• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 7.7°C / 13.2°C
    2 BF
    70%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    6°C 3.6°C / 8.5°C
    2 BF
    67%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 6.0°C / 12.1°C
    2 BF
    69%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 5.9°C
    0 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 9.1°C
    0 BF
    87%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 3.0°C / 6.5°C
    1 BF
    75%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    1°C 0.2°C / 1.8°C
    2 BF
    69%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 4.6°C / 11.8°C
    1 BF
    84%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.6°C / 12.8°C
    2 BF
    65%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 9.9°C / 10.9°C
    0 BF
    82%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.6°C / 12.9°C
    2 BF
    62%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 10.1°C / 10.1°C
    3 BF
    62%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    2 BF
    66%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 3.5°C
    0 BF
    93%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    6°C 3.5°C / 7.8°C
    2 BF
    100%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 9.8°C / 14.8°C
    2 BF
    56%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    10°C 8.0°C / 13.4°C
    1 BF
    69%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 3.8°C / 8.3°C
    2 BF
    69%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 3.7°C / 8.6°C
    1 BF
    69%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 1.8°C / 1.8°C
    1 BF
    77%
EUROKINISSI/ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι διανοούμενοι του αύριο είναι οι φοιτητές τού σήμερα

  • A-
  • A+
Η εκπαίδευση δεν είναι το γέμισμα ενός κουβά -όπως γράφει ο νομπελίστας ποιητής Ουίλιαμ Μπάτλερ Γέιτς- αλλά το άναμμα μιας φλόγας.

Θωρακίζονται τα πανεπιστήμια ή εκφυλίζεται ο πανεπιστημιακός θεσμός μέσα στον νεοελληνικό κοινωνικό σχηματισμό; Τι μπορούν να προαγάγουν οι εικόνες του αστυνομικού σώματος φύλαξης μέσα στις σχολές; Οι εξωγενείς παρεμβάσεις προστατεύουν ή υποσκάπτουν τη σχέση μεταξύ φοιτητών και καθηγητών;

Εχει χυθεί πολύ μελάνι για το πρόσφατο νομοσχέδιο που προβλέπει μεταξύ άλλων την ίδρυση πανεπιστημιακής αστυνομίας, έχουν συγγραφεί πολλά «χρονικά» από τη θέσπιση μέχρι την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου, έχουν κατατεθεί πολλές και αντικρουόμενες απόψεις γύρω από το επίμαχο ζήτημα και έχουν παρατεθεί αρκετά σχετικά «παραδείγματα» άλλων χωρών.

Προέχει, ωστόσο, να απαντηθούν κάποια θεμελιώδη ερωτήματα σε σχέση με το κυρίαρχο πρότυπο υποκειμενοποίησης που (θα πρέπει να) διακινείται μέσα στον ακαδημαϊκό χώρο και στη «στόχευση» της διάπλασης του νέου πανεπιστημιακού υποκειμένου. Και αυτό είναι τουλάχιστον αναγκαίο καθώς θα φωτίσει τον τρόπο με τον οποίο θα στέκονται -προσαρμόζονται ή αντιστέκονται- οι διανοούμενοι της κοινωνίας απέναντι στον όποιο ολοκληρωτισμό.

Και ως γνωστόν οι διανοητές και διανοούμενοι του αύριο δεν είναι άλλοι από τους φοιτητές τού σήμερα. Αρκεί το πανεπιστήμιο να είναι κοιτίδα δημοκρατίας που δίνει τη δυνατότητα σε κάθε νέο άνθρωπο, ανεξάρτητα από πού προέρχεται, να έχει τη δική του ευκαιρία.

Κατά πόσο συμβαίνει αυτό και κατά πόσο είναι εφικτό να προστατεύσουμε το άσυλο, χωρίς να παρέχουμε άσυλο στη σύληση; Κατά πόσο έχει μεταλλαχθεί η ιδιότητα του φοιτητή; Υπάρχει τελικά σήμερα «φοιτητικό σώμα» για να τραντάξει την καθεστηκυία τάξη;

Το βέβαιο είναι πως ολοένα και περισσότεροι νέοι αποξενώνονται από την εκπαιδευτική διαδικασία μέσα από ένα είδος αντίστασης σε αυτήν που τους αποκλείει ακόμα περισσότερο ενώ παράλληλα άλλοι τόσοι εστιάζουν στο εργαλειακό αποτέλεσμα «καταναλώνοντας» τίτλους σαν να είναι εμπορικά προϊόντα.

Ισως γιατί εδώ και καιρό οι φοιτητές δεν θεωρούνται πλέον κάτοχοι ενός κοινωνικού κεφαλαίου αλλά έχουν ταυτιστεί με τον ρόλο του μάνατζερ, που υπακούει σε αρχές μετρήσιμης αριστείας. Μόνο που το προϊόν μάρκετινγκ είναι ο ίδιος τους ο εαυτός με στόχο την εξασφάλιση μιας θέσης στην αγορά εργασίας.

Αν υπάρχει, όμως, κάτι απροϋπόθετο για το πανεπιστήμιο, αυτό -όπως έχει επισημάνει ο Ζακ Ντεριντά- είναι η αποκάλυψη της αλήθειας, μέσα από τη μετάδοση της έρευνας και της γνώσης. Και αυτή η αλήθεια πολύ δύσκολα μπορεί να αποκαλύπτεται στη σκιά των κλομπ και των αστυνομικών στολών.

Οπως εξαιρετικά σπάνια μπορεί να αποκαλύπτεται στη σκιά των βανδαλισμών των «μπαχαλάκηδων» ή εντός των mcSchools που διοικούνται από μάνατζερ, όπως αποκαλούνται στη Βρετανία τα σχολεία που απηχούν το φαινόμενο της εμπορευματοποίησής τους.

Πόσο ελεύθερο είναι, συνεπώς, το σύγχρονο πανεπιστημιακό υποκείμενο που υπακούει στους ενδοπανεπιστημιακούς και εξωπανεπιστημιακούς μηχανισμούς; Ποιους φοβίζει το ελεύθερο πανεπιστήμιο θεωρώντας την πανεπιστημιακή αστυνομία μονόδρομο και τη διασύνδεση της πανεπιστημιακής σκέψης με την αγορά εργασίας απαραίτητη;

Κάθε εξουσία επιχειρεί -εξ ορισμού- να προκαλέσει ασφυξία σε κάθε νέα σκέψη. Και αυτό ισχύει τόσο για την κυρίαρχη όσο και για την επαναστατική εξουσία που φτάνει τελικά να εγκαθιδρύσει το δικό της καθεστώς.

Πάει καιρός που η φοιτητική ιδιότητα δεν είναι πια εξιδανικευμένη και έχει χαθεί η αίσθηση πανεπιστημιακής κοινότητας. Πάει καιρός που το πανεπιστήμιο δεν θεωρείται μέσο κοινωνικής ανέλιξης και ιδεολογικών ζυμώσεων και το φοιτητικό σώμα αγωνιά, κυρίως, για την επαγγελματική του αποκατάσταση.

Για να μιλήσουμε λοιπόν για το άσυλο στην παρούσα ιστορική συγκυρία, θα πρέπει να απελευθερώσουμε πρώτα τη σκέψη μας από τη σαγήνη που μας ασκούν τα δόγματα και τους περιορισμούς που μας θέτει η ιστορική συγκυρία.

Είναι περιττό να επαναλάβουμε το αυτονόητο, δηλαδή πως το άσυλο κατοχυρώνει την ακαδημαϊκή ελευθερία και την ελεύθερη διακίνηση ιδεών.

Απαραίτητη προϋπόθεση, όμως, για να έχουμε πανεπιστημιακό άσυλο είναι να έχουμε πανεπιστήμια και όχι ακαδημαϊκά ιδρύματα -πεδία ιδεολογικής πάλης ανάμεσα σε ομάδες που επιτίθενται σε άλλες ομάδες-, όπως σημειώνουν οι Bourdieu and Passeron στο Reproduction in Education, Society and Culture – για να εξασφαλίσουν για τον εαυτό τους παιδαγωγική νομιμότητα και μονοπώλιο τρόπων επιβολής των συμφερόντων τους.

Ο ίδιος ο πανεπιστημιακός λόγος γίνεται συχνά, ως γνωστόν, συνένοχος του κυριαρχικού λόγου, μέσα από την αναπαραγωγή και τη νομιμοποίησή του, με όχημα τη χρήση του εξιδανικευμένου ορθού λόγου.

Η εκπαίδευση, ωστόσο, δεν είναι το γέμισμα ενός κουβά -όπως γράφει ο νομπελίστας ποιητής Ουίλιαμ Μπάτλερ Γέιτς- αλλά το άναμμα μιας φλόγας.

Ας μιλήσουμε για το άσυλο, λοιπόν, αφότου μιλήσουμε για την ίδια την εκπαίδευση. Ας ξεκινήσουμε με τα δημοτικά, τα γυμνάσια και τα λύκεια που διαχωρίζονται σε «πολυτελείς ακαδημίες» και σε «κακόφημα δημόσια», ας συνεχίσουμε με τα πανεπιστήμια που μοιάζουν να αναζητούν την ταυτότητά τους και τους διδάσκοντες, τον ρόλο τους μέσα στη νέα ατμόσφαιρα ατομικισμού που εγκαθίσταται στον ακαδημαϊκό χώρο.

Ας εντοπίσουμε, τέλος, τον φαντασιακό εαυτό του σύγχρονου πανεπιστημιακού υποκειμένου και τότε θα ξέρουμε αν έχουμε ελεύθερους ανθρώπους για να τιμήσουν το ελεύθερο πανεπιστήμιο… Αν όχι, θα το ξαναπιάσουμε από την αρχή... θα μάθουμε στα παιδιά πώς να σκέφτονται και όχι τι να σκέφτονται και θα αγωνιστούμε για το πανεπιστημιακό άσυλο με τη βεβαιότητα πως δεν θα παρέχουμε άσυλο στη σύληση και δεν θα υποκύπτουμε στη σαγήνη κανενός δόγματος καμιάς εξουσίας. Ούτε της κυρίαρχης ούτε της επαναστατικής που χτίζει καθεστώτα «πνίγοντας» την πανεπιστημιακή σκέψη.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αγώνας μακράς πνοής από τους εκπροσώπους των Συλλόγων μελών ΔΕΠ από 8 Πανεπιστήμια
«Οι νόμοι ψηφίζονται αλλά δεν είναι δεδομένο ότι εφαρμόζονται». Μια προειδοποίηση από την πανεπιστημιακή κοινότητα που δείχνει την επόμενη μέρα στα Πανεπιστήμια.
Αγώνας μακράς πνοής από τους εκπροσώπους των Συλλόγων μελών ΔΕΠ από 8 Πανεπιστήμια
ΑΠΟΨΕΙΣ
Με αποκλεισμό χιλιάδων φοιτητών και αστυνομοκρατία η κυβέρνηση απέναντι στα ΑΕΙ
Τα Υπουργεία Παιδείας και Προστασίας του Πολίτη επιδίδονται σε έναν θερμό εναγκαλισμό, για τη δημιουργία ενός επαίσχυντου Νομοσχεδίου που παραπέμπει σε άλλες εποχές, εν μέσω πανδημίας.
Με αποκλεισμό χιλιάδων φοιτητών και αστυνομοκρατία η κυβέρνηση απέναντι στα ΑΕΙ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Την οργή των φοιτητών προκαλεί το νέο νομοσχέδιο Κεραμέως
Σε πανεκπαιδευτική κινητοποίηση έξω από το Μέγαρο Μουσικής, όπου θα παρουσιαστεί ο νέος νόμος-πλαίσιο για τα ΑΕΙ, καλούν οι φοιτητικοί Σύλλογοι της Αθήνας, δείχνοντας την εναντίωσή τους.
Την οργή των φοιτητών προκαλεί το νέο νομοσχέδιο Κεραμέως
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αθέατες πλευρές των νέων Προγραμμάτων Σπουδών και του «πολλαπλού βιβλίου»
Στα νέα Προγράμματα Σπουδών συμπεριλαμβάνεται και η σχεδόν βίαιη ένταξη του ψηφιακού κόσμου στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Αθέατες πλευρές των νέων Προγραμμάτων Σπουδών και του «πολλαπλού βιβλίου»
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η εκπαιδευτική διαδικασία αποκλειστικά διά ζώσης, αδιαφορώντας για την κορύφωση της πανδημίας
«Προειδοποιήσεις» και «απειλές» σε βάρος φοιτητών και φοιτητριών που δεν έχουν άλλη επιλογή πέραν του να στοιβάζονται σε ακατάλληλες αίθουσες και αμφιθέατρα, θέτοντας σε κίνδυνο την υγεία τους
Η εκπαιδευτική διαδικασία αποκλειστικά διά ζώσης, αδιαφορώντας για την κορύφωση της πανδημίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας