Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
ΕπιβΙΩΣΗ ΙΘ΄
EUROKINISSI/ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΕπιβΙΩΣΗ ΙΘ΄

  • A-
  • A+
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΚΑΝΟΝΙΚΟΤΗΤΑΣ

Οταν λέμε μαγαζιά, κακώς εννοούμε μόνο τα ψιλικατζίδικα, τα κομμωτήρια, τα φαγάδικα, τα μπαρ και τα συναφή. Δεν είναι προαπαιτούμενο να βρίσκονται σε ισόγειο κεντρικής αρτηρίας ή παρόδου, να ’χουν τζαμαρία με φωτεινή επιγραφή στην πρόσοψη και να διαθέτουν στο αδηφάγο κοινό προϊόντα ή υπηρεσίες λιανικής. «Το χρήμα δεν κυκλοφορεί διότι έχει αξία, αλλά έχει αξία ακριβώς επειδή κυκλοφορεί» επέμενε εμβληματικός γενειοφόρος, οι επίγονοι του οποίου πάσχισαν να μετατρέψουν τα θέσφατά του σε τρίχες κατσαρές.

Ιδεωδώς ευέλικτη και η αγορά, επεκτείνεται ομοίως προς τα τέσσερα σημεία του ορίζοντα, εμφιλοχωρώντας διαβρωτικά στους αρμούς του υλικού και νοητού σύμπαντος του ύστερου καπιταλισμού. Δεν περιορίζεται πια σε προκαθορισμένους τόπους, όπως συνέβαινε αναπόδραστα μόλις πριν από μερικές δεκαετίες, αρχής γενομένης από την πρώιμη αρχαιότητα. Πλάι στον απαστράπτοντα ναό του Ηφαίστου δέσποζε η περίφημη Αγορά της Αθήνας διάστικτη με καλαίσθητα κτίρια και δαιδαλώδεις στοές. Τη στεφάνωναν ολόγυρα πανύψηλοι πλάτανοι και λογής λογής φυλλοβόλα, που ’χε φυτέψει άλλοτε ο Κίμωνας.

Κάτω απ’ την πυκνή τους σκιά κατέφευγαν οι πολίτες τα καυτά μεσημέρια και συζητούσαν με τις ώρες αναζητώντας ζωογόνο φυσική και πνευματική δροσιά. Φαρδιά λεωφόρος ονόματι Δρόμος τη δίχαζε διαγωνίως. Τη διέσχιζε κάθε Δεκαπενταύγουστο η μεγάλη πομπή των Παναθηναίων και τακτικότερα οι παρελάσεις του ονομαστού αθηναϊκού ιππικού, τις οποίες δεν παρέλειψε να απαθανατίσει ο θεϊκός Φειδίας. Η εμπορευματική κίνηση εκτεινόταν σε τεράστιους κύκλους στο εσωτερικό. Ενας για τα φρούτα και το ζαρζαβάτι, έτερος για τα άκρως απαραίτητα στις θυσίες και τους βωμούς άνθη, τρίτος για τους βυρσοδέψες, άλλος για τους βιοτέχνες, πέμπτος για τους θωρακοποιούς, έκτος για το σκλαβοπάζαρο κ.ο.κ

Οι σαράφηδες μονάχα διέθεταν τραπέζια. Μαρμάρινα κατά βάση, για να γλύφουν ευκολότερα πάνω τους τα βερεσέδια και να μας κυνηγάει εσαεί η μάστιγα των τραπεζών και των τοκογλύφων. Οι ρέστοι τοποθετούσαν τις πραμάτειες τους κατάχαμα. Ο κύκλος με τα ψωμιά εξοριζόταν στην απώτατη άκρη, καθώς οι φουρνάρισσες φημίζονταν για το φαρμακερό, άθυρο στόμα τους. Κοκκίνιζαν από ντροπή ακούγοντάς τες ακόμα και οι καραγωγείς, καθ’ ημάς νταλικέρηδες. Εσουρναν τα εξ αμάξης στους πελάτες, τους περνούσαν γενεές δεκατέσσερις, με ακατονόμαστες φράσεις που μνημονεύονται ως «αγοραία σκώμματα».

Συγκεντρωμένοι μονίμως στην Αγορά οι Αθηναίοι, συγκαλούσαν συνελεύσεις όποτε προέκυπταν έκτακτα θέματα. Εκεί γεννήθηκε η Δημοκρατία, από ’κεί εξαπλώθηκε η Φιλοσοφία, εκεί έλαμψαν τα φώτα του Πολιτισμού. Σήμερα βιώνουμε συνθήκες παγκόσμιας κατάπτωσης. Διασκορπισμένες στους πέντε ανέμους η οικονομία και η αγορά, στενάζουν στα χέρια ελάχιστων επιτήδειων που κυβερνούν τον πλανήτη με αδιαφάνεια και αναλγησία. Αυτό ακριβώς νομίζω ότι προσπάθησε να διορθώσει ο εξ απορρήτων Νίκος Παππάς, συγκεντρώνοντας ξανά το σύνολο της οικονομικής και εμπορικής ζωής σ’ έναν χώρο, στο Μαξίμου εν προκειμένω, ώστε να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις επανάκαμψης της δημοκρατίας και του σοσιαλισμού. Σαν γνήσιος αριστερός, μάλιστα, χρησιμοποίησε τον λαϊκό όρο «μαγαζί» και όχι τα κομψεπίκομψα αστικά «πολυκατάστημα» ή «οίκος»... της απωλείας.

ΜΕΤΕΩΡΟΣ
ΕπιβΙΩΣΗ ΚΓ΄
Τον Δεκέμβριο του 1960 ο Πατρίς Λουμούμπα, ο πρώτος δημοκρατικά εκλεγμένος πρωθυπουργός του Κονγκό και αδιαμφισβήτητος ηγέτης της ανεξαρτησίας του, πέφτει στα χέρια των πραξικοπηματιών και φυλακίζεται.
ΕπιβΙΩΣΗ ΚΓ΄
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Η μισοσκότεινη πλευρά του Διαστήματος
Φαινομενικά ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης δεν θα μπορούσε να βρει πιο ενδεδειγμένο πρόσωπο να αναλάβει το καμάρι του, τον νεοσύστατο Ελληνικό Διαστημικό Οργανισμό, που φιλοδοξεί...
Η μισοσκότεινη πλευρά του Διαστήματος
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Το τρίτο χέρι
Οι εκλεγμένοι εκπρόσωποι της πρωτοδεύτερη φορά Αριστεράς με διαπεραστική εσάνς Ακροδεξιάς μετέχουν σε άλλου είδους αλισβερίσι. Εξευτελίζονται νυχθημερόν οικεία βουλήσει, αυτομαστιγώνονται ανελέητα, πά’ να πει,...
Το τρίτο χέρι
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Αμεμπτοι χαρακτήρες
Φαγούρα προκαλεί στους συριζαίους η κριτική· παθολογική αλλεργία. Θιασώτες του σαβουάρ βιβρ, φέρονταν με αφοπλιστική ευγένεια στους εκάστοτε κυβερνώντες. Τύποι και υπογραμμοί υπήρξαν πάντοτε. Αριστοι μαθητές,...
Αμεμπτοι χαρακτήρες
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Αρβύλες στιλέτο
Στη Θεανώ Ταψίου αξίζουν χίλιοι έπαινοι και αναρίθμητα εύγε. Σταχανοβίτισσα ακούραστη, τουτέστιν εργασιομανής και λεπτολόγος, πήρε τους μαχαλάδες, τις ρούγες και τα στενά να επαληθεύσει ιδίοις ωσί εάν ισχύουν...
Αρβύλες στιλέτο
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Μαγκαζίνο κρύσταλλο ρέει απ’ τις οθόνες
Προχθές το πρωί αγουροξυπνημένος έπεσα πάνω στον Νίκο Παππά. Οχι πρόσωπο με πρόσωπο. Α πα παπά! Στο ραδιόφωνο εννοώ. Ροδάνι πάει η γλώσσα του. Εχει αναπτύξει τελευταία μια ταχυδακτυλουργική τεχνική να...
Μαγκαζίνο κρύσταλλο ρέει απ’ τις οθόνες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας