• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 11.6°C / 13.5°C
    3 BF
    66%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 9.2°C / 13.5°C
    3 BF
    48%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.0°C / 12.1°C
    1 BF
    71%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 7.9°C
    1 BF
    61%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 10.7°C
    3 BF
    53%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 7.3°C / 13.2°C
    1 BF
    46%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 8.4°C / 9.5°C
    3 BF
    43%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    1 BF
    78%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.8°C / 16.1°C
    2 BF
    50%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 9.6°C
    3 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 13.4°C
    4 BF
    48%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 10.7°C / 13.7°C
    2 BF
    51%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 10.9°C
    3 BF
    87%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 11.8°C / 13.9°C
    2 BF
    44%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 12.3°C / 12.5°C
    2 BF
    62%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    2 BF
    54%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 13.8°C
    0 BF
    51%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 9.3°C / 12.1°C
    5 BF
    51%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 8.1°C / 13.9°C
    1 BF
    66%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 8.3°C / 8.3°C
    3 BF
    65%
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Kάτι τρέχει σε ΕΜΣΤ και ΜΟΜus

  • A-
  • A+
Χωρίς πρότερη ενημέρωση και χωρίς να έχει ζητηθεί έγκριση από το Συμβούλιο Μουσείων για τη μετατροπή της μουσειολογικής μελέτης, η Κατερίνα Γρέγου «ξήλωσε» τα έργα της μόνιμης συλλογής στον 4ο όροφο του αθηναϊκού μουσείου προορίζοντας τον χώρο για περιοδικές εκθέσεις. ● Στη Θεσσαλονίκη πάλι ακόμα να ολοκληρωθούν οι διεθνείς διαγωνισμοί για τις διευθυντικές θέσεις, που τρέχουν από τον Ιούλιο του 2021.

Κάτι τρέχει στα μεγάλα μουσεία μας σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη: στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης σε σχέση με την έκθεση της μόνιμης συλλογής του και στον Μητροπολιτικό Οργανισμό Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης όσον αφορά τους διεθνείς διαγωνισμούς για τις θέσεις των διευθυντών.

Αλλαγές δρομολογήθηκαν στο ΕΜΣΤ στον 4ο όροφο, όπου φιλοξενούνταν έργα από τη μόνιμη συλλογή του και ο χώρος πλέον προορίζεται για περιοδικές εκθέσεις. Ηταν κάτι αναμενόμενο καθώς από τον περασμένο Απρίλιο η νέα διευθύντρια Κατερίνα Γρέγου (διορισμένη απευθείας από την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη και όχι με τη διαδικασία ανοιχτού διαγωνισμού) είχε δηλώσει ξεκάθαρα πως «η μουσειολογική μελέτη δεν είναι ιερή αγελάδα» και πως η έκθεση της μόνιμης συλλογής, όπως την ξέρουμε, θα παρέμενε μέχρι τέλος του 2022.

Ετσι αλλάζει ο εκθεσιακός χάρτης της μόνιμης συλλογής του ΕΜΣΤ όπου παρουσιάζονταν περίπου 90 από τα 1.400 έργα της. Η έκθεσή της διατηρείται μόνο στον 2ο και 3ο όροφο, ενώ στον 4ο τα έργα απομακρύνθηκαν, όπως το επιβλητικό «Καράβι της ζωής μου» του Ουκρανού καλλιτέχνη Ιλια Καμπακόφ και άλλες δημιουργίες σημαντικών Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, ανάμεσά τους οι Μόνα Χατούμ, Χρύσα, Δανιήλ, Ρένα Παπασπύρου, Χάρις Επαμεινώνδα, Μπία Ντάβου, Κιμσούτζα, Νίκος Αλεξίου, Γιώργος Χατζημιχάλης κ.ά.

Ποια είναι η τύχη των έργων; Ενσωματώθηκαν στους άλλους ορόφους ή πήγαν στις αποθήκες; Πάντως η «Καθημερινή» σε πρόσφατο δημοσίευμά της ανέφερε ότι η νέα διευθύντρια έστειλε επιστολή στους καλλιτέχνες ή τους συγγενείς τους -καθώς πλέον κάποιοι δημιουργοί δεν βρίσκονται στη ζωή- και τους πληροφορεί ότι «λόγω προετοιμασίας του επόμενου κύκλου περιοδικών εκθέσεων του ΕΜΣΤ και στο πλαίσιο ανανέωσης όλης της παρουσίασης της συλλογής, έχει δρομολογηθεί́ απεγκατάσταση των έργων» από τον συγκεκριμένο όροφο.

Εμείς αναρωτιόμαστε αν ανάλογη επιστολή έχει σταλεί (αν όχι για να ερωτηθούν, τουλάχιστον για να ενημερωθούν) τόσο στην ιδρυτική διευθύντρια Αννα Καφέτση, η οποία δημιούργησε το κυρίως κομμάτι της συλλογής του ΕΜΣΤ, όσο και στην πρώην διευθύντρια Κατερίνα Κοσκινά, η οποία έκανε τη μουσειολογική μελέτη. Ακόμα ένα ερώτημα που μπαίνει είναι αν για μια τέτοια δραστική αλλαγή απαιτείται και αν έχει ζητηθεί η έγκριση του Συμβουλίου Μουσείων, που γνωμοδοτεί για τις μουσειολογικές μελέτες.

Σε σχετικό Δελτίο Τύπου του ΕΜΣΤ αναφέρεται μόνο ότι «ο 4ος όροφος θα είναι αφιερωμένος σε περιοδικές εκθέσεις, σε ατομικές εκθέσεις με στόχο την ανάδειξη καλλιτεχνών της Συλλογής, και σε εκθέσεις με ιδιαίτερο ιστορικό και καλλιτεχνικό ενδιαφέρον για την ελληνική σύγχρονη τέχνη». Ενώ «με τη συνεισφορά της αρχιτεκτόνισσας και υπεύθυνης παραγωγής του ΕΜΣΤ, Ηρώς Νικολακέα, η διάταξη και ο σχεδιασμός του χώρου έχουν αλλάξει, δημιουργώντας μια εντελώς νέα εικόνα και εμπειρία επίσκεψης».

Σίγουρα όμως αλλάζει η εμπειρία επίσκεψης και για τη μόνιμη συλλογή. Μήπως έτσι, κουτσουρεμένη, αλλοιώνει το σκεπτικό της παρουσίασης των έργων και των καλλιτεχνών, την εκθεσιακή συνοχή και τη συνέχεια της «αφήγησης»;

Πάντως ποδαρικό στον 4ο όροφο του ΕΜΣΤ από 28 Ιανουαρίου κάνει η περιοδική έκθεση του καλλιτέχνη της διασποράς Μιχαήλ Καρίκη με τίτλο «Γιατί είμαστε μαζί», που περιλαμβάνει έξι βίντεο-ηχητικές εγκαταστάσεις της τελευταίας δεκαετίας. Πλαισιώνει μαζί με άλλες τέσσερις ατομικές εκθέσεις σε διαφορετικούς χώρους -των Ελένης Μπαγάκη, Ερικας Σκούρτη, Hannah Toticki, Melanie Bonajo- και την in situ ζωγραφική εγκατάσταση του Dan Perjovschi τη μεγάλη ομαδική έκθεση «Modern Love. Η αγάπη στα χρόνια της Ψυχρής Οικειότητας», που εγκαινιάστηκε τον περασμένο Δεκέμβριο με θεματικό επίκεντρο την επίδραση που ασκoύν το διαδίκτυο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και η σύγχρονη οικονομία της τεχνολογίας στις σχέσεις και τη σύγχρονη ζωή.

Εν τω μεταξύ στο ΜΟΜus...

Στη Θεσσαλονίκη ακόμα να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για τις θέσεις των διευθυντών του Μητροπολιτικού Οργανισμού Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης, παρότι η διεθνής πρόσκληση ενδιαφέροντος έχει γίνει ήδη από τον Ιούλιο του 2021. Μοναδική εξαίρεση, όπου βγήκε λευκός καπνός και μάλιστα με ομόφωνη απόφαση της Επιτροπής Αξιολόγησης, είναι η πρόσφατη επιλογή της Μαρίας Τσαντσάνογλου ως διευθύντριας στο MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη με τετραετή θητεία.

Η πλέον κατάλληλη, θα συμφωνούσαμε, όχι μόνο λόγω των μακροχρόνιων δεσμών της σε καίριες θέσεις με το MOMus, αλλά και για τη συμβολή της στην έρευνα της Συλλογής Κωστάκη και την ανάδειξή της διεθνώς με συνεργασίες, ανταλλαγές, εκθέσεις, συζητήσεις, δημοσιεύσεις κ.ά. Διακεκριμένη ιστορικός Τέχνης με εξειδίκευση στην περίοδο της ρωσικής πρωτοπορίας και μέλος της επιτροπής του υπουργείου Πολιτισμού για την παραλαβή της Συλλογής Κωστάκη το 1998, η Μ. Τσαντσάνογλου διετέλεσε μεταβατικά αναπληρώτρια γενική διευθύντρια του MOMus και διευθύντρια του MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη από τον Νοέμβριο 2018, έτος ίδρυσης του Οργανισμού. Υπήρξε επίσης διευθύντρια στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (2006-2018), συνεπιμελήτρια της 1ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (2007) και διευθύντρια της 2ης Μπιενάλε το 2009. Ωστόσο για άλλα δύο μουσεία του ΜΟΜus υπάρχει ανεξήγητη κωλυσιεργία και αδιαφάνεια, αφού έχει περάσει ενάμισης χρόνος από τη διεθνή πρόσκληση ενδιαφέροντος για τη θέση διευθυντή/διευθύντριας του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, καθώς και για το Πειραματικό Κέντρο Τεχνών.

Στο τελευταίο, σύμφωνα με πληροφορίες, η Επιτροπή Αξιολόγησης δεν έχει καν περάσει στις συνεντεύξεις των υποψηφίων, ενώ στο πρώτο έχουν ήδη γίνει κάποιες συνεντεύξεις, χωρίς όμως να παρίσταται στο σύνολό της η αρχική πενταμελής επιτροπή όπως προβλέπεται, καθώς δύο μέλη της παραιτήθηκαν (Θ. Μουτσόπουλος και Η. Φωκιανάκη). Για ποιον λόγο συνέβη αυτό; Είναι νόμιμη η διαδικασία, εάν δεν καλυφθούν με αναπληρωτές οι θέσεις τους; Ετσι όπως βαίνουν οι διαδικασίες κινδυνεύουν οι διαγωνισμοί να κηρυχτούν άγονοι; Ή μήπως γίνονται μεθοδεύσεις προς όφελος κάποιων υποψηφίων;

Ερωτήματα στα οποία ζητούνται απαντήσεις, ζητήματα που άπτονται της εύρυθμης λειτουργίας του MOMus. Περιμένουμε εν τω μεταξύ και τα αποτελέσματα από την πρόσκληση ενδιαφέροντος για τη θέση γενικού/ής διευθυντή/τριας του Μητροπολιτικού Οργανισμού Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης, που δημοσιεύτηκε στις 18/11/2022. Αν όντως συνεχίσουν έτσι τα πράγματα, θα δούμε τον γενικό... του χρόνου.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ART - ΝΕΑ
Μια μεγάλη εκθεσιακή διαδρομή με έξι σταθμούς
Τον κύκλο των χειμερινών ατομικών εκθέσεων εγκαινιάζει αύριο το ΕΜΣΤ με θεματικό επίκεντρο την επίδραση που ασκούν το διαδίκτυο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και η σύγχρονη οικονομία της τεχνολογίας στις...
Μια μεγάλη εκθεσιακή διαδρομή με έξι σταθμούς
ART - ΝΕΑ
Το νεανικό, πληθωρικό, διασκεδαστικό πνεύμα του Νέου Ρεαλισμού
Η νέα έκθεση του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή, φιλοξενώντας συνολικά 50 έργα, μας παρουσιάζει τους 13 πρωταγωνιστές του ανατρεπτικού -αν και εφήμερου- κινήματος του Νέου Ρεαλισμού.
Το νεανικό, πληθωρικό, διασκεδαστικό πνεύμα του Νέου Ρεαλισμού
ART - ΝΕΑ
Χαμόγελα και αισιοδοξία εντός του Φιξ
Ο απολογισμός του τελευταίου εξαμήνου στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης μιλά για «άνοδο στην επισκεψιμότητα της τάξης του 81,95%, σε σχέση με την ίδια χρονική περίοδο το 2021», δεν λέει όμως και ότι πέρυσι...
Χαμόγελα και αισιοδοξία εντός του Φιξ
ART - ΝΕΑ
«Εγκλεισμοί», πραγματικοί και συμβολικοί
48 καλλιτέχνες συνολικά συμμετέχουν στο πρότζεκτ που αναπτύσσεται από σήμερα σε τρία εγκαταλειμμένα κτίρια του ψυχιατρικού νοσοκομείου, με διοργανωτή την ΑΜΚΕ Ρίζες Πολιτισμού σε επιμέλεια του Δημήτρη Τρίκα.
«Εγκλεισμοί», πραγματικοί και συμβολικοί
ART - ΝΕΑ
Στα άδυτα της ανθρώπινης ψυχής
Τριάντα έξι καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό δίνουν νέα πνοή με τα έργα τους σε μια ανενεργή, σιωπηρή πτέρυγα του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Αττικής-Δαφνί.
Στα άδυτα της ανθρώπινης ψυχής
ART - ΝΕΑ
Ισχυρό στίγμα από τη νέα διευθύντρια
Με στόχο τον εμπλουτισμό της εμπειρίας της επίσκεψης και τη συνολικότερη σχέση του μουσείου με το κοινό γίνονται οι στοχευμένες παρεμβάσεις σύμφωνα με τη διευθύντρια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης,...
Ισχυρό στίγμα από τη νέα διευθύντρια

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας