• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 23.1°C / 27.4°C
    2 BF
    43%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    26°C 22.5°C / 27.0°C
    2 BF
    59%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    27°C 23.8°C / 27.1°C
    1 BF
    61%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    0 BF
    73%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    0 BF
    64%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.9°C / 24.3°C
    1 BF
    61%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.4°C / 22.0°C
    1 BF
    64%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.7°C / 20.7°C
    1 BF
    77%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.3°C / 24.9°C
    4 BF
    69%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.5°C / 24.9°C
    0 BF
    69%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.8°C / 25.5°C
    4 BF
    53%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.6°C / 24.6°C
    3 BF
    60%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    3 BF
    80%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.0°C / 24.0°C
    1 BF
    55%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    26°C 20.5°C / 26.0°C
    0 BF
    50%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 25.8°C
    2 BF
    56%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.3°C / 26.5°C
    2 BF
    45%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.0°C / 26.0°C
    0 BF
    62%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.4°C / 25.0°C
    2 BF
    88%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.4°C / 22.4°C
    1 BF
    67%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τεμέτερον άλγος

  • A-
  • A+

Πανηγυρικά εισήλθε ο ελληνικός στρατός στη Σμύρνη στις 16 Μαΐου 1919. Μετά βαΐων και κλάδων τον υποδέχτηκε ο χριστιανικός πληθυσμός στο Κε. Η μικρασιατική περιπέτεια, που εξελίχθηκε σε απερίγραπτη τραγωδία, μόλις άρχιζε. Επειτα από τρεις μέρες ο Κεμάλ αποβιβάζεται στη Σαμψούντα. Λίγο αργότερα ξεκινά η τρίτη και πιο αιματηρή φάση του αφανισμού των Ελλήνων του Πόντου, γνωστότερη ως «γενοκτονία των Ποντίων». Ο άλλοτε άσημος βαρκάρης της Κερασούντας Τοπάλ Οσμάν τίθεται επικεφαλής της εθνοκάθαρσης.

Οι μέθοδοί του είναι πανομοιότυπες με εκείνες της εξόντωσης των Αρμενίων από τους Νεότουρκους τον Αύγουστο του 1915. Αντιγράφω από τον κατατοπιστικό τόμο «Τοπάλ Οσμάν - Ιστορίες μιας γενοκτονίας» του δημοσιογράφου, συγγραφέα και αντιστασιακού Γιώργου Λαμψίδη (Αφοι Κυριακίδη, 2022): «Η τουρκική στρατιωτική διοίκηση με το πρόσχημα της “γραμμής πρόσω” αποφάσισε να μετακινήσει τον ελληνικό πληθυσμό, που βρισκόταν στα παράλια και τα ενδότερα του Πόντου, κοντά στο ρωσοτουρκικό μέτωπο».

Νεκρικές πορείες ήταν στην πραγματικότητα τούτες οι φαινομενικά αθώες μετακινήσεις. Εκατοντάδες χιλιάδες άνδρες, γυναίκες, γέροι και παιδιά βρήκαν μαρτυρικό θάνατο κατά τη διάρκειά τους. Το Αλάτσαμ, δυτικά της Μπάφρας, ήταν «μια μικρή, παραλιακή πόλη του εμπορίου με επτά χιλιάδες Ελληνες κατοίκους και δεκαπέντε ελληνικά χωριά στην περιφέρειά της». Οι ομαδικές απελάσεις άρχισαν στις 3 Ιουνίου 1921. Τσέτες και τζανταρμάδες ανέλαβαν δράση. Εντός ολίγων εβδομάδων εξοντώθηκε ολόκληρος ο ανδρικός πληθυσμός.

Τότε ξεκινούν τα παθοβολήματα των γυναικόπαιδων και των γερόντων. Την 1η Σεπτεμβρίου 2.013 απ’ αυτούς συγκροτούν ένα μακάβριο κονβόι. «Στο Τουρκμέν-νταγί ληστεύτηκαν από τους φρουρούς τους και οι γυναίκες, σχεδόν ημίγυμνες –σωστό χειμώνα πια στην περιοχή–, χωρίς χρήματα και χωρίς τα εφόδια που είχαν πάρει μαζί τους, περπάτησαν εξήντα μέρες μέχρι το Χεκίμ-χαν. Στον δρόμο είχαν αφήσει νεκρές 855 ψυχές».

Ολοφύρονταν εκεί «άλλες 400 γυναίκες με τα παιδιά τους. Δεν μπορούσαν να προχωρήσουν από την εξάντληση και πέθαναν στοιβαγμένες σε αχυρώνες και στάβλους ή στο ύπαιθρο, χωρίς τροφή και φροντίδα. Οι υπόλοιπες 759 γυναίκες περπάτησαν μέχρι τη Μαλάτεια. Οι άλλοι 500 συνέχισαν μέχρι το Πακίρ-ματενί, το Χαρπούτ, το Ντιαρμπεκίρ, το Βαν, το Μπιτλίς. Πέθαναν όλοι από την πείνα και τις κακουχίες».

Στις 8 Σεπτεμβρίου την ίδια τύχη είχαν ακόμα 1.005 άτομα ύστερα από πορεία 89 ημερών με προδιαγεγραμμένο προορισμό. «Με τας διαδοχικάς αυτάς αποστολάς ερημούται κυριολεκτικώς και η τέως ακμάζουσα και ευτυχούσα πόλις Αλάτσαμ» γράφει ο Α. Γαβριηλίδης. «Επιπλα, κοσμήματα, εμπορεύματα –κατ’ εξοχήν καπνά μεγάλης αξίας και τάπητες– διανέμονται μεταξύ των απαισίων κακούργων και αυτουργών της ερημώσεως ταύτης». Τα κτήματα και τα σπίτια των «εκτοπισθέντων» κατελήφθησαν από τους οπλαρχηγούς. Αυτά στην κωμόπολη Αλάτσαμ. Στα οικονομικά και πολιτιστικά κέντρα του ποντιακού ελληνισμού η φρίκη ήταν ανείπωτη.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Ζενέτος
Τάκης Ζενέτος, γόνος οικογένειας κοσμηματοπωλών, πρωτοβλέπει το φως στην Αθήνα το 1926. Διαπρέπει παιδιόθεν στο σχέδιο, οπότε οξυδερκής οικογενειακός φίλος τον προσανατολίζει στις σπουδές αρχιτεκτονικής, τις...
Ζενέτος
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Ιστορίες άστεων
Παρότι δίνει εξαίρετα δείγματα γραφής πριν απ’ τον Πόλεμο στον τομέα της πολεοδομίας και κερδίζει από καίρια πόστα το στοίχημα της οικιστικής...
Ιστορίες άστεων
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Θαλασσοδάνεια
Κατά πάσα πιθανότητα οι περιουσίες και των τριακοσίων μαζί δεν αθροίζουν το «έχειν» του Τράγκα, του οποίου το πόθεν παραμένει αδιευκρίνιστο, θολό, άδηλο και πρωτίστως ύποπτο.
Θαλασσοδάνεια
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Τέλειο έγκλημα
Το ποίημα βεβαίως δεν ήταν ανύποπτο./ Ηξερε τις προθέσεις του ποιητή από καιρό/ αλλά μήτε τον απόφευγε μήτε τον προκαλούσε/ και κάπου κάπου έκλαιγε κρυφά.
Τέλειο έγκλημα
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Δύο αιωνιότητες
Ο Γιώργος Κατσαρός γεννιέται τον Δεκέμβρη του 1888 στην Αμοργό. Το πατρικό του επώνυμο είναι Θεολογίτης.
Δύο αιωνιότητες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας