Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ου βλασφημήσεις
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ου βλασφημήσεις

  • A-
  • A+

Η επαναποινικοποίηση της βλασφημίας προς τα θεία που επιχειρήθηκε ξαφνιάζει λιγότερο σε σχέση με την παράδοξη επιχειρηματολογία που τη συνοδεύει και τη σκοπιμότητα που της αποδίδεται από τον υπουργό Δικαιοσύνης: η επαναφορά του ποινικού αδικήματος της βλασφημίας, μας λέει ο υπουργός, δεν γίνεται με αναχρονιστική πρόθεση αλλά για να «διαφυλάξουμε τα πραγματικά δικαιώματα και τις πραγματικές ελευθερίες των πολιτών, ανεξαρτήτως πολιτικού και θρησκευτικού πιστεύω».

Ο τρόπος που έχει για να υπερασπίζεται τα ανθρώπινα δικαιώματα αυτή η κυβέρνηση δεν σταματά να μας εκπλήσσει. Λίγες μόλις μέρες μετά την ψήφιση του επονείδιστου νέου κανονισμού χορήγησης ασύλου, επιχειρείται τώρα να νεκραναστηθεί η βλασφημία ως ποινικώς κολάσιμη πράξη.

Στο νομικό στόχαστρο τίθεται, για την ακρίβεια, η κακόβουλη καθύβριση της Ορθόδοξης Εκκλησίας ή άλλης ανεκτής στην Ελλάδα θρησκείας, υπονοώντας αφενός ότι υπάρχει περιθώριο ερμηνείας για τυχόν καλόβουλη εκδοχή της ίδιας πράξης, καθώς επίσης και για θρησκείες μη ανεκτές στην Ελλάδα.

Αν πραγματικά το κίνητρο της επαναποινικοποίησης της βλασφημίας ήταν να αποτραπούν φαινόμενα σαν αυτά «που αποτέλεσαν κορυφαία σημεία της επικαιρότητας το τελευταίο διάστημα», όπως επί λέξει είπε ο υπουργός Δικαιοσύνης, αναρωτιέται κανείς γιατί δεν του έφτανε ο αντιρατσιστικός νόμος του 2014.

Στο πρώτο του άρθρο ο σχετικός νόμος ορίζει με σαφήνεια την τιμωρία όποιου «με πρόθεση δημόσια υποκινεί ή προκαλεί πράξεις ή ενέργειες που μπορούν να προκαλέσουν διακρίσεις, μίσος ή βία κατά προσώπου ή ομάδας προσώπων, που προσδιορίζονται με βάση τη φυλή, το χρώμα, τη θρησκεία, τις γενεαλογικές καταβολές, την εθνική ή εθνοτική καταγωγή, τον σεξουαλικό προσανατολισμό, την ταυτότητα φύλου ή την αναπηρία».

Δεν υπάρχει, λοιπόν, κενό νομικού πλαισίου. Η πολιτική βούληση να εφαρμοστεί ο ισχύων νόμος είναι αυτή που λείπει. Ποιος υποθάλπει τα φαινόμενα για τα οποία κάνει λόγο ο υπουργός; Ποιος ευνοεί κλίμα απειλής από υποτιθέμενους εισβολείς; Ποιος ενέχεται στην ατιμωρησία υβριστικών, ρατσιστικών ενεργειών των οποίων γινόμαστε μάρτυρες τον τελευταίο καιρό;

Ουσιαστικά βρισκόμαστε μπροστά σε άλλη μια υποχώρηση του κοσμικού κράτους απέναντι στην Εκκλησία. Αυτό είναι το μείζον ζήτημα που επανέρχεται με κάθε ευκαιρία. Αν πραγματικά η κυβέρνηση διαπνεόταν από πνεύμα φιλελευθερισμού, όπως διά του κορυφαίου της επιδιώκει να διαμηνύει, θα φρόντιζε με βάση αυτές τις αρχές και με έμπρακτη πολιτική πυγμή να αντιμετωπίζει τα φαινόμενα για τα οποία κάνει λόγο αντί να ζούμε την ντροπή των Βρασνών και των Διαβατών.

Δέσμια του πιο συντηρητικού και του ακροδεξιού σώματός της, καθώς και του μεσαιωνικού εναγκαλισμού με την εκκλησιαστική ιεραρχία, η κυβέρνηση όχι μόνο δεν προασπίζει φιλελεύθερα ιδεώδη αλλά λειτουργεί σαν την παλιά, αναλλοίωτη Δεξιά, που κρατά την κοινωνία στο σύνδρομο του ομφαλοσκοπούντος, μικρού γαλατικού χωριού.

Το πρόσχημα της προστασίας των δικαιωμάτων με το οποίο επενδύεται η επαπειλούμενη επαναφορά του αδικήματος της βλασφημίας είναι ό,τι πιο βλάσφημο απέναντι στα δικαιώματα.

*καλλιτέχνης-ακτιβίστρια

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο υπουργός, η Εκκλησία, οι βλάσφημοι
Ο υπουργός Δικαιοσύνης δεν είχε υπόψη του, λέει τώρα, δεν στόχευε να επιστρέψουμε, με τη διάταξη για επαναφορά του νόμου περί βλασφημίας, σε παλιά θεοκρατικά καθεστώτα. Μια φιλελεύθερη αντίληψή του προώθησε ο...
Ο υπουργός, η Εκκλησία, οι βλάσφημοι
ΑΠΟΨΕΙΣ
Περί κακόβουλης βλασφημίας
Ο υπουργός Δικαιοσύνης θα συνδέσει το όνομά του με τις πιο αναχρονιστικές και μεσαιωνικού τύπου και μορφής διατάξεις. H βλασφημία ως ποινικό αδίκημα δεν υπάρχει σε καμία έννομη τάξη της ευρωπαϊκής κοινότητας.
Περί κακόβουλης βλασφημίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι πόνοι της Μάνας/Παναγιάς σαν βλέπει το παιδί της γυμνό…
Δεκέμβρης ήταν όταν η Μάνα/Παναγιά έφερε με πόνους στον κόσμο τον γιο της. Πού να 'ξερε η έρμη πως το ντυμένο με την υπέρτατη αγάπη «τρυφερό κορμάκι» θα ’ρχόταν η «ώρα η κακιά» που θα το έγδυναν και γυμνό από...
Οι πόνοι της Μάνας/Παναγιάς σαν βλέπει το παιδί της γυμνό…
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο ξεπεσμός του Χρυσοστόμου Β΄
Το περιστατικό με τα «χρυσά διαβατήρια» είναι το τελευταίο μιας σειράς ενεργειών του Αρχιεπισκόπου Κύπρου Χρυσοστόμου που τον ταυτίζουν με τον ακραίο εθνικισμό, τον αναχρονισμό και την οπισθοδρόμηση και τη...
Ο ξεπεσμός του Χρυσοστόμου Β΄
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Αρμόδιος για τη βλασφημία ο... Θεός
Μετά τη θύελλα αντιδράσεων που προκάλεσε η απόπειρα της κυβέρνησης για την ποινικοποίηση της βλασφημίας, ο υπουργός Δικαιοσύνης, Κ. Τσιάρας, προανήγγειλε την απόσυρση της διάταξης.
Αρμόδιος για τη βλασφημία ο... Θεός
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Στον... αστερισμό Βελόπουλου ο υπουργός Δικαιοσύνης
Μεταξύ των αλλαγών στο νομοσχέδιο για τους Ποινικούς Κώδικες που ανακοίνωσε ο Κωνσταντίνος Τσιάρας περιλαμβάνονται όλες οι προτάσεις της ακροδεξιάς Ελληνικής Λύσης, με «αποκορύφωμα» την επαναφορά της...
Στον... αστερισμό Βελόπουλου ο υπουργός Δικαιοσύνης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας