Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το βασίλειο των αισθήσεων της Λίντα Μπένγκλις

Η καλλιτέχνις στο εργαστήριό της

Paul O'Connor
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το βασίλειο των αισθήσεων της Λίντα Μπένγκλις

  • A-
  • A+
Η πρωτοποριακή Αμερικανίδα εικαστικός με την ελληνική καταγωγή κάνει την πρώτη της ατομική έκθεση σε ελληνικό μουσείο, με τίτλο «Ιn the Realm of the Senses», έπειτα από πρόσκληση του Οργανισμού ΝΕΟΝ, και στα 78 της χρόνια επιβεβαιώνει τον διάχυτο ερωτισμό που διαπερνά τα γλυπτά της και την προκλητική στάση της απέναντι στο σώμα και τη φύση.

Υλικά ιδιαίτερα και διαφορετικά: από κερί μελισσών, λάτεξ και αφρό πολυουρεθάνης μέχρι γύψο, χρυσό, αεροποιημένα μέταλλα, γυαλί, κεραμικά και χαρτί. Μορφές ρευστές, επιφάνειες αισθησιακές, αποχρώσεις έντονες, φιγούρες και σκέψεις που αντλούν έμπνευση από την ελληνική μυθολογία, κατασκευές που παραπέμπουν στην αρχαιότητα (όπως το έργο «Fancy Work» του 1979, που αντηχεί τις πτυχώσεις του χιτώνα της Νίκης της Σαμοθράκης), ερωτικά στοιχεία που διαπερνούν την αφηρημένη και ταυτόχρονα προκλητική στάση της απέναντι στο σώμα και τη φύση.

H σπουδαία Λίντα Μπένγκλις βρίσκεται στην Ελλάδα, στη χώρα που έχει παίξει για πολλά χρόνια σημαντικό ρόλο στη ζωή, την ταυτότητα και το δημιουργικό της όραμα, καθώς ο Οργανισμός Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ παρουσιάζει από αύριο στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης την πρώτη ατομική έκθεση της σημαντικής Αμερικανίδας σε ελληνικό μουσείο, με τίτλο «In the Realm of the Senses».

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Mε τον τρόπο αυτό το ΝΕΟΝ τιμά μια πρωτοποριακή καλλιτεχνική μορφή που ξεκίνησε την καριέρα της ως πρωτεργάτισσα του μετα-μινιμαλισμού στα τέλη της δεκαετίας του 1960 και εξακολουθεί να εργάζεται με ζωογόνο ελευθερία τον 21ο αιώνα.

Οπως σημειώνει ο επιμελητής της αθηναϊκής διοργάνωσης David Anfam: «Στις αρχές του 1968, ο κριτικός και γκαλερίστας της Νέας Υόρκης Klaus Kertess επισήμανε ότι "το δέρμα, η έλξη, ο αισθησιασμός" ήταν ανάμεσα στις βασικές της ανησυχίες. Οι έντονες σωματικές αισθήσεις συνεχίζονται και σήμερα – καθώς η τέχνη της Μπένγκλις αλλάζει διαρκώς, ακροβατώντας με χάρη και τόλμη ανάμεσα στη στασιμότητα και την κίνηση, τη φύση και τη σάρκα».

«The Graces», 2003-2005, «Knossos», 1978

©Πάνος Κοκκινιάς Ευγενική παραχώρηση NEON

Η έκθεση εξερευνά το σύνολο της ιδιαίτερα πρωτότυπης παραγωγής της Αμερικανίδας καλλιτέχνιδας και καλύπτει μια περίοδο πενήντα χρόνων - από το 1969 ώς τις μέρες μας. Στην έκθεση θα δούμε να παρελαύνουν τριάντα έξι γλυπτά που συνθέτουν μια συνοπτική αναδρομή στις διαφορετικές εικόνες, ιδέες και μεθόδους της. Επίσης, περιλαμβάνει τρία σημαντικά αρχαιολογικά εκθέματα που παραχώρησε με γενναιοδωρία το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.

Γεννημένη το 1941 στο Λέικ Τσαρλς της Λουιζιάνα, η 78χρονη σήμερα Μπένγκλις, με τις ελληνικές ρίζες, από τη δεκαετία του 1960 διακρίθηκε για τις καινοτόμες ιδέες της που προβάλλονται σε τρεις διαστάσεις. Τα γλυπτά της είναι συγχρόνως παιχνιδιάρικα και ρεαλιστικά, οργανικά και αφηρημένα.

Από αριστερά, «7 COME 11: TRES» (1976), «November» (1973-1974), «Sparkle Knot I» (1972), «Apache Mojave» (1992)

©Πάνος Κοκκινιάς Ευγενική παραχώρηση NEON

Στα χαρακτηριστικά υλικά της συγκαταλέγονται το κερί, ο μπρούντζος, το αλουμίνιο, το μάρμαρο, το λάτεξ, το κεραμικό, το χαρτί, το ύφασμα και το γυαλί. Το στιλιστικό της ρεπερτόριο περιλαμβάνει εμβληματικά πρώιμα έργα όπως τα «fallen paintings», «knots», «lagniappes», «torsos», «pleats» και «fountains». Συνολικά, η επιλογή των έργων τονίζει οπτικές συνομιλίες, τρόπον τινά, ανάμεσα σε υφές (υγρή, απαλή, έντονα μεταλλική και ούτω καθεξής), χρώματα (η μονοχρωματική λάμψη του χρυσού απέναντι στα πολύχρωμα χαρτιά που καλύπτουν τους συρμάτινους οπλισμούς) και προσανατολισμούς (οριζόντια ρευστά σχήματα που αντιπαρατίθενται σε κάθετες τοτεμικές κατασκευές). Συχνά, μια σποραδική αίσθηση σοβαρότητας αναμιγνύεται με μια σκόπιμη, σχεδόν κραυγαλέα ελαφρότητα.

Info: Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Μέγαρο Σταθάτου (Βασ. Σοφίας & Ηροδότου 1). Διάρκεια έως 15 Μαρτίου 2020. Ωράριο: Δευτ. - Τετ. - Παρ. - Σάββ.: 10.00-17.00, Πέμ: 10.00-20.00, Κυρ: 11.00-17.00. Ξεναγήσεις με ελεύθερη είσοδο Τετάρτη: 12.00-13.00. Πέμπτη: 18.30-19.30 (απαιτείται προεγγραφή). Περισσότερες πληροφορίες στο neon.org.gr

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Θεϊκός διάλογος με τον Πικάσο
«Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και πηλός»: μια σπουδαία έκθεση, όπου 68 έργα του κορυφαίου Ισπανού αντιπαρατίθενται με δημιουργίες αιώνων, αποδεικνύει πως η αρχαία Ελλάδα υπήρξε μια από τις σημαντικότερες...
Θεϊκός διάλογος με τον Πικάσο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα φώτα νέον του Στήβεν Αντωνάκου και η λάμψη της ρωσικής πρωτοπορίας
Οι απρόσμενες, παράλληλες αναζητήσεις του Ελληνα εικαστικού, ο οποίος εμπνεύστηκε από τη Νέα Υόρκη, και των Ρώσων δημιουργών που ακολούθησαν το πνεύμα της Οκτωβριανής Επανάστασης.
Τα φώτα νέον του Στήβεν Αντωνάκου και η λάμψη της ρωσικής πρωτοπορίας
ART - ΝΕΑ
Ο Αθανάσιος Ψαλίδας και οι ιδέες του Διαφωτισμού
Λόγιος, στοχαστής, συγγραφέας και διδάσκαλος, γλωσσομαθής και πολιτικά διορατικός, εξέχουσα μορφή του Νεοελληνικού Διαφωτισμού και της εθνεγερσίας, πρόσωπο ταυτισμένο με την καθοδήγηση, τη διαφώτιση και τη...
Ο Αθανάσιος Ψαλίδας και οι ιδέες του Διαφωτισμού
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Γλυπτά του εργαστηρίου και του σπιτιού
Για πρώτη φορά παρουσιάζονται «εν πολλοίς άγνωστα» γλυπτά του Γιώργου Ζογγολόπουλου, μεσαίων και μικρών διαστάσεων, στην έκθεση με τίτλο «Γιώργος Ζογγολόπουλος: Εργα οικεία, του εργαστηρίου και του σπιτιού»...
Γλυπτά του εργαστηρίου και του σπιτιού
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οταν οι πίνακες έγιναν ταπισερί
«Υφάνσεις. Ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα» είναι ο τίτλος της πρωτότυπης έκθεσης που παρουσιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη και έχει διπλό σκοπό.
Οταν οι πίνακες έγιναν ταπισερί
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Επόμενη στάση: Θεσσαλονίκη
Μια εικαστική «Στάση» όχι για εντυπωσιασμό, αλλά με αναστοχασμό για το παρόν που μας οδηγεί στο μέλλον. Από τα ιστορικά έργα του Γιάννη Κουνέλλη, τα πολιτικά του Χαρούν Φαρόκι μέχρι τις ρομποτικές εφευρέσεις...
Επόμενη στάση: Θεσσαλονίκη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας