Ενώ ημερολογιακά οδεύουμε προς τον τελευταίο μήνα του καλοκαιριού, προχθές πληροφορηθήκαμε από τον υπουργό Ναυτιλίας Χρήστο Στυλιανίδη, κατά τη διάρκεια απάντησής του στη Βουλή στην επίκαιρη ερώτηση που είχε καταθέσει η βουλεύτρια του ΣΥΡΙΖΑ Νίνα Κασιμάτη με θέμα τις «ληστρικές τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια», ότι έχει ξεκινήσει διαπραγμάτευση με το υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να εναρμονιστεί ο ΦΠΑ που επιβάλλεται στα Ι.Χ. οχήματα και στις μηχανές, με βάση την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2022/542. Σημειώνεται ότι ο ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια των Ι.Χ. είναι στο 24% και οι πληροφορίες λένε ότι οι συζητήσεις που γίνονται ανάμεσα στα δύο υπουργεία είναι να μειωθεί στο 13%.
Αναμφίβολα η είδηση που έδωσε ο υπουργός μόνο θετική μπορεί να χαρακτηριστεί, ωστόσο η απορία, τόσο δική μας όσο και των πολιτών υποθέτω, είναι γιατί η διαπραγμάτευση δεν έγινε στην έναρξη της θερινής περιόδου και ενώ ήδη είχαν ξεκινήσει οι διαμαρτυρίες επιβατών και φορέων για τις υπέρογκες τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Επρεπε να φτάσει Αύγουστος, που ο περισσότερος κόσμος έχει ήδη κλείσει τα εισιτήριά του, για να ευαισθητοποιηθούν τα αρμόδια υπουργεία; Το ίδιο ισχύει και για τις επαφές που ισχυρίζεται ο κ. Στυλιανίδης ότι έχει με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες προκειμένου αυτές να επεκτείνουν τις ειδικές εκπτώσεις και προσφορές. Πότε θα συμβεί αυτό; Τον Σεπτέμβριο;
Κατά τα άλλα, ο υπουργός παραδέχτηκε ότι οι τιμές των εισιτηρίων είναι υψηλές στα ταχύπλοα και στις ενδονησιωτικές συνδέσεις, όχι όμως στα συμβατικά, που κατά τον ίδιο είναι «σταθερές και ελαφρά μειούμενες». Οσο για την προτροπή της Νίνας Κασιμάτη «γιατί δεν προχωράτε στην επιβολή πλαφόν στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων;» υποστήριξε ότι με την ιδιότητά του ως πρώην επιτρόπου της Ευρωπαϊκής Ενωσης έκανε κρούσεις στην DG Competition, ωστόσο οι ενδείξεις ήταν απογοητευτικές για να μπορέσει να προχωρήσει ο ίδιος ή ο υπουργός Οικονομικών σε πλαφόν.
Ας το δεχτούμε λοιπόν αυτό, ότι υπάρχουν εμπόδια για την επιβολή πλαφόν από την Ευρωπαϊκή Ενωση. Το υπουργείο Ναυτιλίας γιατί δέχεται οι επιδοτούμενες γραμμές να έχουν τιμές εισιτηρίων ανάλογες με αυτές των ελεύθερων γραμμών, όπως ορίζει η ΚΥΑ (3323.1/02/08, ΦΕΚ Β 530/2008); Ούτε εδώ μπορεί να παρέμβει; Οταν μάλιστα οι επιδοτήσεις προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες αυξάνονται συνεχώς, καθώς ο ίδιος δήλωσε προχθές στη Βουλή ότι «η κυβέρνηση Μητσοτάκη από το 2019 έχει αυξήσει κατά 63 εκατ. ευρώ τις επιδοτήσεις των άγονων γραμμών. Ημασταν στα 90 εκατομμύρια το 2019 και το 2023 και μέχρι το τέλος του 2024 είμαστε στα 153 εκατομμύρια».
Και αφού λοιπόν με λίγα λόγια πληροφορηθήκαμε από τον υπουργό ότι η κυβέρνηση δεν μπορεί να κάνει κάτι για να μειωθούν οι τιμές ή τέλος πάντων να μείνουν σταθερές, ανάμεσα στα άλλα μίλησε και για το «σοβιετικό μοντέλο». Πώς σχετίζεται αυτό με τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων; Ετσι το εξήγησε ο υπουργός: «Οφείλουμε να λειτουργούμε μέσα στα πλαίσια των ευρωπαϊκών οδηγιών και της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Είμαι μιας γενιάς που έζησε τι σημαίνει σοβιετικό μοντέλο και υπαρκτός σοσιαλισμός. Υπάρχει ενδεχόμενο αν περάσουμε σε μια τέτοια λογική, να έχουμε πλαφόν για όλα, να καταλήξουμε να ελέγχουμε την αισχροκέρδεια αλλά να μην έχουμε προϊόντα. Κι εγώ ως υπουργός Ναυτιλίας δεν θέλω ποτέ να δω νησιά να μην έχουν διασυνδεσιμότητα ούτε με την ηπειρωτική Ελλάδα αλλά ούτε και με τα άλλα νησιά».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας