• Αθήνα
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 4.5°C / 6.3°C
    3 BF
    87%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 1.5°C / 4.7°C
    6 BF
    53%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 4.0°C / 9.3°C
    0 BF
    77%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    2°C 0.9°C / 2.2°C
    1 BF
    80%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 4.9°C
    3 BF
    75%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 2.1°C / 4.0°C
    3 BF
    46%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    -1°C -0.6°C / 0.1°C
    3 BF
    43%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 5.2°C / 5.2°C
    2 BF
    92%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 12.1°C
    3 BF
    76%
  • Μυτιλήνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 7.3°C / 7.3°C
    3 BF
    83%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.3°C / 9.5°C
    4 BF
    66%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 5.1°C / 5.1°C
    7 BF
    57%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 11.5°C / 11.5°C
    7 BF
    58%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 4.5°C / 4.9°C
    2 BF
    87%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 4.5°C / 5.6°C
    3 BF
    84%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.8°C / 7.8°C
    1 BF
    93%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.1°C / 6.5°C
    5 BF
    81%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.6°C / 6.6°C
    1 BF
    57%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 3.6°C / 4.7°C
    3 BF
    59%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    0°C -0.1°C / -0.1°C
    2 BF
    83%
EUROKINISSI/ ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

Η κοινωνική βία γεννά την ενδοσχολική βία

  • A-
  • A+

Τα φαινόμενα βίας στους σχολικούς χώρους καθημερινά πληθαίνουν και απλώνονται. Δεν αφορούν πλέον μόνο τα Επαγγελματικά Λύκεια και τα Νυκτερινά σχολεία, αλλά και τα Γενικά Λύκεια, ακόμα και τα Γυμνάσια. Πρόσφατα μάλιστα έκαναν την εμφάνιση τους στα ΜΜΕ φαινόμενα σκληρής βίας και σε ιδιωτικό σχολείο της συμπρωτεύουσας με μακρά παράδοση στον εκπαιδευτικό χώρο της Θεσσαλονίκης.

Η αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας απαιτεί σχέδιο και χρήματα από την πολιτεία. Χρειάζεται να παρθούν άμεσα μέτρα. Το πρώτο ως -εκ των ων ουκ άνευ- είναι η καθημερινή παρουσία ψυχολόγων σε κάθε σχολείο. Το δεύτερο,  με δεδομένο ότι οι εργασιακές συνθήκες των εκπαιδευτικών είναι και συνθήκες μάθησης των μαθητών, είναι η αντιμετώπιση του  εργασιακού burn out των εκπαιδευτικών.

Η μείωση του ωραρίου διδασκαλίας, ο περιορισμός της σχολικής γραφειοκρατίας, η κατάργηση της τιμωρητικής και άνευ νοήματος σημερινής αξιολόγησης, η άρση της μισθολογικής καθήλωσης των εκπαιδευτικών, η μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα, η επαναφορά των εκπαιδευτικών αδειών για την εντελώς απαραίτητη επιστημονική τους επιμόρφωση, είναι κάποια από τα μέτρα που μια κυβέρνηση με προοδευτική κατεύθυνση θα πρέπει να εντάξει στην ατζέντα της, αν θέλει να συμβάλει στην εξάλειψη της αγριότητας που επικρατεί σε σημαντικό αριθμό σχολείων της επικράτειας.

Ταυτόχρονα είναι ανάγκη να μειωθεί ο υπερβολικός φόρτος της διδακτέας ύλης . Μια ύλη που δεν εξοντώνει μόνο τα παιδιά, αλλά και τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι οφείλουν να την ολοκληρώσουν παρά το πανθομολογούμενο γεγονός ότι επιβαρύνει δυσανάλογα προς τη βιολογική τους ανάπτυξη τους μαθητές και τις μαθήτριες και την ίδια στιγμή επικρέμεται πάνω από το κεφάλι όλων των συμμετεχόντων στη σχολική διαδικασία η τράπεζα θεμάτων ως κριτήριο αξιολόγησης των παιδιών, των εκπαιδευτικών και της σχολικής μονάδας.

Η αντιμετώπιση της ακραίας φτώχειας προφανώς εντάσσεται και αυτή στα αναγκαία μέτρα ομαλοποίησης της σχολικής ζωής. Γιατί βία είναι η πείνα, η ανέχεια και το χαρτί της απόλυσης ενός ή και των δύο γονέων. Και αυτή η βία γεννά τυφλές αντιδράσεις, κυρίως όταν τα ίδια τα παιδιά που πέφτουν θύματά της,  πιστεύουν ότι μεγάλο μέρος της κοινωνίας και των θεσμών της-όπως είναι και το σχολείο- αντιμάχονται την οικογενειακή αλλά και την προσωπική τους ευτυχία. Γίνεται μάλιστα ακόμα πιο έντονη όταν συνοδεύεται από την κρατική κοροϊδία, τη στιγμή που γνωστοποιείται για παράδειγμα πως τράπεζα πούλησε τα κόκκινα δάνεια της σε βουλευτή στο 15% της αξίας τους για να τα εισπράξει αυτός στο 100% του ποσού που χρωστούν οι δύσμοιροι στη συντριπτική πλειοψηφία τους οφειλέτες.

Επιπλέον,  η εμφάνιση φαινομένων βίας και  σε ιδιωτικά σχολεία, δηλώνει ότι το φαινόμενο έχει πάρει διαταξικό χαρακτήρα, η πλήρης ερμηνεία του οποίου ξεφεύγει από τους ορίζοντες ενός άρθρου. Ο ρόλος του διαδικτύου, της τηλεόρασης, της σύγχρονης "δημοσιογραφίας", των υβριστικών σχολίων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αλλά και του επιπέδου της δημόσιας πολιτικής και κομματικής αντιπαράθεσης είναι κάποιοι από τους παράγοντες που ως κοινωνικά υποδείγματα συμβάλλουν στην έκρηξη του ενδοσχολικού bulling σε αρμονία με την κοινωνική δυσωδία που καθημερινά μας πνίγει.

Δεν είναι τυχαία η αυστηρή παραίνεση σε ημίγυμνες πανικοβλημένες κοπελίτσες απο  την "παιδαγωγό" μιας υποτιθέμενης "ακαδημίας μόδας",  που παρουσιάζεται στους τηλεοπτικούς μας δέκτες με τη μορφή reality show, και είναι σαφώς δηλωτική των αξιών που μεταλαμπαδεύονται σε νεαρά κορίτσια: "Θα είσαι πάντα μια μελαχρινή γλυκιά κοπελίτσα, που κάνεις λίγο σέξι. Ή θα γίνεις μοντέλο ή θα παραμείνεις η ωραία της γειτονιάς…".


Όταν τροφοδοτούμε με τέτοια πρότυπα τη νεολαία, αξίζει τον κόπο να ξαναδούμε ως κοινωνία τι δίνουμε στους νέους και στις νέες μας και να αναλογιστούμε τις πελώριες δικές μας ευθύνες για τη βία, τον σεξισμό, τις γυναικοκτονίες και την τοξικότητα που μας έχουν πνίξει.
Διαφορετικά η επιστροφή μας στα στρατόπεδα συγκέντρωσης και στα ποικιλόχρωμα τριγωνάκια των στολών "εργασίας" είναι δεδομένη. 

*Ο Γιώργος Μπουγελέκας είναι εκπαιδευτικός, συγγραφέας.


 

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΠΟΨΕΙΣ
Εκπαίδευση: αλλαγή πολιτικής τώρα!
Οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί αλλάζουν κάθε χρόνο σχολείο, ενώ οι διορισμένοι έχοντες κλείσει διετία ως δόκιμοι δε μονιμοποιούνται, καθώς «χρησιμοποιούνται» από το Υπουργείο Παιδείας ως όμηροι.
Εκπαίδευση: αλλαγή πολιτικής τώρα!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ηλεκτρονικές εκλογές απάτης για τα Υ.Σ. Τα σωματεία μας είναι ο στόχος τους! Απέχουμε!
«Με την αποχή από τις εκλογές παρωδία, να στείλουμε ισχυρό μήνυμα ενάντια στην αντιεκπαιδευτική πολιτική αποδόμησης του δημόσιου σχολείου, της κατάργησης εργασιακών και συνδικαλιστικών δικαιωμάτων».
Ηλεκτρονικές εκλογές απάτης για τα Υ.Σ. Τα σωματεία μας είναι ο στόχος τους! Απέχουμε!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τα σχολεία της σιωπής
Και το ποτάμι συνεχίζει να ταξιδεύει. Και προς το παρελθόν και προς το μέλλον. Μα τι συμβαίνει στα σχολεία; Ο,τι και μέσα μας, ό,τι και γύρω μας.
Τα σχολεία της σιωπής
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τηλεκπαίδευση σε κοινωνία νεκρών
Η αξιότιμη (λέμε τώρα) υπουργός μας ακόμη δεν έχει απαντήσει στο πολύ απλό ερώτημα: Πόσο νόμιμη υπήρξε όλη αυτή η διαδικασία της τηλεκπαίδευσης;
Τηλεκπαίδευση σε κοινωνία νεκρών
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κλοτσοπατινάδες στα σχολεία, «τατιανικές» κραυγές και επιλεκτικές ευαισθησίες
Η εικόνα του καθηγητή που βιαιοπραγεί εναντίον της μαθήτριας ή του μαθητή που καθυβρίζει την καθηγήτριά του είναι η εικόνα των σχολείων που επιφυλάσσει μια εκπαιδευτική πολιτική η οποία προβληματίζεται για το...
Κλοτσοπατινάδες στα σχολεία, «τατιανικές» κραυγές και επιλεκτικές ευαισθησίες
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μήπως να υπογράφουμε και «Δηλώσεις Μετανοίας», κ. Κεραμέως;
Η ηγεσία του ΥΠΕΠΘ επιχειρεί να «πάρει το αίμα της πίσω». Η «ατομική αξιολόγηση» είναι συνέχεια της περσινής «αξιολόγησης των σχολικών μονάδων», η οποία συνάντησε την καθολική μας αντίθεση, της τάξης του 90%.
Μήπως να υπογράφουμε και «Δηλώσεις Μετανοίας», κ. Κεραμέως;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας