Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Γιουσουρούμ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Γιουσουρούμ

  • A-
  • A+

Στο κέντρο της Αθήνας, στο Μοναστηράκι, στην πλατεία Αβησσυνίας, γίνεται ακόμα το «γιουσουρούμ», δηλαδή το παζάρι, ένα λαϊκό δημοπρατήριο που χρονολογείται απο τις αρχές του 20ού αιώνα. Το παζάρι αυτό πήρε το όνομά του από την οικογένεια του Νώε ή Ηλία Γιουσουρούμ, ενός Εβραίου από τη Σμύρνη που μετοίκησε το 1863 μαζί με πολλά μέλη της οικογένειάς του στο Μοναστηράκι.

Ολη η φαμίλια των Γιουσουρούμ ήταν παλαιοπώλες – αυτοί οι Ιουδαίοι παλιατζήδες, λοιπόν, έγιναν τόσο αγαπητοί στην πιάτσα, ώστε οι Ελληνες συνάδελφοί τους έδωσαν το όνομά τους στο παζάρι του Μοναστηρακίου. Ενας Γιουσουρούμ, ή Γιεσουρούμ, που σημαίνει «άνθρωπος του Γιαχβέ», του Θεού, ήταν και ο πρώτος πρόεδρος του Σωματείου Παλαιοπωλών, που ιδρύθηκε το 1922.

Τώρα, όσον αφορά το όνομα της πλατείας όπου γίνεται το γιουσουρούμ, οι γνώμες διίστανται. Κάποιοι λένε πως η πλατεία Αβυσσυνίας, δηλαδή Αιθιοπίας, πήρε το όνομά της από κάποιους Αιθίοπες που ζούσαν εκεί κοντά. Αλλοι ισχυρίζονται πως η ονομασία της προέκυψε το 1922, όταν η βοήθεια από το ορθόδοξο αφρικανικό βασίλειο της Αιθιοπίας προς τους Μικρασιάτες πρόσφυγες μοιράστηκε ακριβώς σε αυτή την πλατεία.

Οπως και να ’χει, το γιουσουρούμ στην πλατεία Αβυσσηνίας, αλλά και η ευρύτερη περιοχή, με τα μαγαζιά που πωλούν φθηνά είδη ρουχισμού και υπόδυσης, είναι ένα από τα πιο ζωντανά κύτταρα της Αθήνας, εν αντιθέσει φυσικά με τα γιγαντιαία, ψυχρά και τεχνητά εμπορικά κέντρα, τα «μολ», όπου εκτελούνται μαζικά καταναλωτικά πειράματα με τη συναίνεση των ινδικών χοιριδίων, παρντόν, των πελατών τους.

ΝΗΣΙΔΕΣ
Πώς και γιατί ο Υψηλάντης πήρε τη θέση του Ξάνθου
Αν η σημερινή κατάντια της πλατείας Φιλικής Εταιρείας δείχνει την αδιαφορία των δημοτικών αρχόντων, η εμφάνιση, εξαφάνιση, τοποθέτηση και ανατοποθέτηση των προτομών που εικονίζουν τους ιδρυτές της δείχνουν τη...
Πώς και γιατί ο Υψηλάντης πήρε τη θέση του Ξάνθου
ΝΗΣΙΔΕΣ
Πλατεία Ψυρρή
Στο ιστορικό κέντρο της πόλης, κοντά στο Μοναστηράκι, απλωμένη γύρω από την πλατεία Ηρώων, η γειτονιά πήρε το όνομά της από την οικογένεια Ψυρρή, η οποία είχε μετακομίσει εκεί επί Τουρκοκρατίας από τα Ψαρρά....
Πλατεία Ψυρρή
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο λαϊκισμός του σιντριβανιού
Ενα αίσθημα παρελθοντολαγνείας κατακλύζει κοινωνικά δίκτυα και ιντερνετικά sites. Ρετρό εικόνες και φωτογραφίες μαζί με παλιές ανέκδοτες ιστορίες παρουσιάζουν έναν ιδανικό κόσμο σε παρελθόντα χρόνο.
Ο λαϊκισμός του σιντριβανιού
ΝΗΣΙΔΕΣ
Οι ζωές των ανθρώπων μέσα από τα κτίρια
Αρχιτεκτονικοί θησαυροί που χάθηκαν για πάντα. Σπίτια κομψοτεχνήματα και κτίρια της περιόδου 1830 έως 1940 που κατεδαφίστηκαν χωρίς αιδώ και τύψη ● Το 2013 η Monumenta ξεκίνησε την καταγραφή και την ανάδειξή...
Οι ζωές των ανθρώπων μέσα από τα κτίρια
ΝΗΣΙΔΕΣ
Στην Αθήνα του Νίκου Τσιμιτάκη
«Αστικές περιηγήσεις» είναι ο τίτλος της έκθεσης του Νίκου Τσιμιτάκη στο Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών, που ξεσηκώνει εικόνες της μνήμης μας από τις γειτονιές της Αθήνας.
Στην Αθήνα του Νίκου Τσιμιτάκη
ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ
Ενα μνημείο υπό κατάρρευση
Κατασκευάστηκε στις αρχές του 19ου αιώνα και δεν ήταν το πρώτο αλλά το πιο πολυτελές ξενοδοχείο της Αθήνας. Στους πρώτους επώνυμους πελάτες του συγκαταλέγονται ο Οθωνας και, σύμφωνα με ορισμένους αστικούς...
Ενα μνημείο υπό κατάρρευση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας