Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο χριστιανισμός, ο καθηγητής, η τραγικότητα
EUROKINISSI/ΜΠΟΥΓΙΩΤΗΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο χριστιανισμός, ο καθηγητής, η τραγικότητα

  • A-
  • A+

Πολύ πρόσφατα, δυστυχώς, πληροφορήθηκα ότι ο καθηγητής, πρώην αντιπρόεδρος της Βουλής και υπουργός, ο κ. Μανόλης Δρεττάκης, τύπωσε ένσταση σε σημείωμά μου [3-4 Αυγούστου] με τίτλο «Πολιτισμός αλλά...», το οποίο τον ξένισε, όπως γράφει, «τόσο για την ουσία όσο και για το ύφος του δεδομένου ότι δεν έχω ξαναδεί κάτι παρόμοιο στα άρθρα του, τα οποία διαβάζω ανελλιπώς».

Ζητώ ειλικρινώς συγγνώμη από τον καθηγητή, αλλά εκείνες τις ημέρες ήμουν εκτός «πολιτισμού», οικειοθελώς φυσικά. Παρ' όλα αυτά θα επιμείνω στο αρχικό «ξενικό» ύφος μου. Η ουσία παραμένει: Εάν δεν κυριαρχούσε ο χριστιανισμός, διαφορετική θα ήταν η πορεία του ελληνισμού και γενικότερα της ανθρωπότητας. Αυτή είναι η ταπεινή μου θεώρηση της ιστοριογραφίας. Η Ελλάδα, παρότι ανοιχτή σε ιδέες και θρησκείες, αφομοίωνε, επεξεργαζόταν, φίλτραρε, μετουσίωνε και «ξαναγεννούσε» οτιδήποτε στη «χοάνη» της δημοκρατίας και της ελεύθερης προσφυγής του κάθε πολίτη στις επιλογές του.

Δεν του επιβαλλόταν καμιά θρησκεία, κανένας θεός· ο καθένας [η κάθε πόλις] τα επέλεγε μόνος του. Οταν αναγκάστηκε η Ελλάδα να «αποδεχτεί» τον χριστιανισμό, δεν ήταν ελεύθερη χώρα αλλά υποδουλωμένη. Αυτό το θεωρώ εξευτελιστικό, ταπεινωτικό για μια τέτοια χώρα. Θα ήθελα να θυμίσω στον αγαπητότατο καθηγητή ότι η παιδεία των Ελλήνων θεμελιώθηκε σε έναν ποιητή και σε κανέναν προφήτη, σε κανέναν σωτήρα -είχαν από πολλά χρόνια αντιληφθεί την τραγικότητα της ύπαρξης.

Και ύστερα ήρθε ο χριστιανισμός με τους Ιουδαίους προφήτες και έγινε το καλύτερο εργαλείο στα χέρια των ηγετών. Λοιπόν δεν πειράζει καθόλου η πίστη δισεκατομμυρίων πιστών· αναφαίρετο και ιερό δικαίωμα [με την έννοια του απαραβίαστου της ατομικότητας], αλλά η χρήση που έγινε αυτής της πίστης εκ μέρους των πονηρών και ευφυών, δεν λέω, ηγετών, Ρωμαίων και λοιπών [βυζαντινών, Ισπανών, Γερμανών και πάει λέγοντας, έως και σήμερα]. Είδαν οι ηγέτες ότι αυτή η πίστη ήταν τεράστια δύναμη και την εκμεταλλεύτηκαν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Επίσης αδυνατώ να κατανοήσω ποια ήταν η «παγκόσμια συμβολή του χριστιανισμού στη διαμόρφωση του πολιτισμού και των θεσμών» που αναφέρει ο καθηγητής. Κατανοώ βεβαίως μεγάλους διανοητές, που προσπάθησαν να δουν [και να βρουν] μέσα στον χριστιανισμό την αντίσταση στον εκβαρβαρισμό της ανθρωπότητας [Ντοστογιέφσκι λ.χ., Μπαχ, ή ακόμη ακόμη η Σιμόν Βέιλ κ.ά.], αλλά αυτοί οι διανοητές είδαν την ειρηνική διάσταση του χριστιανισμού, την αγάπη του. Κατά πόσο αυτό είναι εφαρμοστέο ζητείται ακόμη.

Μια θρησκεία που απαγορεύει το γέλιο και τον χορό, που κατασυκοφαντεί και βεβηλώνει αποτροπιαστικά το ανθρώπινο σώμα, που καταργεί Ολυμπιακούς Αγώνες και καταστρέφει γλυπτά και κείμενα ελευθερίας και αμφισβήτησης, που είναι υπεύθυνη για αποτροπαϊκές μαζικές σφαγές, μοιάζει με την κάθε εξουσία που προσπαθεί να χειραγωγήσει τους πολίτες· άρα, λέω, μια τέτοια θρησκεία είναι ξένη προς οποιοδήποτε θρησκευτικό είτε ιδεολογικό φρόνημα, είναι εχθρική προς το πνεύμα και το σώμα -και την ελευθερία τους, δηλαδή και προς τον λόγο. Μια θρησκεία που επιβάλλεται σε ένα έθνος που έχει ως θεμέλια τη δημοκρατία και την ανεξιθρησκία δεν μπορεί να είναι αρεστή. [Παραμένει ακέραιος ο σεβασμός μου προς τον καθηγητή]

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Η Αγια-Σοφιά και ο χριστιανισμός
Στον ελληνισμό κάθε ένας είχε τον δικό του θεό, μεγάλη γαρ η ποικιλία των τάσεων και των ορμών μέσα σε μια πολιτεία, σε μια κοινωνία, μάλιστα δεν ήταν υποχρεωμένος να δηλώσει την πίστη του παρά έδειχνε κάποιον...
Η Αγια-Σοφιά και ο χριστιανισμός
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Hθικά παραλειπόμενα
Ας μην παρασυρόμαστε εύκολα. Υπάρχει η ελπίδα, αλλά υπάρχει και η πλάνη, υπάρχει και η διάψευση. Ολες τούτες οι έννοιες είναι συνθήκες εντός των οποίων ενοικούμε, είτε ως συνένοχοι είτε ως συμπαίκτες. Η...
Hθικά παραλειπόμενα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η Παναγιά, η «αριστερά»
Κατέχει η Παναγία ξεχωριστή θέση στην κοινωνικο-θρησκευτική συνείδηση των απλών ανθρώπων; Τα 500 και πλέον ονόματα που έχει αποδώσει ο λαός στην Παναγία αντανακλούν τη θέση της στη συνείδησή του;
Η Παναγιά, η «αριστερά»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η κρίση της Δύσης και οι αρχαίοι
«Για να γίνει ο κόσμος ασφαλής για τις δυτικές δημοκρατίες, θα πρέπει να γίνει όλη η υφήλιος δημοκρατική, η κάθε χώρα καθώς και η κοινωνία των εθνών».
Η κρίση της Δύσης και οι αρχαίοι
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Η μάσκα, η υπουργός, το εκκλησίασμα
Είναι κουραστικό να ασχολείται κανείς με τις εκκλησιαστικές μονομανίες, είναι όμως ταυτόχρονα και απαραίτητο να επισημαίνονται αυτές οι παραδοξότητες για την ισορροπία και αρμονία της κοινότητας.
Η μάσκα, η υπουργός, το εκκλησίασμα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Για την Αγία Σοφία
Η Αγία Σοφία είναι αυτή που είναι και ήταν αυτή που ήταν. Τίποτα δεν αλλάζει την ιστορία της και ό,τι και αν γίνει με αυτήν. Εγώ το μόνο που παρατηρώ και περιμένω με πολύ ενδιαφέρον είναι το τι θα γίνει μετά.
Για την Αγία Σοφία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας