• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    14°C 10.9°C / 16.2°C
    0 BF
    71%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 10.6°C / 14.7°C
    0 BF
    82%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.0°C / 16.8°C
    0 BF
    66%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 10.3°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    2 BF
    81%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 9.8°C / 14.0°C
    2 BF
    81%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 6.8°C / 8.4°C
    2 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.6°C / 14.0°C
    1 BF
    86%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 14.3°C / 18.1°C
    3 BF
    73%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    2 BF
    70%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.4°C / 18.5°C
    2 BF
    67%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    12°C 12.3°C / 12.3°C
    1 BF
    59%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    0 BF
    88%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 9.5°C / 11.9°C
    0 BF
    87%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 9.5°C / 9.5°C
    0 BF
    86%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 14.8°C / 18.8°C
    2 BF
    66%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    13°C 11.1°C / 16.4°C
    1 BF
    85%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    14°C 10.4°C / 14.4°C
    1 BF
    77%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 10.9°C / 14.7°C
    1 BF
    82%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.8°C / 7.8°C
    1 BF
    93%
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αποψίλωση του ΕΣΥ, αθετήσεις, παλινωδίες και άλλες αντί άλλων αντιδράσεις οργής

  • A-
  • A+

Σε μηνιαίο περιοδικό του ΑΠΘ πριν από χρόνια έγραφα για το δίδυμο τεχνογνωσίας και αυτογνωσίας που διαχωρίστηκε σε βαθμό πέραν των προβλεπόμενων κινδύνων, ώστε στη φάση αυτή η μανία του υπερκέρδους να επισκιάζει με πρωτοφανή ασκεψία το κόστος που συνεπάγεται παγκοσμίως. Κλιματική επιδείνωση, καταστροφή φυσικού και χωροταξικού περιβάλλοντος και της βιοψυχικής σύστασης του οργανισμού, λειτουργική αποδυνάμωση του ανθρώπινου εγκεφάλου, λιμοί και λοιμοί είναι λίγα δείγματα της καταστροφικής λαίλαπας που «συνεπικουρεί» στην πλήρως ευθυγραμμισμένη με την κοσμική εντροπία «ανάπτυξη».

Χάριν της τεχνογνωσίας -βασικού συντελεστή ελέγχου της οικονομίας και της πολιτικής- η αυτογνωσία, που θα κατηύθυνε τη χρήση της τεχνικής προς όφελος της ανθρωπότητας, βαίνει προς εξαφάνιση, με ανυπολόγιστο κόστος για σύμπαντα τον πλανήτη, έως ότου, από τις στάχτες και την ερήμωση που θα αφήσει πίσω του ο τεχνοπολιτισμός, αναδυθούν δυνάμεις που ενεργοποιεί ο ανθρώπινος εγκέφαλος στον διάλογό του με καταστάσεις και πράγματα. Γι’ αυτό και σε εποχές που άλλαξαν την εικόνα σφαγείου που εμφάνιζε κατά περιόδους η Ιστορία, πνεύμα και συνείδηση παρήγαγαν αυτογνωσία ως θεμέλιο και βάση μιας παιδείας που συντελούσε στην αυτοσυνείδηση πολιτών και προσώπων.

Βέβαια, η παράλληλη ανάπτυξη και χρήση της εργαλειακής και λογιστικής διάνοιας βελτίωνε τις υλικές συνθήκες ζωής, έως ότου η σύγχρονη Δύση διευρύνει επικίνδυνα το χάσμα θεωρίας και πράξης και θέσει σε δεύτερη μοίρα τις ανάγκες για παιδεία, που οι Ρωμαίοι γειώνοντάς την απέδωσαν μεταφορικά ως cultura. Υποβαθμίζοντας τη σημασία της, η παγκοσμιοποιούμενη Δύση επινόησε τις μαζικές δημοκρατίες με κοινό εξισωτικό παρονομαστή τους τη μαζική κατανάλωση, μετατρέποντας τις κοινωνίες σε πληθυσμούς με ανακλαστικά επιβίωσης σε ένα καθεστώς θηριώδους σκληρότητας.

Στο πλαίσιο αυτό η διεκδίκηση αύξησης μισθών και συντάξεων, που αποδίδονται εν είδει ιεραποστολικών μπιχλιμπιδιών, συμβαίνει παράλληλα με την υπονόμευση κοινωνικών και ανθρώπινων δικαιωμάτων ζωής (συλλογικές συμβάσεις εργασίας, δημόσια εκπαίδευση, δημόσια Υγεία, πρόσβαση στον πολιτισμό κ.λπ.). Και καθώς τα υπερκέρδη των μεγιστάνων έφτασαν σε ιλιγγιώδη ύψη, αποτολμήθηκε, εν μέσω της πανδημίας που συνέπεσε με την εντατική ψηφιοποίηση, η τηλεθέσμιση μέσω τηλεδιαβουλεύσεων, η τηλεκπαίδευση μέσω δασκάλων που έγιναν virtual και μια κουλτούρα τηλεθεαμάτων και τηλεπαραστάσεων, με κίνδυνο σφοδρές αντιδράσεις της μάζας που ήρθε η στιγμή να στερηθεί, εκτός από τη στοιχειώδη ασφάλεια της βιοτής, και αυτήν ακόμη την ανθρώπινη εγγύτητα που η αξία της διατηρήθηκε ανέγγιχτη ανά τους αιώνες.

Για την εν γένει μαζοποίηση, με τελευταία εκδοχή της τη μαζική τηλε-επαφή ανθρώπινων όντων ως εάν να εγκαταβιούμε σε διαστημικούς οικισμούς σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας, θα μπορούσε πολύ βολικά να κριθεί υπεύθυνη η τεχνική, προϊόν της τεχνογνωσίας.

Φυσικά η γνώση δεν ευθύνεται για τίποτα. Ευθύνη έχουν όσοι διευκολύνουν ή εμποδίζουν την αλόγιστη ή την έλλογη χρήση της.

Στο ερώτημα, λοιπόν, τι οδήγησε στη γενική μαζοποίηση που μετατρέπει τους πολίτες από μάζα σε όχλο, δυνάμει καρναβαλικό εισβολέα, και την πολιτεία σε κλειστό κύκλωμα, μπορεί κανείς να επικαλεστεί ως αιτία αιώνες πολιτικής ψευδολογίας που δεν δίστασε να σαρκάσει η πένα του Τζ. Σουίφτ (1667-1745) και η οποία ωστόσο δεν στάθηκε ικανή να αποτρέψει αγώνες που μετέτρεψαν τις απόλυτες δεσποτείες σε φιλελεύθερα Συντάγματα αφηρημένου δικαίου, που μόνον η συνειδησιακή και πολιτική χειραφέτηση των λαών μπορεί να μετατρέψει σε εν προόδω αναπτυσσόμενες δημοκρατίες με κοινωνικό κράτος συγκεκριμένου δικαίου.

Ομως, ένα τόσο επικίνδυνο ενδεχόμενο άτυπα διατήρησε την ψευδολογία ως αναγκαία πρακτική διαφύλαξης της ισχύουσας τάξης πραγμάτων. Κι όταν τέτοιου είδους πρακτικές εκτραχυνθούν με αθετήσεις υπεσχημένων άκρως ζωτικής σημασίας που κλονίζουν συθέμελα την αξιοπιστία των θεσμών, τότε καταρρέει και η εμπιστοσύνη, τελευταίο προπύργιο της σχέσης των μαζοποιημένων πολιτών με την πολιτεία. Τότε ψηφοφόροι, δυνάμει «άναρχος καταστροφέας της τάξης», στρέφονται εναντίον των εκπροσώπων και της πολιτικής τους που ψήφισαν σε ένα κράτος-βορά ιδιοποίησης οικονομικών συμφερόντων, επανδρωμένο με επίλεκτες πολιτικές ελίτ υπεύθυνες για πρακτικές εύτακτης λειτουργίας του συρρικνούμενου Δημοσίου.

Σε αυτή τη συνθήκη, οι μαζοποιημένοι πολίτες ανίσχυρων χωρών όπως η χώρα μας, που τους απαγορεύτηκε για δύο αιώνες ο Διαφωτισμός ως θεμελιώδης παιδευτική εμπειρία, αφήνουν την οργή τους για μύριες όσες αθετήσεις υπεσχημένων υπέστησαν να ξεσπάσει σαν κύμα τυφλής δυσπιστίας σε ό,τι κατά το δυνατόν εγγυάται το πέρας λιμών και λοιμών. Τότε ακούμε στα ΜΜΕ για τον Αντίχριστο με τη μορφή τού (υποχρεωτικού) εμβολιασμού και για τον διάβολο με τα πολλά ποδάρια, με ένα την επιστήμη, άλλο τη χειραφέτηση της συνείδησης κι άλλο τυχόν μέτρα περιορισμού των παντοειδών δεισιδαιμονιών που γεννά η απαίδευτη φαντασία με μορφή αγαθών δαιμονίων.

Εν τω μεταξύ, η αποψίλωση του Εθνικού Συστήματος Υγείας, δικαιώνοντας άλλες αντί άλλων αντιδράσεις, απτόητη συνεχίζεται.

*Ομότιμη καθηγήτρια Φιλοσοφίας, συγγραφέας

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Η κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη συμπεριφέρεται ως άλλη μία πανδημία προς τους πολίτες»
Η χαρακτηριστική απραξία της κυβέρνησης σε συνδυασμό με τα ελλιπή μέτρα στήριξης για τους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις οδηγούν μια ολόκληρη χώρα σε οικονομική και κοινωνική κατάρρευση.
«Η κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη συμπεριφέρεται ως άλλη μία πανδημία προς τους πολίτες»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο έλεγχος της κοινωνίας
Η πολιτική ευθύνη για την κατάσταση που θα έρθει αναλαμβάνεται μόνο όταν το άτομο έχει υποστεί τόση ψυχική ταλαιπωρία που έχει παραλύσει πλήρως και είναι άμεσα ελεγχόμενος.
Ο έλεγχος της κοινωνίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κρίση σε υγεία - εισόδημα και το προοδευτικό πολιτικό αντίδοτο
Η εδώ και ενάμιση χρόνο μονοθεματική λειτουργία του Εθνικού Συστήματος Υγείας και η μετατροπή του σε σύστημα υγείας μιας νόσου είναι μια ιδιαίτερα επισφαλής και προβληματική εξέλιξη και για την υγεία αλλά και...
Κρίση σε υγεία - εισόδημα και το προοδευτικό πολιτικό αντίδοτο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γιατί στην Ελλάδα η διαχείριση της πανδημίας απέτυχε
Eστω και κατά προσέγγιση, ο δείκτης αντανακλά τις αδυναμίες του ΕΣΥ και ειδικότερα το έλλειμμα της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και την εξασθένηση που προκάλεσαν τα μνημόνια.
Γιατί στην Ελλάδα η διαχείριση της πανδημίας απέτυχε
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γιατί η κυβέρνηση δεν μπορεί να «τραβήξει» στον εμβολιασμό
Η ανάπτυξη τόσων διαφορετικών εμβολίων κατά του κορονοϊού σε πολύ σύντομο διάστημα ήταν νίκη της επιστήμης. Με την πανδημία να έχει προκαλέσει εκατομμύρια θύματα, να έχει θέσει σε κίνδυνο τις ατομικές...
Γιατί η κυβέρνηση δεν μπορεί να «τραβήξει» στον εμβολιασμό
ΑΠΟΨΕΙΣ
Λαβώνοντας την... αξιοπιστία
Στην ελληνική κοινωνία –και όχι μόνο– σήμερα, εκτός από τους επιφυλακτικούς, υπάρχουν και οι καχύποπτοι. Πρόκειται γι’ αυτούς που αναζητούν κίνητρα, σκοπιμότητες και επιδιώξεις πίσω από κάθε δήλωση, κάθε...
Λαβώνοντας την... αξιοπιστία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας