• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    27°C 23.6°C / 29.0°C
    3 BF
    45%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    27°C 23.1°C / 28.1°C
    2 BF
    58%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 24.4°C / 26.0°C
    2 BF
    61%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 20.9°C
    1 BF
    88%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 24.1°C
    3 BF
    68%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    26°C 23.0°C / 25.9°C
    2 BF
    64%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 19.4°C / 22.3°C
    1 BF
    73%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 20.7°C / 20.7°C
    2 BF
    62%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.8°C / 26.5°C
    4 BF
    60%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.5°C / 23.5°C
    3 BF
    71%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.8°C / 26.4°C
    5 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.1°C / 25.1°C
    2 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.8°C / 25.8°C
    2 BF
    71%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 24.0°C
    0 BF
    60%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    27°C 20.5°C / 27.8°C
    1 BF
    50%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 25.8°C
    3 BF
    59%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.8°C / 28.0°C
    2 BF
    43%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    2 BF
    58%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 23.7°C / 26.7°C
    2 BF
    98%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 20.2°C / 20.2°C
    0 BF
    78%
https://i.ytimg.com/vi/T7lGsWO5R10/maxresdefault.jpg

Εσύ, πόσο μιλάς;

  • A-
  • A+

Με ανακοίνωσή του το υπουργείο βγάζει στη δημοσιότητα τα ονόματα των αθλητριών της γυμναστικής που κατήγγειλαν τους προπονητές για τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστησαν ως παιδιά, χωρίς τη συγκατάθεσή τους.

Την ίδια στιγμή, με αφορμή τις προκλητικές δηλώσεις που έκανε ο Μητροπολίτης Κοζάνης για τις γυναίκες, ο Κωνσταντίνος Τζούμας μίλησε στο «Πρωινό» και τον Ισίδωρο Φίκαρη, καταλήγοντας ότι: «Έχει ένα δίκιο ο Μητροπολίτης Κοζάνης όσον αφορά στις φλύαρες γυναίκες. Μιλάνε πολύ σε σημείο που εκνευρίζεσαι. Πιστεύω ότι οι γυναικοκτονίες στην Ελλάδα οφείλονται σε έναν βαθμό στη φλυαρία των γυναικών. Μιλάνε ακατάπαυστα. Θα μου πει τώρα, δεν μπορεί να γενικεύεις. Είναι αφόρητο πάντως».

Αμφότερες οι παραπάνω περιπτώσεις είναι κομμάτια ενός παζλ που επανακακωδικοποιεί μπροστά στα μάτια μας ένα νέο κυνήγι μαγισσών που έχει στόχο την επιβολή της σιωπής. H Σίλβια Φεντερίτσι έχει αναδείξει το πώς οι φλύαρες γυναίκες στιγματίστηκαν μέσα στην ιστορία, με επίκεντρο την περίπτωση του «κουτσομπολιού». Μέσω αυτής της ιστορίας, η Φεντερίτσι παρουσιάζει δύο αιώνες επιθέσεων κατά των γυναικών, καθώς ένας όρος που συνήθως υποδήλωνε μια στενή γυναικεία φιλία, μετατράπηκε σε σημαίνον μίας αδρανούς, κακοπροαίρετης συζήτησης. Η προσάρτηση μιας υποτιμητικής σημασίας στον όρο της φλύαρης γυναίκας λειτούργησε ως εργαλείο καταστροφής της γυναικείας κοινωνικότητας, όταν οι περισσότερες δραστηριότητες, ιδιαίτερα ανάμεσα στα λαϊκά στρώματα, είχαν συλλογικό χαρακτήρα και οι γυναίκες σχημάτιζαν μια στενή κοινότητα και δύναμη, αλλά επίσης και έναν λόγο από τα «κάτω» με δύναμη και κύρος. Έτσι, ο στιγματισμός του κουτσομπολιού είναι, πάντα σύμφωνα με τη Φεντερίτσι, αναμφίβολα ένα σχέδιο που δημιουργήθηκε για να κλείσει το στόμα των γυναικών, κυρίως των κατώτερων τάξεων και κατ’ επέκταση των λαϊκών στρωμάτων, σε μια περίοδο έντονης φτωχοποίησης των μαζών.

Δεν είναι τυχαίο ότι την περίοδο της ανόδου της αστικής τάξης και της ανάγκης όλο και μεγαλύτερου ελέγχου των εργατικών χεριών, εισήχθησαν νόμοι κατά των γυναικών που κουτσομπόλευαν, γκρίνιαζαν ή έκαναν συναντήσεις φιλίας στο σπίτι ή δημόσια, ενώ παράλληλα, δημιουργήθηκε το πρότυπο της «Νέας Εύας». Αυτής δηλαδή που μαθαίνει να σιωπά και να παραμένει ήρεμη, ανεξάρτητα από το ποια μπορεί να είναι η κατάσταση — ενώ η μη συμμόρφωση σήμαινε τιμωρία.

Η ζώνη (scold’s bridle), που εφαρμοζόταν στο στόμα όσων γυναικών τολμούσαν να μην ακολουθήσουν τον δρόμο της σιωπής και που εφαρμόστηκε κατά τον 16ο αιώνα δεν αποτελούσε παρά κομμάτι μιας δίωξης εναντίον των γυναικών, κυρίως των λαϊκών στρωμάτων, που τολμούσαν να αμφισβητήσουν τη φαλλική, πατριαρχική, καπιταλιστική εξουσία-γνώση-λόγο και που σε μερικές περιπτώσεις έφταναν ακόμη και στη θανάτωση αυτών των γυναικών. Το σιδερένιο ρύγχος, προσαρμοσμένο σε σιδερένιο πλαίσιο, περιέκλειε το κεφάλι του θύματος, ενώ ένα «χαλινάρι» γλιστρούσε στο στόμα και πιεζόταν πάνω στη γλώσσα, συχνά με ένα καρφί, ως συμπίεση. Αυτό εμπόδιζε την ομιλία και είχε ως αποτέλεσμα πολλές δυσάρεστες αντιδράσεις, όπως υπερβολική σιελόρροια και κόπωση. Εάν το θύμα επιχειρούσε να μετακινήσει το στόμα του, μπορούσαν ακόμη και να ξεριζωθούν κομμάτια σάρκας. Άλλες τιμωρίες ήταν ο θάνατος από πνιγμό και η βύθιση με καρέκλα όπου η γυναίκα παρέμενε δεμένη.

Αυτή η οπτική επιβολής της σιωπής θα παραμείνει κεντρικό κομμάτι στη νομιμοποίηση δεξιοτήτων και γνώσεων της επιστήμης. Αρκεί ενδεικτικά ν’ αναφέρουμε ότι, το 1864, ο Γάλλος ανατόμος και ανθρωπολόγος Πωλ Μπροκά εφάρμοσε σε ένα πεντάχρονο κορίτσι, αφού διέγνωσε ότι έπασχε από μια σοβαρή μορφή νυμφομανίας και παρά την παρατεταμένη χρήση ζώνης αγνότητας, κλειτοριδεκτομή. Αντίστοιχα, το 1894, ο A. J. Block, ψυχίατρος από τη Νέα Ορλεάνη, σημείωσε ότι είχε καταφέρει να θεραπεύσει ένα 14χρονο κορίτσι από την υστερία, επίσης εφαρμόζοντας κλειτοριδεκτομή. Το ξερίζωμα της γλώσσας όπως και της κλειτορίδας δεν ήταν παρά άλλα εργαλεία μιας άλλης «ζώνης συμμόρφωσης» αυτών των ανυπότακτων θηλυκών.

Η σιωπή που επαναφέρεται ως εκ τούτου στις μέρες μας, με πολλαπλούς τρόπους, δεν είναι παρά ένα κομμάτι της επανεκκίνησης που έχει αρχίσει από τον Ιούνιο του 2020. Ειδικότερα, με στόχο την εξουσία της παγκόσμιας οικονομικής τάξης και με βασικό εμπνευστή το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ (World Economic Forum) και τον ιδρυτή του, Κλάους Σουάμπ (Klaus Schwab), η «Μεγάλη Επανεκκίνηση» του Καπιταλισμού δεν στοχεύει στην παγκόσμια βιωσιμότητα, ούτε στην «κοινωνική δικαιοσύνη», αλλά σε ένα υψηλότερο καθεστώς τεχνολογικής πραγματικότητας.

Αυτό πρακτικά λειτουργεί καταλυτικά για τη θανάτωση των κοινών αγαθών όπως η υγεία, η εκπαίδευση και η ελευθερία αλλά και της δυνατότητας του αντιλόγου. Έτσι, όπως τονίζουν ο Μίκαελ Λεβί, η Ελένη Βαρίκα και η Σόνια Χέρτσμπρουν-Νταγιάν, αναφερόμενοι στην αστυνομική βία, στη Γαλλία του Μακρόν, μετράμε «τρεις νεκρούς, πέντε κομμένα χέρια, 28 βγαλμένα μάτια και 341 σοβαρούς τραυματισμούς στο κεφάλι», με στόχο την υπακοή. Εδώ και 60 χρόνια, από το 1962, και κάτω από διάφορες κυβερνήσεις της δεξιάς, του κέντρου ή της αριστεράς, δεν είχαμε δει τίποτα παρόμοιο στη γειτονική Γαλλία.

Ο αριθμός των θηλυκοκτονιών αλλά και του στιγματισμού δεν κάνει κάτι άλλο παρά να δικαιώνει το χάσμα της ανεπαρκούς προσωπικής υποκειμενικότητας των θηλυκοτήτων που η εξουσία μπορεί να διαχειρίζεται ως βιομάζα. Έτσι, με τον νόμο της σχέσης πληθυσμού και πόρων του Τόμας Μάλθους, ο σεξισμός μετατρέπεται σε αναγκαία (ύστερη) νεωτερική συνθήκη για την επιβολή, αφενός, της φτωχοποίησης σε όλο και μεγαλύτερα κομμάτια του πληθυσμού και, αφετέρου, της υπακοής αυτής της βιομάζας. Οι φλύαρες θηλυκότητες μετατρέπονται έτσι, σε κουραστικές υπάρξεις που εκμεταλλεύονται το ρήγμα ανάμεσα στο υποκείμενο και το αντικείμενο, ενώ το ίδιο το κράτος συντηρεί τον σεξισμό που γίνεται πυρήνας γνώσης, εξουσίας και πρακτικής αλλά και βασικός μηχανισμός κοινωνικού ελέγχου της ανυπακοής από τα «κάτω».

*Μεταδιδακτορική ερευνήτρια ΠΕΔΔ (ΕΚΠΑ)

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τζεβριέ, νούμερο 16
Η δολοφονία της Τζεβριέ στον μαχαλά της οδού Αβαντος δεν έχει τις προδιαγραφές για εκδήλωση ευγένειας και σκοπιμοτήτων. Ωρα για ψυχικό συγκλονισμό είναι.
Τζεβριέ, νούμερο 16
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γιατί ενοχλεί ο όρος «γυναικοκτονία»;
Οι αντιδράσεις της κοινωνίας για τις «γυναικοκτονίες» διαμορφώνονται από τη λανθασμένη προβολή μηνυμάτων από τα ΜΜΕ, τα οποία προωθούν προκαταλήψεις για τον ρόλο των δύο φύλων επιμένοντας σε στερεότυπα.
Γιατί ενοχλεί ο όρος «γυναικοκτονία»;
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Αυτές στο χώμα κι αυτοί στη φυλακή. Η πολιτική οικονομία των γυναικοκτονιών
Εκθέσεις κορυφαίων οργανισμών (ΟΗΕ, ΠΟΥ, ΕΙΙΦ/EIGE) και εθνικές επιστημονικές έρευνες τεκμηριώνουν ραγδαία αύξηση των γυναικοκτονιών. Παγκοσμίως, δολοφονούνται έξι γυναίκες ανά ώρα.
«Αυτές στο χώμα κι αυτοί στη φυλακή. Η πολιτική οικονομία των γυναικοκτονιών
ΑΠΟΨΕΙΣ
Εχε γεια, Παναγιά
Αφήσαμε πίσω μας την Παναγιά. Πίσω, σε ένα μικρό εκκλησάκι μιας άνυδρης γης στη μέση του πελάγους. Πίσω, εκεί που φωλιάζουν η ελπίδα μας και οι πιο κρυφοί μας φόβοι.
Εχε γεια, Παναγιά
ΑΠΟΨΕΙΣ
Όσοι σκοτώνουν δεν είναι άντρες, αγάπη μου!
Σήμερα το βράδυ, θα αγκαλιάσω την κόρη μου και θα της πω ιστορίες για άνδρες που θυσίασαν τη ζωή τους για να σώσουν τις γυναίκες που αγαπούσαν, για αγόρια που μόνη τους έγνοια ήταν να κάνουν την κοπέλα τους...
Όσοι σκοτώνουν δεν είναι άντρες, αγάπη μου!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γυναικοκτονία: τα «ου φωνητά» της πατριαρχίας
Μη αποδεχόμενοι το σημαίνον γυναικοκτονία, ουσιαστικά δεν αναγνωρίζουμε την αλήθεια και τη βαρύτητα του σχετικού σημαινόμενου, ότι δηλαδή διαπράττονται φόνοι αποκλειστικά στη βάση εξουσιαστικής, κακοποιητικής,...
Γυναικοκτονία: τα «ου φωνητά» της πατριαρχίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας