Λίγο πριν λήξει η αρχική φάση κατάθεσης προσφορών για τα 770 καινούργια αστικά λεωφορεία με προϋπολογισμό 383,49 εκατ. ευρώ, έναν διαγωνισμό με μεγάλο αντίκτυπο στην καθημερινότητα των πολιτών στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, δύο από τους ενδιαφερόμενους ομίλους κατέθεσαν προσφυγές στην Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών, θεωρώντας προβληματικούς τους όρους και τις ζητούμενες προδιαγραφές. Κι η μεν καταληκτική ημερομηνία του διαγωνισμού παρατάθηκε μέχρι τη Δευτέρα 29 Νοεμβρίου 2021 -δικαίως, αφού σε διεθνή διαγωνισμό αυτού του μεγέθους προέβλεπε χρονικό διάστημα ολοκλήρωσης των προσφορών αρχικά μόλις 30 ημέρες (μέχρι τη Δευτέρα 8 Νοεμβρίου), όμως σήμερα τίθεται εν αμφιβόλω η ολοκλήρωσή του, καθώς εκκρεμεί η απόφαση της αρμόδιας ανεξάρτητης επιτροπής επί των δύο προσφυγών.
Οι προσφυγές των δύο εταιρειών επικαλούνται διαφορετικούς λόγους, τυπικούς για την εγκυρότητα του διαγωνισμού ή για τις απαιτούμενες τεχνικές προδιαγραφές όπως έχουν αποτυπωθεί στον διαγωνισμό.
Ενδιαφέρον πάντως έχει ένας από τους λόγους που επικαλείται μία από τις προσφυγές, για «αναρμοδιότητα του Γενικού Γραμματέα Μεταφορών Ιωάννη Ξιφαρά να υπογράψει τη διακήρυξη», υποστηρίζοντας ότι η συγκεκριμένη αρμοδιότητα στο επίμαχο χρονικό διάστημα είχε ανατεθεί αποκλειστικά στον υφυπουργό Μεταφορών. Προφανώς δεν περιμένουμε άμεση απάντηση από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, καθώς η εξέταση των προσφυγών είναι ακόμη υπό εξέταση από ανεξάρτητη αρχή με ανταλλαγές νομικών επιχειρημάτων από τις ενδιαφερόμενες πλευρές και επιπλέον ο ίδιος ο διαγωνισμός είναι ακόμη ενεργός χρονικά.
Λόγω της εκκρεμότητας στην εξέταση των προσφυγών, καμία από τις ενδιαφερόμενες εταιρείες δεν ήταν διαθέσιμη για σχολιασμό.
Σύμφωνα όμως με τις πρώτες πληροφορίες, εκτός της αναρμοδιότητας της υπογραφής του διαγωνισμού (και της χρονικής παράτασής του), στις προσφυγές σχολιάζεται επίσης η «καθ’ υπέρβαση των άκρων ορίων της διακριτικής ευχέρειας της αναθέτουσας αρχής παρασχέθηκε μόνο ο ελάχιστος κατά νόμον χρόνος για την υποβολή των προσφορών», αλλά και η «απρόσφορη και καθ’ υπέρβασιν των άκρων ορίων της διακριτικής ευχέρειας κατάστρωση του αντικειμένου της υπό ανάθεση σύμβασης σε πέντε τμήματα, με αναλογία άνω του 50% για προμήθεια λεωφορείων με συμβατικά μη φιλικά στο περιβάλλον καύσιμα (πετρέλαιο, συμπιεσμένο φυσικό αέριο – CNG), αντί των εναλλακτικών πηγών ενέργειας και οχημάτων με μηδενικούς ρύπους».
Πρακτικά, δηλαδή υπάρχει ένσταση για τον μεγάλο αριθμό υβριδικών και φυσικού αερίου λεωφορεία, τα οποία οι προσφεύγοντες θεωρούν ότι καταναλώνουν «συμβατικά μη φιλικά στο περιβάλλον καύσιμα».
Ομως οι δυο εταιρείες επεκτείνουν (ανεξάρτητα) το σκεπτικό τους και σε ζητήματα όπως η «αβέβαιη χρηματοδότηση», «παράβαση του ν. 4710/2020και της Οδηγίας (Ε.Ε.) 2019/1161», αλλά και… «δυνατότητα συμμετοχής τρίτων χωρών εκτός Ε.Ε. - ΕΟΧ - ΣΔΣ», δηλαδή για λεωφορεία κατασκευασμένα σε Τουρκία και Κίνα, ή σε ενστάσεις για την τήρηση των ευρωπαϊκών προδιαγραφών.
Επικαλούνται ακόμη «ουσιώδεις ασάφειες» (αποτρεπτικές κατάρτισης ορθολογικής προσφοράς) σημειώνοντας ότι «δεν μνημονεύεται πόσα οχήματα και από ποια τμήματα θα κατανεμηθούν σε Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, τα αμαξοστάσια που θα σταθμεύουν τα ηλεκτρικά οχήματα και φόρτιση, τα δρομολόγια και τον ακριβή τόπο παράδοσής τους», ώστε να γίνει ακριβής προσδιορισμός των τεχνικών προδιαγραφών ηλεκτρικών λεωφορείων, των απαιτήσεων για φόρτιση και του κόστους (μη νομιμότητα όρων).
Ακόμη, γίνεται επίκληση για παράνομους όρους σχετικά με τα συστήματα έκτακτης (συμπληρωματικής) φόρτισης των ηλεκτρικών λεωφορείων (π.χ. όρος 2.29 του παραρτήματος Δ και Ε) ή για το κριτήριο σχετικά με τα συστήματα έκτακτης (συμπληρωματικής) φόρτισης των ηλεκτρικών λεωφορείων -το οποίο θεωρούν παράβαση της αρχής της ίσης μεταχείρισης, όπως επίσης και σχετικά με την «απαίτηση του κανονισμού UNECE R85 ως υποκριτήριο αξιολόγησης».
Προδιαγραφές
Τουλάχιστον σε μία από τις προσφυγές θεωρείται «μη νόμιμος ο λόγος βαθμολογίας μεταξύ οικονομικής και τεχνικής προσφοράς» (καθ’ άκρων ορίων διακριτικής ευχέρειας), ενώ σχολιάζεται και το γεγονός ότι ο ΟΑΣΘ βρίσκεται ακόμη υπό καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης, ως λόγος αβεβαιότητας στους οικονομικούς φορείς ως προς τη φερεγγυότητά του για την ανάληψη υποχρεώσεων.
Ενστάσεις όμως καταγράφονται και επί σημαντικών τεχνικών προδιαγραφών, όπως π.χ. για την αποδοχή στενότερης τρίτης (πίσω) πόρτας κ.ά. (μάλλον συχνή σε λεωφορεία που κατασκευάζονται εκτός Ε.Ε.). Τέλος, καταγράφονται «αστοχίες και ουσιώδης διάσταση στις θέσεις της Α.Α. επί της προηγηθείσης διαβούλευσης του διαγωνισμού».
Οπως αντιλαμβάνεστε, έχουμε επιστρατεύσει (σπιτικά, φυσικά...) ποπκόρν και λεμονάδα, αναμένοντας την εξέλιξη αυτής της ιστορίας…
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας