Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Οι πανελλαδικές θα καθοριστούν από την πορεία των εξελίξεων»

Νίκη Κεραμέως, υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων

EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Οι πανελλαδικές θα καθοριστούν από την πορεία των εξελίξεων»

  • A-
  • A+
Τα δεδομένα της εξάπλωσης του ιού υπογράμμισαν την ανάγκη και για αυστηρότερα μέτρα, τα οποία λάβαμε τη Δευτέρα με την καθολική αναστολή της τέλεσης κάθε είδους λειτουργίας και ιεροπραξίας σε όλους τους χώρους θρησκευτικής λατρείας κάθε δόγματος και θρησκείας, με εξαίρεση τις ταφικές εκδηλώσεις και την ατομική προσευχή, και στις δύο περιπτώσεις τηρουμένων των αυστηρών μέτρων προστασίας.

Δεν το λέει ανοιχτά, αλλά το «δείχνει» καθαρά. Τα σχολεία δεν θα έχουν ανοίξει μέχρι και το Πάσχα και οι πανελλαδικές πάνε για Ιούλιο και με λιγότερη ύλη. Αν τα δεδομένα της επιδημικής κρίσης χειροτερέψουν, τότε θα ισχύσει το σενάριο του Σεπτεμβρίου.

Μπορεί όμως να πάνε και καλύτερα, λέει η κ. Κεραμέως, περισσότερο σαν να το εύχεται παρά σαν να το προβλέπει. «Η ημερομηνία διεξαγωγής των πανελλαδικών θα καθοριστεί από την πορεία των εξελίξεων και με γνώμονα πάντοτε την προστασία της δημόσιας υγείας», δηλώνει η υπουργός Παιδείας στην «Εφ.Συν.», αφήνοντας σαφώς να εννοηθεί, για πρώτη φορά, πως πλέον μιλάμε για ανοιχτή ημερομηνία πανελλαδικών.

Με ακόμη μεγαλύτερη σαφήνεια παραπέμπει στη μείωση της ύλης των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων και στην αναγκαστική παράταση του έτους: «Αν παραταθεί περαιτέρω η αναστολή λειτουργίας, που είναι πιθανό, τότε μπορούμε να καταφύγουμε σε παράταση σχολικού έτους ή/και μείωση της ύλης».

Εχουμε διαβεβαιώσει την ακαδημαϊκή κοινότητα ότι το εαρινό ακαδημαϊκό εξάμηνο δεν πρόκειται να χαθεί

Κατά τ’ άλλα, η κ. Κεραμέως υπεραμύνεται της τηλε-εκπαίδευσης σαν να ήρθε ξαφνικά η τεχνολογική άνοιξη στα ελληνικά σχολεία, αν και αναγνωρίζει τις δυσκολίες. «Διανύουμε βήματα που δεν έχουν γίνει χρόνια ολόκληρα», τονίζει και διαβεβαιώνει: «Είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες που θα προκύψουν». Με την ίδια αισιοδοξία αντιμετωπίζει και την ανώτατη εκπαίδευση. «Τα Πανεπιστήμια δεν είναι επ’ ουδενί χρεοκοπημένα», επιμένει.

• Πανελλαδικές. Η προθεσμία λήγει και η επιδημική κρίση κλιμακώνεται. Δεν πρέπει να ανακοινώσετε την επόμενη φάση του σχεδίου σας; Ειδικά οι μαθητές της Γ’ Λυκείου δεν έχουν την πολυτέλεια της αναμονής.

Οπως καταλαβαίνετε, διανύουμε μια πρωτόγνωρη περίοδο κρίσης. Η κυβέρνηση εν συνόλω αλλά και το υπουργείο Παιδείας ειδικότερα είμαστε σε διαρκή εγρήγορση και προχωράμε βήμα βήμα ως προς τα μέτρα που λαμβάνουμε και τις συνακόλουθες ανακοινώσεις προς την εκπαιδευτική κοινότητα.

Εχουμε προετοιμαστεί για όλα τα ενδεχόμενα και θα προχωρήσουμε ανάλογα με τις εξελίξεις. Ηδη ξεκινήσαμε μαθήματα εξ αποστάσεως με όσους προετοιμάζονται για τις πανελλαδικές εξετάσεις, προκειμένου να διατηρήσουν τη στενή επαφή με τη μαθησιακή διαδικασία και να μπορούν να προχωρούν τη μελέτη τους.

• Τι μέτρα απαιτεί η αναστολή τριών εβδομάδων και τι πλέον των τριών; Η μείωση της ύλης θα περιλαμβάνεται και στα δύο σχέδια; Το σχέδιο για μετακύλιση της ημερομηνίας των πανελλαδικών τι χρονικό ορίζοντα έχει; Πότε θα είναι ασφαλές να μπουν 100.000 παιδιά στις τάξεις; Σκέφτεστε την αναπλήρωση ύλης στις άλλες τάξεις από Σεπτέμβριο;

Θέλω και μέσω της «Εφ.Συν.» να διαβεβαιώσω την εκπαιδευτική κοινότητα ότι δεν συντρέχει καμία ανησυχία για το διδακτικό έτος, καθώς έχουμε εκπονήσει όλα τα σχέδια για να καλύψουμε το χαμένο έδαφος. Εφόσον τα σχολεία παραμείνουν κλειστά για μέχρι τρεις εβδομάδες, μπορεί να καλυφθεί η σχετική ύλη, για παράδειγμα, μέσω της μείωσης των διδακτικών ωρών σε 35΄ με πιο εντατική διαδικασία μάθησης, μέσω της αναπροσαρμογής τους, μέσω της περικοπής περιπάτων.

Αν παραταθεί περαιτέρω η αναστολή λειτουργίας των σχολείων, που είναι πιθανό, τότε μπορούμε να καταφύγουμε σε επιπλέον επιλογές, όπως η παράταση του σχολικού έτους ή/και η μείωση της ύλης.

Ως προς τις πανελλαδικές εξετάσεις, η ημερομηνία διεξαγωγής θα καθοριστεί από την πορεία των εξελίξεων, τις οδηγίες του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας και με γνώμονα πάντοτε την προστασία της δημόσιας υγείας. Περαιτέρω ανακοινώσεις αναφορικά με την κάλυψη μαθημάτων και τη διάρκεια του σχολικού έτους θα γίνουν όταν θα γνωρίζουμε τη διάρκεια αναστολής λειτουργίας των σχολείων.

• Τι θα κάνετε με τα ΑΕΙ; Ανεξαρτήτως του πώς θα τα πάνε με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, η παράταση εξαμήνου θα εφαρμοστεί; Αλλα μέτρα;

Εχουμε διαβεβαιώσει την ακαδημαϊκή κοινότητα ότι το εαρινό ακαδημαϊκό εξάμηνο δεν πρόκειται να χαθεί. Δρώντας τάχιστα και αποφασιστικά, θεσμοθετήσαμε την εξ αποστάσεως εκπαίδευση στα ΑΕΙ, επιτρέποντάς τους να προχωρήσουν άμεσα σε προπτυχιακά και μεταπτυχιακά μαθήματα, καθώς τα περισσότερα διαθέτουν τα απαιτούμενα ψηφιακά εργαλεία.

Επιπρόσθετα, εξασφαλίσαμε δωρεάν άλλες δύο πλατφόρμες διαδραστικής-ψηφιακής μάθησης, προκειμένου να τις αξιοποιήσουν τα Πανεπιστήμια σύμφωνα με τις ανάγκες τους. Προβλέψαμε, επιπλέον, τη δυνατότητα ενίσχυσης των σχετικών υποδομών των ΑΕΙ με προμήθεια εξοπλισμού κεντρικών εξυπηρετητών και νέων αδειών χρήσης πλατφόρμας λογισμικού. Η ακαδημαϊκή κοινότητα βγαίνει μπροστά σε αυτή τη μεγάλη κρίση.

• Γιατί η κυβέρνηση κι εσείς ως αρμόδια υπουργός περιμένατε τόσο πολύ για να αποφασίσετε το αυτονόητο σε ό,τι αφορά τις εκκλησίες; Δεν θεωρείτε ότι ήταν κρίσιμες οι μέρες που αφήσατε να κυλήσουν;

Από την αρχή της μεγάλης αυτής πρόκλησης τονίσαμε τη σημασία τού να πειθαρχούμε στις οδηγίες των ειδικών, των λοιμωξιολόγων, των επιδημιολόγων. Και τα προληπτικά μέτρα που λαμβάνουμε είναι, όπως γνωρίζετε, κλιμακωτά και αυστηριοποιούνται μέρα με τη ημέρα, ώρα με την ώρα, ανάλογα με την εξάπλωση του ιού και τα νέα επιστημονικά δεδομένα.

Είχαν εκδοθεί εδώ και μέρες αυστηρές συστάσεις, αποτρέποντας συναθροίσεις που προφανώς αφορούσαν κατ’ εξοχήν και τους χώρους λατρείας. Και πράγματι είχε μειωθεί η προσέλευση στους χώρους λατρείας.

Τα δεδομένα της εξάπλωσης του ιού υπογράμμισαν την ανάγκη και για αυστηρότερα μέτρα, τα οποία λάβαμε τη Δευτέρα με την καθολική αναστολή της τέλεσης κάθε είδους λειτουργίας και ιεροπραξίας σε όλους τους χώρους θρησκευτικής λατρείας κάθε δόγματος και θρησκείας, με εξαίρεση τις ταφικές εκδηλώσεις και την ατομική προσευχή, και στις δύο περιπτώσεις τηρουμένων των αυστηρών μέτρων προστασίας.

• Εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Πρώτη φορά κι απότομα. Εσείς η ίδια είπατε πως στόχος δεν είναι η κάλυψη της ύλης, αλλά η επαφή των μαθητών με την εκπαιδευτική διαδικασία. α) Πώς θα καλυφθεί η ύλη; β) Γιατί να ανταποκριθούν οι μαθητές της Γ’ Λυκείου; Ξέρετε πως ήδη κάποιοι δεν μπαίνουν καν στον κόπο;

Οι μαθητές όλων των τάξεων έχουν κάθε λόγο να ανταποκριθούν και το κάνουν ήδη. Διατηρούν την επαφή με τα μαθήματα στα οποία θα κληθούν να διαγωνιστούν πανελλαδικά, εξασκούν τις ψηφιακές τους δεξιότητες και καλλιεργούν νέες που θα τους φανούν χρήσιμες σε όλη τους τη ζωή, «βρίσκονται» με τους συμμαθητές και τους εκπαιδευτικούς τους σε μια ψηφιακή τάξη, αξιοποιούν τον χρόνο τους γόνιμα και δημιουργικά. Δεν απαιτείται, δε, κανένας κόπος, καθώς η διαδικασία είναι εξαιρετικά απλή, ενώ η σύνδεση μπορεί να γίνει και διαδικτυακά αλλά και τηλεφωνικά με κλήση αστικής χρέωσης.

• Δεν μπορούν όμως να προχωρούν στα τυφλά, μην ξέροντας τι θα γίνει με ύλη και ημερομηνία. Και σίγουρα η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν είναι η λύση γι’ αυτή την κρίσιμη περίοδο. Με δεδομένες και τις τεχνικές δυσκολίες που ακόμα και τα φροντιστήρια αντιμετωπίζουν.

Οπως είπα, αν παραταθεί η αναστολή λειτουργίας των σχολικών μονάδων, θα ληφθούν πιο δραστικά μέτρα ώστε να καλυφθεί η ύλη, χωρίς να αποκλείεται η μείωση αυτής. Πάντως, όλοι ξέρουμε πως οι μαθητές της Γ’ Λυκείου έχουν σχεδόν ολοκληρώσει την ύλη των εξετάσεων και πλέον κάνουν επαναλήψεις.

Στο πλαίσιο αυτό, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση αποτελεί τον πλέον πρόσφορο τρόπο για να διατηρήσουν την επαφή τους με την εκπαιδευτική διαδικασία στις παρούσες, έκτακτες συνθήκες που βιώνει η χώρα μας, χωρίς προφανώς να αποσκοπεί στο να υποκαταστήσει τη διά ζώσης εκπαίδευση.

• Πώς θα αντιμετωπίσετε τις δυσκολίες που έχουν ήδη ανακύψει; Ο εξοπλισμός που μπορεί να έχει ή να μην έχει ο εκπαιδευτικός στο σπίτι του, η αμφιβολία αν θα αντέξει το σύστημα στο σχολείο αν καταφύγουν σ’ αυτό αρκετοί εκπαιδευτικοί (αντιφατικό με το «άδεια σχολεία»), η κακή ποιότητα, το κόστος (τηλεφωνικής σύνδεσης) κ.ά.

Σε ένα τόσο πρωτόγνωρο και πανελλαδικής εμβέλειας εγχείρημα είναι πιθανό να προκύψουν δυσκολίες, τις οποίες όμως είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε. Το σύστημα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης επ’ ουδενί, κατ’ αρχάς, δεν αποκλείει κοινωνικές ομάδες.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας, η συντριπτική πλειονότητα των οικογενειών με παιδιά έχει πρόσβαση σε σταθερή σύνδεση ίντερνετ και συνήθως χωρίς περιορισμό δεδομένων. Στους δεκάδες νομούς της χώρας όπου έχει ήδη δοκιμαστεί ώς σήμερα, οι εκπαιδευτικοί ανταποκρίθηκαν άριστα και με μεγάλο ενθουσιασμό, ενώ οι χιλιάδες ψηφιακές τάξεις που έχουν ήδη δημιουργηθεί λειτουργούν εξαιρετικά. 9 στα 10 τηλεφωνήματα που λαμβάνει το κέντρο υποστήριξης που έχουμε οργανώσει στο υπουργείο είναι από εκπαιδευτικούς που ανυπομονούν να δημιουργήσουν την «ψηφιακή» τους τάξη ενώ η σταδιακή εφαρμογή της πλατφόρμας δεν έχει ακόμη φτάσει στον συγκεκριμένο νομό!

Δεν χρειάζεται, δε, κανένας ειδικός εξοπλισμός, ενώ επιπλέον έχει προβλεφθεί η δυνατότητα σύνδεσης με την ψηφιακή τάξη και μέσω τηλεφωνικής γραμμής, με αστική χρέωση από σταθερό τηλέφωνο. Ολα τα δείγματα είναι εξαιρετικά θετικά. Από τη μεγάλη αυτή κρίση που μαστίζει τη χώρα μας, αναδύονται και κάποιες δυνατότητες, όπως στον χώρο της εκπαίδευσης, να διανύσουμε βήματα που δεν έχουν γίνει χρόνια ολόκληρα.

• Αυτά τα απότομα βήματα είναι που δημιουργούν και φόβους. Μήπως συμπαρασύρουν εργασιακές συνθήκες και δικαιώματα. Αλήθεια, υπάρχει σχέδιο στήριξής τους; Οπως φαίνεται, οι εκπαιδευτικοί δεν θα κάνουν ούτε διακοπές.

Στην πρωτοφανή συγκυρία που διανύουμε, όπου πλείστες δραστηριότητες του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα αναστέλλονται, οι εκπαιδευτικοί μας αναδεικνύονται πρωταγωνιστές, στυλοβάτες ενός πρωτοποριακού, σε κλίμακα και μέγεθος, εγχειρήματος, ώστε η εκπαιδευτική διαδικασία να διατηρηθεί ενεργή. Θέλω να τους ευχαριστήσω για την ανταπόκριση και στήριξή τους και να τους διαβεβαιώσω ότι είμαστε δίπλα τους, αναγνωρίζοντας την πολύτιμη συμβολή τους.

Καθώς πρόκειται για μια κρίση σε εξέλιξη, ως κυβέρνηση και ως υπουργείο θα λάβουμε όλα τα αναγκαία μέτρα στήριξης των δομών και των λειτουργών του Δημοσίου που βρίσκονται αυτές τις κρίσιμες στιγμές στην πρώτη γραμμή της μάχης που δίνει η χώρα.

• Πώς φαντάζεστε ένα χρεοκοπημένο Πανεπιστήμιο να τα βγάζει πέρα, ειδικά σε συνθήκες ύφεσης σαν αυτές που προδιαγράφονται στο προσεχές μέλλον; Σκέφτεστε κάποια έκτακτη ενίσχυση;

Τα Πανεπιστήμιά μας δεν είναι επ’ ουδενί χρεοκοπημένα και έχουμε φροντίσει να τα ενισχύσουμε με έκτακτες χρηματοδοτήσεις, παρότι δεν υπήρχε καμία τέτοια πρόνοια από την προηγούμενη κυβέρνηση. Από την ανάληψη της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας τον Ιούλιο 2019, εξασφαλίσαμε 22,5 πρόσθετα εκατομμύρια ευρώ για τα Πανεπιστήμιά μας, ενώ στον προϋπολογισμό του 2020 το κονδύλι της εκπαίδευσης ήταν αυξημένο κατά 113 εκατομμύρια ευρώ σε σχέση με το 2019.

Οι τωρινές συνθήκες που βιώνει η χώρα μας είναι πρωτόγνωρες, πάντοτε όμως θα υπάρχει ιδιαίτερη μέριμνα για τις ανάγκες της Παιδείας μέσω του κρατικού προϋπολογισμού.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Μείζον λάθος η υποκαταγραφή, ιδιαίτερα όταν το κάνουμε “θεωρία”»
Ερευνητής με διεθνές κύρος και πολυδιάστατος επιστήμονας, ο Σπύρος Γεωργάτος, καθηγητής Βιολογίας στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, απαντά στον ΕΟΔΥ που διστάζει να εφαρμόσει την εντολή του ΠΟΥ...
«Μείζον λάθος η υποκαταγραφή, ιδιαίτερα όταν το κάνουμε “θεωρία”»
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Γεννά προβλήματα, αντί να λύνει
Αδυναμία συντονισμού και ουσιαστικής συνεννόησης μεταξύ του υπουργείου Παιδείας και της σχολικής κοινότητας επιτείνουν την ένταση, δημιουργώντας περισσότερα προβλήματα παρά λύσεις.
Γεννά προβλήματα, αντί να λύνει
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Σμίκρυνση της διδακτικής ώρας, τέλος οι εκδρομές
Το υπ. Παιδείας, αναλόγως των εξελίξεων στο μέτωπο του κορονοϊού, εξετάζει τα ενδεχόμενα παράτασης του σχολικού έτους, μαθημάτων στις μέρες διακοπών του Πάσχα και εκπαίδευσης εξ αποστάσεως.
Σμίκρυνση της διδακτικής ώρας, τέλος οι εκδρομές
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Το μεγάλο στοίχημα στην Παιδεία
Λίγες μέρες μετά την ανακοίνωση του σχεδίου για το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια και τις αλλαγές στην Γ' Λυκείου, ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου μιλάει στην «Εφ.Συν.» για τη μεταρρυθμιστική...
Το μεγάλο στοίχημα στην Παιδεία
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Ας μη γίνεται δημόσια συζήτηση με μισές αλήθειες»
Υπεραμυνόμενος των νέων ρυθμίσεων για την ιδιωτική εκπαίδευση, ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου διατείνεται πως πρόκειται για βελτιωτικές αλλαγές και κατηγορεί τους αντιδρώντες για «πλήρη διαστρέβλωση της...
«Ας μη γίνεται δημόσια συζήτηση με μισές αλήθειες»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Εως το τέλος της σχολικής χρονιάς το νέο σύστημα εισαγωγής»
«Θα ξαναγραφτούν τα βιβλία Ιστορίας για όλες τις τάξεις» δηλώνει ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Γ. Κουζέλης, ο οποίος δίνει απαντήσεις σε ερωτήματα αλλά και επικρίσεις για τις αλλαγές σε...
«Εως το τέλος της σχολικής χρονιάς το νέο σύστημα εισαγωγής»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας