Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι κράζοντες δραγάτες
EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι κράζοντες δραγάτες

  • A-
  • A+

Θυμάμαι μια εντυπωσιακή φράση του Αρθούρου Ρεμπό στο «Μια εποχή στην κόλαση»: «Κάποιος οφείλει να είναι απόλυτα σύγχρονος». Το είχε πει το 1873. Στα δεκαεννιά του ο Ρεμπό έκλεισε τους λογαριασμούς του με την ποίηση και πέθανε το 1891 στα τριάντα επτά. Αναρωτιέμαι αν αυτό που καταλάβαινε ο Ρεμπό στην εποχή του, το έχουν καταλάβει εδώ, σήμερα, οι γέροντες και νεότεροι κράζοντες δραγάτες.

Οι γέροντες και οι νεότεροι κράζοντες κυκλοφορούν ανάμεσά μας. Αποτελούν μια εξουσιαστική κάστα, χωρισμένη σε φυλές. Απευθύνονται στα μέλη των φυλών τους – πάντως, όχι στην κοινωνία ούτε στην εποχή τους∙ ούτε καν στο μηρύκασμα «όλες οι Ελληνίδες και όλοι οι Ελληνες».

Τα μέλη αυτής της κάστας δεν είναι ποιητές. Μακάρι να ‘ταν, έστω και αποτυχημένοι. Δεν θα ενοχλούσαν κανέναν. Οι δικοί μας βαφτίζουν επιτυχία την αποτυχία τους. Προχωράνε με τη σιγουριά του καμποτίνου ήρωα. Βλέπουν τους εαυτούς τους σαν να είναι άλλοι που ζουν αλλού.

Ξεχνούν το αυτονόητο. Οτι ο Εθνάρχης Καραμανλής που… κ.λπ., ο μεγάλος Αντρέας που… κ.λπ., ότι ο Κύρκος και ο Φλωράκης αλλά και ο πατέρας Μητσοτάκης είναι πεθαμένοι. Οτι δεν είμαστε στο 1989. Ξεχνούν ότι και ο Μαρξ πέθανε. Ξεχνούν ότι οι ζωντανοί στους οποίους απευθύνονται είναι επίσης μισοπεθαμένοι. Βάζουν το κάρο μπρος από τ’ άλογο και πάνε με καμάρι φτύνοντας τους ξέπνοους άλλους στα μούτρα.

Ζηλεύουν τους ηδονιστές στα «Ανθη του κακού» του Μποντλέρ που νύχτα-μέρα θρηνολογούσαν τα κουσούρια τους και άρθρωναν αξίωση: «Γυρεύω ενάρετος να γίνω Θεέ μου σε μιαν ώρα!» Ε, δεν γίνονται αυτά.

ΑΠΟΨΕΙΣ
Ηγεσίες
Μόνο «μετασχηματιστές» ηγέτες μπορούν να αντιμετωπίσουν τις σοβαρότατες αυτές προκλήσεις και να επαναφέρουν τη θετική γενική άποψη των ανθρώπων για την πολιτική διαδικασία.
Ηγεσίες
ΑΝΩ ΚΑΤΩ
Η Δημουλά και το δικαίωμα στην τεμπελιά
Απρίλης ήταν, θέμα της εκπομπής –την ετοιμάζαμε μεταξύ άλλων στη διάρκεια της εβδομάδας– «Το δικαίωμα στην τεμπελιά». Θυμηθήκαμε τον τζίτζικα του Αισώπου και την υπεράσπισή του από τη Δημουλά στο ποίημα «Υπέρ...
Η Δημουλά και το δικαίωμα στην τεμπελιά
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Οι φωταδιστές
Βαρεθήκαμε να μας εκσυγχρονίζουν από το 1974 και εντεύθεν απαξάπαντες οι πολιτικοί μας ταγοί. Οκτώ τον αριθμό ηγέτες, πιονέροι, αντικομφορμιστές και αναμορφωτές οι αφιλότιμοι, κι όμως η δημόσια σφαίρα μοιάζει...
Οι φωταδιστές
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ποια ήταν η καλύτερη κυβέρνηση της μεταπολίτευσης;
Η εκλογική ήττα του ΣΥΡΙΖΑ καθαρή, όσο και απρόσμενη σε έκταση. Τα αίτια πολλά, με κυριότερα την εγγενή στο Μνημόνιο λιτότητα, κάποια λάθη τακτικής και ορισμένα απαράδεκτα ολισθήματα στο ήθος και ύφος της...
Ποια ήταν η καλύτερη κυβέρνηση της μεταπολίτευσης;
ΑΝΩ ΚΑΤΩ
Η νοσηρή ελαστικότητα
Ανέκαθεν τον άνθρωπο τον αρρώσταινε η νοσηρή ελαστικότητα που μπέρδευε το πνεύμα του, την κρίση του και το συναίσθημά του. Πόσο μάλλον τον Ελληνα, που δεν έχει καταφέρει να οικοδομήσει σχέσεις εμπιστοσύνης με...
Η νοσηρή ελαστικότητα
ΑΝΩ ΚΑΤΩ
«Κολοκυθιά» ευθυνών σε επιτελικό... επίπεδο
Σε μια κανονική χώρα η υπουργός Παιδείας ίσως να έκανε ξεκάθαρο στον πρωθυπουργό ότι δεν θα δώσει το «πράσινο φως» για το άνοιγμα των σχολείων αν δεν υπάρχει ο απαραίτητος αριθμός εκπαιδευτικών, καθαριστριών...
«Κολοκυθιά» ευθυνών σε επιτελικό... επίπεδο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας