Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πάνω στις ράγες;
AP Photo
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πάνω στις ράγες;

  • A-
  • A+

Ανθρωποι που αγάπησαν τους διαφορετικούς πολιτισμούς, λένε ότι σε πολλά μέρη όπου πάτησε ο σιδηρόδρομος στις ράγες έφερε μαζί του την καταστροφή. Στην Αμερική, «το θηρίο που καπνίζει» εξόντωσε τον πολιτισμό των Ινδιάνων. Στην Αραβική Χερσόνησο ερήμωσε τις οάσεις και την κουλτούρα τους. Στη Ρωσία, λέει ο Ντοστογιέφσκι στον «Ηλίθιο», ο σιδηρόδρομος απλώθηκε σαν το τέρας της Αποκαλύψεως. Ωστόσο, όλα αυτά δεν συνεπάγονται ένα ανάθεμα κατά των σιδηροδρόμων. Ισως γιατί όλοι θυμόμαστε μια ταχεία των παιδικών μας χρόνων, με σταθμό στο Λιανοκλάδι για σουβλάκι, αλλά και παρακολουθούμε σήμερα τον καημό των ανθρώπων του εκποιημένου ΟΣΕ που δεν γνωρίζουν τι τους επιφυλάσσει η αύριον.

Ο σιδηρόδρομος για τον οποίο μιλώ έχει να κάνει με τις ράγες της Ιστορίας και της πολιτικής. Και μάλιστα με την ιδέα ότι οι ράγες αυτές, που σύμφωνα με άλλους, για να θυμηθούμε τον κύριο Φουκουγιάμα, ονομάστηκαν λεωφόροι της Ιστορίας, πριν η Ιστορία αποδείξει την πρεσβυωπία του, δεν οδηγούν παρά σε έναν και μόνο προορισμό.

Αυτή την αντίληψη ενός μονόδρομου προς τη μια ή την άλλη κατεύθυνση φέρνει στον νου η σημερινή ιστορική και πολιτική πραγματικότητα στη χώρα μας. Αν τα όρια μεταξύ κυβέρνησης και αξιωματικής αντιπολίτευσης τείνουν να εξομοιωθούν, όπως πολλοί διαπιστώνουν, είναι γιατί η πρώτη κινείται σε κατευθύνσεις που η δεύτερη ακολουθούσε χωρίς να τολμά να φτάσει στο τέρμα και η δεύτερη διαμαρτύρεται, γιατί η πρώτη τής κλέβει τις ιδέες. Με άλλα λόγια, και οι δύο εποφθαλμιούν τις ίδιες ράγες.

Υπάρχουν και αυτοί που δηλώνουν αντίθετοι και στους δύο. Που θεωρούν ότι η σύμπτωση αυτή είναι προϊόν προδοσίας και υποταγής στα συμφέροντα των κάθε λογής επικυρίαρχων. Που καταγγέλλουν τις επενδύσεις και ξεσκεπάζουν τις δόλιες προθέσεις της «ανάπτυξης», κηρύσσοντας την επιστροφή στα ουτοπικά όνειρα που κατέληξαν ενίοτε, στο πέρασμα του χρόνου, δυστοπίες.

Μέσα σε αυτό το τοπίο των παγιωμένων δρομολογίων υπάρχουν και αυτοί που συνεχίζουν να πιστεύουν στις παρακαμπτήριες. Με την προϋπόθεση να καταλάβει κανείς ότι το πρώτο που πρέπει να αλλάξει επαναστατικά είναι ο τρόπος με τον οποίο ο ίδιος κατανοεί τα πράγματα, ο τρόπος που τα βιώνει, που εκφράζει το παρελθόν και το μέλλον του, τον εαυτό του και τον κόσμο.

Στην περίπτωση αυτή, θα μπορούσαμε άραγε να σκεφτούμε πώς θα ήταν ένα διαφορετικό δρομολόγιο, ένα άλλο τρένο, εκτροχιασμένο από τις ράγες του ψυχαναγκασμού; Ενα τρένο που θα το λέγαμε ίσως το τρένο της ελπίδας; Για να διασχίσουμε με αυτό την ελληνική τουλάχιστον επικράτεια, αλλά κυρίως την επικράτεια των ψυχών και των σωμάτων. Ακολουθώντας τις ράγες πέρα από το αναμενόμενο.

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Στο Νεκρομαντείο
Η Μαρία και ο Γιάννης με πήραν μαζί τους στο Νεκρομαντείο. Ηταν περασμένο μεσημέρι. Η βροχή ξαφνικά είχε σταματήσει. Μπήκαμε στον άδειο χώρο. Οι αποχρώσεις του γκρι στον ουρανό και τα πίσω βουνά συναντούσαν...
Στο Νεκρομαντείο
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ενα μοντέρνο που επιστρέφει ως εφιάλτης
Καταλαβαίνω ότι εύλογα μπορεί να εγερθεί μια απορία. Και τι σχέση έχει αυτή η κτηνωδία με τον μοντερνισμό όπως μας τον γνώρισαν η μεγάλη τέχνη, η λογοτεχνία, τα εικαστικά, ο κινηματογράφος, ο χορός; Πού...
Ενα μοντέρνο που επιστρέφει ως εφιάλτης
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Υμνος και θρήνος για το κλειστό ελληνικό περίπτερο
Δεν ήταν ανέκδοτο. Ηταν πραγματικότητα. Οταν στις δεκαετίες του ‘80 και του ‘90 οι τουρίστες από τις ανατολικές χώρες, επωφελούμενοι από το σχετικό άνοιγμα, ταξίδευαν στην Αθήνα σήκωναν οτιδήποτε πουλιόταν στα...
Υμνος και θρήνος για το κλειστό ελληνικό περίπτερο
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τα πρόσωπα και τα πράγματα
Αν και θρεμμένη με μελέτη της Ιστορίας, η Αριστερά, στην Ελλάδα και αλλού, έτεινε και τείνει συχνά να λησμονεί ότι η Ιστορία είναι σε μεγάλο βαθμό και το έργο συγκεκριμένων προσώπων και ότι η μονόπλευρη εμμονή...
Τα πρόσωπα και τα πράγματα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Βασίλι Γκρόσμαν: Ζωή και Πεπρωμένο
Στις σημερινές κοινωνίες της δεινής και πολύπλευρης κρίσης, πόλεμοι και δικτατορίες έχουν ίσως σε ένα βαθμό –αν και όχι απολύτως– αλλάξει μορφή και ρητορική. Δεν παύουν να σκοτώνουν τις ψυχές και τα σώματα, να...
Βασίλι Γκρόσμαν: Ζωή και Πεπρωμένο
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Αντρέας Λεντάκης
Η παρουσία είτε και η απουσία κάποιων προσώπων από ένα παρελθόν πρόσφατο και συγχρόνως μακρινό φωτίζει, με έναν αναπάντεχα επίκαιρο τρόπο, πράγματα που έχουμε ανάγκη σήμερα. Ενα τέτοιο πρόσωπο, όχι...
Αντρέας Λεντάκης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας