Θολές υποσχέσεις, ανύπαρκτα χρονοδιαγράμματα και ενδιαφέρον μόνο για την ευημερία των εργολάβων είχε το «καλάθι» του Χρήστου Σταϊκούρα στη διήμερη επίσκεψή του στο Ηράκλειο. Ο υπουργός Υποδομών βρέθηκε στο νησί στη σκιά των τραγικών τροχαίων δυστυχημάτων και των 52 νεκρών που θρηνεί ήδη για φέτος η Κρήτη στο οδικό δίκτυο. Αντί για πειστικές απαντήσεις έφερε μόνο σχέδια επί χάρτου, χωρίς κοστολόγηση και κυρίως χωρίς συγκεκριμένα πλάνα χρηματοδότησης και υλοποίησης.
Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα είναι οι εξαγγελίες για τα περίφημα «κολονάκια» στον ΒΟΑΚ για τα οποία είχε κάνει λόγο στη δημόσια τηλεόραση μετά το τραγικό δυστύχημα της 17ης Αυγούστου στα Χανιά με τους τρεις νεκρούς νέους. Τότε μάλιστα είχε αναφέρει ως παράδειγμα την Πατρών-Πύργου όπου τα κολονάκια στοίχισαν 30 εκατομμύρια ευρώ. Στις χθεσινές εξαγγελίες του ο Χρήστος Σταϊκούρας περιέλαβε τα κολονάκια, ύψους 75 εκατοστών, σε έναν δεκάλογο έργων για την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας στον ΒΟΑΚ, που περιέχει μια σειρά από παρεμβάσεις όπως διαγραμμίσεις, κλαδοκοπές, φωτισμό, τοποθέτηση πινακίδων και άλλες αυτονόητες εργασίες που όμως εδώ και χρόνια δεν έχουν υλοποιηθεί.
Και πάλι όμως, πέρα από τις χρωματιστές διαφάνειες ενός αρχείου powerpoint, δεν δόθηκε καμία λεπτομέρεια ούτε για το κόστος ούτε κυρίως για τον χρόνο υλοποίησης των εργασιών αυτών. Ιδιαίτερη σημασία έχει η λεπτομέρεια στη βάση της συγκεκριμένης διαφάνειας όπου αναφέρεται ότι τα έργα αυτά θα γίνουν μόνο «στο τμήμα Κίσσαμος-Ηράκλειο συνολικά ή μερικώς, αναλόγως της εφικτότητας και της αναγκαιότητας», αφήνοντας παντελώς εκτός το Λασίθι, όταν μάλιστα μόλις το περασμένο Σάββατο είχαμε το τελευταίο θανατηφόρο σε αυτό το τμήμα από Ηράκλειο ώς Λασίθι στο ύψος των Μαλίων. «Ο κ. Σταϊκούρας αντιλαμβάνεται την Κρήτη μόνο με τους τρεις από τους τέσσερις νομούς, αφήνοντας έξω το Λασίθι ακόμα και για τα έργα συντήρησης» αναφέρει σε δήλωσή του ο τομεάρχης Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ, Χάρης Μαμουλάκης, αφήνοντας αιχμές και για τη στάση της Περιφέρειας Κρήτης που δεν αντέδρασε σε αυτές τις εξαγγελίες.
Στην ΤΕΡΝΑ
Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες από όσους συμμετείχαν στις συζητήσεις με τον υπουργό, φαίνεται πως η περίληψη μόνο του τμήματος Κισσάμου-Ηρακλείου στα έργα βελτίωσης μαρτυρά την πρόθεση να μη γίνει πρόσθετος διαγωνισμός, αλλά να «κουμπώσουν» τα έργα αυτά ως πρόδρομες εργασίες στο μεγάλο έργο κατασκευής του ΒΟΑΚ, για το οποίο έχει ήδη αναδειχτεί η ΤΕΡΝΑ ως προσωρινός ανάδοχος, προφανώς με επέκταση της σύμβασης. Αυτό προβάλλεται, ανεπίσημα προς το παρόν, ως η ταχύτερη λύση με τα λιγότερα γραφειοκρατικά εμπόδια.
Για ακόμα μία φορά έξω από τις ανακοινώσεις έμεινε εντελώς το τμήμα Αγιος Νικόλαος-Σητεία, το οποίο ακούστηκε μόνο στις ανέξοδες από την πλευρά του περιφερειάρχη Σταύρου Αρναουτάκη επαναδιατυπώσεις του αιτήματος για ΒΟΑΚ από την Κίσσαμο ώς τη Σητεία.
Αεροδρόμια
Απογοητευτική ήταν για τους εκπροσώπους της αυτοδιοίκησης η στάση του κ. Σταϊκούρα και για τα θέματα γύρω από τα δύο αεροδρόμια, το υπάρχον «Ν. Καζαντζάκης» στο Ηράκλειο και το υπό κατασκευή έργο στο Καστέλλι. Πάγιο αίτημα του Δήμου Μινώα Πεδιάδας αλλά και της Περιφέρειας είναι η κατασκευή τούνελ στην περιοχή της Αγνου, όπου απειλείται περιβαλλοντική καταστροφή λόγω της κατασκευής του δρόμου πρόσβασης στο νέο αεροδρόμιο, αλλά και η ένταξη ευρείας κλίμακας αντιπλημμυρικών έργων γύρω από τον νέο αερολιμένα. Για τίποτα από τα δύο δεν υπήρξε σαφής δέσμευση του υπουργού, αν και πληροφορίες αναφέρουν πως ο κ. Σταϊκούρας κάλεσε την αυτοδιοίκηση να ξεχάσει άλλες χρηματοδοτήσεις για 5 χρόνια αν τελικά δοθούν παραπάνω χρήματα για την κατασκευή τούνελ (σ.σ. αν και στη σύμβαση του αεροδρομίου προβλέπεται πως τα οδικά έργα καλύπτονται από τον παραχωρησιούχο, τελικά συζητείται το να καλυφθούν από το Δημόσιο οι παραπάνω δαπάνες για το τούνελ).
Στο ίδιο πνεύμα ήταν η απάντηση και προς τους Δήμους Ηρακλείου και Μαλεβιζίου, οι οποίοι απαιτούν συγκεκριμένες παρεμβάσεις στα σημεία που ο ΒΟΑΚ διχοτομεί τον αστικό ιστό και για τους λόγους αυτούς έχουν προσφύγει στο ΣτΕ εναντίον της Περιβαλλοντικής Μελέτης του έργου. Ο κ. Σταϊκούρας κάλεσε τους δήμους να αποσύρουν την προσφυγή (σ.σ. εκδικάζεται τέλος Νοεμβρίου) και στη συνέχεια να δουν κατά πόσο μπορούν να εφαρμοστούν οι… λογικές προτάσεις τους. Από την πλευρά πάντως του δημάρχου Ηρακλείου Αλ. Καλοκαιρινού αποκλείστηκε αυτό το ενδεχόμενο αν δεν πάρουν ρητές, έγγραφες δεσμεύσεις.
Αγκάθι παραμένει το ιδιοκτησιακό καθεστώς του υπάρχοντος αεροδρομίου, με το ΤΑΙΠΕΔ να σχεδιάζει ήδη την εκποίησή του χωρίς να λογαριάζει τον Δήμο Ηρακλείου (στον οποίο ανήκει το 32% της έκτασης), ενώ ακόμα μία θετική είδηση για τους εργολάβους προέκυψε από την εξαγγελία για τον ορισμό «project manager» (προφανώς ιδιώτη) για την οργάνωση, συντονισμό και επίβλεψη της ομαλής μεταφοράς των λειτουργιών του υφιστάμενου αεροδρόμιου στο νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι.
Ιδιώτες
Παράγοντες της αυτοδιοίκησης εντοπίζουν σε αυτό το σημείο το «άνοιγμα της πόρτας» του υπάρχοντος αεροδρομίου στους ιδιώτες, δείχνοντας μάλιστα και πάλι προς την ΤΕΡΝΑ, αλλά και συγκεκριμένο στέλεχος του κλάδου της αεροναυτιλίας που για λογαριασμό της εταιρείας θα αναλάβει το συγκεκριμένο project. Η εταιρία έχει ήδη εκφράσει την πρόθεση να εμπλακεί στην αξιοποίηση και της έκτασης των 3.000 στρεμμάτων στο παραλιακό μέτωπο του Ηρακλείου, ενώ η δημιουργία ενός νέου «Ελληνικού» στην περιοχή αυτή έχει συνδεθεί ήδη ευθέως μέσω της ΕΤΕπ με την πορεία χρηματοδότησης του έργου στο Καστέλλι.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας