Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο Γλέζος και η Ακρόπολη
ΜΑΝΩΛΗΣ ΓΛΕΖΟΣ / ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟ (EUROKINISSI)
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Γλέζος και η Ακρόπολη

  • A-
  • A+
Το πέταμα του ναζιστικού πανιού και η ύψωση της ελληνικής σημαίας από χέρια «ανίερων» συμβόλιζαν την έγερση μιας νέας ελληνικότητας, ικανής να αυτενεργεί μακριά «τους».

O αστικός υλικός χώρος αποτελεί ένα πολυδιάστατο πεδίο αλληλεπίδρασης μεταξύ ατόμου και κοινωνικο-πολιτιστικού περιβάλλοντος, αναλαμβάνοντας τον ρόλο μιας ειδικής αναπαράστασης των χαρακτηριστικών, των αντιθέσεων και των περιορισμών που επιβάλλει το πλέγμα των σχέσεων εξουσίας σε έναν συγκεκριμένο «χώρο και χρόνο». Η «φιλοσοφικά» δίκαιη αλλά και πολιτικά χειραγωγημένη π.χ. ανάδειξη της Ακρόπολης σε μέγιστο σύμβολο του Ελληνισμού δεν είναι ανεξάρτητη από την αντίληψη μιας «αποκαθαρμένης» ελληνικότητας που ήρθε μετά το 1821 ως αντιδάνειο του γερμανικού κυρίως ρομαντισμού και του κινήματος του νεοκλασικισμού στο οποίο συνέβαλε ηγεμονικά, ούτε με την προσπάθεια ρύθμισης των κοινωνικών και πολιτικών σχέσεων και τρόπων ζωής.

Ο Χέρτσφελντ ερμηνεύει την κυριαρχία στις ντόπιες ελίτ του (δημιουργημένου από το κράτος, τους Βαυαρούς και τη μεταπρατική αστική τάξη) ελληνικού νεοκλασικισμού ως στρατηγική «αυτοπαρουσίασης» προς τους Δυτικούς (βλ. περιοδικό «Κομπρεσέρ»). Ενώ η Λεοντή (1998), αναφερόμενη στις μετεπαναστατικές προσπάθειες διαχείρισης των πολλαπλών παραμέτρων της εθνικής πολιτισμικής-πολιτικής μας ταυτότητας, σημειώνει: «Οι Ευρωπαίοι άρχισαν να καλλιεργούν στην Ελλάδα αφηγήσεις, μεθόδους, κανόνες συμπεριφοράς, τρόπους έκφρασης και θεσμούς ενός λόγου του Ελληνισμού. Ολα αυτά λειτούργησαν ως πειθαρχικές πρακτικές… συστήματα γνώσης που ρυθμίζουν τη σχέση του ανθρώπου με την κοινωνία και τον χώρο. Στον χώρο των ερειπίων, οι πειθαρχικές πρακτικές του Ελληνισμού άσκησαν την εξουσία τους στα άτομα, ελέγχοντας την πρόσβαση και διαχωρίζοντας τις “ασφαλείς” ιδέες από τους “επικίνδυνους” πληθυσμούς».

Για την Ιστορία, τον Απρίλιο του 1822 ιδρύθηκε ο ελληνικός στρατός με πρώτο αρχιστράτηγο τον Γερμανό φιλέλληνα Κάρολο Νόρμαν και δύο χρόνια αργότερα το κράτος δίκαζε τον μπαρουτοκαπνισμένο Γ. Καραϊσκάκη ως προδότη... Ο Καραϊσκάκης, ως Βελουχιώτης ή Γλέζος της εποχής (αντίληψη που προφανώς θα φρικάρει τους υπέρμαχους της δωσιλογικής κουκούλας), θα επιστρέψει ηγετικά στην πολιορκία της Ακρόπολης στα 1826. Αλλά θα είναι από τα τείχη της που θα διαπραχθεί μία από τις εμβληματικότερες πολιτικές δολοφονίες. Αυτή του επικηρυγμένου από τον Κωλέττη και αφορισμένου από τον επίσκοπο Ιωσήφ Ανδρούτσου, που είχε ιδρύσει δύο σχολεία στην Αθήνα καλώντας τους «τρισκατάρατους» Κοραή και Βάμβα να διδάξουν, δίχως να εισακουστεί. Γεγονότα που συμβολίζουν όλα τα παραπάνω.

Η «ανίερη» πράξη των Γλέζου και Σάντα, ατόμων που ανήκαν στους επικίνδυνους πληθυσμούς, να υποστείλουν τη (μονίμως κυματίζουσα στην Ακρόπολη) σημαία του Ράιχ υπήρξε έτσι πολλαπλά ενοχλητική και οι προσπάθειες αμφισβήτησης ή και ολικής ανατροπής της υπήρξαν (και είναι) εμμονικές. Αφού το πέταμα του ναζιστικού πανιού και η ύψωση της ελληνικής σημαίας από χέρια «ανίερων» συμβόλιζαν την έγερση μιας νέας ελληνικότητας, ικανής να αυτενεργεί μακριά «τους».

ΑΠΟΨΕΙΣ
Η σημαία της καρδιάς μας
Ο Μανώλης Γλέζος είναι η κλασική διαδρομή των αγώνων και της ιστορίας τους στην Ελλάδα. Ο Μανώλης Γλέζος είναι η δικιά μας σημαία.
Η σημαία της καρδιάς μας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αποχαιρετισμός στον Μανώλη Γλέζο
Στην αθανασία πέρασε ο Μανώλης της Αντίστασης, ο Μανώλης της Ελλάδας, ο Μανώλης της Αριστεράς, ο αιώνιος έφηβος Μανώλης.
Αποχαιρετισμός στον Μανώλη Γλέζο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Νέος αργός θάνατος για τα θύματα της Marfin
Εξ αφορμής της τοποθέτησης της πλακέτας στη μνήμη των θυμάτων της Marfin, σκέφτομαι τι θα γίνει του χρόνου τέτοια μέρα στον ίδιο τόπο – πόσοι άραγε θα παραστούν. Ασφαλώς, όχι όσοι φέτος.
Νέος αργός θάνατος για τα θύματα της Marfin
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
ΠροσγεΙΩΣΗ ΛΖ΄
Σε κάποια στιγμή που ο Μανώλης ήταν στραμμένος προς την Ακρόπολη, γυρίζει και μου λέει: “Λάκη, κοίταξε κει πάνω, κοίταξε να ιδείς τι γίνεται κει πάνω...”». Αν δεν καταλάβατε, τα δισύλλαβα επώνυμά τους είναι...
ΠροσγεΙΩΣΗ ΛΖ΄
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η εκτός ελέγχου θεωρία
Ακόμα και σήμερα που ο Χάρος βγήκε παγανιά. Κι επειδή ζω σε μια χώρα όπου πεθαίνουν χίλιοι άνθρωποι κάθε μέρα, οι προσπάθειες του Αγκάμπεν και των θαυμαστών του Φουκό να δικαιώσουν πάση θυσία τις θεωρίες τους...
Η εκτός ελέγχου θεωρία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας