Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εδώ Λονδίνο!

Η Ελεάννα Βλαστού | Το εξώφυλλο του βιβλίου

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εδώ Λονδίνο!

  • A-
  • A+

«Το καλό με το Λονδίνο είναι ότι εδώ ποτέ δεν είσαι χαρούμενος ή λυπημένος για περισσότερο από δέκα λεπτά. Στην επαρχία, μπορεί να είσαι το ένα ή το άλλο για εβδομάδες…» είχε πει κάποτε ο Αγγλος συγγραφέας Σάμιουελ Τζόνσον και η αλήθεια είναι πως το διαπίστωσα την πρώτη φορά που πήγα.

Η πόλη αυτή είναι γρίφος. Τι κι αν την αγαπάμε τόσο, δεν μας έχει παραδοθεί ποτέ. Ετσι, όταν άρχισα να διαβάζω το καινούργιο βιβλίο της Ελεάννας Βλαστού «Στο Λονδίνο» (Πόλις) σκέφτηκα: «Α, ακόμα ένα βιβλίο για το Λονδίνο!». Ποιος μπορεί να ξεχάσει το «Τέλος μιας σχέσης» του Γκράχαμ Γκριν, αυτήν τη θρυλική ιστορία αγάπης στα ταραγμένα χρόνια των βομβαρδισμών του Λονδίνου από τη γερμανική αεροπορία, στη διάρκεια του Β' Παγκόσμιου Πολέμου, ή την «Κυρία Νταλογουέι» της Βιρτζίνια Γουλφ να περνάει μια μέρα στο Λονδίνο, βγαίνοντας στον δρόμο ένα πρωινό του καλοκαιριού, με το Μπιγκ Μπεν στο φόντο;

Από την πρώτη σελίδα, όμως, διαπίστωσα πως όχι, δεν πρόκειται για «α, ακόμα ένα βιβλίο για το Λονδίνο». Και αυτό γιατί η συγγραφέας του, με γνήσιο, καθαρό λογοτεχνικό ταλέντο και πολύ χιούμορ, εξελίχθηκε σιγά σιγά, σελίδα τη σελίδα, σε εξαιρετική ψυχοανατόμο των Βρετανών φίλων μας αλλά και αυτής της τεράστιας πόλης.

Αγαπημένο θέμα συζήτησης των Αγγλων τι άλλο; Μα φυσικά ο καιρός!

«Μου πήρε δύο χρόνια να καταλάβω ότι το ζητούμενο είναι η σύμπνοια απόψεων, αυτό θέλουμε να πετύχουμε. Το λένε φιλική συνενοχή. Οι κάτοικοι αυτής της χώρας δεν κρυώνουν και αυτό ας το θεωρήσουμε δεδομένο. Δεύτερο αξίωμα: ωραίος καιρός σημαίνει ηλιοφάνεια και κρύο χωρίς βροχή. Κατά συνέπεια, εάν κάποιος πει: “Ωραίος καιρός σήμερα”, όταν υπάρχει ηλιοφάνεια, κρύο και δεν βρέχει, και σκεφτείς “με δουλεύεις, έτσι;” αλλά απαντήσεις: “Κάνει όμως λίγο κρύο, όχι;”, αυτό θεωρείται κοινωνική αδεξιότητα. Στους πολύ ευγενικούς κύκλους κάποιος θα προσπαθήσει να σε βοηθήσει να ξανασυντάξεις την πρότασή σου ή θα αναλάβει να καλύψει την αδεξιότητά σου και θα πει κάτι σαν “και η γυναίκα κρυώνει πολύ, όπως κι εσύ, τις ημέρες που έχει ωραίο καιρό”. […] Οι Αγγλοι γκρινιάζουν για τον καιρό και έχεις μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να δυσανασχετήσεις κι εσύ. Η διαμαρτυρία και η λοιδορία για το ίδιο θέμα έχουν τη δύναμη να δημιουργούν κοινωνική συνενοχή. Προσοχή, όμως, στους ξένους απαγορεύεται να παραπονεθούν για τον καιρό…», προειδοποιεί η συγγραφέας.

Διαβάζω στο οπισθόφυλλο το προσωπικό σημείωμα της Ελεάννας Βλαστού: «Εχετε ταξιδέψει ποτέ στο Λονδίνο; Εγώ, ναι. Μιλάτε αγγλικά; Κι εγώ. Μέχρι που μετακόμισα εκεί, και όλα άλλαξαν. Ούτε το Λονδίνο ήταν αλλιώτικο ούτε τα αγγλικά ακατανόητα. Αλλά κάτι μου διέφευγε: καταλάβαινα τι έλεγαν, αλλά όχι τι εννοούσαν. Και συνειδητοποιούσα ότι καταλάβαινα όλο και λιγότερα. Επρεπε να τα γράφω για να τα καταλαβαίνω. Το βιβλίο αυτό δεν αποτελεί μια καθημερινή καταγραφή –ποτέ δεν κράτησα ημερολόγιο–, αλλά σκέψεις για την πόλη και τους κατοίκους της, με τον τρόπο που θα προσέγγιζε το θέμα ένας εθνογράφος. Πρώτα τα κλισέ. Γιατί τα λέμε έτσι; Γιατί υπάρχουν· η βροχή, το στήσιμο στις ουρές, η συνέπεια και η ακρίβεια, το αλκοόλ. Επειτα οι εφημερίδες, τα θέατρα, οι εκθέσεις, και το γράμμα στη Μέγκαν προκειμένου να τη μεταπείσω. Τέλος, η απόφασή μου να γίνω πειραματόζωο, η λαμπρή καριέρα στην ΜΙ6, τη Μυστική Υπηρεσία Πληροφοριών του Ηνωμένου Βασιλείου, και μια αυτοκρατορία που δεν υπάρχει πια».

Η Ελεάννα Βλαστού με όσα μας εξομολογείται «Στο Λονδίνο», με ζωντανή ημερολογιακή αφήγηση, δεν χαρίζεται στην πόλη, ούτε στους κατοίκους της. Αντιθέτως, μας προετοιμάζει για να τους κατακτήσουμε καταλαβαίνοντας την κουλτούρα τους, τη συμπεριφορά τους, το δημοφιλές χιούμορ τους, την ανάγκη τους για Brexit και πολλά άλλα δικά τους «μυστικά».

Η ταξιδιωτική λογοτεχνία ασκεί πράγματι μεγάλη έλξη στους συγγραφείς. Για παράδειγμα, ο Καζαντζάκης εξέδωσε τις ταξιδιωτικές του εντυπώσεις απ' όλα σχεδόν τα μέρη που επισκέφθηκε, με τον γενικό τίτλο «Ταξιδεύοντας»: για την Ισπανία, την Ιταλία και την Αίγυπτο (1927), για την Ισπανία και πάλι στην περίοδο του εμφυλίου πολέμου (1937), για την Ιαπωνία και την Κίνα (1937), για την Αγγλία (1941)· μετά τον θάνατό του κυκλοφόρησαν και οι εντυπώσεις του από τη Ρωσία, την Ιερουσαλήμ, την Κύπρο και την Πελοπόννησο. Από την πλευρά του, ο Ουράνης έγραψε κείμενα όπως το «Sol y sombra» για την Ισπανία και το «Γλαυκοί δρόμοι» για τη Μεσόγειο, τα οποία διακρίνονται για το γλαφυρό τους ύφος και το έντονο κοσμοπολίτικο πνεύμα τους.

Ωστόσο, δεν θα κατέτασσα το βιβλίο αυτό σε αυτήν την κατηγορία. Η συγγραφέας του δεν θέλει να περιγράψει το Λονδίνο. Μιλάει ως ζωντανό κύτταρο αυτής της πόλης, από μέσα, με μεγάλη συγγραφική άνεση και ξεχωριστό λογοτεχνικό πνεύμα. Είχα καιρό να διασκεδάσω τόσο πολύ με βιβλίο και η αλήθεια είναι πως καταευχαριστήθηκα την ανάγνωσή του.

ΝΗΣΙΔΕΣ
Η ιστορία του κόσμου γραμμένη αλλιώς
Η ιστορία του κόσμου όπως την έγραψαν οι λαοί. Οπως την περιγράφει και την καταγράφει ο Βρετανός ιστορικός, αρχαιολόγος και πολιτικός ακτιβιστής Νιλ Φόκνερ στο βιβλίο «Μια ριζοσπαστική ιστορία του κόσμου».
Η ιστορία του κόσμου γραμμένη αλλιώς
ΝΗΣΙΔΕΣ
Οταν γράφεις για να σώσεις μια ζωή
Ο Αφροαμερικανός Τζον Εντγκαρ Γουάιντμαν είναι ο συγγραφέας του βιβλίου «Γράφοντας για να σώσω μια ζωή». Ενα βιβλίο σπαρακτικό και δραματικά επίκαιρο για κάθε γωνιά της Γης όπου καλλιεργούνται σήμερα ο...
Οταν γράφεις για να σώσεις μια ζωή
ΝΗΣΙΔΕΣ
Κάτι κρυφό μυστήριο, 200 χρόνια μετά…
Η Κ. Μέρμηγκα στο τελευταίο της μυθιστόρημα «Κάτι κρυφό μυστήριο» δεν μας δίνει μόνο μια αρκετά μελετημένη βιογραφία του Καποδίστρια, μας μεταφέρει το αποτύπωμα μιας σπουδαίας ανθρώπινης διαδρομής στα ιστορικά...
Κάτι κρυφό μυστήριο, 200 χρόνια μετά…
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η ζωή είναι το μυθιστόρημα του Θεού
Μπροστά σε θεμελιώδη ερωτήματα για την ανθρώπινη υπόσταση βρέθηκε ο νομπελίστας συγγραφέας Iσαάκ Mπάσεβις Σίνγκερ όταν έγραφε το βιβλίο «Σώσα» που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις «Κίχλη» σε μετάφραση...
Η ζωή είναι το μυθιστόρημα του Θεού
ΝΗΣΙΔΕΣ
Για ένα δωμάτιο με θέα την Ακρόπολη
Στη σκιά του ιστορικού μνημείου πλέκεται η υπόθεση του νέου βιβλίου της Λουκίας Δέρβη «Θέα Ακρόπολη», που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.
Για ένα δωμάτιο με θέα την Ακρόπολη
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Επιστρέφω 25 αιώνες μετά για να σας ευχαριστήσω…»
Στο βιβλίο του, «Η λογοτεχνία στο τετράγωνο, Σημειώσεις για τη γραφή του Χόρχε Λουίς Μπόρχες» ο καθηγητής Νάσος Βαγενάς μάς επιτρέπει να ρίξουμε μια ματιά στις σημειώσεις που συγκέντρωνε τόσα χρόνια για τον...
«Επιστρέφω 25 αιώνες μετά για να σας ευχαριστήσω…»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας