Με ομόφωνη απόφαση το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο έδωσε άδεια για την παραχώρηση δύο αρχαιολογικών χώρων, του Λόφου του Φιλοπάππου και του Λυκείου του Αριστοτέλη, προκειμένου καλλιτέχνες της documenta 14 να τοποθετήσουν τα έργα τους.
Το θέμα ήρθε εξ αναβολής στη συνεδρίαση της Τρίτης και με την παράσταση που έκαναν η Μαρίνα Φωκίδη, διευθύντρια του καλλιτεχνικού γραφείου της documenta 14 στην Αθήνα, και οι καλλιτέχνες που τη συνόδευαν, φαίνεται πως κάμφθηκαν οι όποιες αντιρρήσεις.
Εγινε απολύτως κατανοητό ότι τόσο οι καλλιτέχνες όσο και οι διοργανωτές της σπουδαίας έκθεσης σύγχρονης τέχνης διεθνώς προσεγγίζουν με μέγιστο σεβασμό τα μνημεία. Η χρήση τους είναι συμβολική και εννοιολογική, ενώ έχουν λάβει υπ’ όψιν τους όλες τις τεχνικές λεπτομέρειες.
Στον Λόφο του Φιλοπάππου στο μονοπάτι του Δημήτρη Πικιώνη, η Ρεμπέκα Μπέλμορ θα τοποθετήσει μικρή σκηνή από μάρμαρο (2,10x2,10 μ. με 1,40 μ.). Οι θεατές θα εισέρχονται για λίγο ώστε να δουν από εκεί την Ακρόπολη.
Το έργο βάρους 300 κιλών θα μεταφερθεί με γερανό «τύπου αράχνη», έχουν προβλεφθεί όλες οι λεπτομέρειες για τους κραδασμούς, όπως είπε η Μαρίνα Φωκίδη και σημείωσε:
Η καλλιτέχνις δεν διάλεξε απλά ένα σημείο, αλλά τον συγκεκριμένο τόπο ώστε να βρίσκεται σε διάλογο με το οικουμενικό μνημείο της Ακρόπολης
Η Mπέλμορ προτείνει τη σκηνή, σε ανάμνηση των κατοικιών των ιθαγενών του Καναδά, που είναι μέρος της δικής της κουλτούρας, ενώ σήμερα είναι αρχιτεκτονικό στοιχείο διαφορετικών πολιτισμών, μια πρόχειρη κατοικία για πρόσφυγες.
Οσο για το υλικό, το μάρμαρο επελέγη ειδικά γιατί δίνει μνημειακή όψη και ταυτόχρονα η μεταφορά του είναι δύσκολη (θα ταξιδέψει στο Κάσελ), όπως δύσκολο είναι σήμερα οι πρόσφυγες να διασχίσουν την Ευρώπη και να φτάσουν έως τη Γερμανία.
Καλλιτέχνης, καθηγητής στο μάθημα της Ρητορικής στο Πανεπιστήμιο Φίνιξ της Αριζόνα και με καταγωγή από τους Ινδιάνους της Αμερικής, ο Κρίστομπαλ Μαρτίνεζ ταξίδεψε στην Αθήνα ειδικά για τη συνεδρίαση του ΚΑΣ.
Με μακριά μαλλιά, κοστούμι και έμφυτη ευγένεια είπε ότι είναι μεγάλη τιμή να παρουσιάσει το έργο του (ηχητική εγκατάσταση) στο Λύκειο του Αριστοτέλη καθώς «είναι φόρος τιμής στον μεγάλο φιλόσοφο».
Ελαβε υπ’ όψιν του τις παρατηρήσεις της προηγούμενης συνεδρίασης και οι μουσικές του συνθέσεις, δίλεπτες και τρίλεπτες ιστορίες, θα επιτρέπουν στους επισκέπτες να απολαμβάνουν το μνημείο χωρίς ηχητικές παρεμβάσεις.
Ανέφερε ότι όπως στη φιλοσοφία του Αριστοτέλη ήταν σημαντικό το «περπατώ και μαθαίνω», έτσι και η βιωματική εμπειρία υπήρξε σημαντική για τους δικούς του προγόνους. «Οταν ήμουν παιδί ο παππούς μου με πήγε μια βόλτα και μου δίδαξε ένα μάθημα ζωής», είπε. Με το ηχείο που έφερε στη συνεδρίαση απέδειξε ότι η ένταση θα είναι ιδιαίτερα χαμηλή.
Τα έργα θα παρουσιαστούν στην Αθήνα το διάστημα Απρίλιος-Ιούλιος 2017 και στη συνέχεια θα μεταφερθούν στο Κάσελ.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας