Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο Γλέζος και η Ακρόπολη
ΜΑΝΩΛΗΣ ΓΛΕΖΟΣ / ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟ (EUROKINISSI)
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Γλέζος και η Ακρόπολη

  • A-
  • A+
Το πέταμα του ναζιστικού πανιού και η ύψωση της ελληνικής σημαίας από χέρια «ανίερων» συμβόλιζαν την έγερση μιας νέας ελληνικότητας, ικανής να αυτενεργεί μακριά «τους».

O αστικός υλικός χώρος αποτελεί ένα πολυδιάστατο πεδίο αλληλεπίδρασης μεταξύ ατόμου και κοινωνικο-πολιτιστικού περιβάλλοντος, αναλαμβάνοντας τον ρόλο μιας ειδικής αναπαράστασης των χαρακτηριστικών, των αντιθέσεων και των περιορισμών που επιβάλλει το πλέγμα των σχέσεων εξουσίας σε έναν συγκεκριμένο «χώρο και χρόνο». Η «φιλοσοφικά» δίκαιη αλλά και πολιτικά χειραγωγημένη π.χ. ανάδειξη της Ακρόπολης σε μέγιστο σύμβολο του Ελληνισμού δεν είναι ανεξάρτητη από την αντίληψη μιας «αποκαθαρμένης» ελληνικότητας που ήρθε μετά το 1821 ως αντιδάνειο του γερμανικού κυρίως ρομαντισμού και του κινήματος του νεοκλασικισμού στο οποίο συνέβαλε ηγεμονικά, ούτε με την προσπάθεια ρύθμισης των κοινωνικών και πολιτικών σχέσεων και τρόπων ζωής.

Ο Χέρτσφελντ ερμηνεύει την κυριαρχία στις ντόπιες ελίτ του (δημιουργημένου από το κράτος, τους Βαυαρούς και τη μεταπρατική αστική τάξη) ελληνικού νεοκλασικισμού ως στρατηγική «αυτοπαρουσίασης» προς τους Δυτικούς (βλ. περιοδικό «Κομπρεσέρ»). Ενώ η Λεοντή (1998), αναφερόμενη στις μετεπαναστατικές προσπάθειες διαχείρισης των πολλαπλών παραμέτρων της εθνικής πολιτισμικής-πολιτικής μας ταυτότητας, σημειώνει: «Οι Ευρωπαίοι άρχισαν να καλλιεργούν στην Ελλάδα αφηγήσεις, μεθόδους, κανόνες συμπεριφοράς, τρόπους έκφρασης και θεσμούς ενός λόγου του Ελληνισμού. Ολα αυτά λειτούργησαν ως πειθαρχικές πρακτικές… συστήματα γνώσης που ρυθμίζουν τη σχέση του ανθρώπου με την κοινωνία και τον χώρο. Στον χώρο των ερειπίων, οι πειθαρχικές πρακτικές του Ελληνισμού άσκησαν την εξουσία τους στα άτομα, ελέγχοντας την πρόσβαση και διαχωρίζοντας τις “ασφαλείς” ιδέες από τους “επικίνδυνους” πληθυσμούς».

Για την Ιστορία, τον Απρίλιο του 1822 ιδρύθηκε ο ελληνικός στρατός με πρώτο αρχιστράτηγο τον Γερμανό φιλέλληνα Κάρολο Νόρμαν και δύο χρόνια αργότερα το κράτος δίκαζε τον μπαρουτοκαπνισμένο Γ. Καραϊσκάκη ως προδότη... Ο Καραϊσκάκης, ως Βελουχιώτης ή Γλέζος της εποχής (αντίληψη που προφανώς θα φρικάρει τους υπέρμαχους της δωσιλογικής κουκούλας), θα επιστρέψει ηγετικά στην πολιορκία της Ακρόπολης στα 1826. Αλλά θα είναι από τα τείχη της που θα διαπραχθεί μία από τις εμβληματικότερες πολιτικές δολοφονίες. Αυτή του επικηρυγμένου από τον Κωλέττη και αφορισμένου από τον επίσκοπο Ιωσήφ Ανδρούτσου, που είχε ιδρύσει δύο σχολεία στην Αθήνα καλώντας τους «τρισκατάρατους» Κοραή και Βάμβα να διδάξουν, δίχως να εισακουστεί. Γεγονότα που συμβολίζουν όλα τα παραπάνω.

Η «ανίερη» πράξη των Γλέζου και Σάντα, ατόμων που ανήκαν στους επικίνδυνους πληθυσμούς, να υποστείλουν τη (μονίμως κυματίζουσα στην Ακρόπολη) σημαία του Ράιχ υπήρξε έτσι πολλαπλά ενοχλητική και οι προσπάθειες αμφισβήτησης ή και ολικής ανατροπής της υπήρξαν (και είναι) εμμονικές. Αφού το πέταμα του ναζιστικού πανιού και η ύψωση της ελληνικής σημαίας από χέρια «ανίερων» συμβόλιζαν την έγερση μιας νέας ελληνικότητας, ικανής να αυτενεργεί μακριά «τους».

ΑΠΟΨΕΙΣ
Η σημαία της καρδιάς μας
Ο Μανώλης Γλέζος είναι η κλασική διαδρομή των αγώνων και της ιστορίας τους στην Ελλάδα. Ο Μανώλης Γλέζος είναι η δικιά μας σημαία.
Η σημαία της καρδιάς μας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αποχαιρετισμός στον Μανώλη Γλέζο
Στην αθανασία πέρασε ο Μανώλης της Αντίστασης, ο Μανώλης της Ελλάδας, ο Μανώλης της Αριστεράς, ο αιώνιος έφηβος Μανώλης.
Αποχαιρετισμός στον Μανώλη Γλέζο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τα «γουνοφόρα»
Αφού τα εκθρέψαμε για το κέρδος τώρα τους μεταφέραμε τον κορονοϊό και τα εκτελούμε κατά εκατομμύρια σε θαλάμους αερίων.
Τα «γουνοφόρα»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για τον Μίμη Φατούρο
Δεν σκέπτομαι μονάχα εσένα σήμερα αγαπημένε Μίμη. Σκέπτομαι κι εκείνους τους πολύ δικούς σου, που αφήνεις πίσω σου. Εκείνους που ζήσανε μαζί σου τα τελευταία χρόνια...
Για τον Μίμη Φατούρο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας