• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 26.8°C / 29.7°C
    3 BF
    44%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 25.0°C / 30.1°C
    3 BF
    41%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.5°C / 29.3°C
    3 BF
    59%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    2 BF
    41%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 26.9°C / 27.9°C
    4 BF
    42%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.6°C / 29.0°C
    2 BF
    51%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 25.4°C / 25.4°C
    0 BF
    36%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 30.2°C / 30.2°C
    2 BF
    43%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    26°C 22.1°C / 26.1°C
    2 BF
    56%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 24.6°C / 26.9°C
    2 BF
    65%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.4°C / 25.8°C
    2 BF
    73%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.1°C / 25.1°C
    1 BF
    76%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    0 BF
    88%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    29°C 28.9°C / 29.0°C
    3 BF
    42%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    29°C 25.5°C / 29.9°C
    2 BF
    42%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 23.2°C / 25.8°C
    4 BF
    57%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    30°C 27.7°C / 30.0°C
    2 BF
    31%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 23.3°C / 23.3°C
    3 BF
    76%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.1°C / 26.7°C
    2 BF
    58%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.7°C / 23.7°C
    1 BF
    48%
EUROKINISSI/ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εργα για τα έργα;

  • A-
  • A+

Οταν το 1977 είχα προσληφθεί στον ΟΣΕ, οι αποφάσεις για τη λειτουργία του Οργανισμού λαμβάνονταν ουσιαστικά από τους τρεις γενικούς διευθυντές που προέρχονταν από τα στελέχη του Οργανισμού. Ποιο ήταν το πλεονέκτημα αυτής της επιλογής της κορυφής της υπηρεσιακής πυραμίδας; Και τότε οι επιλογές είχαν κομματική χροιά, μόνιμη παθογένεια της χώρας, όμως η επιλογή γινόταν μεταξύ των αρχαιοτέρων της επετηρίδας, έτσι ώστε οι επιλεγέντες είχαν μεγάλη εμπειρία, ήταν γνώστες των προβλημάτων και της ιδιαιτερότητας της λειτουργίας του σιδηροδρόμου και της αντιμετώπισης των προβλημάτων.

Τα προβλήματα διογκώθηκαν όταν μετά αρκετά χρόνια οι θέσεις αυτές πληρώνονταν από την «αγορά», δηλαδή με στελέχη εκτός του ΟΣΕ, με αποτέλεσμα οι επιλεγμένοι να αγνοούν τη λειτουργία σιδηροδρόμου, διότι ο σιδηρόδρομος ήταν αντικείμενο αποκλειστικά του ΟΣΕ και ως εκ τούτου αδυνατούσαν να αξιολογήσουν τις πραγματικές ανάγκες του, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων που προέρχονταν από συγγενείς κλάδους.

Αν αυτό συμβαίνει σε μεγάλο βαθμό με τα στελέχη του Οργανισμού που διορίζονται από τις εκάστοτε κυβερνήσεις, είναι αυτονόητο ότι υφίσταται στον υπερθετικό βαθμό για την πολιτική ηγεσία του υπουργείου. Ποιο είναι το αποτέλεσμα; Να θεωρεί το υπουργείο ότι όσα περισσότερα χρήματα δαπανήσει για ένα σιδηροδρομικό έργο τόσο καλύτερα αποτελέσματα θα έχει, άσχετα αν αυτά υπερβαίνουν κατά πολύ τον επιδιωκόμενο σκοπό του έργου που θα μπορούσε να επιτευχθεί με πολύ λιγότερες, με ελάχιστες ίσως δαπάνες. Ωστε τα πλεονάζοντα ποσά να εξυπηρετήσουν παραγωγικούς στόχους.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του σιδηροδρομικού άξονα Αλεξανδρούπολης-Ορμενίου-ελληνοβουλγαρικών συνόρων, μήκους 178 χλμ., ο οποίος έχει ανακαινιστεί πρόσφατα, το 2011 είχε ολοκληρωθεί ουσιαστικά η ανακαίνισή του, με τα καλύτερα υλικά επιδομής και είχε βελτιωθεί η χάραξή του στα όρια της ζώνης απαλλοτρίωσης του ΟΣΕ, έτσι ώστε να επιτυγχάνονται ταχύτητες 100-140 χλμ./ώρα, και είχε στοιχίσει 120 εκατ. ευρώ, αλλά έκτοτε με την «εξυγίανση» του ΟΣΕ με τον Ν.3891/2010 και τη μαζική εκδίωξη του προσωπικού παρέμεινε αναξιοποίητος.

Ομως το υπουργείο Υποδομών πριν από λίγους μήνες ανήγγειλε την αναβάθμιση της ήδη ανακαινισθείσης γραμμής, προϋπολογισμού 815 εκατ.. Μάλιστα ως πρώτο στοιχείο της αναβάθμισης αναφέρει τη «μετατροπή της γραμμής σε διπλή». Πότε όμως μια γραμμή μετατρέπεται από απλή (μονή) σε διπλή; Οταν η χωρητικότητα της απλής γραμμής, αφού εξαντληθεί κάθε τεχνολογική δυνατότητα αύξησής της (σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση κ.α.) δεν επαρκεί να εξυπηρετήσει τον φόρτο της υφιστάμενης κυκλοφορίας ή υπάρχει προοπτική σημαντικής αύξησής της. Ομως σήμερα στη γραμμή κυκλοφορεί μία μόνον επιβατική αμαξοστοιχία, πλην Σαββάτου-Κυριακής.

Μήπως ο μέγιστος αναμενόμενος κυκλοφοριακός φόρτος του σιδηροδρομικού άξονα από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης δικαιολογεί διπλή γραμμή; Σε ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στην Αλεξανδρούπολη στις 21 Ιουλίου 2017, η PLANNING Α.Ε., η οποία ανέλαβε τη μελέτη αξιοποίησης του λιμένα Αλεξανδρούπολης, ενημέρωσε ότι, σύμφωνα με τα φορτία που προσδοκά να συρρεύσουν στο λιμάνι, κατά μέσον όρο θα δρομολογούνται ημερησίως 6 αμαξοστοιχίες των 25 βαγονιών των 2 εμπορευματοκιβωτίων έκαστο, ενώ στο peak της απόδοσής του δεν θα υπερβαίνουν τις 12 αμαξοστοιχίες των 25 βαγονιών.

Οταν όμως πριν από την ανακαίνιση της γραμμής, όταν υφίστατο η παλαιά γραμμή με υλικά επιδομής των αρχών του 20ού αιώνα, κυκλοφορούσαν καθημερινά 11 τρένα (10 επιβατικά + 1 εμπορικό), είναι αυτονόητο ότι σήμερα με ανακαινισμένη γραμμή και υψηλότερες ταχύτητες, δεν υφίσταται θέμα χωρητικότητας της μονής γραμμής. Και για έναν πρόσθετο λόγο: Μεταξύ Αλεξανδρούπολης-ελληνοβουλγαρικών συνόρων υφίστανται 13 σταθμοί. Ρυθμίζοντας τη λειτουργία των σταθμών, δηλαδή τον αριθμό των λειτουργούντων σταθμών και το εύρος λειτουργίας τους, μπορείς να ρυθμίζεις τη χωρητικότητα του σιδηροδρομικού άξονα, να αυξομειώνεις δηλαδή τον αριθμό των κυκλοφορουσών αμαξοστοιχιών. Επομένως, ο προσδοκώμενος κυκλοφοριακός φόρτος δεν δικαιολογεί την κατασκευή διπλής γραμμής αλλά ούτε καν την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης.

Διότι η επένδυση της ηλεκτροκίνησης, υψηλού κόστους εγκατάστασης και συντήρησης, πραγματοποιείται όταν τα φορτία που προβλέπεται να διακινηθούν υπερβαίνουν ένα συγκεκριμένο όριο ώστε το κόστος της ηλεκτρικής έλξης να καταστεί φθηνότερο από αυτό της ντιζελοκίνησης, για να είναι η επένδυση παραγωγική και κερδοφόρα (βλ. Helmut Bendel κ.α. Die elektrise Lokomotive, σελ. 19, σχήμα 1.4/1, Berlin 1994). Ομως το όριο αυτό είναι παρασάγγας μεγαλύτερο από τον μέγιστο προσδοκώμενο φόρτο της γραμμής.

Μήπως οι ταχύτητες των 100-140 χλμ./ώρα κρίνονται ανεπαρκείς; Η ανώτατη επιτρεπόμενη ταχύτητα των εμπορικών αμαξοστοιχιών είναι 100 χλμ./ώρα. Αλλά και πανευρωπαϊκά η επιτρεπόμενη ταχύτητα των εμπορικών αμαξοστοιχιών κυμαίνεται σε αυτά τα επίπεδα. Επομένως ο άξονας ικανοποιεί σε ταχύτητα τις ανάγκες των εμπορευματικών μεταφορών αλλά και των επιβατικών, ιδιαίτερα αν μελλοντικά λειτουργήσει ο προαστιακός.

Γιατί γράφονται όλα αυτά; Για να γίνει κατανοητό ότι καμία πρόσθετη επένδυση δεν είναι αναγκαία στη γραμμή Αλεξανδρούπολης-ελληνοβουλγαρικών συνόρων πλην της ανάκτησης της απολεσθείσης συντήρησής της, που ήταν επιβεβλημένη εντός του κύκλου συντήρησής της και αγνοήθηκε, και της επέμβασης σε μεμονωμένα τμήματα, ελάχιστου συνολικού κόστους. Η περιοχή έχει ανάγκη από την παραγωγική αναβάθμισή της και όχι από υπερβολές που υπερβαίνουν τις ανάγκες.

* Πολιτικός μηχανικός ΑΠΘ, συνταξιούχος αρχιμηχανικός ΟΣΕ

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μια διαφορετική αντίληψη για τις εκχωρήσεις δημόσιας γης
Κάποιοι λένε ότι θα γίνουμε Λατινική Αμερική. Ομως ας δούμε ένα παράδειγμα για να καταλάβουμε ποιοι είναι αυτοί που αποφασίζουν για μας, με ποιο πνεύμα, σε σχέση με το τι γίνεται στη Λ. Αμερική.
Μια διαφορετική αντίληψη για τις εκχωρήσεις δημόσιας γης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Επιτελικό κράτος, δηλαδή νεοφιλελεύθερο κράτος;
Οι ιδεοληψίες του πρωθυπουργού περί επιτελικού κράτους, το οποίο παραχωρεί τα πάντα στο ιδιωτικό κεφάλαιο και απλώς εποπτεύει, ένας νεολογισμός περί νεοφιλελεύθερου κράτους, αποδείχθηκαν εντελώς ανεδαφικές.
Επιτελικό κράτος, δηλαδή νεοφιλελεύθερο κράτος;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κεσάτια στο επιτελικό
Αίφνης, η μετάδοση ειδήσεων στην Ελλάδα έσκασε ως είδηση per se στον Guardian: «Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης καταδίκασαν την καθυστερημένη αντίδραση των αρχών στη χιονοθύελλα, χαρακτηρίζοντας ασυγχώρητες...
Κεσάτια στο επιτελικό
ΑΠΟΨΕΙΣ
Νομοσχέδιο Πιλότος για ένα νέο πελατειακό κράτος της αγοράς
Στο όνομα της «αξιοκρατίας» και της «αποτελεσματικότητας» διαμορφώνεται ένα μοντέλο διοίκησης που θα αναπαράγει τις πελατειακές σχέσεις και θα προσιδιάζει στις στρατηγικές επιδιώξεις του ιδιωτικού τομέα. 
Νομοσχέδιο Πιλότος για ένα νέο πελατειακό κράτος της αγοράς
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αδικαιολόγητη καθυστέρηση απονομής της σύνταξης!
Οι συντάξεις στη χώρα μας και σε αρκετούς κλάδους βγαίνουν ακόμη με το χέρι και όχι με τη βοήθεια κάποιου λογισμικού, από ελάχιστους γνωρίζοντες υπαλλήλους επειδή οι περισσότεροι έχουν συνταξιοδοτηθεί, χωρίς...
Αδικαιολόγητη καθυστέρηση απονομής της σύνταξης!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας