• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C -0.3°C / 5.2°C
    0 BF
    63%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    3°C 1.0°C / 3.8°C
    2 BF
    60%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    2°C 0.0°C / 5.7°C
    1 BF
    43%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    -2°C -2.1°C / 0.3°C
    0 BF
    74%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    -1°C -1.1°C / -0.4°C
    1 BF
    74%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    2°C 0.7°C / 3.2°C
    1 BF
    62%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -2°C -2.0°C / -1.6°C
    3 BF
    55%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    0°C -0.4°C / 4.6°C
    1 BF
    50%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 5.5°C / 7.7°C
    4 BF
    73%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C -0.1°C / 3.9°C
    2 BF
    52%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 6.4°C / 8.5°C
    3 BF
    70%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 4.0°C / 4.0°C
    5 BF
    52%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.7°C / 6.7°C
    2 BF
    48%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    -1°C -1.1°C / -0.5°C
    0 BF
    59%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    1°C -1.1°C / 2.3°C
    1 BF
    75%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 3.8°C / 6.6°C
    2 BF
    45%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 1.0°C / 5.4°C
    1 BF
    69%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    3°C 2.1°C / 3.3°C
    1 BF
    51%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 0.5°C / 3.9°C
    1 BF
    61%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -1°C -1.2°C / -1.2°C
    2 BF
    63%

Σκασιαρχείο στο σχολειό: Ο μόνος τρόπος να μην είναι πένθιμο για τα παιδιά

  • A-
  • A+

Το ασκητικό στοιχείο που υπήρχε στον μυστικισμό των Σούφι κοινοτήτων, ήταν η βάση τής επικοινωνίας τους με τον Θεό. Κι εδώ έχει ενδιαφέρον η απόκριση του Άραβα μυστικιστή τού 10ου αιώνα, του Αλ Χαλάατζ, μπροστά στην επιθυμία του να πλησιάσει στον πυρήνα της θεϊκής βούλησης: «Αντίκρισα τον Κύριο με τα μάτια της καρδιάς, κι όταν τον ρώτησα ποιος είναι μου απάντησε: Εσύ». Οι δάσκαλοι Σούφι εμπλέκουν σε παραμύθι που δεν λέει παραμύθια τον λυρισμό της ποίησης, τη φιλοσοφία, το ρίζωμα του έρωτα που δεν γνωρίζει νόμο, όπως γράφει ο Μπιζέ. Αν ο έρωτας ενοχλεί, κατά τον Τολστόι, είναι γιατί συνδέεται με τον κοινωνικό και πολιτικό ακτιβισμό. Ο κόσμος θα αλλάξει έτσι κι αλλιώς: Με τον δικό του τρόπο ή με τη δική μας παρέμβαση - Άρα είναι στο χέρι μας αν θα στρέψουμε το τιμόνι προς τα εκεί που λαχταράει η καρδιά μας.

Για αυτό έχει ενδιαφέρον ο κοινωνικός ρόλος της κοινότητας, ως το πολιτικό εργαστήρι εκείνο που μπορεί να συνδέσει ξανά το άτομο με την κοινωνία - Η κοινωνία, δηλαδή, να ανταποκριθεί στη συνθήκη τής συλλογικότητας που ριζώνεται στην αναπαράσταση των δημιουργικότερων μορφών της. Και όχι στον όχλο του μονοδιάστατου ανθρώπου, που περιορίζει ή και απορρίπτει την αναμόρφωση του εαυτού. Για αυτό είναι πολύ σημαντικό το πεδίο τής κοινωνικοποίησης του ατόμου, με το εθνοκράτος να έχει παραχωρήσει αυτό το πεδίο στο σχολειό. Το ζήτημα της Παιδείας, όμως, δεν μπορεί να αφορά αποκλειστικά την ιδρυματοποιημένη Εκπαίδευση, αλλά όλη τη σφαίρα του κοινωνικού: Αυτό που θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε ως περιρρέουσα Παιδεία, εκείνη δηλαδή που χειρονομεί δια βίου τα μοναδικά δημιουργήματα.

Είναι γεγονός ότι η ιδρυματοποιημένη Παιδεία, αυτή που βρίσκεται σε σχολικές τάξεις και φοιτητικά αμφιθέατρα, είναι χρονοβόρα, ενεργοβόρα και συμπιέζει στα λασπόνερα της ομοιόμορφης λειτουργίας και συμπεριφοράς. Αλλά η συμμαθητική σχέση εκπαιδευτή-εκπαιδευόμενου, δασκάλου-μαθητή κ.λπ., διδάσκει με έναν τρόπο απόλυτο και πλήρη την ιερότητα της σύμπραξης. Για αυτό και ο Καστοριάδης υποστήριζε ότι είναι μεγάλη τύχη για τους συμμετέχοντες στα εκπαιδευτικά προγράμματα να συναντούν κάθε χρόνο τουλάχιστον έναν δάσκαλο, καθηγητή κ.λπ. που να είναι ερωτευμένος με το αντικείμενό του. Να αφήσουμε ένα τέτοιο θέμα στην τύχη και στην καλή προαίρεση του κάθε εκπαιδευτικού ή θα μπορούσαμε θεσμικά να ζητήσουμε και να κερδίσουμε πράγματα μέσα στα σχολειά;

Kι εδώ έχει σημασία να δούμε τι κάνει η παιδαγωγική ομάδα Σκασιαρχείο, μια εκπαιδευτική κοινότητα που εφαρμόζει την παιδαγωγική Φρενέ για την ελευθερία τής έκφρασης των παιδιών, εντάσσει ακριβώς τη σχολική κοινότητα στο επίκεντρο της δημιουργίας όχι των κοινωνιών του μέλλοντος, αλλά κοινωνιών με μέλλον.

Μήπως εκεί είναι η καθημερινή ευδαιμονία που έχουμε απωλέσει, δηλαδή στη συλλογικότητα και τη συμμετοχή σε αυτή; Για αυτό όλα όσα καταπιάνεται το Σκασιαρχείο είναι, τουλάχιστον, σπουδαία και αυτό το γνωρίζουν καλά όσοι παρακολουθούν τις δράσεις τους όλα αυτά τα χρόνια.

Όπως το δεκαήμερο φεστιβάλ που βρίσκεται σε εξέλιξη αυτές τις ημέρες στο κηπάκι της Τσαμαδού, στα Εξάρχεια, μαζί με τα Πίσω Θρανία, το Μαγικό Ραδιόφωνο Β1 και τα Θρανία της Άνοιξης. Μια σειρά παιδαγωγικών δράσεων από τις 13 μέχρι τις 23 Μαΐου,  με αφορμή την επίσκεψη των Ζαπατίστας στην Ευρώπη, που αναδεικνύει τον σημαντικό ρόλο των φωτισμένων δασκάλων στα εκπαιδευτικά προγράμματα: Για ένα σχολειό/κοινότητα που θα είναι ανοιχτό στην κοινωνία και όχι απλώς ξεκλείδωτο για να επιστρέψουν οι μαθητές μετά από «απόφαση» της Επιτροπής Λοιμωξιολόγων. Είναι σημαντική στιγμή για την πόλη το φεστιβαλάκι στο κηπάκι της Τσαμαδού. Να μην το χάσετε.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κοιτώντας την Ανατολή
Πρώτες μέρες του νέου χρόνου. Χαράματα, στέκομαι πίσω απ’ τα τζαμλίκια του παραθύρου. Χαράζει η μέρα, ο ήλιος έρχεται ροδόχρους από την Ανατολή.
Κοιτώντας την Ανατολή
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η «διαφημιστική δημοσιογραφία» και ο κώδικας δεοντολογίας
Οι δύσκολες ημέρες που περνάει η δημοσιογραφία στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια την κατατάσσουν στις προβληματικές χώρες για τους δημοσιογράφους και στις τελευταίες θέσεις της Ε.Ε. όσον αφορά την ελευθερία του...
Η «διαφημιστική δημοσιογραφία» και ο κώδικας δεοντολογίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η παρακμή της δημοκρατίας
Πώς φτάσαμε μέχρι εδώ; Οι απαντήσεις στο ερώτημα αυτό θα πρέπει αναζητηθούν στις πολιτικές που εφάρμοσαν όσοι αρέσκονται να αυτοπροσδιορίζονται ως εξουσιοδοτημένοι φύλακες της δημοκρατίας.
Η παρακμή της δημοκρατίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Φορτηγοφοβία...
Για την Αττική Οδό πάντως παραμένει «τρόπαιο» για τις τηλεοπτικές κάμερες ένα φορτηγό που ακινητοποιήθηκε προχθές το πρωί με μικρή κλίση (αλλά δεν «δίπλωσε»), για να μη χτυπήσει αυτοκίνητα εμπρός του που...
Φορτηγοφοβία...
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η αξιοπιστία μιας απειλής
Οι κυρώσεις αν ποτέ επιβληθούν θα έχουν επιλεκτική μορφή με στόχο μια επικοινωνιακή επίδειξη αποφασιστικότητας.
Η αξιοπιστία μιας απειλής
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τηλεκπαίδευση σε κοινωνία νεκρών
Η αξιότιμη (λέμε τώρα) υπουργός μας ακόμη δεν έχει απαντήσει στο πολύ απλό ερώτημα: Πόσο νόμιμη υπήρξε όλη αυτή η διαδικασία της τηλεκπαίδευσης;
Τηλεκπαίδευση σε κοινωνία νεκρών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας