Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Θεϊκά αλκοτέστ
Eurokinissi
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Θεϊκά αλκοτέστ

  • A-
  • A+

Θρησκόληπτο μ’ ανεβάζει, θεούσο με κατεβάζει εσχάτως ο Φώτης. Θεωρούσα εαυτόν άσχετο περί τα θεολογικά, αλλά, ούτως εχόντων, σπάω την γκλάβα μου να καταλάβω τι ξέρει εκείνος που εγώ αγνοώ. Χτύπα - βάρα το ξερό μου στην κοτρόνα, θυμήθηκα από στήθους, καθότι εκών άκων θήτευσα πιτσιρικάς στο κατηχητικό, ορισμένες ωδές από την ακολουθία της Θείας Μεταλήψεως. Ιδού η τρίτη, θαρρώ: «Δακρύων μοι παράσχου, Χριστέ, ρανίδας, τον ρύπον της καρδίας μου καθαιρούσας, ως αν ευσυνειδότως κεκαθαρμένος, πίστει προσέρχωμαι και φόβω, Δέσποτα, εν τη μεταλήψει των θείων δώρων σου».

Αποπειρώμαι πρόχειρη μετάφραση: «Χάρισέ μου, Χριστέ, σταγόνες δακρυϊκού υγρού –στην περίπτωσή μου, ποταμούς– να καθαρίσουν την καρδιά μου από τις αμαρτίες και με άσπιλη συνείδηση να μπορέσω να πλησιάσω με πίστη και φόβο για να κοινωνήσω, Δέσποτα, τα θεία σου δώρα». Ακου και τη συνέχεια Φωτάκη: «Εις άφεσιν γενέσθω μοι των πταισμάτων το άχραντόν σου Σώμα και θείον Αίμα, εις Πνεύματος Αγίου τε κοινωνίαν και εις αιώνιον ζωήν, Φιλάνθρωπε, και παθών και θλίψεων αλλοτρίωσιν».

Υπαγορεύει το εδάφιο την ευχή το άχραντο σώμα και το θεϊκό αίμα του φιλάνθρωπου Θεού να βοηθήσει να καθαρίσουμε από πταίσματα –σε βαθμό κακουργήματος–, να κατοικήσει στην ψυχή μας το Αγιο Πνεύμα, ώστε να αξιωθούμε την αιώνιο ζωή, γλιτώνοντας διά παντός από τα πάθη, τις θλίψεις και τις έξεις μας. Πρόκειται, δηλαδή, για κατ’ εξοχήν πνευματική και συμβολική διαδικασία. Προαιώνια σύμβολα το σιτάρι και το κρασί, υιοθετήθηκαν από τον χριστιανισμό και ταυτίστηκαν με υψηλές αξίες. Ο σίτος παραπέμπει στη βλάστηση, την αναγέννηση και την ανάσταση.

Μόνο τυχαίος δεν είναι ο πολλαπλασιασμός των άρτων από τον Ιησού. Ο οίνος νοηματοδοτεί τη χαρά, τη ζωή, τη συναναστροφή και η άμπελος την ίδια την Εκκλησία. Εξ ου το θαύμα εν Κανά της Γαλιλαίας, αλλά και το «πίετε εξ αυτού πάντες...». Με τη μεσολάβηση του Αγίου Πνεύματος το ψωμί και το κρασί της μεταλαβιάς χάνουν την υλική τους υπόσταση και ο πιστός επικοινωνεί ψυχικά με το θείο. Τα υπόλοιπα συνιστούν θρησκοληψία και τα επιχειρήματα των μητροπολιτών, που επιμένουν πως δεν υπάρχει ο παραμικρός κίνδυνος μετάδοσης του κορονοϊού από τον συνωστισμό στους ναούς και τη μετάληψη, άκρως επικίνδυνες γραφικότητες.

Αν τους πάρουμε στα σοβαρά, πρέπει να πιστέψουμε πως θαύματα συμβαίνουν κάθε ώρα και στιγμή. Αυτοκαταργείται, όμως, η ανεξήγητη υπέρβαση των φυσικών νόμων όταν απεμπολεί τη σπανιότητά της. Αν τα πέντε ψωμιά γίνονταν χιλιάδες κάθε μέρα και τα άδεια βαρέλια πλημμύριζαν από ξανθό ριτινίτη ως διά μαγείας, τότε κανείς δεν θα καλλιεργούσε δημητριακά και τ’ αμπέλια θα ’χαν ξεραθεί πριν από χιλιετίες. Βρίσκω χρηστικότερες τις οδηγίες του ιερωμένου που ήπιε μονορούφι όση μαυροδάφνη περίσσεψε από το μυστήριο και φεύγοντας από τον ναό προφανώς μεθυσμένος, βρέθηκε πεντακάθαρος σε αλκοτέστ. Να ξέρουμε τι να πίνουμε, Φώτη.

ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Ασεβής ιός
Νεφελοβατούν όσοι διατείνονται πως ο νέος κορονοϊός, όπως άλλωστε και το σύνολο των ασθενειών, δεν μεταδίδεται στους βαθιά θρησκευόμενους κατά την άσκηση των λατρευτικών καθηκόντων τους.
Ασεβής ιός
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
ΠροσγεΙΩΣΗ ΧΙΙ
Ξεσκονίζοντας τη βιβλιοθήκη το Σαββατοκύριακο, στάθηκα στις συλλογές του Μίλτου Σαχτούρη και μοιράζομαι μαζί σας πονήματά του, καθότι τέτοιες μέρες του 2005 αναχώρησε οριστικά για τα πράσινα απογεύματα που...
ΠροσγεΙΩΣΗ ΧΙΙ
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
ΠροσγεΙΩΣΗ ΧΙ
ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΜΕΡΕΣ ΕΓΚΛΕΙΣΜΟΥ/ πριν απ’ του Ευαγγελισμού/ κόντευε να κρεπάρω/ κι είπα να βγω έστω μια φορά/ να πάρω απ’ την αγορά/ δυο φύλλα μπακαλιάρο.
ΠροσγεΙΩΣΗ ΧΙ
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
ΠροσγεΙΩΣΗ Χ
ΑΜΠΑΡΩΜΕΝΟΣ ΣΠΙΤΙ ΜΟΥ/ μόνος χωρίς παρέες/ στύβω την γκλάβα μου διαρκώς/ να κατεβάσει ιδέες.// Μα δεν ανταποκρίνεται/ δεν παίρνει, λες, χαμπάρι/ και τη χτυπώ αλύπητα/ να σπάσει στο ντουβάρι.//
ΠροσγεΙΩΣΗ Χ
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
ΠροσγεΙΩΣΗ VIII
Μεσούσης της πολιορκίας του Αρχίδαμου, ο συνωστισμός που επικρατούσε στο άστυ επέτεινε την εξάπλωση της πανούκλας. Προνομιούχοι οι Πειραιώτες, ρίχνονταν στη θάλασσα να γλιτώσουν απ’ την αβάσταχτη καούρα.
ΠροσγεΙΩΣΗ VIII
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
ΠροσγεΙΩΣΗ VII
Υψιπετή λόγο εκφώνησε τότε ο Περικλής, στην πανηγυρική ταφή των λιγοστών νεκρών, στοχεύοντας να ανυψώσει το ηθικό των ζωντανών, ευλογώντας τη δόξα της πολιτείας για χάρη της οποίας θυσιάστηκαν, αλλά και την...
ΠροσγεΙΩΣΗ VII

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας