• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.5°C / 30.2°C
    2 BF
    61%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 28.3°C / 32.1°C
    2 BF
    47%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.1°C / 28.8°C
    2 BF
    65%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    3 BF
    34%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.0°C / 28.9°C
    2 BF
    48%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.7°C / 30.1°C
    2 BF
    51%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 24.4°C / 24.8°C
    1 BF
    36%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.3°C / 26.3°C
    1 BF
    60%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.5°C / 26.8°C
    3 BF
    83%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    30°C 25.7°C / 29.9°C
    2 BF
    45%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.4°C / 28.3°C
    2 BF
    65%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.8°C / 27.7°C
    1 BF
    54%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    4 BF
    69%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.4°C / 28.9°C
    0 BF
    34%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.5°C / 28.9°C
    2 BF
    44%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.7°C / 27.8°C
    4 BF
    52%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.8°C / 30.0°C
    0 BF
    31%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 26.3°C / 29.9°C
    2 BF
    51%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    30°C 28.4°C / 30.8°C
    1 BF
    38%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.2°C / 25.2°C
    1 BF
    53%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το φαινόμενο Stromae

  • A-
  • A+
Μπορείς να μιλήσεις ανοιχτά για αυτοκτονικές σκέψεις σε ένα τραγούδι με παραπλανητικά χαρούμενη dance μουσική; Ο Βέλγος δημιουργός που είχε εξαφανιστεί για 9 χρόνια πάντως αυτό έκανε και μάλιστα φροντίζοντας η πρώτη ακρόαση να γίνει στο κεντρικό ειδησεογραφικό δελτίο του κρατικού καναλιού της Γαλλίας TF1.

Γαλλόφωνο χιπ-χοπ. Αλλά και χαρακτηριστικό νεο-βελγικό electro «New Beat». Κι ακόμα, λατινοαμερικανική cumbia και κονγκολέζικη ρούμπα και σάλσα και μουσικά όργανα όπως η πορτογαλική κιθάρα cavaquinho. Χορευτική μουσική. Παραπλανητικά ευφορική. Γιατί οι στίχοι δεν ήταν ποτέ ανέμελοι, ποτέ ευφορικοί.

Ούτε το 2008 όταν το πρώτο σινγκλ «Alors on danse» του σχεδόν καχεκτικού εφήβου, που με το ζιλέ και τις πολύχρωμες κάλτσες έφερνε σε έναν λίγο πιο μελαψό, εξωτικό Τεν-Τεν, έγινε παγκόσμιο χιτ με χιλιάδες πωλήσεις που πολλαπλασιάστηκαν μετά το remix του Κάνιε Γουέστ.

Ούτε το 2013 όταν νέοι άνθρωποι χόρευαν στα κλαμπ το τραγούδι με τον παράξενο τίτλο «Papaoutai» χωρίς να προσέχουν ιδιαίτερα τη στιχουργική απόγνωση ενός αγοριού που οι άλλοι το ρωτούν διαρκώς πού βρίσκεται ο πατέρας του, ενώ το ίδιο παρατηρεί πως «όλοι ξέρουν πώς γίνονται τα μωρά, αλλά κανείς δεν ξέρει πώς φτιάχνονται οι μπαμπάδες». Αλλωστε και ο τίτλος Papaoutai ήταν ένα παιχνίδι αναγραμματισμού της ερώτησης «πού είναι ο μπαμπάς σου;» στα γαλλικά («ou est ton papa»).

Αναγραμματισμός είναι και το όνομα με το οποίο ο 37χρονος σήμερα Paul Van Haver είναι πια διάσημος στη μουσική βιομηχανία: Stromae, δηλαδή maestro, για τον γεννημένο στο Βέλγιο, γιο μιας Φλαμανδής κι ενός Αφρικανού αρχιτέκτονα, με καταγωγή από τη φυλή των Τούτσι, ο οποίος σκοτώθηκε το 1994 στη γενοκτονία της Ρουάντα ενώ επισκεπτόταν την εκεί οικογένειά του.

Αυτά όλα έγιναν γνωστά όταν άρχισε να ξετυλίγεται η ιστορία τού αδιαμφισβήτητου αστέρα της σύγχρονης βελγικής μουσικής σκηνής. Αυτού που τον συγκρίνουν με τον Ζακ Μπρελ (ο ίδιος ο Stromae έχει μιλήσει δεκάδες φορές για τον απαράμιλλο θαυμασμό που τρέφει για την τραγουδοποιία του ομοεθνούς του τροβαδούρου κι ας είχε πεθάνει ο Μπρελ προτού καν γεννηθεί ο ίδιος). Ή που συγκεντρώνει το ενδιαφέρον Μέσων της γαλλόφωνης διανόησης, όπως το «Νουβέλ Ομπζερβατέρ», ή κοινωνιολόγων και ψυχιάτρων.

Η αλήθεια είναι ότι εκτός από το μουσικό του ιδίωμα, που από το 2013 μέχρι πρότινος είχε μείνει απολύτως ανενεργό -καθώς ο Stromae απείχε δισκογραφικά και είχε περιορίσει δραματικά τις δημόσιες εμφανίσεις του και τις συναυλίες-, αλλά και το γεγονός ότι οι ιδιότυπες ενδυματολογικές επιλογές του (έντονα χρώματα, γεωμετρικά μοτίβα και ένα στιλ μεταξύ των «χίπστερ» και του «ρετρό κιτς») έγιναν μόδα και μετά ένα δικό του brand, το Mosaert, λίγα ήταν γνωστά. Κι από αυτά ό,τι φούντωνε τις φήμες ήταν η κακή κατάσταση της σωματικής και ψυχικής του υγείας, που τα δημοσιεύματα απέδιδαν σε σπάνιες παρενέργειες από τη λήψη ενός φαρμάκου κατά της ελονοσίας.

Ο Stromae που, όπως μαθεύτηκε, πάσχει από χρόνια, σοβαρή κατάθλιψη επανεμφανίστηκε τον Οκτώβριο παντρεμένος με την Κοραλί Μπαρμπιέ, πατέρας ενός 4χρονου γιου και δημιουργός ενός καινούργιου άλμπουμ, του «Multitude» («Πλήθος»).

Επανεμφανίστηκε όμως όχι για να διαψεύσει τις φήμες, αλλά για να τις επιβεβαιώσει. Τα 12 τραγούδια του δίσκου, με το γνωστό μουσικό του ύφος, μείξη ντανς μουσικής με έθνικ στοιχεία, είναι ένα αφοπλιστικά ειλικρινές προσωπικό ημερολόγιο. Ενα ημερολόγιο που σε τραγούδια όπως «Η κόλαση» (L’ enfer) μιλά ωμά για τις αυτοκτονικές σκέψεις του καταθλιπτικού εαυτού του:

«Μερικές φορές είχα σκέψεις αυτοκτονίας και δεν είμαι περήφανος γι’ αυτό. Μερικές φορές νιώθεις ότι θα ήταν ο μόνος τρόπος να φιμώσεις όλες αυτές τις σκέψεις που σε βάζουν στην κόλαση», τραγουδά. Αλλοτε περιγράφει τι σημαίνει για έναν άνθρωπο με βαριά κατάθλιψη μια «Κακή μέρα» («Mauvaise journée»).

Κι άλλοτε τραγουδάει «Υγεία» (Sante), ένα ποπ κοινωνικό μανιφέστο για τους σιωπηλούς εργάτες της καθημερινότητας που συνέχισαν να μας εξυπηρετούν και την εποχή της πανδημίας: «Ρόζα, όταν τα κάνουμε χάλια, εσύ καθαρίζεις. Κι εσύ, Αλμπερτ, μαζεύεις τα ποτήρια. Σελίν, εσύ μαζεύεις τα μπουφάν στα αποδυτήρια. Αρλέτ, εσύ, στο πάρτι, καθαρίζεις την τουαλέτα (...) Για μια φορά, θα ήθελα να σηκώσω το ποτήρι μου για όσους δεν έχουν κουράγιο για γιορτές».

Το άλμπουμ έκανε ήδη τεράστιο ντόρο στα γαλλόφωνα Μέσα. Εξάλλου στο πιο εμβληματικό από αυτά επέλεξε ο Stromae να το παρουσιάσει πρώτη φορά. Στο κεντρικό ειδησεογραφικό δελτίο του κρατικού TF1, όπου η παρουσιάστρια Anne-Claire Coudray τον υποδέχτηκε για μία συνέντευξη που κορυφώθηκε με την ερώτηση «η μουσική σάς βοήθησε να απελευθερωθείτε από τις μαύρες σκέψεις;»

Εκεί ακριβώς ο Stromae άρχισε απροειδοποίητα να τραγουδά α-καπέλα το «L’ Enfer», γεγονός που δίχασε τους 7,3 εκατ. τηλεθεατές. Πολλοί έγραψαν μύδρους για το «φτηνό επικοινωνιακό κόλπο», άλλοι εξοργίστηκαν γιατί αναγκάστηκαν να ακούσουν ένα τραγούδι που τους θύμισε όσα αγωνίστηκαν με ψυχοθεραπεία να ξεπεράσουν, άλλοι ενθουσιάστηκαν με την ειλικρίνεια των στίχων. Ενας μεγάλος διάλογος άνοιξε ακόμα και στο «Νουβέλ Ομπζερβατέρ», που συνήθως δεν χαρίζει χώρο στην ποπ.

Εχει συμβεί κι άλλοτε ο Stromae να γίνεται θέμα εκτός των καλλιτεχνικών σελίδων. Π.χ. σε μία από τις τελευταίες του δημόσιες τοποθετήσεις, λίγο προτού πεθάνει ο βετεράνος Βέλγος κοινωνιολόγος και συγγραφέας Claude Javeau, είχε επισημάνει γιατί ο «νέος Ζακ Μπρελ» είναι μια ακριβής πολυ-πολιτισμική αντανάκλαση του σύγχρονου Βελγίου, ένας «Ομπάμα της μουσικής». Αυτή τη φορά, με το «Multitude», τη σκυτάλη πήραν οι επικοινωνιολόγοι και οι ψυχίατροι. Ακόμα μια απόδειξη πάντως πως ο Stromae, εκτός από καλλιτέχνης, είναι και «φαινόμενο».

Ακούστε τo 3ο άλμπουμ του Stromae «Multitude» ψηφιακά εδώ.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Ξυράφι πάνω σε λάστιχο, να ένα έργο τέχνης»
Το νέο ηχογράφημα του Μιχάλη Σιγανίδη μας δίνει αφορμή για μια συζήτηση-λαβύρινθο: λογοπαικτική και γριφώδη, απελπισμένη και ξεκαρδιστική, σκέτη απόλαυση.
«Ξυράφι πάνω σε λάστιχο, να ένα έργο τέχνης»
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Θεσσαλονίκη, δυστυχώς δεν είσαι φτωχομάνα»
«Tα τελευταία γεγονότα ξεχείλισαν το ποτήρι. Η ίδια ιστορία συνεχίζεται και δεν διορθώνεται. Γι’ αυτό έγραψα αυτό το τραγούδι, πολύ άμεσα, σχεδόν αυτόματα», τονίζει ο Δημήτρης Μυστακίδης.
«Θεσσαλονίκη, δυστυχώς δεν είσαι φτωχομάνα»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Επιτέλους, βγήκαν και τα τραγούδια της παράστασης!
Τα τραγούδια δρουν καταλυτικά σε μια ήδη θυελλώδη παράσταση, ενώ στέκονται και μόνα τους με το πικρό χιούμορ, τον έξυπνο στίχο και τη διαχρονικότητα της θεματικής τους.
Επιτέλους, βγήκαν και τα τραγούδια της παράστασης!
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Πέθανε ο ανοιχτόμυαλος και δημιουργικός ιδρυτής της δισκογραφικής «Protasis»
Ο συνθέτης, παραγωγός, συγγραφέας και ιδρυτής της δισκογραφικής εταιρείας «Protasis», Νίκος Οικονόμου έφυγε από τη ζωή στα 69 του χρόνια.
Πέθανε ο ανοιχτόμυαλος και δημιουργικός ιδρυτής της δισκογραφικής «Protasis»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οι αληθινές ιστορίες πίσω από τα τραγούδια και τις σιωπές της
Πέντε χρόνια χωρίς την Αρλέτα και ο «μαθητής» και στενός της φίλος, Γιώργης Χριστοδούλου μας αφηγείται ιστορίες και εμπειρίες από τη ζωή της.
Οι αληθινές ιστορίες πίσω από τα τραγούδια και τις σιωπές της

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας