Αθήνα, 27°C
Αθήνα
Αραιές νεφώσεις
27°C
28.7° 25.8°
3 BF
54%
Θεσσαλονίκη
Αραιές νεφώσεις
20°C
20.5° 18.1°
3 BF
87%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
25°C
26.0° 24.4°
1 BF
60%
Ιωάννινα
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
20.9° 20.9°
2 BF
64%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
26°C
25.9° 25.9°
4 BF
38%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
18.2° 17.0°
2 BF
96%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
15.9° 13.4°
0 BF
100%
Αγρίνιο
Σποραδικές νεφώσεις
25°C
24.6° 24.6°
2 BF
51%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
27°C
27.5° 26.6°
2 BF
61%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
25°C
26.2° 24.4°
1 BF
65%
Ερμούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
27°C
28.8° 26.7°
3 BF
49%
Σκόπελος
Αραιές νεφώσεις
21°C
20.7° 18.5°
2 BF
83%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
25°C
24.9° 24.9°
4 BF
73%
Λάρισα
Σποραδικές νεφώσεις
23°C
22.9° 21.9°
0 BF
68%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
24°C
24.5° 22.5°
1 BF
70%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
27°C
29.3° 26.8°
4 BF
62%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
27°C
28.2° 25.1°
0 BF
37%
Καβάλα
Αραιές νεφώσεις
24°C
23.8° 23.3°
3 BF
56%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
19°C
19.7° 17.8°
1 BF
100%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.3° 16.3°
1 BF
84%
ΜΕΝΟΥ
Τετάρτη, 18 Σεπτεμβρίου, 2024
ΠΑΣΧΑΛΗΣ Μ. ΚΙΤΡΟΜΗΛΙΔΗΣ, Η Γαλλική Επανάσταση και η Νοτιο- ανατολική Ευρώπη, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΚ, 2022
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
ΠΑΣΧΑΛΗΣ Μ. ΚΙΤΡΟΜΗΛΙΔΗΣ, Η Γαλλική Επανάσταση και η Νοτιο- ανατολική Ευρώπη, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΚ, 2022

Ο Κιτρομηλίδης για τη Γαλλική Επανάσταση στα Βαλκάνια

Η τρίτη επανέκδοση του δοκιμίου του Πασχάλη Κιτρομηλίδη «Η Γαλλική Επανάσταση και η Νοτιοανατολική Ευρώπη» (ΠΕΚ, 2022) αξίζει να ξαναδιαβαστεί. Οχι τόσο για τις απαντήσεις που δίνει όσο για τις ερωτήσεις που θέτει. Οι ερωτήσεις αυτές είναι, πρώτο, πώς διαδόθηκε η «επαναστατική νοοτροπία» στη ΝΑ Ευρώπη· δεύτερο, πώς αυτή η νοοτροπία διαμεσολαβείται από φιλελεύθερους διανοούμενους όπως ο Ρήγας, ο Κοραής και ο Ανώνυμος της Ελληνικής Νομαρχίας· και τρίτο, πώς ο «βαλκανικός ριζοσπαστισμός» έκανε αυτή τη θεωρία πράξη.

Ο Κιτρομηλίδης δίνει ενδιαφέρουσες απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα, που όμως δυστυχώς παραμένουν ελλιπείς.

Οσον αφορά τη διαμόρφωση της «επαναστατικής νοοτροπίας», ο Κιτρομηλίδης μιλάει εκτενώς για τη διάδοση των επαναστατικών ιδεών στον ευρωπαϊκό Τύπο, την επιρροή της ελληνικής διασποράς, τη γαλλική κατάκτηση των Επτανήσων, αλλά ελάχιστα για τις κοινωνικές συνθήκες που έκαναν δυνατή αυτή τη διάδοση στον ελλαδικό χώρο, όπως το εμπόριο και η άνοδος των πρωτο-καπιταλιστών στην ελληνική ύπαιθρο και στα νησιά.

Ταυτόχρονα, το πρώτο μέρος του βιβλίου είναι κάπως απολογητικό ως προς τον σκοταδιστικό ρόλο της Εκκλησίας. Σχολιάζοντας τον αφορισμό του Ρήγα από το Πατριαρχείο, το κάψιμο των βιβλίων του και την προπαγάνδα της «Πατρικής Διδασκαλίας» που ακολούθησε, ο Κιτρομηλίδης λέει ότι «η Εκκλησία χάνει την ψυχραιμία της». Χάνω την ψυχραιμία μου σημαίνει ότι πράττω εκτός χαρακτήρα. Η Εκκλησία όμως δεν έπραξε εκτός χαρακτήρα το 1798. Για την ακρίβεια, έκανε αυτό που έκανε πάντα, δηλαδή διέδωσε αντιεπαναστατική σκοταδιστική προπαγάνδα υπερ της οθωμανικής τυραννίας και εναντίον του Διαφωτισμού.

Εδώ οι απόψεις του Κιτρομηλίδη δεν φαίνεται να αποκλίνουν ριζικά από την ασυνάρτητη κοσμοεικόνα που έχει το ίδιο το ελληνικό κράτος για τον εαυτό του: η είσοδος του Πανεπιστημίου Αθηνών στα Προπύλαια κοσμείται από τον Ρήγα στα δυτικά και από τον Γρηγόριο τον Ε’ στα ανατολικά. Αυτό είναι σαν να βάζεις δίπλα δίπλα τον Γαλιλαίο και την Ιερά Εξέταση.

Αλλά το βασικό πρόβλημα του βιβλίου δεν είναι οι ευφημισμοί του Κιτρομηλίδη. Το πρόβλημα είναι η κεντρική του αναλυτική διάκριση ανάμεσα σε «φιλελεύθερους» και «ριζοσπάστες». Στους πρώτους, λέει ο Κιτρομηλίδης, συγκαταλέγονται ο Κοντορσέ και οι Γιρονδίνοι, η Μαντάμ ντε Στελ και ο Κονστάν, ο Κοραής και ο Κωνσταντίνος Κούμας. Στους δεύτερους ανήκουν οι Ιακωβίνοι, ο Ρήγας και ο Ανώνυμος. Ο «ριζοσπαστισμός», υποστηρίζει ο Κιτρομηλίδης, εκφράζει ταυτόχρονα τον ρεπουμπλικανικό αντι-μοναρχισμό (αυτό δεν είναι πλεονασμός) και τη «θεμελιώδη αμφισβήτηση» της μορφής κοινωνικής οργάνωσης, βασισμένη σε μια ρουσοϊκή κριτική της εξάρτησης και της μεγάλης έγγειας ιδιοκτησίας.

Ωστόσο οι περισσότεροι μη Ιακωβίνοι ριζοσπάστες της περιόδου είναι φιλελεύθεροι. Ο Κοντορσέ, για παράδειγμα, είναι ρουσοϊκός μέχρι το κόκαλο, ενώ ο Κοραής και ο Κούμας συχνά εκφράζουν ρουσοϊκές ιδέες. Με άλλα λόγια, η θέση του Κιτρομηλίδη ότι η διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στους φιλελεύθερους και τους ριζοσπάστες είναι ο Ρουσό δεν κρατάει νερό. Μάλιστα, εδώ καραδοκεί ένας ψυχροπολεμικός μύθος, πιθανόν έμπνευσης του Φρανσουά Φιρέ, ο οποίος εξισώνει τον Ρουσό με τους Ιακωβίνους και τους Ιακωβίνους με τον ολοκληρωτισμό. Δηλαδή Ρουσό = Ιακωβίνοι = Τρόμος.

Ο,τι κι αν πούμε για τη δεύτερη, η πρώτη εξίσωση δεν ισχύει. Αφενός οι Ιακωβίνοι δεν είχαν κάποια συνεκτική ιδεολογία και, αφετέρου, όπως έχει δείξει ο Νταν Εντελσταϊν και άλλοι, όποια ιδεολογία κι αν είχαν οι Ιακωβίνοι κάθε άλλο παρά ρουσοϊκή ήταν. Αρα, ακόμα κι αν υπάρχει διάκριση ανάμεσα σε ριζοσπάστες και φιλελεύθερους, αυτή δεν είναι η πολιτική θεωρία του Ρουσό.

Ισως το πιο ενδιαφέρον κεφάλαιο του βιβλίου είναι το τρίτο. Εκεί ο Κιτρομηλίδης ισχυρίζεται ότι οι αντι-τυραννικές ιδέες της Γαλλικής Επανάστασης δεν ήταν αναγκαία εθνοκεντρικές από την αρχή. Δηλαδή, η μετενσάρκωση του «Vive le Roi» στο «Vive la Nation» δεν μετατοπίστηκε αμέσως προς τα νοτιοανατολικά ως η γνωστή κοινοτοπία «από ραγιάδες χριστιανοί σε Ελληνες πολίτες». Η βαλκανική ένωση του Ρήγα, για παράδειγμα, δεν αναπαριστούσε κάποιο εθνικό κράτος, ενώ η ελληνική «νομαρχία» του Ανώνυμου αποδεχόταν την εθνική ταυτότητα μόνο ως μέσο για την καταστροφή της οθωμανικής τυραννίας.

Ωστόσο ο Κιτρομηλίδης δεν εξηγεί πώς αυτό το αμιγές μέσο του εθνικισμού μετατρέπεται σε αυτοσκοπό, ή έστω πώς και γιατί συντελείται η μετάβαση από πολυεθνικό πρόσταγμα ίσης ελευθερίας σε εθνικιστικό πρόγραμμα ταύτισης του έθνους με το κράτος («από χριστιανός ραγιάς, Ελληνας πολίτης»). Εδώ, και πάλι, η απουσία κοινωνικής θεωρίας αφήνει ένα πολύ σημαντικό εξηγητικό κενό. Και δεν αρκεί να πούμε ότι η ιδέα ενός πολυεθνικού, αντιτυραννικού, δημοκρατικού κράτους αποδείχτηκε αδύναμη μπροστά στη μετα-ναπολεόντεια επέλαση του εθνικισμού. Αυτό συνιστά, εκτός από αναχρονισμό, και λήψη του ζητούμενου.

* Αναπληρωτής καθηγητής στην πρακτική φιλοσοφία στο Erasmus University Rotterdam και επισκέπτης καθηγητής στο Edmond & Lily Safra Center for Ethics του Harvard University

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ο Κιτρομηλίδης για τη Γαλλική Επανάσταση στα Βαλκάνια

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας