• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    28°C 24.2°C / 29.0°C
    2 BF
    21%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.1°C / 27.4°C
    0 BF
    68%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    27°C 24.0°C / 28.7°C
    2 BF
    50%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 27.5°C
    1 BF
    50%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    1 BF
    73%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.6°C / 26.8°C
    1 BF
    54%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.7°C / 22.4°C
    1 BF
    60%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.1°C / 27.6°C
    1 BF
    45%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.2°C / 24.8°C
    3 BF
    73%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    3 BF
    69%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.6°C / 27.2°C
    4 BF
    65%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.1°C / 25.1°C
    3 BF
    55%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    4 BF
    39%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.5°C / 25.9°C
    3 BF
    50%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    27°C 23.9°C / 27.7°C
    1 BF
    41%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.8°C / 28.8°C
    3 BF
    54%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.8°C / 29.2°C
    1 BF
    24%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    27°C 23.8°C / 27.1°C
    2 BF
    50%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.3°C / 27.5°C
    1 BF
    75%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.8°C / 22.8°C
    1 BF
    39%
Τα ζόμπι των 90s
EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τα ζόμπι των 90s

  • A-
  • A+
Τόσο ο εκσυγχρονισμός ως πολιτική αναφορά όσο και το lifestyle ως πολιτιστικό ζητούμενο επιστρέφουν ως ενσαρκωμένες αναμνήσεις.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Ηπιο τρομακτική λεπτομέρεια στα ζόμπι δεν είναι τόσο η καταστροφική τους επιθυμία όπως εκφράζεται από μονάδες ή από αγέλες, δεν είναι τόσο η απεχθής τους όψη η οποία συνδυάζει τη φθορά με μια οριακά λειτουργική κίνηση. Είναι πάνω απ' όλα το γεγονός πως η όψη αυτή θυμίζει κάτι από το παρελθόν, κάτι από τις στιγμές εκείνες όπου τα παραμορφωμένα αυτά όντα είχαν μια πραγματική ζωή, με πραγματικές συνήθειες και καθημερινότητα, όταν ήταν ακόμη κοινωνικά ορατά και, ακόμη και αν ήθελαν να σε δαγκώσουν (ως κανονικοί άνθρωποι τότε), οι διάφορες συμβάσεις τούς εμπόδιζαν.

Και η όρασή μας γέμισε ξαφνικά από τέτοιες όψεις. Οψεις του παρελθόντος που επιστρέφουν στο παρόν μας, θυμίζοντάς μας αυτό που κάποτε ήταν. Μα τα δικά μας ζόμπι έχουν μια πρωτοτυπία. Δεν προσπαθούν να μας επιτεθούν, δεν προσπαθούν να μας εξαφανίσουν, προσπαθούν να μας πείσουν πως είναι εδώ με τον ίδιο τρόπο που υπήρχαν και παλαιότερα. Να ζήσουν ανάμεσά μας. Και πως είναι ακριβώς όμοια και έτοιμα να εκτελέσουν τις ίδιες λειτουργίες που εκτελούσαν και στο παρελθόν.

Ισως το μάτι σας να έπεσε πάνω στην είδηση πως ο Πέτρος Κωστόπουλος είναι έτοιμος να βγάλει και πάλι το Νίτρο. Ισως πάλι να πετύχατε την ολόλευκη οδοντοστοιχία του Σάκη Ρουβά στην εκπομπή του Χατζηνικολάου να απαντά με αγέραστη αφέλεια τις ίδιες ανόητες ερωτήσεις που η συγκεκριμένη εκπομπή θέτει εδώ και δεκαετίες (πιο πολύ σχόλιο θαυμασμού, παρά ερώτηση). Ισως αν κάνατε ζάπινγκ το συγκεκριμένο βράδυ να πετυχαίνατε τη Δέσποινα Βανδή να τραγουδάει παλιές της επιτυχίες, μουσικά κομμάτια που η ψυχανάλυση κατάφερε να απομακρύνει από τη μνήμη σας και να που τόση δουλειά πήγε στράφι και τα τραγούδια επιστρέφουν.

Αν τα πετυχαίνατε μάλιστα όλα ταυτόχρονα την ίδια ημέρα, η αίσθηση που θα σας γεννιόταν είναι πως τα 90s δεν πέρασαν ποτέ και πως τα τελευταία δέκα χρόνια ήταν απλώς ένας εφιάλτης. Τώρα ξυπνάμε απότομα και τα ζόμπι της πραγματικότητας προσπαθούν να μας καθησυχάσουν πως όλα αυτά που είδαμε ήταν απλώς ένα όνειρο με πραγματικούς ανθρώπους.

Η συνέντευξη του Κωστόπουλου είναι άλλωστε ενδεικτική. «Εκσυγχρονιζόμαστε», λέει, η ανάπτυξη έρχεται, «τώρα τα πράγματα θα είναι σε μια πιο υγιή βάση, θα ζούμε καλύτερα από τα τελευταία δέκα χρόνια. Για πρώτη φορά βλέπω την αισιοδοξία να επιστρέφει». Οι φράσεις αυτές είναι ενδεικτικές όχι για το περιεχόμενό τους, αλλά για τις προθέσεις τους. Για την επιβεβαίωση πως στην Ελλάδα της λίστας Πέτσα είναι αρκετό να δηλώσεις την άνευ όρων πίστη σου στο καθεστώς, ώστε να μπορέσεις να νεκραναστήσεις τα ψόφια και χρεωμένα έντυπά σου. Αυτό που κάνει όμως περισσότερη εντύπωση είναι η άμεση σύνδεση με τον εκσυγχρονισμό. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο πως μια σειρά από πρώην στελέχη του σημιτικού ΠΑΣΟΚ συμμετέχουν ή στηρίζουν τη σημερινή κυβέρνηση.

Τόσο ο εκσυγχρονισμός ως πολιτική αναφορά όσο και το lifestyle ως πολιτιστικό ζητούμενο επιστρέφουν. Οχι ως προτάγματα όσο ως ενσαρκωμένες αναμνήσεις. Ζωντανοί νεκροί που περπατούν ανάμεσα στις μέρες της κρίσης και της πανδημίας. Ως επιφανειακές αναμνήσεις εποχών συνδεδεμένων με την ευωχία, την πλαστική αισιοδοξία, την υπερβολή και την κατανάλωση.

Δεν βρισκόμαστε όμως μπροστά στην επιστροφή όμοιων προτύπων και προθέσεων, μπροστά στην κατασκευή ενός παρόμοιου φαντασιακού. Βρισκόμαστε μπροστά στην επιστροφή του φαντασιακού αυτού ως καθησυχασμού. Ακόμα και αν η ίδια η υλική πραγματικότητα το αποκλείει, η παρουσία του προσπαθεί να μας εξημερώσει. Η παρουσία τους λειτουργεί καθαυτήν. Είναι η ψευδής ανάμνηση ως ιδεολογικός μηχανισμός.

Η μάχη, λοιπόν, στο πολιτιστικό πεδίο δεν είναι μια μάχη ανάμεσα στη μνήμη και τη λήθη. Είναι ακόμα περισσότερο μια μάχη ανάμεσα στη μνήμη και μια νέα κατασκευασμένη μνήμη. Εκεί όπου η δεύτερη προσπαθεί να αντικαταστήσει την πρώτη ως μια εκ νέου βίωσή της. Είναι μια επίκληση στο παρελθόν με στόχο τη νεκρανάστασή του και την αντικατάσταση του πραγματικού παρόντος από αυτό. Ως μιας συνέχειας ενός φαινομένου που ποτέ δεν αστόχησε, ποτέ δεν φαλίρισε. Που δεν προκάλεσε την κρίση, τα χρέη, τους απλήρωτους απολυμένους, τους κούφιους μεγαλόσχημους κώδικες που κατέρρευσαν εκκωφαντικά.

Είναι τα ζόμπι που επιστρέφουν και προσπαθούν να μας πείσουν πως η πραγματική ζωή έχει ως προϋπόθεση να ζούμε ως ζωντανοί νεκροί.

ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Τέχνη και ηθική
Σε οποιοδήποτε καλλιτεχνικό μέσο κι αν αναφερόμαστε ξέρουμε πως οι σημαντικότεροι και πιο ανθρώπινοι ήρωες είναι αυτοί με τις περισσότερες αντιφάσεις.
Τέχνη και ηθική
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Η κυβέρνηση αναψυκτηρίου και η ποινικοποίηση της τέχνης
Η απαγόρευση της μουσικής στα μπαρ και τα εστιατόρια δεν είναι μόνο μέτρο πειθάρχησης, είναι η ποινικοποίηση της ίδιας της χαράς και ηχεί σαν μια διαρκής απειλητική υπενθύμιση.
Η κυβέρνηση αναψυκτηρίου και η ποινικοποίηση της τέχνης
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Η επανοικειοποίηση του δημοσίου χώρου
Η αντίληψη που λέει πως το δημόσιο είναι προέκταση του ιδιωτικού με όρους συνάντησης και συνύπαρξης είναι μία διαπίστωση που πρέπει να έχει ισχύ και μετά την πανδημία.
Η επανοικειοποίηση του δημοσίου χώρου
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Η επανάσταση των μετρίων
Η στάση του Δ. Λιγνάδη λίγο πριν τη σύλληψη του απέναντι σε άλλους ηθοποιούς αποκαλώντας τους μέτριους δείχνει την αλαζονεία και μία επίδειξη ναρκισσισμού.
Η επανάσταση των μετρίων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας