• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.5°C / 20.7°C
    2 BF
    58%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    18°C 14.7°C / 19.6°C
    2 BF
    58%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    20°C 17.0°C / 20.5°C
    0 BF
    54%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    0 BF
    67%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    0 BF
    77%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    17°C 14.4°C / 17.0°C
    0 BF
    57%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 11.4°C / 13.7°C
    1 BF
    50%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.5°C / 13.5°C
    1 BF
    64%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    20°C 17.2°C / 19.8°C
    3 BF
    56%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    2 BF
    45%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.4°C / 20.8°C
    4 BF
    45%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    21°C 16.8°C / 20.7°C
    2 BF
    60%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    0 BF
    63%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 17.3°C
    2 BF
    67%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    18°C 15.5°C / 17.8°C
    1 BF
    62%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.8°C / 20.8°C
    2 BF
    60%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.7°C / 19.9°C
    2 BF
    52%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    19°C 14.3°C / 18.8°C
    1 BF
    70%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 15.7°C / 17.8°C
    2 BF
    76%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 14.1°C / 14.1°C
    0 BF
    54%

Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης | EUROKINISSI

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΕΜΣΤ: δεκαεννιά χρόνια λάθος;

  • A-
  • A+

Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, ιδρυμένο το 2000 και στεγασμένο στο Κτίριο Φιξ το 2016, μένει χωρίς καλλιτεχνικό/-ή διευθυντή/-ύντρια. Η πενταμελής επιτροπή που επέλεξε η υπουργός για να κρίνει αποφάνθηκε πως όλοι οι υποψήφιοι, μεταξύ των οποίων, όπως μαθαίνουμε, και οι δύο πρώην διευθύντριες του μουσείου, απορρίπτονται.

Δώδεκα από αυτούς δεν πληρούσαν τα τυπικά ή/και ειδικά προσόντα, τρεις άλλοι υπέβαλαν εκπροθέσμως και μία υποψηφιότητα απερρίφθη διότι ήταν… συλλογική. Εν συνεχεία η υπουργός Πολιτισμού συνεχάρη θερμά την επιτροπή και, όπως ανακοινώθηκε, θα ακολουθήσει νέος διεθνής διαγωνισμός.

Δεν έχω πλήρη εικόνα των βιογραφικών των υποψηφίων. Σκέφτομαι όμως ότι, αν όντως η κρίση είναι δίκαιη, οι δύο προηγούμενες διευθύντριες του μουσείου προφανώς στερούνταν τα αναγκαία προσόντα για να εκπληρώσουν το τόσο σημαντικό έργο που είχαν αναλάβει. (Δεκαεννιά δηλαδή χρόνια λάθος;) Και πως, προφανώς, η κατοχή διδακτορικής διατριβής και το υπόλοιπο συγγραφικό έργο τους, η αποδεδειγμένη γλωσσομάθειά τους και η πείρα τους στη διαχείριση της τέχνης, όπως επίσης και αντίστοιχα προσόντα των υπόλοιπων υποψηφίων, απαξιώθηκαν ως απαράδεκτα. Βαρύς χαρακτηρισμός για τόσους ανθρώπους!

Θα μπορούσε κανείς να αντιτείνει ότι τα προσόντα για τα οποία μιλάμε ήταν επαρκή όταν διορίστηκαν οι δύο πρώην διευθύντριες το 2000 η πρώτη και το 2014 η δεύτερη, αλλά όχι σήμερα; Να μας πείσει δηλαδή ότι αυτό που λέμε σύγχρονη τέχνη είναι κάτι που σαν τον μυθικό Πρωτέα μεταμορφώνεται ριζικά σε ελάχιστα χρονικά διαστήματα και ότι οι συντάκτες αλλά και οι κριτές των προσκλήσεων για τις υποψηφιότητες διαθέτουν την εκπληκτική εποπτεία που τους επιτρέπει να προσαρμόζουν τις απαιτήσεις τους σχεδόν σε χρόνο μηδέν; (Θα είχαμε δηλαδή τότε ένα μουσείο φλούξους.)

Αρνούμαι να πιστέψω ότι οι υποψηφιότητες είχαν κριθεί πριν ανοίξουν οι φάκελοι. Γεγονός είναι όμως ότι λίγοι γνωρίζουν ποια ήταν και πόσο δίκαια αποτιμήθηκαν τα, ανεπαρκή υποτίθεται, προσόντα όλων των υποψηφίων. Πράγμα πολύ ανησυχαστικό για περισσότερους λόγους:

Πρώτον, βασική απαίτηση της δημοκρατίας είναι η απόλυτη και ουσιαστική διαφάνεια στις κρίσεις.

Δεύτερον, οι κρίσεις αυτές, ιδίως στην τέχνη και στον πολιτισμό, δεν μπορεί να εξαντλούνται στον έλεγχο «ειδικών» είτε «τυπικών» προσόντων. Πολλώ μάλλον όταν το τι είναι και τι δεν είναι σύγχρονο στην τέχνη, το πώς αποτιμώνται και αξιοποιούνται η σύγχρονη διεθνής και η ελληνική παραγωγή, ποια είναι τα σύνορα των εικαστικών με τις άλλες τέχνες και με τους πολιτισμούς του κόσμου συνιστούν ανοιχτά ζητήματα κεφαλαιώδους σημασίας.

Η διακηρυγμένη θέση/πρόταση και η εγνωσμένη θητεία των υποψηφίων σχετικά με τα θέματα αυτά θα έπρεπε να είναι το κύριο κριτήριο της επιλογής τους.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η Κυρά της θάλασσας
Ηταν ένα ταξίδι αυτό που ζήσαμε την Κυριακή με γνωστούς και αγνώστους στο Αρχαιολογικό Μουσείο. Μία περιπλάνηση σε διαφορετικούς χώρους και χρόνους, όπου το μακρινό ερχόταν κοντά και το κοντινό ενωνόταν μαζί...
Η Κυρά της θάλασσας
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η πόλη τη νύχτα
Τη νύχτα η πόλη μάς φαίνεται πιο όμορφη. Το λιγοστό φως καμουφλάρει τα τσιμεντένια μπαλώματα στους δρόμους και αφαιρεί λίγη κακοφωνία από τις παράταιρες πλάκες και πλακάκια των αμήχανων και κακόγουστων...
Η πόλη τη νύχτα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η σουίτα, ο πολιτισμός, ο (υ)ιός
Έχει περάσει ένας χρόνος από τον περσινό Γενάρη που η Σοφία Μπεκατώρου είπε το τόσο δύσκολο στοιχειώδες: η γυναίκα στη μεταμοντέρνα εποχή μας αντιμετωπίζεται ως πράγμα. Ως βδέλυγμα, ως υποψήφιο θύμα...
Η σουίτα, ο πολιτισμός, ο (υ)ιός
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το τελευταίο φύλλο
Οι ταινίες της πανδημίας με συντροφεύουν κυρίως τα βράδια. Ξεκίνησε να μου τις προμηθεύει ένας πολύτιμος φίλος και στη συνέχεια τις βρίσκω τυχαία. Ανάμεσα στα τυχαία αυτά ευρήματα υπάρχουν συχνά διαμάντια. Ένα...
Το τελευταίο φύλλο
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Λέω να πάρω γαλότσες
Διαβάζω πως υπάρχουν μεγάλα σχέδια για να αλλάξει η Αθήνα. Να ξεχάσει τον παλιό εαυτό της, που προφανώς ήταν κακός, να γίνει η Αθήνα του μέλλοντος, που απ’ ό,τι φαίνεται δεν θα θυμίζει σε σημαντικό βαθμό την...
Λέω να πάρω γαλότσες
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Οπου κι αν περπατήσω
Αυτό είναι που μου λείπει στην αγαπημένη πόλη μου, στην Αθήνα, που, για να παραφράσω τον ποιητή, με πληγώνει όλο και πιο πολύ, όπου κι αν περπατήσω.
Οπου κι αν περπατήσω

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας