• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.0°C / 26.8°C
    2 BF
    54%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.5°C / 24.4°C
    2 BF
    73%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.4°C / 26.0°C
    3 BF
    68%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.9°C / 20.9°C
    1 BF
    64%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 18.5°C / 21.9°C
    0 BF
    68%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 21.8°C / 22.7°C
    0 BF
    76%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 18.4°C / 19.0°C
    1 BF
    82%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.3°C / 21.3°C
    1 BF
    65%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.3°C / 24.1°C
    4 BF
    73%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 20.7°C / 23.9°C
    2 BF
    64%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.8°C / 24.4°C
    3 BF
    56%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 23.5°C / 23.5°C
    2 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.8°C / 25.8°C
    2 BF
    62%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.9°C / 21.2°C
    0 BF
    78%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    25°C 19.5°C / 25.5°C
    1 BF
    57%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 25.8°C
    3 BF
    41%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.8°C / 25.4°C
    1 BF
    61%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    23°C 23.3°C / 23.3°C
    0 BF
    62%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.2°C / 23.3°C
    0 BF
    95%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 18.5°C / 18.5°C
    1 BF
    81%

Σκηνή από την ταινία

Neon via AP
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μοναχικά παράσιτα

  • A-
  • A+

Η νοτιοκορεατική ταινία «Παράσιτα» ξάφνιασε τους κινηματογραφόφιλους. Στη γενέθλια δε Πρέβεζα η Κινηματογραφική Λέσχη αιφνιδιάστηκε ευχάριστα που η αίθουσα γέμισε ασφυκτικά ανακαλώντας στη μνήμη παλιές εποχές. Σε μια περίοδο που οι εβδομαδιαίες προβολές γίνονται με τη συμμετοχή ενός «σεσημασμένου» κοινού, η πλημμυρίδα είναι ευχάριστη. Για όποιους λόγους κι αν γίνεται. Είτε γιατί η ταινία έχει τις προϋποθέσεις για κάποιο βραβείο είτε γιατί η προέλευσή της προσδίδει στην προβολή της και τη διαδικασία μύησης σ’ έναν πολιτισμό που δεν γνωρίζουμε. Πέρα από τα αυτοκίνητα και τ’ άλλα τεχνολογικά επιτεύγματα.

Η ταινία είναι εξαιρετική, αρμόδιοι όμως για την αναφορά στις ειδικές αρετές της είναι οι ειδικοί. Αρκετοί έχουν μιλήσει με λόγια διθυραμβικά για το αισθητικό αποτέλεσμα.

Βγαίνοντας, ωστόσο, από την αίθουσα προβολής είχα την αίσθηση ενός κόμπου αδιόρατου, που συγκρατούσε τον αρχικό ενθουσιασμό να εκδηλωθεί. Αργότερα, συμφώνησα με τον φίλο συνομιλητή Νίκο ότι η ταινία εμφάνιζε ως αφελή την οικογένεια-θύμα της ραδιουργίας των μελών μιας άλλης οικογένειας από τα ανήλιαγα υπόγεια της κοινωνικής διαστρωμάτωσης. Διεισδύουν στην αστική οικογένεια με ισχυρισμούς που αναδεικνύουν την αφέλεια των οικονομικά ισχυρών. Ορθώς επισημάνθηκε πως αν ήταν τόσο «αφελής» ο καπιταλισμός, δεν θα είχε μπορέσει να επιβιώσει, μόλο που αρκετές φορές έχει προαναγγελθεί η κατάρρευσή του.

Οντως, η αφέλεια είναι διάχυτη στην οργάνωση και εξέλιξη της ιστορίας. Ακόμη και στα παραμύθια που υπάρχουν ανατροπές οι βασιλιάδες σπανίως -ίσως και ποτέ- παραδίδονται τόσο εύκολα. Ομως, ο κόμπος που πίκρανε την αρχική αφηγηματική γεύση ήταν το τέλος της ιστορίας. Ο πατέρας της οικογένειας των «παρασίτων» επιλέγει συνειδητά το υπόγειο της μεγαλοαστικής κατοικίας ως μέσο προστασίας και ο γιος του που διασώθηκε διακηρύσσει την αλλαγή της πολιτικής τους απέναντι σ’ αυτούς που τους περιθωριοποιούν. Διακηρύσσει την πρόθεσή του να σπουδάσει, ν’ αποκτήσει πλούτη και μετά να αγοράσει την έπαυλη. Κι αφού γίνουν όλα αυτά θ’ απελευθερώσει τον πατέρα του, που θα είναι ο νέος ένοικος της εξουσίας.

Η ιστορία υπονομεύει τις αρχικές προδιαγραφές. Ολοκληρώνεται μ’ έναν βαρετό διδακτισμό, που αποφεύγεται επιμελώς από τα λαϊκά παραμύθια. Δημιουργείται η εντύπωση πως η κατακλείδα συμπυκνώνει την ουσία του νεοφιλελευθερισμού, που οδήγησε στο νοτιοκορεατικό -και όχι μόνο- οικονομικό θαύμα. Απουσιάζει η συλλογικότητα. Αποθεώνονται το άτομο και οι προοπτικές του να φτάσει στο ανώτατο κοινωνικό δώμα.

Αυτό είναι και το ουσιαστικό ζήτημα στις μέρες μας. Το άτομο γίνεται ο μικρός θεός της εποχής μας, μακριά από τις όποιες συλλογικότητες, πολιτικές και κοινωνικές. Δεν τις έχει ανάγκη, απουσιάζουν από την ταινία. Ο γιος στο τέλος βγάζει από μέσα του τον νιτσεϊκό ημίθεο, που του έχουν ενσταλάξει με όλα τα μέσα. Ολα είναι υπόθεση ατομικής βούλησης και παιδείας. Είναι έτσι;

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο «Νονός» στον 21ο αιώνα
Δείχνει ότι όλο και πιο δύσκολα το εμπορικό και το ποιοτικό μπορούν να συνυπάρξουν στην ίδια συσκευασία, όπως έχει συμβεί στην περίπτωση του «Νονού», όπως έχει συμβεί και σε άλλες ευτυχισμένες στιγμές της...
Ο «Νονός» στον 21ο αιώνα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κουρκούτι
Το κουρκούτι είναι μια διατροφική πρόταση, πρωτίστως για πρωινό. Και όχι μόνο. Ηταν η τροφή, κατά κανόνα, των φτωχών στρωμάτων. Μια απλή συνταγή, που εντάσσεται στην τακτική της οικιακής οικονομίας των...
Κουρκούτι
ΑΠΟΨΕΙΣ
Του πλούτου αχορταγιά, τση δόξας πείνα
Περί απληστίας ο λόγος. Το βυζαντινό λεξικό Σούδα την ονομάζει αδηφαγία. Με άλλο λόγια, αναφέρεται σε μια διαρκή ανάγκη που ουδέποτε ικανοποιείται. Διασώζεται η φράση «άπληστος πίθος», που ανακαλεί στη μνήμη...
Του πλούτου αχορταγιά, τση δόξας πείνα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αμήχανη Ανάσταση
Το Μεγαλοβδόμαδο, ιδίως από τη Μεγάλη Πέμπτη και μετά, οι εκκλησιές γέμισαν. Με αποκορύφωση στην περιφορά των επιταφίων.
Αμήχανη Ανάσταση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αυτοπεποίθηση
Επανέρχεται ένα ζήτημα που οδήγησε σε στρεβλή ένταξη των εσωτερικών μεταναστών στις πόλεις. Ενοχοποιήθηκε η αγροτική καταγωγή. Θεωρήθηκε μειονέκτημα, αν όχι στίγμα, με αποτέλεσμα να συγκροτηθεί το κίνημα του...
Αυτοπεποίθηση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Από Αύγουστο χειμώνα
Ο χειμώνας απέχει πολύ από τον Αύγουστο. Ωστόσο, οι άνθρωποι της υπαίθρου –αλλά και της πόλης στο πρόσφατο παρελθόν– γνώριζαν την αξία της έγκαιρης προετοιμασίας. Οφειλαν να κόψουν και να ντανιάσουν τα...
Από Αύγουστο χειμώνα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας