ανακουφίζει ότι δεν έχω καμία υποχρέωση εξωτερική. Ο εσωτερισμός, λοιπόν, σε όλο του το μεγαλείο. Παρήγγειλα ψώνια, μου τα ‘βαλε στο ασανσέρ κι εγώ με τη σειρά μου τα χρήματα στο ασανσέρ. Σύγχρονος ερημίτης… αντί καλάθι… ασανσέρ...».

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Βλέποντας τέχνη... στο 1,5 μέτρο
Μερικές γκαλερί επέστρεψαν για λίγες ημέρες, κυρίως με εκθέσεις που είχαν διακόψει τα μέτρα κατά της πανδημίας αλλά και με νέες, και περιμένουν τους φιλότεχνους, με τις απαραίτητες αποστάσεις.
Βλέποντας τέχνη... στο 1,5 μέτρο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Επιστρέφουν» οι Ελληνες καλλιτέχνες της Διασποράς
«Αφαιρετικές προσεγγίσεις» 19 πρωτοποριακών εικαστικών μας οι οποίοι έδρασαν και αναγνωρίστηκαν στις μητροπόλεις της τέχνης, τη Νέα Υόρκη, το Παρίσι, το Λονδίνο, μέσα από έργα της συλλογής του Ιδρύματος Β. &...
«Επιστρέφουν» οι Ελληνες καλλιτέχνες της Διασποράς
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Για τα ταξίδια που ονειρευόμαστε
Μια έκθεση αφιερωμένη στα ταξίδια που αναβάλαμε όλο αυτό το διάστημα, που συνεχίζουμε να αναβάλλουμε, ίσως, και να ονειρευόμαστε είναι η καινούργια του Πάβλου Χαμπίδη στην gallery genesis, στο Κολωνάκι
Για τα ταξίδια που ονειρευόμαστε
ART - ΝΕΑ
Τα μουσεία από σήμερα καλωσορίζουν το κοινό
Τηρώντας ευλαβικά τα υγειονομικά μέτρα για την προστασία εργαζομένων και επισκεπτών, τα μουσεία μας σε όλη την επικράτεια ανοίγουν τις πύλες τους και προσαρμόζουν το εκθεσιακό τους πρόγραμμα στις νέες...
Τα μουσεία από σήμερα καλωσορίζουν το κοινό
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα «Πολιτικά σχέδια» του Δημήτρη Σεβαστάκη
Ο ζωγράφος και πανεπιστημιακός αποκαλύπτει τα σχέδια που δημιούργησε με μολύβια, γραφίτες, μελάνια, την εποχή που ήταν βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ. Κι όπως τονίζει, «αυτοπρο-σωπογραφίες» είναι όλα.
Τα «Πολιτικά σχέδια» του Δημήτρη Σεβαστάκη
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο εικαστικός σημειολόγος της εποχής μας
Ο Κωνσταντίνος Ξενάκης δημιούργησε προσωπικούς κώδικες με το έργο του που βρίσκεται σε διάλογο με το πολιτιστικό παρελθόν και στέκεται κριτικά στη σύγχρονη κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα.
Ο εικαστικός σημειολόγος της εποχής μας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας