Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
  • Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 9.4°C / 13.3°C
    2 BF
    69%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    10°C 7.2°C / 11.1°C
    0 BF
    87%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 3.3°C / 13.3°C
    2 BF
    87%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 4.0°C / 4.0°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 11.0°C / 11.0°C
    2 BF
    93%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    10°C 8.3°C / 11.7°C
    3 BF
    60%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    4°C 4.0°C / 4.0°C
    1 BF
    65%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C -0.6°C / 13.3°C
    1 BF
    87%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 13.0°C
    4 BF
    54%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 15.0°C / 15.0°C
    3 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 15.0°C
    3 BF
    82%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 13.3°C / 13.3°C
    2 BF
    42%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 6.0°C / 6.0°C
    1 BF
    93%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 5.0°C / 8.3°C
    1 BF
    81%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 5.0°C / 10.0°C
    2 BF
    100%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 15.0°C
    1 BF
    82%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    8°C 5.0°C / 10.0°C
    2 BF
    81%
  • Καβάλα
    Ασθενής ομίχλη
    8°C 6.0°C / 9.4°C
    1 BF
    93%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    10°C 8.9°C / 11.7°C
    2 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    4°C 4.0°C / 4.0°C
    1 BF
    65%
Η αμφισημία της μάνας

Ο Χαβιέρ Θέρκας γεννήθηκε το 1962 στο Κάθερες της Ισπανίας. Τα βιβλία του έχουν τιµηθεί µε πάμπολλα βραβεία (εθνικά και διεθνή). Το 2011, έλαβε το Διεθνές Βραβείο για το σύνολο του έργου του στην Εκθεση Βιβλίου του Τορίνο

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η αμφισημία της μάνας

  • A-
  • A+
Μια τομογραφία της ψυχής του Χαβιέρ Θέρκας αλλά και του αναγνώστη, πτυχές του εαυτού του που έως σήμερα αγνοούσε, κάποιες που είχε επιμελώς συγκαλύψει. Και σε αυτή την αναζήτηση θα έρθει επανειλημμένα σε αντιπαράθεση με τη μάνα
Ακολουθήστε μας στο Google news

Εν αρχή ην η μάνα, ως πρώτο κινούν για μια από καιρό εκκρεμή έρευνα στα αρχεία της μνήμης και της λήθης. Ο θαυμασμός για τον αγαπημένο θείο της που πέθανε φρανκιστής στα 19 του στον Ισπανικό Εμφύλιο, οδηγεί έπειτα από δισταγμούς τον συγγραφέα σε ένα ταξίδι-αναζήτηση απαντήσεων σε ερωτήματα που ανέκαθεν τον βασάνιζαν: Πώς γίνεται ένα παιδί να στρατευθεί σε λάθος στόχο και μάλιστα να χάσει τη ζωή του για αυτόν;

Ενα ταξίδι με πολλούς σταθμούς αλλά και μια κατάληξη που αξίζει: μια τομογραφία της ψυχής, της δικής του αλλά και του αναγνώστη, πτυχές του εαυτού του που έως σήμερα αγνοούσε, κάποιες που είχε επιμελώς συγκαλύψει.

Και σε αυτή την αναζήτηση θα έρθει επανειλημμένα σε αντιπαράθεση με τη μάνα, όχι μόνο για το κυρίως αντικείμενο της έρευνας («Από πότε γράφεις για να αρέσει στη μητέρα σου;») αλλά και για την εναγώνια προσπάθειά της να διασφαλίσει την παρουσία της μετά την οριστική έκλειψή της («Υποσχέσου ότι δεν θα πουλήσεις το σπίτι στο χωριό»).

Στο βιβλίο (που απέδωσε εξαιρετικά η Γεωργία Ζακοπούλου) συμπλέκονται αρμονικά η προσωπική μαρτυρία με την πραγματική ψυχρή ιστορία του εμφυλίου (ο συγγραφέας διπλασιάζεται ως «αφηγητής», ένας Θουκυδίδης που γράφει την ιστορία του «ως θησαυρόν παντοτεινόν»), η οποία μάλιστα διορθώνει τον προσωπικό μύθο, αναδεικνύει την πολιτεία της οικογένειάς του συγγραφέα πριν και κατά τη διάρκεια του εμφυλίου, ανακατασκευάζει βασανιστικά την πορεία του ήρωα προς τον θάνατο.

Ο τίτλος του βιβλίου αναφέρεται στον Αχιλλέα, ο οποίος στην «Ιλιάδα» συγκεντρώνει τον θαυμασμό για την ανδρεία και τον ένδοξο θάνατό του, ενώ στην «Οδύσσεια», κατά την κάθοδο του Οδυσσέα στον κάτω κόσμο, ο ίδιος είναι πρόθυμος να ανταλλάξει την αίγλη του «Μονάρχη των σκιών» στον Αδη με τη θέση ενός ταπεινού κολίγα στη γη.

Ο Θέρκας δημιουργεί και πάλι εδώ μια σταδιακή κορύφωση που μαγεύει, συγκινεί και μας μεταθέτει στον κόσμο των ονείρων, εκεί όπου μπορούμε να συνυπάρξουμε (έστω εφήμερα) με όσους έχουμε οριστικά αποχαιρετήσει.

Και στην πορεία μαθαίνουμε κάτι σημαντικό για την προσωπική εμπλοκή του: έγινε συγγραφέας για να δραπετεύσει από ένα πεπρωμένο που θεωρούσε ότι τον είχε εγκλωβίσει ο θαυμασμός της μητέρας του για τον πρόωρα χαμένο φαλαγγίτη συγγενή.

Μανουέλ Μένα: ένας νέος ο οποίος, στην αρχή του πολέμου, έφηβος προσχώρησε στη φάλαγγα, κατατάχθηκε στον στρατό και έγραφε πύρινους λόγους για την αξία του αγώνα για μια Ισπανία απαλλαγμένη από τον «ζυγό» των Δημοκρατικών.

Η πορεία του όμως μέσα από τον πόλεμο ως περίπου φυσική καταστροφή, η συμβίωση με την «εκκωφαντική σιωπή των πτωμάτων πάνω στο χιόνι», θα μετατρέψει μέσα σε λίγους μήνες την «ουτοπική» ορμή της νεότητας σε μια πρόωρα γερασμένη «στερνή γνώση», που δεν απέτρεψε τελικά τον θάνατο.

Χαβιέρ Θέρκας: ο συγγραφέας θα επιβραβευθεί με την ανακάλυψη ενός καλά κρυμμένου μυστικού, μιας αλήθειας θαμμένης στα μυστικά υπόγεια του χρόνου. Για έναν ήρωα που «στην πραγματικότητα ήταν ένας ηττημένος» αν και νικητής, κάποιος που λίγα χρόνια μετά τον θάνατό του έκαψαν τα υπάρχοντά του και τη μνήμη του, εγκλωβισμένος «σε μια ηλικία που θα έχει πάντα».

Η περιπλάνηση θα οδηγήσει τελικά τη μάνα από το μαγικό κάδρο του οικογενειακού θρύλου, σε έναν πραγματικό κόσμο των «φαντασμάτων» στον χώρο όπου άφησε την τελευταία του πνοή ο ήρωας του βιβλίου, θα τη φέρει αντιμέτωπη με την πραγματικότητα ενός Οδυσσέα που, σε αντίθεση με τον Αχιλλέα, έζησε για να δει «καπνόν αποθρώσκοντα»» στον πάνω κόσμο της Ιθάκης.

Γιατί η πρόσκαιρη μνήμη του θρύλου δεν είναι η αιώνια ζωή, αλλά απλώς ένα εφήμερο, κενό υποκατάστατο της ζωής, σε έναν κόσμο όπου μόνο ο θάνατος είναι βέβαιος.

ΝΗΣΙΔΕΣ
Τα «αριστερά» περιοδικά και το θέατρο
Στο βιβλίο της Ε. Χασάπη-Χριστοδούλου παρουσιάζεται η θεατρική πραγματικότητα της πρώτης τριακονταετίας του 20ού αιώνα μέσα από τις σελίδες των «αριστερών» περιοδικών της εποχής.
Τα «αριστερά» περιοδικά και το θέατρο
ΝΗΣΙΔΕΣ
Τα στοιχειά της μνήμης του
Στο βιβλίο του «Η Σήραγγα των περιστεριών» ο Τζων Λε Καρέ εξομολογείται προσωπικές του στιγμές πίσω από την κοινή θέα.
Τα στοιχειά της μνήμης του
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το πλοίο της ελπίδας στα κύματα της εξορίας
Το βιβλίο της Ιζαμπέλ Αλιέντε είναι ένα πληθωρικό, επικό μυθιστόρημα, με καταιγιστική ροή και ανατροπές, μακρόσυρτο σαν το «μακρύ πέταλο από θάλασσα» που περιβάλλει τη Χιλή.
Το πλοίο της ελπίδας στα κύματα της εξορίας
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο Καραγκιόζης πάντα θα σηκώνεται να πιάσει τον ήλιο
Ο συγγραφέας και μάχιμος ακόμη καραγκιοζοπαίχτης Γιάννης Χατζής μιλά στην «Εφ.Συν» για το νέο του βιβλίο, την ιστορία του Καραγκιόζη και την τέχνη του θεάτρου σκιών.
Ο Καραγκιόζης πάντα θα σηκώνεται να πιάσει τον ήλιο
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Τά άπομνιμονεματα» του Σωτ. Σπαθάρη
Αν σήμερα υπάρχει άνθηση της τέχνης του Καραγκιόζη και εμφανίζονται συνέχεια νέες τάσεις σε αυτόν, αυτό οφείλεται στον ταλαντούχο αλλά και πεισματάρη Ευγένιο Σπαθάρη.
«Τά άπομνιμονεματα» του Σωτ. Σπαθάρη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας