Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μαθήματα Ιστορίας από σπόντα ανοήτου
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μαθήματα Ιστορίας από σπόντα ανοήτου

  • A-
  • A+

Δεν ξέρω αν και κατά πόσο γνωρίζει, τι περί αιχμαλώτων πολέμου διαλαμβάνει η Σύμβαση της Γενεύης, ο στωμύλος (κοινώς, παρλαπίπας) υποψήφιος βουλευτής της Ν.Δ. που... επιδαψίλευσε στους ψηφοφόρους του ΣΥΡΙΖΑ «ανθρωπιστική μεταχείριση αιχμαλώτων πολέμων, είτε πραγματικών πολέμων είτε πολιτικών...», όπως «προβλέπει η Σύμβαση της Γενεύης».

Ομως, μιας και το ’φερε ο λόγος, τα φρεσκάραμε στη μνήμη μέσω Διαδικτύου και είδαμε πως αυτό που επικράτησε να ονομάζεται Σύμβαση της Γενεύης και αφορά αιχμαλώτους και γενικά θύματα πολέμων και των επιδράσεών τους στη ζωή των ανθρώπων, είναι πολλές συμβάσεις και πρωτόκολλα εφαρμογών, χρονικής έκτασης ενός και πλέον αιώνα (χονδρικά, από το 1864, η πρώτη σύμβαση, από 12 κράτη, έως το 1949, η κυρίως σύμβαση, από 194 κράτη και το 2005, τελευταίο πρωτόκολλο εφαρμογής).

Παρά ταύτα η Σύμβαση, εκ των πραγμάτων, με θλιβερά επίκαιρο δείγμα τον εμφύλιο στη Συρία, φαίνεται πως δεν επαρκεί. Αλλά οι «χειριστές» του ζητήματος, που συμβαίνει να χειρίζονται και τις τύχες της ανθρωπότητας, μάλλον διέπονται από... πνεύμα και... χιούμορ ανάλογο του υποψηφίου της Ν.Δ.!

Ιστορική αφετηρία για τη Σύμβαση της Γενεύης είναι η πολύνεκρη μάχη του Σολφερίνο, που έγινε, στο πλαίσιο του Δεύτερου Πολέμου της Ιταλικής Ανεξαρτησίας, Ιούνιο 1859, κοντά στην κωμόπολη Σολφερίνο της Λομβαρδίας (πατρίδα του άλλου... φιλάνθρωπου, του Σαλβίνι της Λίγκας, καλή μας ώρα!). Αντιπαρατάχθηκαν δυο στρατοί, 120.000 εν συνόλω: αυστριακός και γαλλοϊταλικός. Πολέμησαν όλη μέρα. Αθροιστικά οι νεκροί πλησίασαν τους 40.000.

Αργά το βράδυ αναγκάστηκαν σε ανακωχή λόγω εξάντλησης. Η καλή πλευρά: Αυτόπτης μάρτυρας ένας Ελβετός έμπορος ονόματι Ερρίκος Ντυνάν που την κατέγραψε («Αναμνήσεις από το Σολφερίνο», 1862), με επακόλουθα την ίδρυση του Ερυθρού Σταυρού και την (πρώτη) Σύμβαση της Γενεύης, κύριε υποψήφιε...

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Μισός αιώνας από τότε και πάλι Παρασκευή
Συμπτώσεις και μνήμες. Το δυσάρεστες είναι, ίσως, υποκειμενικό. Το ιστορικές είναι αναμφισβήτητο, όσες ερμηνείες και αν του δίνει κανείς. Αποψή μου, για παράδειγμα, είναι πως η χούντα έβλαψε τη χώρα έως...
Μισός αιώνας από τότε και πάλι Παρασκευή
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Ρητορείες χωρίς μέτρο και επίγνωση
Οι εθνικοί διχασμοί και οι εθνικές καταστροφές είναι οι ναοί της Ιστορίας μας, στους οποίους πρέπει κανείς να προσέρχεται με ευλάβεια, κατανόηση, συγγνώμη και αυτογνωσία. Δεν είναι παζάρια, όπου μπορεί κανείς...
Ρητορείες χωρίς μέτρο και επίγνωση
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Θρησκευτική διαμάχη με άνθρακες και καυσαέρια
Φτώχεια είναι τα πολλά λόγια. Οταν, για να περάσει η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για θρησκευτική ουδετερότητα του κράτους στις σχέσεις του με την Εκκλησία, τα προς αναθεώρηση άρθρα του Συντάγματος απαιτούν πλειοψηφία...
Θρησκευτική διαμάχη με άνθρακες και καυσαέρια
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Λιγότερες «πρωτοβουλίες» για τα κλεμμένα Γλυπτά
Δεν ξέρω πώς του ήρθε του πρωθυπουργού η ιδέα να ζητήσουμε από την Αγγλία να μας δανείσει τα κλεμμένα γλυπτά του Παρθενώνα –ως εκδήλωση καλής θελήσεως υποθέτω– ενόψει των εθνικών εορτασμών από τα 200 χρόνια...
Λιγότερες «πρωτοβουλίες» για τα κλεμμένα Γλυπτά
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Συντελεστές δόμησης
Διευκρινιστικά, για να καταλαβαινόμαστε: Βάσει ορισμού (και νόμου· του 1979 παρακαλώ· τότε ξεκίνησε αυτή η «πονηρή», πιστεύω, ιστορία· πάλι επί Ν.Δ.): Τα ακίνητα από τα οποία επιτρέπεται μεταφορά συντελεστή...
Συντελεστές δόμησης
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Εκεί που η εξουσία παραγίνεται γελοία
Τους είδα πρόσφατα τους «Ανθρωποφύλακες», θεατροποιημένους, στο Τέχνης. Και θυμήθηκα το έμεσμα του Σπανού τώρα που διάβασα ότι στη Μόσχα, η αστυνομία συνέλαβε τον δημοσιογράφο Ιβάν Γκουλόνοφ, με τέσσερα...
Εκεί που η εξουσία παραγίνεται γελοία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας