Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πολιτισμός, αλλά...
EUROKINISSI/ΧΑΒΑΛΕΖΗΣ ΣΤΡΑΤΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πολιτισμός, αλλά...

  • A-
  • A+

Αυτά κι αν είναι μαντάτα: όσα οραματίζεται ο νέος πρωθυπουργός για τον χώρο του πολιτισμού «δεν είναι τίποτα λιγότερο από μια επανάσταση»· έτσι είπε. Τα σχέδιά του είναι τόσο φιλόδοξα ώστε θα αναδείξουν την κλασική ελληνική κληρονομιά με έναν διαφορετικό τρόπο· επίσης θα κάνει τέτοια χρήση του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού η κυβέρνησή του, ώστε να προβληθεί ένα νέο πρόσωπο της Ελλάδας στο εξωτερικό.

Αυτά είναι πομπώδη μεν, ανεμώλια έπη δε. Για να προβληθεί κάτι στο εξωτερικό πρέπει να είναι πλεόνασμα του εσωτερικού, πρέπει όλοι μας να είμαστε κάτοχοι αυτού του πολιτισμού. Ο,τι και να κάνει η κορυφή του κράτους θα αποβεί μάταιο αν δεν συνοδεύεται από τη συμφωνία της βάσης.

Ας υποκριθούμε ότι συμμεριζόμαστε τη μεγαλοστομία του πρωθυπουργού και ας φανταστούμε πώς θα είναι εφοδιασμένα τα Ελληνόπουλα που αποφοιτούν από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Θα γνωρίζουν φαρσί τη λογοτεχνία πριν από τον Ομηρο, τα έργα του φυσικά, όπως και τον Ησίοδο και τους μεγάλους λυρικούς.

Θα ξεχωρίζουν ποιοι ήσαν οι τύραννοι αλλά και ποιοι οι αισυμνήτες, θα απαγγέλλουν σαν παπαγάλοι τα ρητά των εφτά σοφών. Θα παίζουν στα δάχτυλα τις πρώτες αποικιακές εξορμήσεις στη Σικελία και Ιταλία, στο Βυζάντιο, στην Αφρική, στη Γαλλία. Ισως δυσκολευτούν λίγο στη συνέχεια, αγωνιώντας να κατανοήσουν τον προσωκρατικό λόγο των Ιώνων και Ελεατών φιλοσόφων και ίσως νιώσουν αμήχανοι προσπαθώντας να ερμηνεύσουν τον λόγο των Σοφιστών, την τραγωδία -τη γέννηση του θεάτρου και της Δημοκρατίας. Δεν θα αγνοούν τον Ηρωνα και τον Ιπποκράτη.

Πιθανώς να τα πάνε καλά με τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη και να αντιληφθούν πώς λάτρεψε τον πρώτο ο χριστιανισμός. Ισως καταλάβουν επιτέλους οι Ελληνες παίδες τι πολιτισμό χάσαμε και τι θρησκεία, τι σκοταδισμό μάς επέβαλαν οι καταχτητές.

Από έναν πολιτισμό που υμνούσε το κάλλος του σώματος και την ελευθερία του, τη χαρά της ζωής και της ισονομίας-ισηγορίας καταντήσαμε να πιστεύουμε [έστω με τον βούρδουλα... αλλά στη συνέχεια το συνηθίσαμε και μας άρεσε] σε ξένους [ασιατικούς] προφήτες και θεούς, που μαγάρισαν το σώμα με τις ασκητικές ανοησίες τους και θανάτωναν με βίαιο και φριχτό τρόπο όσους εξακολουθούσαν να πιστεύουν στο αρχαίο θαύμα [γιατί τι άλλο από θαύμα ήταν η ωδή στο σώμα και η ανακάλυψη της δημοκρατίας;].

Ο Ελληνισμός βιώνει μια φρίκη εδώ και κοντά δύο χιλιετίες κουβαλώντας στον σβέρκο του μια αξιοθρήνητη, αξιομίσητη θρησκεία, που, δεν λέω, έπαιξε κάποιο ρόλο στη διάσωση του ελληνικού στοιχείου, κυρίως μέσω της γλώσσας και της μουσικής του, έβαλε όμως τα θεμέλια για την αξιολύπητη πορεία του -και όχι μόνο εδώ αλλά σε όλη τη Δύση. Η τελευταία τον έφερε στα μέτρα της και τον οβέλισε όπως τη συνέφερε, εμείς όμως εξακολουθούμε να φοράμε ράσα και να είμαστε και περήφανοι γι’ αυτό. Με τέτοιους ηγέτες καλά να πάθουμε.

Ας μας πει λοιπόν ο πρωθυπουργός πώς οραματίζεται τη σύνδεση του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού με τον σύγχρονο. Με τους παπάδες ή με τον έρωτα και την αιδώ;

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Το σώμα ως «ναός του θεού»...
Αιτιάται αναγνώστης για σημείωμα που έθιγε, κατά τον επιγράφοντα, τα αρνητικά του χριστιανισμού σε ό,τι τουλάχιστον αφορά τη χρήση του σώματος. Εχει υπόψη του ο αναγνώστης [ή αναγνώστρια] τι γράφουν τα «ιερά»...
Το σώμα ως «ναός του θεού»...
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Πόσο γνωρίζουμε τους αρχαίους [μας]
Ε, λοιπόν, δεν έχουμε πολλά πράγματα καταφέρει, είτε ως πολιτεία είτε ως κοινωνία. Η πρώτη ψεύδεται ασυστόλως και η δεύτερη χάσκει εντυπωσιακά. Είμαστε απόγονοι, έτσι ομονοήσαμε άπαντες, ενός μοναδικού...
Πόσο γνωρίζουμε τους αρχαίους [μας]
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Επιγράμματα
Επιγράμματα-θησαυρός· τρεις φρασούλες αποτυπώνουν τον πολιτισμό της εποχής, την εξακτίνωση της γλώσσας και της επικοινωνίας -επιπλέον αναδεικνύουν τις αγωνίες του είδους άνθρωπος από τις απαρχές της κοινωνικής...
Επιγράμματα
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο Σόλων και η δημοκρατία (μας)
Περί το 600 π.Χ. το αθηναϊκό κράτος είχε ψηφίσει νόμο που απαγόρευε κάθε πρόταση για επέμβαση της πόλης στα Μέγαρα. Είχαν προηγηθεί πολλαπλές προσπάθειες των Αθηναίων να προσαρτήσουν τη Σαλαμίνα. Μια...
Ο Σόλων και η δημοκρατία (μας)
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ξένου μοίρα
Το 'χει η μοίρα του ξένου να περιπλανιέται σε άγνωστους, δύσβατους, λασπωμένους δρόμους, ανήσυχος, τρομαγμένος, γεμάτος μοναξιά και αντιμέτωπος με την εχθρικότητα των ανθρώπων αλλότριας γης. Αγνωστη γλώσσα,...
Ξένου μοίρα
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Αιδώς και αρετή
Ουδέποτε ενδιαφέρθηκε η ελίτ για την καλλιτεχνική ματιά στον κόσμο, για τα συναισθήματα, για την ποίηση, ούτε καν για την -εθνικώς- ιδρυτική δύναμη της τελευταίας· τι θα έλεγαν οι κύριοι της ελίτ, αν δεν είχαν...
Αιδώς και αρετή

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας