Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ασκήσεις μνήμης μέσα από παράδρομους

Ο Ζεράρ Φιλίπ και η Ανέτ Στρόιμπεργκ στις «Επικίνδυνες σχέσεις»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ασκήσεις μνήμης μέσα από παράδρομους

  • A-
  • A+

Μια φράση. Την είπες πρόσφατα: «Δεν απατώ τον εραστή μου ούτε με τον άντρα μου!». Ομως δεν θυμόσουν ακριβώς. Μόνον ότι, σε σκασιαρχείο σου από το Γυμνάσιο, την έλεγε η Ζαν Μορό σε ταινία του Ροζέ Βαντίμ, όπου πρωταγωνιστούσε με τον Ζεράρ Φιλίπ και πως η ταινία ήταν προσαρμογή σε συνθήκες του ’60, περίφημου μυθιστορήματος, Γάλλου συγγραφέα.

Ξέχασες την κουβέντα και (η μνήμη, έτσι και δεν σβηστεί, πάντα βρίσκει δρόμους να φανερώνεται) θυμήθηκες κουβέντα και άλλα συνειρμικά διαβάζοντας στην «Εφ.Συν.» του τελευταίου Σαββατοκύριακου, στην τακτική στήλη του Γκιώνη «Περιδιαβαίνοντας» για τον «Ζεράρ Φιλίπ της εφηβείας μας», 60 χρόνια από τον θάνατό του, μόλις στα 36, 25 Νοεμβρίου 1959.

Η ταινία ήταν οι «Επικίνδυνες σχέσεις», 1959, ίσως η τελευταία κινηματογραφική εμφάνιση του Ζεράρ Φιλίπ… Στις μηχανές αναζήτησης το παν είναι να ανοίξεις μια ρωγμή, να χωθείς, μετά… Το μυθιστόρημα-σταθμός στην εποχή του, αλλά και μετέπειτα, προκλητικά τολμηρό σε θέματα «ηθικής τάξεως», εφάμιλλο ομοειδών μυθιστορημάτων του Μαρκήσιου Ντε Σαντ, το έγραψε, 1782, ο Λακλό (Πιερ Σοντερλό ντε Λακλό, 1741-1803) και έχει αρκετές φορές διασκευαστεί για κινηματογράφο και θέατρο.

Η ομότιτλη τώρα ταινία του Βαντίμ –που την είδες σε λαϊκό σινεμά για δύο έργα της Αθηνάς: ή στο «Ελλάς», αρχή της Αθηνάς, μετά το Μπάγκειον, ή στο «Αρίων», υπόγειο, Αθηνάς και πλατεία Δημαρχείου– πέραν των πρωταγωνιστών, έχει και… συμπρωταγωνιστικό ενδιαφέρον, καθώς ο ένας εκ των δύο συμπρωταγωνιστών ήταν ο Ζαν Λουί Τρεντινιάν, 29 χρόνων τότε, και ο έτερος ήταν μια μορφή της μεταπολεμικής γαλλικής και παγκόσμιας διανόησης, υπό ευρεία έννοια στα βήματα του Λακλό, ο Μπορίς Βιάν, 39 χρόνων τότε, που επίσης, όπως ο Ζεράρ Φιλίπ, πέθανε και αυτός την ίδια χρονιά, πέντε μήνες πρωτύτερα!

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Σκέψεις πάνω στη «Χουλιέτα» του Αλμοδόβαρ
Μου ’κανε την καρδιά περιβόλι, αλλά, ξέρει να κάνει κινηματογράφο. Αν η ψυχογραφία μου δεν ήταν αυτή που είναι, θα χαιρόμουν κινηματογράφο. Τώρα μόνο τον κατάλαβα∙ ελπίζω. Πάντως δεν είναι δύσκολος∙ με τα...
Σκέψεις πάνω στη «Χουλιέτα» του Αλμοδόβαρ
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Joker, ένα κρυμμένο χαρτί της τράπουλας 2
Σπεύδω, σε συνέχεια του χθεσινού χρονογραφήματος περί Joker –ταινίας και των περί αυτήν γελοιοτήτων σε κινηματογραφικές αίθουσες της Αθήνας–, να σημειώσω εξ αρχής ότι είδα την ταινία την Τετάρτη, σε περιβάλλον...
Joker, ένα κρυμμένο χαρτί της τράπουλας 2
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Από τη μία «Οπερέτα», σε άλλη αλλιώτικη…
Εξαιρετική παράσταση: «Οπερέτα» του Βίτολ Γκομπρόβιτς στο Εθνικό (Κοτοπούλη-Ρεξ στην Πανεπιστημίου), σκηνοθεσία Νίκος Καραθάνος, μουσική Αγγελος Τριανταφύλλου (ζωντανή ορχήστρα), όμορφη και καλοδουλεμένη,...
Από τη μία «Οπερέτα», σε άλλη αλλιώτικη…
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Μπροστά σε μία αμερικανική μελαγχολία;
«Manchester by the sea» («Μια πόλη πλάι στη θάλασσα»). Αλλη ταινία ξεκίνησα να δω: το «Γκλόρι», στο Ιντεάλ. Μπερδεύτηκα όμως με την ώρα. Δεν είχα διαβάσει και τα σχετικά. Με παρέσυρε κι ο τίτλος∙ φαντάστηκα...
Μπροστά σε μία αμερικανική μελαγχολία;
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Gimme danger
Danger, είναι ο κίνδυνος. Gimme, είναι η συγκοπή τού give me (gim’me) στην ιδιωματική αγγλική, τη slang, την αργκό. Ο Ζάχος ίσως θα το έλεγε «στη γλώσσα της πιάτσας»∙ κάθε γλώσσα την έχει αυτή τη δεύτερη...
Gimme danger
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Το μέλλον που είναι συνήθως απρόβλεπτο
«L’ Avenir» - «Το μέλλον». Μία (όνομα) Χάνσεν-Λοβ, σκηνοθέτης. Ενδιαφέρον γλωσσικό ζήτημα: συνδέεται με την έξοδο της γυναίκας από το σπίτι και την είσοδό της στον κοινωνικό χώρο: της εργασίας, του...
Το μέλλον που είναι συνήθως απρόβλεπτο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας