• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 21.7°C / 25.2°C
    1 BF
    60%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.7°C / 22.7°C
    1 BF
    57%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.2°C / 24.0°C
    3 BF
    71%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    1 BF
    56%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.9°C / 20.9°C
    3 BF
    68%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.0°C / 23.0°C
    2 BF
    68%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.3°C / 19.4°C
    0 BF
    40%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 21.8°C / 23.6°C
    2 BF
    67%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 22.2°C / 23.6°C
    4 BF
    66%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 19.9°C / 20.9°C
    2 BF
    60%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.1°C / 24.8°C
    3 BF
    60%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.7°C / 20.7°C
    3 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 24.9°C
    3 BF
    73%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 21.5°C / 23.9°C
    0 BF
    41%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.5°C / 21.7°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.8°C / 22.8°C
    2 BF
    54%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 21.0°C / 25.4°C
    2 BF
    46%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 19.3°C / 19.4°C
    0 BF
    69%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.7°C / 23.7°C
    2 BF
    69%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.8°C / 19.8°C
    0 BF
    42%

Ο Χαβιέρ Θέρκας γεννήθηκε το 1962 στο Κάθερες της Ισπανίας. Τα βιβλία του έχουν τιµηθεί µε πάμπολλα βραβεία (εθνικά και διεθνή). Το 2011, έλαβε το Διεθνές Βραβείο για το σύνολο του έργου του στην Εκθεση Βιβλίου του Τορίνο

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η αμφισημία της μάνας

  • A-
  • A+
Μια τομογραφία της ψυχής του Χαβιέρ Θέρκας αλλά και του αναγνώστη, πτυχές του εαυτού του που έως σήμερα αγνοούσε, κάποιες που είχε επιμελώς συγκαλύψει. Και σε αυτή την αναζήτηση θα έρθει επανειλημμένα σε αντιπαράθεση με τη μάνα

Εν αρχή ην η μάνα, ως πρώτο κινούν για μια από καιρό εκκρεμή έρευνα στα αρχεία της μνήμης και της λήθης. Ο θαυμασμός για τον αγαπημένο θείο της που πέθανε φρανκιστής στα 19 του στον Ισπανικό Εμφύλιο, οδηγεί έπειτα από δισταγμούς τον συγγραφέα σε ένα ταξίδι-αναζήτηση απαντήσεων σε ερωτήματα που ανέκαθεν τον βασάνιζαν: Πώς γίνεται ένα παιδί να στρατευθεί σε λάθος στόχο και μάλιστα να χάσει τη ζωή του για αυτόν;

Ενα ταξίδι με πολλούς σταθμούς αλλά και μια κατάληξη που αξίζει: μια τομογραφία της ψυχής, της δικής του αλλά και του αναγνώστη, πτυχές του εαυτού του που έως σήμερα αγνοούσε, κάποιες που είχε επιμελώς συγκαλύψει.

Και σε αυτή την αναζήτηση θα έρθει επανειλημμένα σε αντιπαράθεση με τη μάνα, όχι μόνο για το κυρίως αντικείμενο της έρευνας («Από πότε γράφεις για να αρέσει στη μητέρα σου;») αλλά και για την εναγώνια προσπάθειά της να διασφαλίσει την παρουσία της μετά την οριστική έκλειψή της («Υποσχέσου ότι δεν θα πουλήσεις το σπίτι στο χωριό»).

Στο βιβλίο (που απέδωσε εξαιρετικά η Γεωργία Ζακοπούλου) συμπλέκονται αρμονικά η προσωπική μαρτυρία με την πραγματική ψυχρή ιστορία του εμφυλίου (ο συγγραφέας διπλασιάζεται ως «αφηγητής», ένας Θουκυδίδης που γράφει την ιστορία του «ως θησαυρόν παντοτεινόν»), η οποία μάλιστα διορθώνει τον προσωπικό μύθο, αναδεικνύει την πολιτεία της οικογένειάς του συγγραφέα πριν και κατά τη διάρκεια του εμφυλίου, ανακατασκευάζει βασανιστικά την πορεία του ήρωα προς τον θάνατο.

Ο τίτλος του βιβλίου αναφέρεται στον Αχιλλέα, ο οποίος στην «Ιλιάδα» συγκεντρώνει τον θαυμασμό για την ανδρεία και τον ένδοξο θάνατό του, ενώ στην «Οδύσσεια», κατά την κάθοδο του Οδυσσέα στον κάτω κόσμο, ο ίδιος είναι πρόθυμος να ανταλλάξει την αίγλη του «Μονάρχη των σκιών» στον Αδη με τη θέση ενός ταπεινού κολίγα στη γη.

Ο Θέρκας δημιουργεί και πάλι εδώ μια σταδιακή κορύφωση που μαγεύει, συγκινεί και μας μεταθέτει στον κόσμο των ονείρων, εκεί όπου μπορούμε να συνυπάρξουμε (έστω εφήμερα) με όσους έχουμε οριστικά αποχαιρετήσει.

Και στην πορεία μαθαίνουμε κάτι σημαντικό για την προσωπική εμπλοκή του: έγινε συγγραφέας για να δραπετεύσει από ένα πεπρωμένο που θεωρούσε ότι τον είχε εγκλωβίσει ο θαυμασμός της μητέρας του για τον πρόωρα χαμένο φαλαγγίτη συγγενή.

Μανουέλ Μένα: ένας νέος ο οποίος, στην αρχή του πολέμου, έφηβος προσχώρησε στη φάλαγγα, κατατάχθηκε στον στρατό και έγραφε πύρινους λόγους για την αξία του αγώνα για μια Ισπανία απαλλαγμένη από τον «ζυγό» των Δημοκρατικών.

Η πορεία του όμως μέσα από τον πόλεμο ως περίπου φυσική καταστροφή, η συμβίωση με την «εκκωφαντική σιωπή των πτωμάτων πάνω στο χιόνι», θα μετατρέψει μέσα σε λίγους μήνες την «ουτοπική» ορμή της νεότητας σε μια πρόωρα γερασμένη «στερνή γνώση», που δεν απέτρεψε τελικά τον θάνατο.

Χαβιέρ Θέρκας: ο συγγραφέας θα επιβραβευθεί με την ανακάλυψη ενός καλά κρυμμένου μυστικού, μιας αλήθειας θαμμένης στα μυστικά υπόγεια του χρόνου. Για έναν ήρωα που «στην πραγματικότητα ήταν ένας ηττημένος» αν και νικητής, κάποιος που λίγα χρόνια μετά τον θάνατό του έκαψαν τα υπάρχοντά του και τη μνήμη του, εγκλωβισμένος «σε μια ηλικία που θα έχει πάντα».

Η περιπλάνηση θα οδηγήσει τελικά τη μάνα από το μαγικό κάδρο του οικογενειακού θρύλου, σε έναν πραγματικό κόσμο των «φαντασμάτων» στον χώρο όπου άφησε την τελευταία του πνοή ο ήρωας του βιβλίου, θα τη φέρει αντιμέτωπη με την πραγματικότητα ενός Οδυσσέα που, σε αντίθεση με τον Αχιλλέα, έζησε για να δει «καπνόν αποθρώσκοντα»» στον πάνω κόσμο της Ιθάκης.

Γιατί η πρόσκαιρη μνήμη του θρύλου δεν είναι η αιώνια ζωή, αλλά απλώς ένα εφήμερο, κενό υποκατάστατο της ζωής, σε έναν κόσμο όπου μόνο ο θάνατος είναι βέβαιος.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η ζωοποίηση
Σήμερα είναι σαφές, για οποιονδήποτε δεν είναι εντελώς κακόπιστος, πως δεν υφίστανται πλέον ιστορικά καθήκοντα τα οποία οι άνθρωποι θα μπορούσαν να αναλάβουν ή έστω ακόμη και μόνο να ανατεθούν στους ανθρώπους.
Η ζωοποίηση
ΝΗΣΙΔΕΣ
Στίχοι σαν ήρεμη αφήγηση
Η νέα ποιητική συλλογή της Μάρθας Βασκαντήρα με τον τίτλο «Δούρειος Ιππος» περιλαμβάνει 51 ποιήματα, εκ των οποίων μερικά παίρνουν τη μορφή θεατρικού μονολόγου.
Στίχοι σαν ήρεμη αφήγηση
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η «φάρμα των ζώων» και η πνευματική δειλία
Η μόλις πρόσφατη αποδέσμευση των πνευματικών δικαιωμάτων για τα βιβλία του Τζορτζ Οργουελ οδήγησε σε μια ευπρόσδεκτα πολυπληθή σειρά επανεκδόσεων, στην οποία, βέβαια, εξέχουσα θέση κατέχει το πασίγνωστο «Η...
Η «φάρμα των ζώων» και η πνευματική δειλία
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το μυστικό της Λυκόσουρας
Βιβλίο πολυπρόσωπο με ενδιαφέροντες χαρακτήρες καλά θωρακισμένους από τον συγγραφέα, Γιάγκος Ανδρεάδης. «Οι αρχαιοκάπηλοι» διαβάζονται απνευστί, χωρίς να σκαλώνουν σε λογοτεχνικές κακοτοπιές.
Το μυστικό της Λυκόσουρας
ΝΗΣΙΔΕΣ
Οδοιπλανία σε άπλαστο τόπο
Η «Λεωφόρος ΝΑΤΟ» του Νικήτα Σινιόσογλου γίνεται πύλη εισόδου στο πραγματικό, τη βαθμίδα εκείνη της ψυχαναλυτικής εμπειρίας όπου επικρατεί το αδιανόητο, το «αδύνατο», το ανείπωτο, το αδιήγητο.
Οδοιπλανία σε άπλαστο τόπο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας