Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η «κασέτα» των κιλών
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η «κασέτα» των κιλών

  • A-
  • A+

Αυτό που έχουμε μάθει να τρώμε αυτό και τρώμε στη διάρκεια της ζωής μας. Ο τρόπος που έχουμε συνηθίσει να σιτιζόμαστε, αυτόν και ακολουθούμε στην καθημερινότητά μας.

Μια επαναπαραγωγή επιλογής τροφών, γεύσεων, συνδυασμών, ποιότητας και είδους τροφών. Αυτή η διατροφική συμπεριφορά μοιάζει να είναι παρόμοια με κασέτες με μαγνητοφωνημένα τραγούδια, όπου αυτά τα τραγούδια μεταδίδονται αφού τις συγκεκριμένες κασέτες διαθέτουμε.

Από μικρά παιδιά ο τρόπος που τραφήκαμε, ο ρόλος που πήρε η τροφή –πέραν του φυσικού της ρόλου– στα οικογενειακά «πάρε-δώσε», διαμόρφωσε μέσα μας τον τρόπο που θα κινηθούμε διατροφικά αργότερα στην ενήλικη ζωή μας.

Τρώμε όπως είδαμε να τρώνε και όπως φάγαμε.

Σαν μαγνητόφωνα που αναμεταδίδουν τα ίδια τραγούδια.

Εδώ εξηγείται ένας λόγος που είναι δύσκολο κανείς να αδυνατίσει. Πρέπει να χρησιμοποιήσει άλλον τρόπο σίτισης από αυτόν που γνωρίζει. Με λίγα λόγια, πρέπει να παίξει άλλες κασέτες με τραγούδια από αυτές που έχει μάθει να παίζει το κασετόφωνό του. Γίνεται;

Γι’ αυτό όταν ακούω κάποιον να λέει «δεν τα έκανα καλά, έπρεπε να τα κάνω καλύτερα», του θέτω υπ' όψιν του το εξής: «Πώς απαιτείς να εφαρμόσεις κάτι που δεν ξέρεις να το πράττεις;».

Είναι σαν κάποιος να ζητά από το μαγνητόφωνό του να μεταδώσει άλλα τραγούδια από αυτά που έχει εγγεγραμμένα. Γίνεται;

Πας κάπου να αδυνατίσεις και βάζεις την κασέτα να παίζει, λειτουργείς με τον τρόπο που έχεις μάθει, κουβαλάς μέσα σου τη γνώση και τη συνήθεια που έχεις απομνημονεύσει.

Ασε που εμπλέκεται και το συναίσθημα με την τροφή κι αυτό μπερδεύει πιο πολύ τα πράγματα, γιατί δεν είναι μόνο οι διατροφικές ανάγκες γεύσης που έχεις συνηθίσει και η γνώριμη συνήθεια συνδυασμών που κάνεις, αλλά υπάρχει και το «ανεξέλεγκτο» που πρωταγωνιστεί σε μια προσπάθεια απώλειας βάρους.

Κι αν λοιπόν χρησιμοποίησες άλλον τρόπο σίτισης για το διάστημα που διήρκεσε η δίαιτά σου, μετά δεν θα επιστρέψεις στις παλιές σου συνήθειες;

Αδυνάτισμα σημαίνει επανεκπαίδευση, δηλαδή εγγραφή των δικών μας τραγουδιών στις κασέτες που διαθέτουμε. Με απέραντο σεβασμό σε αυτές που είχαμε, τις δικές τους όμως.


Η Μαρία βρέθηκε απέναντι σε καινούργιες τροφές που δεν γνώριζε καν. Τι ήταν το καστανό ρύζι, ο φαγόπυρος και το κεχρί;

Τι περίεργο ήταν για την ίδια να συνοδεύει κάθε της γεύμα με σαλάτα; Πόσο παράξενο της φαινόταν να φάει φακές με σαλάτα;

Το ταχίνι και οι ωμοί ξηροί καρποί της ήταν άγνωστα, κι όσο για το αβοκάντο, κάτι είχε ακούσει μα δεν το είχε αντικρίσει ποτέ.

Και θα μπορούσε η Μαρία να ακολουθήσει τόσο ξένες γι’ αυτήν γεύσεις; Ασυνήθιστες; Και το παστίτσιο της ή ο μουσακάς της πού θα πήγαιναν; Το κοκκινιστό με τα χοντρά μακαρόνια σβησμένα με καυτό λάδι θα τα ξέχναγε; Το ψωμοτύρι της που συνόδευε σχεδόν κάθε της γεύμα; Το αρνάκι στη γάστρα, τα σουτζουκάκι με το πιλάφι κι εκείνες τις «γλυκές» πανσέτες, τα χωριάτικα λουκάνικα με τα αυγά τα τηγανητά θα τα εξόριζε;

Ο γιατρός τής είχε συστήσει να χάσει βάρος κι αυτό την έφερνε σε ακόμα πιο δύσκολη θέση. Εμοιαζε να βιώνει το «μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα».

Μετά άρχισαν οι δικές μου εσωτερικές αναρωτήσεις.

Πόσο καιρό θα άντεχε τροποποιημένη διατροφή; Η έλλειψη της γεύσης όλων αυτών των τροφών που είχε συνηθίσει δεν θα την πίεζε; Αραγε πόσο ήταν εφικτή η αλλαγή στη διατροφή της, όταν είχε παγιωμένους συνδυασμούς γεύσεων πενήντα οκτώ ετών;

Ο τρόπος που είχε μάθει να φιλεύει και να φροντίζει τον εαυτό της μέσω της τροφής, της πιο συχνής πηγής χαράς της –τα νόστιμα γεύματα– πώς θα τα άλλαζε, αν δεν έβρισκε άλλους τρόπους φροντίδας εαυτού και άλλες πηγές χαράς;

Ημασταν και οι δυο προβληματισμένες - ένα τέτοιο εγχείρημα φάνταζε ακατόρθωτο.

Η πραγματικότητα της απώλειας βάρους είναι πολύ σκληρή για να υπάρξει ένα αποτέλεσμα διατήρησης νέου βάρους που να μην είναι πρόσκαιρο.

Η Μαρία χρειαζόταν πολύ χρόνο να διαθέσει για να συναισθανθεί τι χρειαζόταν να κάνει. Επρεπε να μάθει να υπολογίζει διαφορετικά τον εαυτό της, να σταθεί και να διακρίνει τι αντέχει, ποιους ρυθμούς δικούς της έχει, να ανακαλύψει διαφορετικούς τρόπους συμπεριφοράς για να μπορεί να επιλέξει πώς θα σιτίζεται και όχι η τροποποίηση της ποιότητας της διατροφής της να συμβεί κατ’ εντολήν ή θεωρητικά ή απλά λογικά. Σταδιακά χρειαζόταν να βάλει τις καινούργιες γεύσεις χωρίς να παρατήσει απότομα τις παλιές.

Αυτό θα γινόταν με τη δημιουργία μιας διατροφικής συνέχειας, χωρίς διακοπή της βασικής υγιεινής διατροφής της ταυτόχρονα με τα λάθη που θα έκανε, τις πολυφαγίες της και τη συχνή χρήση των γεύσεων που θα της έλειπαν.

Η Μαρία απαραίτητα είχε να διακρίνει την αλήθεια της για την «εκστρατεία» που ξεκινούσε και να συναινέσει στο ότι θα βασιζόταν αρχικά σε δύο πράγματα: στην επιθυμία της να αλλάξει και στον χρόνο που θα χρησιμοποιούσε, γιατί μόνο έτσι θα μαγνητοφωνούσε δικά της τραγούδια στις κασέτες της...

Μαντζουράνα

Με επιστημονική ονομασία: Ορίγανον η μαντζουράνα – Origanum majorana, η μαντζουράνα είναι φυτό συγγενικό της ρίγανης, με πολλές παραφυάδες και μικρά και μυρωδάτα φύλλα. Από τη μαντζουράνα χρησιμοποιούνται τα υπέργεια μέρη, από τα οποία, με απόσταξη, εξάγεται το αιθέριο έλαιο. Συλλέγονται από τον Ιούλιο μέχρι τον Σεπτέμβριο. Καλλιεργείται ως καλλωπιστικό και αρωματικό φυτό σε γλάστρες και κήπους.

Οι βιταμίνες της είναι η βιταμίνη C, Α, Κ, β καροτίνη, Β6, φολικό οξύ και νιασίνη. Τα μέταλλα και τα ιχνοστοιχεία της είναι σίδηρος, φώσφορος, κάλιο, μαγγάνιο, ασβέστιο και ψευδάργυρος. Η μαντζουράνα είναι μια από τις ισχυρότερες πηγές φυσικών αντιοξειδωτικών. Τα δραστικά συστατικά που περιέχει είναι το αιθέριο έλαιο, που αποτελείται από ένυδρο σαβινένιο, λιναλοόλη, καρβακρόλη και άλλα τερπένια, τα φλαβονοειδή, το καφεϊνικό και ροζμαρινικό οξύ και τα τριτερπενοειδή.

Η μαντζουράνα χρησιμοποιείται κυρίως σαν αρτυματικό, ωστόσο συχνά χρησιμοποιείται και σαν φαρμακευτικό βότανο. Συνιστάται για τη ρινοφαρυγγίτιδα και τη φαρυγγίτιδα, έχει αποχρεμπτικές, αντισπασμωδικές και τονωτικές ιδιότητες. Είναι καλή για πονοκεφάλους και αϋπνία, ίλιγγο, ημικρανία, καθώς και για τις φλεγμονές των ούλων και της γλώσσας. Ενδείκνυται για τους τυμπανισμούς, τους μετεωρισμούς και τη δυσκοιλιότητα. Στην Αίγυπτο, τη χρησιμοποιούσαν για να ξεπερνούν το συναίσθημα της λύπης. Ο Ιπποκράτης τη χρησιμοποιούσε σαν αντισηπτικό.

* Οι πληροφορίες είναι από το enallaktikidrasi.com

ΝΗΣΙΔΕΣ
Μου επιτρέπω να αδυνατίσω
Οταν κανείς πλησιάσει τον εαυτό του και διακρίνει πώς έχει μάθει να λειτουργεί, αυτομάτως έχει το δικαίωμα να διαλέξει να λειτουργήσει με διαφορετικό τρόπο.
Μου επιτρέπω να αδυνατίσω
ΝΗΣΙΔΕΣ
Εξαφανίζομαι από τα κιλά μου
Ενδέχεται μερικές φορές κάποιος να μην «πρέπει» να κάνει δίαιτα. Να χρειάζεται να προστατεύσει τον εαυτό του από οποιαδήποτε πίεση · οπότε η πιο κατάλληλη λύση είναι να λάβει πρώτα ψυχολογική υποστήριξη.
Εξαφανίζομαι από τα κιλά μου
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Γλυκ(ι)ά» κούραση
Το να ακολουθεί κανείς την τυπικά υψηλή σε υδατάνθρακες διατροφή σημαίνει ότι εξαναγκάζει τον οργανισμό του να παράγει συνεχώς μεγάλη ποσότητα ινσουλίνης. Με αυτόν τον τρόπο σίτισης εγκαινιάζεται ένας φαύλος...
«Γλυκ(ι)ά» κούραση
ΝΗΣΙΔΕΣ
Μαμά, παχαίνω...
«Κι όσο μου λέει μην τρως, τόσο τρώω πιο πολύ, ακόμα κι αν έχω χορτάσει, συνεχίζω να τρώω, παρ' όλο που καταλαβαίνω ότι έχει δίκιο. Ξέρω κι εγώ ότι...
Μαμά, παχαίνω...
ΝΗΣΙΔΕΣ
Παραπάνω κιλά: τεκμήριο εικόνας
Η Λένια δεν είχε πραγματική εικόνα του εαυτού της. Η αντίληψη που είχε για την ίδια βρισκόταν σε πλήρη αντίθεση με όσα διέκρινα εγώ σε εκείνη. Πώς όμως είχε διαμορφώσει αυτή τη διαστρεβλωμένη αυτο-εικόνα;
Παραπάνω κιλά: τεκμήριο εικόνας
ΝΗΣΙΔΕΣ
Με προσωπική τεχνική η υγιεινή διατροφή μου
Μόνο με ήπια μέθοδο θα αυξήσει κανείς τις πιθανότητες να μένει μακριά από τα διατροφικά άκρα στα οποία συνήθως κινείται: αυστηρή δίαιτα από τη μια, ανεξέλεγκτη ή απρόσεκτη ποσότητα από την άλλη.
Με προσωπική τεχνική η υγιεινή διατροφή μου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας