Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
  • Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    12°C 9.4°C / 13.9°C
    1 BF
    71%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    11°C 9.0°C / 12.2°C
    1 BF
    81%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    9°C 3.9°C / 14.4°C
    2 BF
    87%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    7°C 5.0°C / 8.0°C
    1 BF
    49%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    8°C 8.0°C / 8.0°C
    2 BF
    93%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    10°C 8.9°C / 11.7°C
    0 BF
    65%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    8°C 8.0°C / 8.0°C
    1 BF
    42%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    12°C 9.0°C / 14.4°C
    1 BF
    87%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.4°C / 11.0°C
    1 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    11°C 9.0°C / 12.8°C
    2 BF
    71%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.0°C / 12.8°C
    1 BF
    66%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    2 BF
    38%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 12.0°C / 12.0°C
    2 BF
    87%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    8°C 8.0°C / 8.0°C
    3 BF
    66%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    12°C 10.0°C / 12.8°C
    0 BF
    38%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.4°C / 15.0°C
    3 BF
    55%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    7°C 5.0°C / 10.6°C
    2 BF
    70%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    9°C 6.7°C / 10.6°C
    2 BF
    93%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.4°C / 11.7°C
    1 BF
    91%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    8°C 8.0°C / 8.0°C
    1 BF
    42%
Το περιβάλλον βάλλεται ακόμη μια φορά

O βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ και πρώην υπουργός, Βαγγέλης Αποστόλου

ΕUROKINISSI / ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το περιβάλλον βάλλεται ακόμη μια φορά

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Η τωρινή παρέμβαση της κυβέρνησης στην περιβαλλοντική νομοθεσία έρχεται ως οδοστρωτήρας, αφού προσεγγίζει τη διαδικασία της περιβαλλοντικής αδειοδότησης και ιδιαίτερα τη χωροθέτηση των σταθμών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, τη διαχείριση των προστατευόμενων περιοχών, τους δασικούς χάρτες και τις λεγόμενες οικιστικές πυκνώσεις, τη λειτουργία του Κτηματολογίου και τη διαχείριση των αποβλήτων, ενώ παράλληλα ενσωματώνει στο ελληνικό δίκαιο οδηγίες της Ε.Ε. σχετικές με ενεργειακά θέματα.

Ολα αυτά γίνονται με την ίδια τεκμηρίωση που είχαν όλες οι περιβαλλοντοκτόνες νομοθετικές παρεμβάσεις στο φυσικό περιβάλλον της χώρας μέχρι σήμερα, παρά τις σαφείς διατάξεις του Συντάγματος του 1975, που με τα άρθρα 24 και 117 θεσμοθετούσε την υποχρέωση της Πολιτείας στην υπεράσπιση του περιβάλλοντος από επιθέσεις αλλαγής χρήσης και κυριότητας.

Το αποτέλεσμα σε όλες τις περιπτώσεις εφαρμογής της συγκεκριμένης νομοθεσίας ήταν όχι μόνο η μείωση των προστατευόμενων εκτάσεων του δασικού οικοσυστήματος, αλλά και η επιβράβευση της αυθαιρεσίας, της καταπάτησης και της λεηλασίας της δημόσιας περιουσίας.

Ολα αυτά, παρότι ο εκτελεστικός νόμος 998/1979 του Συντάγματος για την προστασία των δασών και των δασικών εν γένει εκτάσεων της χώρας καθιστούσε υποχρεωτική τη σύνταξη Δασολογίου για την επόμενη δεκαετία. Η σύνταξη αυτή προϋπέθετε την κατάρτιση των δασικών χαρτών, μια διαδικασία που καθυστέρησε 40 χρόνια και ξεκίνησε μόνον όταν ήρθε στην κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ.

Η πορεία καταγραφής των δασικού χαρακτήρα εκτάσεων στο 50% των εκτάσεων της χώρας και ιδιαίτερα στις περιοχές όπου έχει γίνει μερική κύρωση των δασικών χαρτών, ανέδειξαν πολλά προβλήματα, όπως αυτά των δασωμένων αγρών, των χορτολιβαδικών εκτάσεων, της αυθαίρετης δόμησης και της παράνομης εκχέρσωσης για αγροτική χρήση.

Αυτά όμως που κυριάρχησαν ήταν πρώτον το δικαίωμα του Δημοσίου να προβάλλει το τεκμήριο κυριότητας που έχει στις άγριες γαίες, δηλαδή στο σύνολο της χερσαίας επιφάνειας της χώρας, πλην των οικιστικών και των γεωργικώς καλλιεργούμενων εκτάσεων και δεύτερον η δυνατότητα των Δήμων να ορίζουν ως οικιστικές πυκνώσεις, που θα εξεταστούν στο μέλλον (!!!) δασικές εκτάσεις που περιέχουν αυθαίρετα κτίσματα.

Το τεκμήριο κυριότητας υπάρχει, όχι γιατί θέλησαν όλες οι ελληνικές κυβερνήσεις μετά την απελευθέρωση να δημεύσουν αυτές τις γαίες, αλλά ως απόρροια διαδοχής του οθωμανικού κράτους από το ελληνικό Δημόσιο. Από την άλλη, δεν είναι εύκολο να χωνέψουν οι αγρότες ότι τα ελαιοπερίβολα, για παράδειγμα, που κληρονόμησαν από τους παππούδες τους και τα καλλιεργούσαν όλες οι επόμενες γενιές δεν τους ανήκουν. Μπορούν να υπάρξουν λύσεις, αρκεί να αντιμετωπιστεί η αποχή των τοπικών κοινωνιών από τη διαδικασία κατάρτισης των δασικών χαρτών.

Για να γίνει αντιληπτή η έννοια «οικιστική πύκνωση», περιγράφω μία από τις δεκάδες χιλιάδες περιπτώσεις που έχουν προταθεί από τους δημάρχους που ανταποκρίθηκαν (αφορούν 250.000 στρ. και ξεπερνούν τα 500.000 αυθαίρετα). Στην επικράτεια ενός δήμου, όπου υπάρχει ένα αυθαίρετο κτίσμα σε δασική έκταση, ακόμη και σε απόσταση 500 μέτρων από οικισμό, μπορεί να δημιουργηθεί τέτοιο σχήμα οικιστικών πυκνώσεων (ο όρος «οικιστικά χταπόδια» αποδίδει κυριολεκτικά την εικόνα), ώστε να μη μείνει κανένα υπό την απειλή της κύρωσης του δασικού χάρτη. Στην πραγματικότητα, όμως, το μόνο που πετυχαίνει είναι να δημιουργεί την πεποίθηση ότι και η επόμενη γενιά αυθαιρέτων θα νομιμοποιηθεί, συμβάλλοντας, με τον τρόπο αυτό, στη διαιώνιση του φαινομένου, το οποίο υποτίθεται ότι επιχειρούσε να σταματήσει.

Για τις οικιστικές πυκνώσεις το ΣτΕ απέδειξε, ακόμη μια φορά, με την απόφαση για την αντισυνταγματικότητά τους, ότι αποτελεί βασικό υπερασπιστή του φυσικού περιβάλλοντος της χώρας μας. Για μένα προσωπικά, αποτελεί και μια δικαίωση των αταλάντευτων απόψεών μου για τέτοιου είδους ρυθμίσεις. Το ζήτημα δεν είναι αν οι περιοχές που δηλώθηκαν ως οικιστικές καλύπτουν τα κριτήρια της σχετικής ρύθμισης, αλλά αν έγιναν οι απαραίτητοι έλεγχοι με την υποβολή τους. Για παράδειγμα ήλεγξε κανείς αν οι εκτάσεις αυτές είχαν κηρυχθεί κάποτε αναδασωτέες;

Το χειρότερο όλων είναι ότι η σημερινή κυβέρνηση δεν βλέπει την απαράδεκτη εικόνα των οικιστικών χταποδιών, αλλά και εισάγει στη δασική νομοθεσία αντισυνταγματικούς όρους, όπως είναι οι οικιστικές πυκνώσεις, που ενδέχεται να βρουν εφαρμογή σε άλλου είδους παρεμβάσεις στο φυσικό περιβάλλον της χώρας μας.

Οφείλει η κυβέρνηση να σεβαστεί την απόφαση του ΣτΕ, όχι μόνο σταματώντας τη συγκεκριμένη διαδικασία στους υπό κατάρτιση δασικούς χάρτες, αλλά και επαναφέροντας με συμπληρωματική πράξη τις δασικές εκτάσεις που είχαν εξαιρεθεί για οικιστικούς σκοπούς, στα δασικού χαρακτήρα εδάφη. Μόνον τότε μπορεί να υπάρξει προσέγγιση στο πρόβλημα, που ασφαλώς δεν θα είναι οριζόντια, αλλά εξατομικευμένη.

Η προσπάθειά της να εξωραΐσει τις οικιστικές πυκνώσεις θα έχει την ίδια τύχη, αφού η οικιστική χρήση των δασικών εκτάσεων έρχεται σε σύγκρουση με τα άρθρα 24 και 117 του Συντάγματος.

* βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ και πρώην υπουργός

ΑΠΟΨΕΙΣ
Η «στρατηγική του σοκ» στον νέο νόμο για το περιβάλλον
Ψηφίστηκε στη Βουλή την Τετάρτη 5 Μαΐου 2020, με ονομαστικές ψηφοφορίες και αποχώρηση της αξιωματικής αντιπολίτευσης, το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ).
Η «στρατηγική του σοκ» στον νέο νόμο για το περιβάλλον
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οχι ΚΤΕΟ δίπλα στο Αρχαίο Θέατρο Ευωνύμου
Δυστυχώς, όπως ήταν αναμενόμενο, μετά την έκδοση άδειας από την Πολεοδομία ξεκίνησαν οι εργασίες εγκατάστασης ιδιωτικού ΚΤΕΟ στο οικόπεδο δίπλα στο Αρχαίο Θέατρο Ευωνύμου στην περιοχή Τραχώνων. Γεγονός που...
Οχι ΚΤΕΟ δίπλα στο Αρχαίο Θέατρο Ευωνύμου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο οικολόγος υπουργός και η τροπολογία για τα αυθαίρετα
Την Πέμπτη που πέρασε, ο «πράσινος» αναπληρωτής υπουργός για το Περιβάλλον επιχείρησε να εμποδίσει τις υπηρεσίες του κράτους να επιβάλουν τον νόμο: σε πολυνομοσχέδιο που θα ψηφιζόταν το ίδιο βράδυ, κατέθεσε...
Ο οικολόγος υπουργός και η τροπολογία για τα αυθαίρετα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Άνδρος-ανεμογεννήτριες: Το ερώτημα είναι... ποιος άνθρωπος;
Η εφημερίδα μας έχει ασχοληθεί επανειλημμένως με την υπόθεση της εγκατάστασης ανεμογεννητριών στην Άνδρο, στην οποία αντιδρά η Επιτροπή Αγώνα Άνδρου...
Άνδρος-ανεμογεννήτριες: Το ερώτημα είναι... ποιος άνθρωπος;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το «Μεγάλο Πράσινο Τείχος» της Αφρικής
Στην Αφρική, η κρατούσα αντίληψη την τοποθετεί ως χώρο απειλών, παράνομης μετανάστευσης, τρομοκρατικών κινημάτων και περιβαλλοντικής κρίσης.
Το «Μεγάλο Πράσινο Τείχος» της Αφρικής
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πτωχευτικός νόμος: ευθυγράμμιση με την ευρωπαϊκή οδηγία ή ιδεοληπτική επιμονή στο λάθος;
Η κυβέρνηση συνειδητά αποκρύπτει ότι η ευρωπαϊκή οδηγία 1023/2019 ρητά προβλέπει τη δυνατότητα θέσπισης από τα κράτη-μέλη διατάξεων για προστασία της πρώτης κατοικίας των πολιτών μέσα στην εκάστοτε νομοθεσία...
Πτωχευτικός νόμος: ευθυγράμμιση με την ευρωπαϊκή οδηγία ή ιδεοληπτική επιμονή στο λάθος;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας