Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Περί Θεσσαλών θεών και δαιμόνων
EUROKINISSI/ΘΑΝΑΣΗΣ ΚΑΛΛΙΑΡΑΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Περί Θεσσαλών θεών και δαιμόνων

  • A-
  • A+

Οργιαστικοί βλαστικοί δαίμονες διαλαλούν την επικράτεια του πράσινου στις παρυφές του Ολύμπου. Θες δεν θες, σε παρασύρουν με τους αλαλαγμούς χαράς και τις κραυγές νίκης τους [οι ήχοι από τις δρυς και τα έλατα] σε μια οπτικοακουστική μαγεία. Να, όμως, που μέσα σ’ αυτήν την επικράτεια ξεπροβάλλει με σθένος το μοβ της κουτσουπιάς · αυτό κι αν είναι όμορφο, ανυπότακτο και μοναδικό. Ισως γιατί η ωραιότης αυτού του χρώματος διαρκεί λίγο –κοντά στο Πάσχα, ίσως και λίγο αργότερα τα μοβ άνθη θα «υποταγούν» στα πράσινα φύλλα, που παίρνουν τη θέση τους.

Δεν λένε εντούτοις να φύγουν τα χιόνια από τις κορυφές των δύο «αντίπαλων» βουνών της Θεσσαλίας. Εκεί να δεις θεούς και όχι απλούς δαίμονες, θεούς που όλη την ώρα διαπληκτίζονται είτε μεταξύ τους είτε με τον ήλιο –γι’ αυτό ίσως έχουν διαφορετική όψη κάθε ώρα της ημέρας [και της νύχτας, δεν γίνεται λόγος].

Η συνύπαρξη τόσων πολλών θεών [ας είναι και φίλεχθρων προς τ’ ανθρώπινα] διασώζει τη δημοκρατία · ο καθένας δηλαδή είναι ελεύθερος να πιστεύει στον δικό του και κανένας ολοκληρωτισμός δεν τον εξαναγκάζει [δεν μας εξαναγκάζει] να πιστεύει σώνει και καλά σ’ έναν που θέλει το επίσημο κράτος, ο φορέας εξουσίας. Οποτε συνέβη το δεύτερο, φοβερά εγκλήματα συνέβησαν στην οικουμένη.

Οταν π.χ. ο Μέγας Κωνσταντίνος [για φαντάσου, μέγας αυτός ο βάρβαρος], αλλά και ο γιος του Κωνστάντιος αποφάσισαν ότι κυρίαρχη θρησκεία της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας θα είναι ο χριστιανισμός, απαγορεύτηκαν όλες οι άλλες θρησκείες και όσοι συλλαμβάνονταν να τελούν «παγανιστικές» τελετουργίες, θανατώνονταν. Οι διώξεις κορυφώθηκαν από τον Θεοδόσιο [και τα υπόλοιπα είναι γνωστά: εξορία της ανεκτικότητας –γέννηση της μισαλλοδοξίας]. Και βεβαίως δεν ήσαν πιο ηθικοί όσοι πίστεψαν στον έναν θεό από άλλους που πίστευαν σε πολλούς (οι μουσουλμάνοι λ.χ. από τους ινδουιστές ή οι χριστιανοί κονκισταδόρες από τους αυτόχθονες παγανιστές της Αμερικής).

Προτιμότερο να «συνομιλείς» με τους θεούς των βουνών της Θεσσαλίας από το να προσεύχεσαι σε έναν θεό. Οι πολλοί θεοί, είπαμε, είναι πιο δημοκρατικό. Μέρες που είναι, είναι καλύτερος ένας ύμνος στους θεούς της βλάστησης, της αναζωογόνησης της Γης, στους θεούς της υπαίθρου. Διαβάζω διάταγμα του αυτοκράτορα Ασόκα της Ινδίας του 3ου π.Χ. αιώνα [και ας συγκριθεί με τα αντίστοιχα των χριστιανών αυτοκρατόρων της ύστερης Ρώμης]: «Ο αγαπημένος των θεών, ο βασιλιάς που τους βλέπει όλους με στοργή, τιμά τόσο τους ασκητές όσο και τους πιστούς κάθε θρησκείας […] και θεωρεί σημαντικό να αναπτύσσονται οι θεμελιώδεις θέσεις όλων των θρησκειών. Η ανάπτυξη αυτή μπορεί να επιτευχθεί με διάφορους τρόπους, αλλά όλοι τους έχουν στη ρίζα τους την αυτοσυγκράτηση στον λόγο, δηλαδή να μην επαινεί κανείς τη δική του θρησκεία ή να καταδικάζει τη θρησκεία των άλλων χωρίς σημαντικό λόγο […]. Ο αγαπημένος των θεών, ο βασιλιάς που τους βλέπει όλους με στοργή, επιθυμεί όλοι να γνωρίζουν τα καλά διδάγματα των άλλων θρησκειών».

Περπατώ στα βουνά της Θεσσαλίας και όλα φαίνονται διαυγέστερα, ηπιότερα, ηθικότερα. Δεν ακούγεται ο ήχος από τις καμπάνες, σε συντροφεύει, όμως, η μουσική από τα δέντρα και τις μέλισσες, από τα ρυάκια και τ’ αηδόνια. Η άνοιξη ήλθε επιτέλους, έστω μακριά από τα πάτρια εδάφη, από την πολύβουη Αθήνα. Η φύση ανέστη. Ευφροσύνη · ευσχημοσύνη.

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Από τη Ραψάνη στα Τρίκαλα
Τέλος πάντων, κάνουμε αναστροφή· πάλι κάτι λέγαμε για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Ούτε που καταλάβαμε ότι αντί για Τρίκαλα, βρεθήκαμε στα Μετέωρα! «Ρε Φοίβε -λέω- κάτι δεν πάει καλά. Πού διάολο είναι τα...
Από τη Ραψάνη στα Τρίκαλα
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Εθνικό έγκλημα στα Αγραφα
​Εθνικό έγκλημα χαρακτηρίζουν οι Θεσσαλοί τη σχεδιαζόμενη τοποθέτηση ανεμογεννητριών, τριακοσίων και βάλε, στις κορυφογραμμές των Αγράφων, στολίδι της περιοχής και καύχημα των κατοίκων.
Εθνικό έγκλημα στα Αγραφα
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Κυβέρνηση και τοπικές κοινωνίες...
Μικρή ένσταση στο σημείωμα για την απόφαση του γενικού γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Περιφέρειας Θεσσαλίας-Στερεάς Ελλάδας να εγκρίνει μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με καύση βιορευστών στο...
Κυβέρνηση και τοπικές κοινωνίες...
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ρυπογόνος εγκατάσταση στο Βαλτινό Τρικάλων
Ο γ.γ. της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Περιφέρειας Θεσσαλίας-Στερεάς Ελλάδας με προσωπική του απόφαση, αδιαφορώντας πλήρως και αγνοώντας τις αποφάσεις της τοπικής Κοινότητας Βαλτινού και Δήμου Τρικκαίων, έδωσε...
Ρυπογόνος εγκατάσταση στο Βαλτινό Τρικάλων
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Φόβοι για συγκρούσεις στην Καλαμπάκα...
«Κάντε κάτι σας παρακαλούμε. Θα χυθεί αίμα. Οι κάτοικοι είναι αποφασισμένοι να μην επιτρέψουν να υλοτομηθεί το δάσος που περιβάλλει-προστατεύει το χωριό τους». Σαν πολυβόλο ακούγεται η σαφώς πανικόβλητη φωνή...
Φόβοι για συγκρούσεις στην Καλαμπάκα...
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο «γάμος» της Μεσοχώρας με τον Αχελώο
Μετά τις πολλαπλές εξαγγελίες Φάμελλου περί περιβαλλοντικής αδειοδότησης του υδροηλεκτρικού έργου στη Μεσοχώρα Τρικάλων το δίκτυο Μεσοχώρα - Αχελώος SOS καλεί σε εγρήγορση συλλογικότητες και πολίτες της...
Ο «γάμος» της Μεσοχώρας με τον Αχελώο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας