Αθήνα, 7°C
Αθήνα
Αραιές νεφώσεις
7°C
7.3° 6.2°
3 BF
62%
Θεσσαλονίκη
Αραιές νεφώσεις
6°C
6.3° 4.9°
2 BF
70%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
8°C
8.0° 7.1°
4 BF
72%
Ιωάννινα
Αίθριος καιρός
4°C
3.9° 3.9°
1 BF
56%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
1°C
1.9° 0.9°
3 BF
51%
Βέροια
Σποραδικές νεφώσεις
5°C
5.7° 4.0°
1 BF
80%
Κοζάνη
Αραιές νεφώσεις
0°C
1.8° -0.2°
0 BF
64%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
6°C
5.7° 5.7°
1 BF
81%
Ηράκλειο
Αραιές νεφώσεις
9°C
9.3° 8.6°
5 BF
56%
Μυτιλήνη
Σποραδικές νεφώσεις
5°C
4.9° 2.3°
4 BF
65%
Ερμούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
7°C
7.4° 6.6°
6 BF
49%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
4°C
4.0° 4.0°
4 BF
57%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
9°C
8.9° 7.0°
3 BF
57%
Λάρισα
Αυξημένες νεφώσεις
5°C
5.2° 4.5°
2 BF
89%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
6°C
6.6° 5.6°
1 BF
90%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
6°C
7.0° 6.0°
5 BF
42%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
6°C
7.0° 5.3°
2 BF
56%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
1°C
1.0° -2.7°
2 BF
63%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
6°C
6.4° 5.7°
3 BF
83%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
0°C
0.2° 0.2°
1 BF
78%
ΜΕΝΟΥ
Παρασκευή, 07 Φεβρουαρίου, 2025
Ιζαμπέλ Αλιέντε: Ο άνεμος ξέρει τ’ όνομά μου, Μυθιστόρημα, Μετάφραση: Δέσποινα Δρακάκη, Σελ. 317, Εκδόσεις Ψυχογιός
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Ιζαμπέλ Αλιέντε: Ο άνεμος ξέρει τ’ όνομά μου, Μυθιστόρημα, Μετάφραση: Δέσποινα Δρακάκη, Σελ. 317, Εκδόσεις Ψυχογιός

«Υπερασπίσου το παιδί...»

Λυρική η Αλιέντε, με ευαισθησία γράφει αυτές τις σπονδυλωτές ιστορίες για εκείνους τους κυνηγημένους, ξεριζωμένους ανθρώπους που μόνο ο άνεμος ξέρει και ψιθυρίζει το όνομά τους.

Η Αλιέντε με το ρεαλιστικό μυθιστόρημά της Ο άνεμος ξέρει τ’ όνομά μου επικοινωνεί με την ιστορία έτσι όπως αριστοτεχνικά γνωρίζει η ίδια, ρίχνοντας γέφυρες στο παρελθόν, που καθόρισε τον δυτικό πολιτισμό, με τη σύγχρονη εποχή, για να τις διαβούμε. Ενα παρελθόν που συνδέεται με το παρόν τόσο στις τραγικές διαστάσεις του όσο και στις ανθρωπιστικές εξάρσεις του. Κι αν το αγνοήσουμε, θα υποχρεωθούμε –καλώς ή κακώς– να το ξαναζήσουμε...

Επιστρέφω στην Αλιέντε πάντα όταν μας καλεί – με εκτίμηση, προσμονή κι ευχαρίστηση. Με το συγκεκριμένο βιβλίο συναντώ μια λυρική συγγραφέα, με ευαισθησία στον πόνο του απλού ανθρώπου, του βιοπαλαιστή, των ηρωίδων και των ηρώων της καθημερινότητας και όχι των πολέμων. Ανάμεσά τους οι μετανάστες, οι πρόσφυγες και όσοι τους υποστηρίζουν, αυτοί που δεν επιδεικνύουν ηρωισμό στο όνομα μιας ιδεολογίας ή πατρίδας. Θύματα εμφυλίων πολέμων, φυλετικών ή πολιτικών διώξεων, έμφυλης βίας (ενίοτε γυναικοκτονίας), θύματα απλώς γιατί γεννήθηκαν φτωχοί· και μόνο η ύπαρξή τους απειλεί τα συμφέροντα είτε των κυρίαρχων τάξεων-κυβερνήσεων είτε μιας παγκόσμιας ηγεμονικής δύναμης. Ετσι, οι πρόσφυγες και τα προσφυγόπουλα είναι άνθρωποι που μόνο ο άνεμος ξέρει τ’ όνομά τους, γιατί ούτε το κράτος απ’ όπου προέρχονται ούτε το κράτος στο οποίο πηγαίνουν θέλει να τους ξέρει, και δεν μπορούν να σταθούν πουθενά (εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων).

Η συγγραφέας εντοπίζει τρεις ιστορικές περιόδους, στις οποίες οι άνθρωποι αναγκάστηκαν να ξεριζωθούν, με αφετηρία συγκεκριμένα ιστορικά γεγονότα, που αποδίδονται με συγκλονιστική ενάργεια κι εύστοχες παρατηρήσεις, χωρίς μακρηγορίες, αλλά με κινηματογραφική αμεσότητα. Ο φακός της Αλιέντε στρέφεται στη Βιέννη του 1938, όπου κατά τη διάρκεια της Νύχτας των Κρυστάλλων οι ναζί καταστρέφουν τις περιουσίες των Εβραίων και εξοντώνουν τους ίδιους· όσοι είναι γονείς αναγκάζονται να θυσιαστούν, για να σώσουν τα παιδιά τους, ακόμη και να τ’ αποχωριστούν. Πραγματικά, κάποια απ’ αυτά –μεταξύ των οποίων ο μυθιστορηματικός Ζάμουιλ– σώζονται, μεταναστεύοντας έγκαιρα.

Η ιστορία επαναλαμβάνεται... Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, το 1982, στο Ελ Μοσότε (περιοχή του Ελ Σαλβαδόρ) διαπράττεται γενοκτονία (υποκινούμενη από Αμερικανούς) σε βάρος των φτωχών κατοίκων – υποθετικά και δυνάμει φιλικών προς τους αντάρτες του Μετώπου Φαραμπούντο Μαρτί. Ετσι, η φυγή για τις Ηνωμένες Πολιτείες είναι μονόδρομος για έναν πατέρα και την κόρη του τη Λετίσια, που γλιτώνουν στο παραπέντε από τις φλόγες του Εμφυλίου. Από την ίδια περιοχή, αργότερα, το 2019, επαναλαμβάνεται η ίδια διαδρομή για μια μάνα και την κόρη της Ανίτα, λόγω έμφυλης βίας, με τραγικές συνέπειες, εξαιτίας των κυβερνητικών μέτρων... Ωστόσο, η ελπίδα και η ανθρώπινη αλληλεγγύη, που βασίζονται στην αγάπη, κάνουν θαύματα... Οπως συνέβη και στο παρελθόν, το ίδιο και για το παρόν, η συγγραφέας παρέχει ψήφο εμπιστοσύνης σε υπεύθυνους ανθρώπους και ανθρωπιστικές οργανώσεις, που αναλαμβάνουν την προστασία των ευάλωτων και ειδικά των ορφανών, ασυνόδευτων παιδιών, η τύχη των οποίων είναι σημαντική για το μέλλον της ανθρωπότητας και του πολιτισμού.

Με εκφραστική λιτότητα και απλότητα, η συγγραφέας, αλλά και ενσυναίσθηση, χωρίς να γίνεται μελό, δίνει χώρο στο χιούμορ, στη λαϊκή δοξασία, την τοπική γαστρονομία και στην παιδική φαντασία, διαπραγματευόμενη τα σοβαρά θέματα της βίας, της μετανάστευσης και της μισαλλοδοξίας· θέματα που επηρεάζουν ιδιαίτερα τα παιδιά. Η απρόσκοπτη, φυσική εξέλιξη και διαπαιδαγώγηση του παιδιού μέσα σ’ ένα περιβάλλον ασφάλειας και αγάπης είναι το βασικό ζητούμενο και το κύριο μήνυμα της Αλιέντε, μέσα από τις σπονδυλωτές ιστορίες προσώπων, των οποίων οι ζωές συναντιούνται στο τέλος, με επίκεντρο ένα παιδί, «γιατί αν γλιτώσει το παιδί υπάρχει ελπίδα» (όπως έγραψε ο Λευτέρης Παπαδόπουλος, μελοποίησε ο Μίκης Θεοδωράκης και τραγούδησε ο Παύλος Σιδηρόπουλος, ένα «παιδί» που διάλεξε λάθος παραμύθια).

Εν τέλει, το βιβλίο της Αλιέντε διαβάζεται μονορούφι, προσφέροντας υλικό για γόνιμο κοινωνικό προβληματισμό.

Ειδικά σε μια εποχή που η ξενοφοβία και οι ποικιλόμορφοι ρατσισμοί, μαζί με τη φτώχεια, «ξυπνούν» φαντάσματα του παρελθόντος στην πολύπαθη Ευρώπη και στη βασανισμένη Λατινική Αμερική, όπως μας δείχνουν οι εμφύλιοι πόλεμοι και οι αιμοσταγείς δικτατορίες, που προβάλλουν στον καμβά των αφηγήσεων της συγγραφέως.

*Φιλόλογος

Τη σελίδα αυτήν δεν τη φτιάχνουν επαγγελματίες κριτικοί βιβλίου. Γράφεται από αναγνώστες που απευθύνονται σε αναγνώστες για να τους μιλήσουν για κάποιο βιβλίο που τους συνεπήρε. Αν θέλετε να μοιραστείτε όσα νιώσατε διαβάζοντας ένα βιβλίο, στείλτε το κείμενό σας (το πολύ 700 λέξεις) στο [email protected]

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
«Υπερασπίσου το παιδί...»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας