Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εκατοντάδες κενές θέσεις πανεπιστημίων με σκοπό να μην αδικηθεί κανένας...
EUROKINISSI/ ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΥΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εκατοντάδες κενές θέσεις πανεπιστημίων με σκοπό να μην αδικηθεί κανένας...

  • A-
  • A+
Θυμίζουν κάτι από «ρουλέτα» οι Πανελλαδικές φέτος. Κόκκινο ή μαύρο; ● Αν είσαι απόφοιτος, τότε στο 4ο επιστημονικό πεδίο διάλεξε εξέταση με το παλαιό σύστημα και θα έχεις 100% επιτυχία, ενώ, αν εξετάζεσαι στο 3ο επιστημονικό πεδίο, διάλεξε το νέο σύστημα για να έχεις τις πιθανότητες με το μέρος σου. ● Οχι ο ικανότερος, λοιπόν, αλλά ο τυχερότερος.

Ο θεσμός των Πανελλαδικών, αν μη τι άλλο, αποτελεί συχνά αντικείμενο συζήτησης και διάστασης απόψεων, ενώ παράλληλα χαρακτηρίζεται ως «βασανιστήριο» από τη νεολαία. Τα τελευταία 20 χρόνια (2001-2021), έχουν γίνει οκτώ αλλαγές στο σύστημα εξέτασης των Πανελλαδικών, αυξάνοντας έτσι τις πιθανότητες να γίνει κάποιο λάθος, το οποίο δυστυχώς και έγινε! Στις φετινές Πανελλαδικές η συνύπαρξη του παλαιού και του νέου συστήματος οδήγησε σε πρωτοφανείς καταστάσεις.

Οπως κάθε χρονιά, εκτός από τους τελειόφοιτους, δικαίωμα συμμετοχής στις Πανελλαδικές έχουν και οι απόφοιτοι. Καθώς το σύστημα του 2018-2019 διέφερε από αυτό του 2019-2020, το υπουργείο Παιδείας έδωσε στους απόφοιτους το δικαίωμα επιλογής μεταξύ νέου και παλαιού συστήματος. Μάλιστα, το υπουργείο Παιδείας δημοσίευσε στις 30/10/2019 τον Νόμο 4365 στο ΦΕΚ 167 τ. Α΄/30.10.2019, σύμφωνα με τον οποίο «θα δοθεί στους υποψηφίους με το παλαιό σύστημα ποσοστό ανάλογο του αριθμού τους με σκοπό να μην αδικηθεί κανείς».

Ετσι, το ποσοστό που αποδόθηκε στους υποψηφίους του παλαιού συστήματος είναι 9,51%, αφού αυτή η ομάδα υποψηφίων αποτελεί το 9,51% του συνόλου των υποψηφίων. Ο νόμος όμως δεν προέβλεπε τον τρόπο απόδοσης αυτού του ποσοστού ανά ομάδα προσανατολισμού και έτσι αυτό έγινε με αυθαίρετο τρόπο. Αποδόθηκε λοιπόν οριζοντίως και όχι αναλογικά ανά επιστημονικό πεδίο, δημιουργώντας αδικίες και παράδοξα...

Το 1ο πεδίο (Ανθρωπιστικών Σπουδών) φαίνεται να είναι το μόνο στο οποίο δεν προκύπτουν προβλήματα. Το ποσοστό των υποψηφίων με το παλαιό σύστημα επί του συνόλου των υποψηφίων (9,50%) απέχει ελάχιστα από το ποσοστό των θέσεων που τους δίνεται (9,51%), και έτσι η διαφορά στα δυο ποσοστά είναι μόλις 0,01%.

Συνεχίζοντας, στο 2ο πεδίο (Θετικών Σπουδών) υπάρχει μεγαλύτερη απόκλιση καθώς το ποσοστό των υποψηφίων με το παλαιό (7,45%) είναι μικρότερο του ποσοστού των θέσεων που τους δίνεται (9,51%), αλλά πάλι η διαφορά στα ποσοστά είναι μικρή (2,06%) και οι αδικίες λίγες.

Στο 4ο πεδίο (Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής) παρατηρούνται τα εξής:

Με λίγα λόγια, στο 4ο πεδίο, ενώ οι υποψήφιοι με το παλαιό αποτελούν το 5,35% του συνόλου των υποψηφίων αυτού του πεδίου, διεκδικούν το 9,51% των αντίστοιχων θέσεων, με αποτέλεσμα να ευνοούνται σε βάρος των παιδιών που εξετάστηκαν με το νέο σύστημα. Δηλαδή, στο 4ο επιστημονικό πεδίο τούς δίνονται 77,8% περισσότερες θέσεις από αυτές που θα δικαιούνταν αν ήταν αναλογική η απόδοση τους. Τι θα γινόταν όμως στην περίπτωση που τελικά κατάφερναν όλοι οι υποψήφιοι του 4ου επιστημονικού πεδίου με το παλαιό σύστημα να εισαχθούν σε κάποιο ίδρυμα; Αν κάνουμε τον αντίστοιχο υπολογισμό, βλέπουμε ότι για να γίνει αυτό θα έπρεπε οι συνολικοί επιτυχόντες ΓΕΛ στο 4ο πεδίο να είναι 13.901, έτσι ώστε το 9,51% από αυτούς να είναι οι συνολικά 1.322 υποψήφιοι με το παλαιό σύστημα. Αν, δηλαδή, οι συνολικοί επιτυχόντες στο 4ο πεδίο ξεπεράσουν τις 13.901, θα αρχίσουν να δημιουργούνται θέσεις για τους υποψηφίους του παλαιού συστήματος που δεν θα μπορεί να τις καταλάβει κανένας διότι δεν θα έχουν απομείνει υποψήφιοι με το παλαιό σύστημα! Τον ακριβή αριθμό επιτυχόντων στο 4ο πεδίο είναι αδύνατον να τον γνωρίζουμε, καθώς σε κάποιες σχόλες η εισαγωγή γίνεται από περισσότερα από ένα επιστημονικά πεδία και έτσι θα τον μάθουμε στα τέλη Αυγούστου μαζί με τις βάσεις.

Ομως, αν μελετήσουμε τις σχολές του 4ου επιστημονικού πεδίου πιο προσεκτικά, θα δούμε ότι το σύνολό τους είναι 170 τμήματα. Από αυτά, στα 63 έχουν αποκλειστική πρόσβαση υποψήφιοι μόνο από το 4ο πεδίο (με συνολικό αριθμό 16.353 εισακτέους) και στα υπόλοιπα 107 η πρόσβαση είναι δυνατή από περισσότερα από ένα επιστημονικά πεδία (με το συνολικό αριθμό εδώ να είναι 16.881 εισακτέοι). Αν εστιάσουμε στους εισακτέους από τα πρώτα 63 τμήματα, οι 13.900 θέσεις αντιστοιχούν στα ΓΕΛ (σχεδόν 85%), ενώ οι υπόλοιπες θέσεις καλύπτονται από υποψηφίους των Επαγγελματικών Λυκείων, των Εσπερινών Λυκείων κ.ο.κ. Οπότε το νούμερο των 13.901 σχεδόν καλύπτεται και μόνο από αυτούς. Αρα το λάθος έχει ήδη γίνει μόνο από τα πρώτα 63 τμήματα από τα συνολικά 170 του 4ου πεδίου!

Εχουμε δηλαδή 100% επιτυχία στους υποψηφίους με το παλιό σύστημα. Στο ακραίο παράδειγμα που κάποιος υποψήφιος έχει δώσει τέσσερις λευκές κόλλες και έχει συγκεντρώσει μηδέν μόρια θα εισαχθεί με βεβαιότητα σε κάποιο πανεπιστημιακό ίδρυμα. Βέβαια, στο 4ο επιστημονικό πεδίο υπάρχουν και άλλες 16.881 κοινές θέσεις σε πανεπιστημιακά ιδρύματα από τα εναπομείναντα 107 τμήματα του 4ο επιστημονικού πεδίου. Πρόκειται για σχολές όπως οι παιδαγωγικές, νηπιαγωγών και προσχολικής ηλικίας, που είναι κοινές με άλλα επιστημονικά πεδία και που αρκετές χιλιάδες θέσεις από αυτές είναι σίγουρο πως θα καταληφθούν από υποψηφίους του 4ου επιστημονικού πεδίου. Οπότε το πρόβλημα είναι ακόμα μεγαλύτερο, επειδή το 9,51% αυτών των θέσεων θα έπρεπε να είναι από υποψήφιους με το παλαιό σύστημα. Ετσι θα δημιουργηθούν σίγουρα εκατοντάδες κενές θέσεις.

Για τις θέσεις αυτές δεν παραχωρείται δικαίωμα διεκδίκησης στους υποψηφίους με το νέο σύστημα, ώστε να μην αδικηθεί κανείς σύμφωνα με το γράμμα της υπουργικής απόφασης. Και είναι αξιοπερίεργο γεγονός, διότι το υπουργείο Παιδείας γνώριζε ότι έδινε περισσότερες θέσεις από το σύνολο των υποψήφιων με το παλαιό σύστημα στο 4ο επιστημονικό πεδίο, αφού οι θέσεις δόθηκαν μετά τις αιτήσεις των υποψηφίων, τον Απρίλιο του 2020. Αρκεί ένα λάθος στην ορθή απόδοση του σωστού ποσοστού ανά πεδίο, με αναλογικό τρόπο και όχι οριζόντια, ώστε σε ένα κατά τα αλλά αξιοκρατικό και δίκαιο σύστημα να «περισσεύουν» εκατοντάδες θέσεις. Ετσι, εκατοντάδες νέοι δεν θα κερδίσουν το πολυπόθητο εισιτήριο της ακαδημαϊκής σταδιοδρομίας και όλα αυτά εξαιτίας της εφαρμογής του νόμου που θέσπισε το ίδιο το υπουργείο Παιδείας!

Ομως δυστυχώς τίποτα καλό στη ζωή δεν είναι δωρεάν. Τον λογαριασμό θα πρέπει κάποιος να τον πληρώσει. Στην αντίπερα όχθη, πολύ μεγάλη αδικία υφίστανται όσοι εξετάστηκαν με το παλαιό σύστημα στο 3ο πεδίο (Σπουδών Υγείας), από τους οποίους έχουν διατυπωθεί και τα περισσότερα παράπονα. Οι υποψήφιοι αυτοί αποτελούν το 15,57% των συμμετεχόντων του πεδίου τους και τους δίνεται ποσοστό θέσεων 9,51% επί του συνόλου. Δικαιούνται δηλαδή περίπου 64% περισσότερες θέσεις από αυτές που τους δίνονται την παρούσα στιγμή, θέσεις οι οποίες έχουν χαθεί στο 4ο επιστημονικό πεδίο και οι οποίες μένουν κενές!

Εχουμε λοιπόν ένα εξεταστικό σύστημα, που στους υποψήφιους με το παλαιό σύστημα, στο 4ο επιστημονικό πεδίο, θα εισαχθεί το σύνολο των υποψηφίων (100%) και θα μείνουν και μερικές εκατοντάδες θέσεις κενές, εις βάρος των υποψηφίων του 3ου επιστημονικού πεδίου, οι οποίοι έχουν κάθε δίκιο να διαμαρτύρονται, δεδομένου ότι δεν διεκδικούν τις θέσεις που τους αντιστοιχούν αλλά πολύ λιγότερες. Νά λοιπόν ποιος πληρώνει τον λογαριασμό.

Θυμίζουν κάτι από «ρουλέτα» λοιπόν οι Πανελλαδικές φέτος. Κόκκινο ή μαύρο; Αν είσαι απόφοιτος, τότε στο 4ο επιστημονικό πεδίο διάλεξε εξέταση με το παλαιό σύστημα και θα έχεις 100% επιτυχία, ενώ αν εξετάζεσαι στο 3ο επιστημονικό πεδίο, διάλεξε το νέο σύστημα για να έχεις τις πιθανότητες με το μέρος σου. Οχι ο ικανότερος λοιπόν, αλλά ο τυχερότερος.

* Εκπαιδευτικός


Πηγές:
https://www.minedu.gov.gr
http://sep4u.gr/37021/terastios-arithmos-eisakteon-sta-oikonomika-tmimata/
https://www.naftemporiki.gr/story/1479694/tritobathmia-ekpaideusi-o-xartis-kai-to-oikonomiko-kritirio
https://www.naftemporiki.gr/story/1620230/adikies-stis-panelladikes
 
ΑΠΟΨΕΙΣ
Λάθη και αδικίες στις Πανελλαδικές
Φέτος στις πανελλαδικές εξετάσεις έγιναν πρωτόγνωρα πράγματα, ειπώθηκαν αναλήθειες και δυστυχώς, για πρώτη φορά, υπήρξε βλάβη σε υποψηφίους.
Λάθη και αδικίες στις Πανελλαδικές
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Μας κατακρίνουν υπερασπιστές των μνημονίων, μάλλον δίκιο έχουμε»
Οι «Φοιτητές Ενάντια στην Εξεταστική» απαντούν στον Γιάννη Πρετεντέρη και σε σχόλιό του για το αίτημα να μην πραγματοποιηθούν οι εξεταστικές στα πανεπιστήμια.
«Μας κατακρίνουν υπερασπιστές των μνημονίων, μάλλον δίκιο έχουμε»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Φοιτητές διεκδικούν την κατοχύρωση των μαθημάτων χωρίς εξετάσεις
Πριν από μία εβδομάδα κληθήκαμε να επιστρέψουμε σε εργαστήρια και κλινικές ύστερα από δυόμισι μήνες καραντίνας. Ο αναβρασμός και το άγχος που κυριεύει εμάς τους φοιτητές υποδεικνύουν ότι έρχεται η σκληρότερη...
Φοιτητές διεκδικούν την κατοχύρωση των μαθημάτων χωρίς εξετάσεις
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τι μας διδάσκουν οι εξετάσεις;
Η σημερινή μέρα κλείνει για μια ακόμη χρονιά τις διαδικασίες των Πανελλαδικών Εξετάσεων, καθώς αμέσως μετά αρχίζει η μακρά περίοδος αναμονής της ανακοίνωσης των βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ που συνοδεύεται πάντα...
Τι μας διδάσκουν οι εξετάσεις;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για ένα «άλλο» σχολείο
Ο Σιμωνίδης έγραψε: Πόλις άνδρα διδάσκει. Το σύνολο της ζωής μέσα σε μια συγκεκριμένη κοινωνία κάνει τον άνθρωπο αυτό που είναι, θα λέγαμε σε σύγχρονα συμφραζόμενα. Γι’ αυτό, οι προσπάθειες κατανόησης των...
Για ένα «άλλο» σχολείο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας