Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το κρουασάν και ο οθωμανικός επεκτατισμός
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το κρουασάν και ο οθωμανικός επεκτατισμός

  • A-
  • A+

Κάθε φορά που μασουλάμε πανευτυχείς ένα ζεστό κρουασανάκι με τον καφέ μας το πρωί, είναι καλό να ξέρουμε πως άθελά μας μνημονεύουμε μια μεγάλη νίκη της Ευρώπης εναντίον του οθωμανικού επεκτατισμού!

Λοιπόν, ορίστε μια ιστορία, που ξεκινάει το 1682 με τη δεύτερη πολιορκία της Βιέννης από τον Καρά Μουσταφά Πασά και τις 120 χιλιάδες των στρατιωτών του.

Οι Τούρκοι, αδυνατώντας να πάρουν την πόλη εξ εφόδου, έσκαβαν συνεχώς λαγούμια, υπονόμους, με σκοπό να τινάξουν τα τείχη στον αέρα ή και να τα προσπεράσουν, ώστε να βρεθούν μέσα στην πόλη.

Ο μύθος λέει πως κάποια στιγμή, οι Βιεννέζοι αρτοποιοί, που, όπως όλοι οι φουρνάρηδες, είχαν πιάσει δουλειά απ' τα ξημερώματα, άκουσαν τους χτύπους από τις αξίνες των Οθωμανών λαγουμιτζήδων, οι οποίοι είχαν φτάσει σχεδόν από κάτω τους. Ηταν ζήτημα χρόνου να αναδυθούν στην επιφάνεια πιάνοντας, κυριολεκτικά, τους Βιεννέζους στον ύπνο.

Οι αρτοποιοί αμέσως ειδοποίησαν τους στρατιώτες, οι οποίοι απέκρουσαν τελικά τους πολιορκητές, εγκλωβίζοντάς τους μέσα στους υπονόμους τους. Ηταν μια παταγώδης ήττα των Τούρκων, τόσο μεγάλη που ο αρχιστράτηγος των Οθωμανών, ο οποίος απέτυχε να καταλάβει τη Βιέννη, αποκεφαλίστηκε με φιρμάνι του σουλτάνου.

Τώρα, οι δικαίως υπερήφανοι φουρνάρηδες, για να μην ξεχάσει κανείς τον άθλο τους, έψησαν κέικ στο σχήμα της ημισελήνου, που ήταν το έμβλημα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, για να δείξουν ότι αυτοί κάτι τέτοια τα μασάνε... Ονόμασαν το αρτοσκεύασμα από αφράτη ζύμη με μπόλικο βούτυρο,«Hornchen», δηλαδή μικρό κέρατο, κερατάκι.

Οταν η Αυστριακή Μαρία Αντουανέτα παντρεύτηκε τον επόμενο αιώνα τον Λουδοβίκο 16ο, λάνσαρε στη γαλλική αυλή το γλύκισμα, αλλάζοντάς του όμως το όνομα: το είπε «κρουασάν» (croissant), δηλαδή «ημισέληνος» στα γαλλικά, από το γαλλικό ρήμα «croitre», που σημαίνει «αυξάνω, αναπτύσσομαι».

Βέβαια, γεγονός είναι πως ο προάγγελος του κρουασάν, ονόματι «Kipferl», έχει βεβαιωθεί ήδη από τον 13ο αιώνα στη Ρουμανία, χωρίς όμως να γνωρίζουμε ούτε τη συνταγή ούτε τον τρόπο παρασκευής της ζύμης του.

Τώρα, εάν η πολιτική ορθότητα μας απαγορεύει να καταβροχθίσουμε το τωρινό σύμβολο του Ισλάμ, με όλες τις πολιτικές, πολιτισμικές και θρησκευτικές του συμπαραδηλώσεις, μπορούμε πάντα να φάμε καμιά σκέτη φρυγανιά στο πρωινό μας...

ΝΗΣΙΔΕΣ
Τραμπάλες, κούνιες, τσουλήθρες και παιδικές χαρές
Δεν έχουν όλα τα παιδιά του κόσμου, δυστυχώς, την τύχη να παίζουν με κούνιες, τραμπάλες και τσουλήθρες σε καθαρές, ασφαλείς παιδικές χαρές. Κάποια από αυτά είναι καταδικασμένα να φτιάχνουν μοναχά τους τα...
Τραμπάλες, κούνιες, τσουλήθρες και παιδικές χαρές
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η υπερκατανάλωση κρέατος μας ταΐζει... αντιβιοτικά!
Η υπερβολική χρήση αντιμικροβιακών φαρμάκων στα ζώα παραγωγής τροφίμων έχει δημιουργήσει υπερ-ιούς που παρουσιάζουν αντοχή στα κυριότερα αντιβιοτικά σε ποσοστό υψηλότερο του 50%.
Η υπερκατανάλωση κρέατος μας ταΐζει... αντιβιοτικά!
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το βάρος μου είναι το σπίτι μου
Η αίσθηση αναποτελεσματικότητας που συχνά συνοδεύει την προσπάθεια απώλειας βάρους είναι αναπόφευκτα συνδεδεμένη με τον τρόπο που αντιμετωπίζει κανείς την εφαρμογή της δίαιτάς του.
Το βάρος μου είναι το σπίτι μου
ΝΗΣΙΔΕΣ
Νόμος και αστυνόμος
Η αρχαία λέξη «νόμος» παράγεται από το ρήμα «νέμω», που σημαίνει κατ’ αρχήν «μοιράζω, διανέμω». Από την ίδια ινδοευρωπαϊκή προέλευση της λέξης παράγεται τόσο το γερμανικό «nehmen», που σημαίνει «παίρνω», όσο...
Νόμος και αστυνόμος
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το βάρος των κανόνων
Ο υπέρβαρος άνθρωπος δείχνει συνεχώς να συγκρατείται, να αυτοελέγχεται (αλλά και να ελέγχει...). Λες και διαρκώς κάτι απαγορεύει στον εαυτό του να κάνει ή να πει και συνάμα κάτι επιβάλλει.
Το βάρος των κανόνων
ΝΗΣΙΔΕΣ
Πώς να τρώω ντομάτα;
Παλιότερες μελέτες έχουν δείξει πως η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε λυκοπένιο -με πρώτη την ντομάτα- μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του προστάτη, του παχέος εντέρου, των πνευμόνων και άλλων.
Πώς να τρώω ντομάτα;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας