Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
ΕΜΣΤ: δεκαεννιά χρόνια λάθος;

Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης | EUROKINISSI

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΕΜΣΤ: δεκαεννιά χρόνια λάθος;

  • A-
  • A+

Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, ιδρυμένο το 2000 και στεγασμένο στο Κτίριο Φιξ το 2016, μένει χωρίς καλλιτεχνικό/-ή διευθυντή/-ύντρια. Η πενταμελής επιτροπή που επέλεξε η υπουργός για να κρίνει αποφάνθηκε πως όλοι οι υποψήφιοι, μεταξύ των οποίων, όπως μαθαίνουμε, και οι δύο πρώην διευθύντριες του μουσείου, απορρίπτονται.

Δώδεκα από αυτούς δεν πληρούσαν τα τυπικά ή/και ειδικά προσόντα, τρεις άλλοι υπέβαλαν εκπροθέσμως και μία υποψηφιότητα απερρίφθη διότι ήταν… συλλογική. Εν συνεχεία η υπουργός Πολιτισμού συνεχάρη θερμά την επιτροπή και, όπως ανακοινώθηκε, θα ακολουθήσει νέος διεθνής διαγωνισμός.

Δεν έχω πλήρη εικόνα των βιογραφικών των υποψηφίων. Σκέφτομαι όμως ότι, αν όντως η κρίση είναι δίκαιη, οι δύο προηγούμενες διευθύντριες του μουσείου προφανώς στερούνταν τα αναγκαία προσόντα για να εκπληρώσουν το τόσο σημαντικό έργο που είχαν αναλάβει. (Δεκαεννιά δηλαδή χρόνια λάθος;) Και πως, προφανώς, η κατοχή διδακτορικής διατριβής και το υπόλοιπο συγγραφικό έργο τους, η αποδεδειγμένη γλωσσομάθειά τους και η πείρα τους στη διαχείριση της τέχνης, όπως επίσης και αντίστοιχα προσόντα των υπόλοιπων υποψηφίων, απαξιώθηκαν ως απαράδεκτα. Βαρύς χαρακτηρισμός για τόσους ανθρώπους!

Θα μπορούσε κανείς να αντιτείνει ότι τα προσόντα για τα οποία μιλάμε ήταν επαρκή όταν διορίστηκαν οι δύο πρώην διευθύντριες το 2000 η πρώτη και το 2014 η δεύτερη, αλλά όχι σήμερα; Να μας πείσει δηλαδή ότι αυτό που λέμε σύγχρονη τέχνη είναι κάτι που σαν τον μυθικό Πρωτέα μεταμορφώνεται ριζικά σε ελάχιστα χρονικά διαστήματα και ότι οι συντάκτες αλλά και οι κριτές των προσκλήσεων για τις υποψηφιότητες διαθέτουν την εκπληκτική εποπτεία που τους επιτρέπει να προσαρμόζουν τις απαιτήσεις τους σχεδόν σε χρόνο μηδέν; (Θα είχαμε δηλαδή τότε ένα μουσείο φλούξους.)

Αρνούμαι να πιστέψω ότι οι υποψηφιότητες είχαν κριθεί πριν ανοίξουν οι φάκελοι. Γεγονός είναι όμως ότι λίγοι γνωρίζουν ποια ήταν και πόσο δίκαια αποτιμήθηκαν τα, ανεπαρκή υποτίθεται, προσόντα όλων των υποψηφίων. Πράγμα πολύ ανησυχαστικό για περισσότερους λόγους:

Πρώτον, βασική απαίτηση της δημοκρατίας είναι η απόλυτη και ουσιαστική διαφάνεια στις κρίσεις.

Δεύτερον, οι κρίσεις αυτές, ιδίως στην τέχνη και στον πολιτισμό, δεν μπορεί να εξαντλούνται στον έλεγχο «ειδικών» είτε «τυπικών» προσόντων. Πολλώ μάλλον όταν το τι είναι και τι δεν είναι σύγχρονο στην τέχνη, το πώς αποτιμώνται και αξιοποιούνται η σύγχρονη διεθνής και η ελληνική παραγωγή, ποια είναι τα σύνορα των εικαστικών με τις άλλες τέχνες και με τους πολιτισμούς του κόσμου συνιστούν ανοιχτά ζητήματα κεφαλαιώδους σημασίας.

Η διακηρυγμένη θέση/πρόταση και η εγνωσμένη θητεία των υποψηφίων σχετικά με τα θέματα αυτά θα έπρεπε να είναι το κύριο κριτήριο της επιλογής τους.

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η Κυρά της θάλασσας
Ηταν ένα ταξίδι αυτό που ζήσαμε την Κυριακή με γνωστούς και αγνώστους στο Αρχαιολογικό Μουσείο. Μία περιπλάνηση σε διαφορετικούς χώρους και χρόνους, όπου το μακρινό ερχόταν κοντά και το κοντινό ενωνόταν μαζί...
Η Κυρά της θάλασσας
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Ανταλλαγές» αγαλμάτων
Γιατί αγάλματα των αρχών του 21ου αιώνα να αποτελούν μέρος «της αρχαίας ελληνικής κληρονομιάς», ακόμα κι αν είναι έργα εμπνευσμένα από το «αρχαίο ελληνικό παρελθόν»;
«Ανταλλαγές» αγαλμάτων
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τα αυθαίρετα
Αμαρτία ομολογημένη, δεν είχα δώσει τη δέουσα σημασία. Θα μου πεις, δεν πέρναγες κάθε τόσο από μπροστά; Δεν έβλεπες τις συνεχείς επεκτάσεις, μια ολόκληρη πολιτεία που όλο και απλωνόταν ροκανίζοντας κάτι ακόμα...
Τα αυθαίρετα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Χειμωνιάτικα
Μα γιατί μας ήρθε; Τι την έπιασε; Πού βρήκε χρόνο τώρα που ο χρόνος της φτάνει στο τέλος του; Τι μας ζήλεψε; Τη σφυρίδα μας; Τα γεμιστά μας έστω; Πάντως, για να ανακατευτεί στα εν οίκω και στα εν δήμω μας και...
Χειμωνιάτικα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ποιες αλλαγές σε ποια παιδεία
Ενα νέο ίδρυμα ανώτατης εκπαίδευσης, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, πρόκειται να ιδρυθεί έπειτα από σύμπτυξη δύο λειτουργούντων θεσμών, του ΤΕΙ Αθήνας και του ΤΕΙ Πειραιά. Με αφορμή τον έντονο διάλογο που...
Ποιες αλλαγές σε ποια παιδεία
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μετείκασμα
Με πόση φυσικότητα, πόση άνεση διαβαίνουμε τη μεγάλη τζαμένια πόρτα του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, χωνόμαστε στο κόκκινο χρώμα που την περιβάλλει, χανόμαστε εν συνεχεία στους άπλετους λευκούς και γκρίζους...
Μετείκασμα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας