Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αποθησαυρίσεις
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αποθησαυρίσεις

  • A-
  • A+

Συμπληρώνονται τούτες τις μέρες πέντε χρόνια από τον πρόωρο θάνατο του Μιχαήλ Πρωτοψάλτη και το «Βιβλιοπέλαγος», ο εκδοτικός οίκος που ίδρυσε ο ίδιος, τιμά τη μνήμη του παρουσιάζοντας το βιβλίο «Οταν ο κόκκορας λαλούσε στο σκοτάδι... Ανθολογία αναρχικών κειμένων 1971-1978», με εισαγωγή, επιμέλεια και υπομνηματισμό του Μιχάλη, ο οποίος αποθησαύριζε επί δεκαετίες άρθρα από περιοδικά, προκηρύξεις, αφίσες, τρικάκια, προσωπικές μαρτυρίες, ποιήματα και ό,τι άλλο σχετικό με την αναρχία μπορεί κανείς να φανταστεί. Πρόκειται για τόμο 550 σελίδων με σπάνιο όσο και πλούσιο υλικό που αναδεικνύει την εντυπωσιακή πολυμορφία και επινοητικότητα της αναρχικής σκέψης και δράσης και ταυτοχρόνως σπάει τον μύθο ότι το σύγχρονο ελληνικό αναρχικό κίνημα θεμελιώθηκε κατά τη διάρκεια των '80s.

Παρότι σπούδασε φυσική, ο Πρωτοψάλτης υπήρξε εκδότης εξ ιδιοσυγκρασίας. Σε νεαρότατη ηλικία, περί τα μέσα του ’70, τύπωνε το θρυλικό περιοδικό «Ο κόκκορας που λαλεί στο σκοτάδι» και τα χρόνια του ’80 «Τα άνθη του κακού». Αργότερα δημιούργησε τον οίκο «Βιβλιόπολις», αλλά, καθώς αρεσκόταν να αρμενίζει με το φουσκωτό του σε αχαρτογράφητα νερά, τον μετονόμασε σε «Βιβλιοπέλαγος». Η παρουσίαση του βιβλίου του γίνεται απόψε στις 20.00 στον Κοινωνικό Χώρο Nosotros (Θεμιστοκλέους 66, Εξάρχεια). Ο μουσικός Βασίλης Σπυρόπουλος, ο μεταφραστής Νίκος Πρατσίνης και ο εκδότης Νίκος Κατσιαούνης θα κάνουν σύντομες εισηγήσεις και θα ακολουθήσει συζήτηση μακράς διαρκείας, αφού πολλοί από τους παρευρισκόμενους θα θυμηθούν τα νιάτα τους στις ως άνω σελίδες. Σπεύδω να σας προϊδεάσω, αντιγράφοντας χαρακτηριστικούς στίχους που περιέχονται στο πόνημα:

Δεν κλείσαμε τα μάτια μας/ λοιπόν, στην Ινδοκίνα./ Μείναμε ζωντανοί, να δούμε τη συνέχεια./ Μείναμ’ εμείς, ο Michel, ο Kader, ο Germain./ Το βράδυ ανάβουμε φωτιές στην ερημιά, ζητώντας/ να ζεστάνουμε τη νύχτα.../ Στρίβουμε σε καλαμποκόφυλλα καπνό, μιλάμε για γυναίκες,/ τρώμε καραμέλες για το βήχα./ Με τις καρδιές μας κάπου στο Κονγκό ή στη Μπιάφρα,/ με το μυαλό μας στου πολέμου τις φωτιές,/ στη σφαίρα που στο τέλος δεν μας βρήκε./ Ομως αργούν να κλείσουν οι πληγές μας/ και ο Νικόλας βρίσκεται κλεισμένος στη Σεβίλλη/ και ο Δημήτρης στου Αβέρωφ/ κι ο Dick σαπίζει μακριά στην εξορία./ Αν ήτανε να ζήσουμε μονάχοι, σ’ ένα κοινόβιο/ σαν μια μαντρωμένη ορδή λύκων... [Βασίλης Καραπλής, 1972].

(...) Συγχώρεσέ μας Κάρολε για την αυτοκτονία μας!/ οι αύρες στέλνουν δακρυγόνα τα κόμματα κατάθλιψη/ τα θέατρα αφήνουν όλους στην ησυχία τους/ οι διαδηλώσεις αγανακτούν τη φαντασία/ ο Λένιν είναι τώρα μια μούμια/ η κατανάλωση νεκρή παραδίνεται στα χέρια των ληστών/ το μουσείο αχρήστων αντικειμένων/ δε φεγγοβολάει τη νύχτα/ τα πορνό μαγνητίζουν τους ψηφοφόρους/ οι κάλπες ρουφάνε τους τρομαγμένους/ αφήστε τα νοικοκυριά/ και περάστε στη ζωή για τα καλά/ δεν υπάρχει τίποτα/ κι απ’ το τίποτα θα βγουν τα πάντα... [Κωστής Τριανταφύλλου, 1974].

ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Χορεύοντας
Παιδί των περίκλειστων κορυφών της ορεινής Κορινθίας, μεγαλωμένος σ’ έναν απ’ τους τέσσερις καφενέδες του χωριού του, καθότι γιος των ιδιοκτητών, ο συγκάτοικος στα μετερίζια της «Εφ.Συν.» Γιώργος Σταματόπουλος...
Χορεύοντας
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Αναρχικό Λεξικό
Τα λεξικά μοιάζουν με παραλίες γυμνιστών. Στις σελίδες τους οι λέξεις και οι έννοιες γδύνονται, μένουν ολοτσίτσιδες, αποκαλύπτοντας τα απόκρυφα σημεία και τις στρεβλώσεις τους: την ορθογραφία, την προέλευση,...
Αναρχικό Λεξικό
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Θυγάτηρ πάσης αρετής η αργία
Επαίνεσαν ορισμένοι φίλοι το αφιερωμένο στη μνήμη του Ασημάκη Γιαλαμά χθεσινό μας σημείωμα. «Τιμά μια σύγχρονη χρονογραφική στήλη να μην ξεχνά τους παλαιούς, αξεπέραστους μάστορες του είδους», υπογράμμισαν,...
Θυγάτηρ πάσης αρετής η αργία
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Ο Τυπολάτρης
Αναχωρεί για τα επουράνια αντιμόνια τέτοιες μέρες του 2004, πλήρης ημερών, ο Ασημάκης Γιαλαμάς, αξεπέραστος μάστορας του χρονογραφήματος, της σάτιρας, της επιθεώρησης και του σκωπτικού στίχου.
Ο Τυπολάτρης
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Μετέωρα λόγια
Χημικός, αλλά και καθηγήτρια Ιατρικής με διεθνές ερευνητικό έργο, εκτός από τα επιστημονικά περιοδικά, δημοσιεύει ταυτοχρόνως σε λογοτεχνικά έντυπα εξαιρετικούς στίχους, αφού τα γιατροσόφια αδυνατούν να την...
Μετέωρα λόγια
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Χαμένο παιγνίδι
ΟΥΤΕ Ο ΙΔΙΟΣ λογάριαζε τον εαυτό του ποιητή. Τις τρεις πρώτες συλλογές του, άλλωστε, τόλμησε να τις αποκηρύξει προτού τον προλάβει το σινάφι των στιχορράφων. Τύπωσε, ωστόσο, άλλες δύο το 1954 και το 1956, τις...
Χαμένο παιγνίδι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας