Ολο και πιο βαθιά στον... Μεσαίωνα μας επιστρέφει η κυβέρνηση στον ευαίσθητο χώρο της Υγείας, αυτή τη φορά παραδίνοντας στους άγριους όρους της αγοράς το αίμα και κάνοντας ακόμα ένα δωράκι στη φαρμακοβιομηχανία. Μετά τις πληροφορίες που δημοσιεύτηκαν στο ρεπορτάζ της Αννας Παπαδομαρκάκη στον ιστότοπο in.gr, η «Εφ.Συν.» φέρνει στο φως το πλήρες -ακόμα πιο εφιαλτικό- σχέδιο του υπουργείου Υγείας για το εμπόριο του αίματος, το οποίο αναμένεται να κατατεθεί μετά τις ευρωεκλογές.
Σε 90 σελίδες με προτεινόμενο τίτλο «Σχέδιο νόμου “Αναδιοργάνωση του συστήματος διαχείρισης αίματος, συστατικών αίματος και προϊόντων αίματος ως ΟΑΠΑ”» με πρόσχημα τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό, η Ν.Δ. σπρώχνει ένα σκοταδιστικό, ανεξέλεγκτο πλαίσιο για το αίμα και τα προϊόντα του στη χώρα, καθιστώντας τα αντικείμενο αγοραπωλησίας, πετώντας στα σκουπίδια τις αρχές της αιμοδοσίας που βασίζονται στην προσφορά και τον εθελοντισμό. Από το αίμα (το πλάσμα και τα παράγωγά του) των ανθρώπων τους οποίους θα αποζημιώνει πενιχρά για τον χρόνο και την αναστάτωσή τους, όπως ρητά ορίζει το νομοσχέδιο της κυβέρνησης, η φαρμακοβιομηχανία θα κερδοσκοπεί απροκάλυπτα, φτιάχνοντας από πανάκριβες θεραπείες μέχρι και τις ειδικές ανοσοσφαιρίνες (εμβόλια)!
Δεν διστάζει η Νέα Δημοκρατία να μετατρέψει σε πειραματόζωα εκατομμύρια ανθρώπους για χάρη του κέρδους της φαρμακοβιομηχανίας του πλάσματος.
Ευρωπαϊκός Κανονισμός vs ελληνικό νομοσχέδιο
Την ώρα που ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός ασχολείται με όλες τις ουσίες ανθρώπινης προέλευσης (οτιδήποτε προέρχεται από τον άνθρωπο -εκτός από τα συμπαγή όργανα- π.χ. ωάρια, σπέρμα, υποβοηθούμενη αναπαραγωγή, οστικά και οφθαλμικά μοσχεύματα κ.λπ.) και ζητάει να θεσμοθετηθούν με έναν συγκεκριμένο τρόπο, η ελληνική κυβέρνηση με το νομοσχέδιο αυτό ασχολείται αποκλειστικά με το αίμα! Στις 360 σελίδες του, ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός -ο οποίος δεν χρειάζεται καν ενσωμάτωση στις εθνικές νομοθεσίες, απλώς εφαρμόζεται- δεν κάνει πουθενά ειδική αναφορά στο αίμα. Από την άλλη, στη δική μας περίπτωση, στο πλήρως αρρύθμιστο ελληνικό νομοθετικό πλαίσιο όσον αφορά τις ουσίες ανθρώπινης προέλευσης, η κυβέρνηση επιλέγει το αίμα και το πλάσμα, που είναι τα πλέον ρυθμισμένα στη χώρα, γιατί προφανώς θέλει να εξυπηρετήσει τα συμφέροντα της φαρμακοβιομηχανίας του πλάσματος.
Τι προβλέπεται βήμα βήμα
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά. Με το προτελευταίο άρθρο, το άρθρο 76, η κυβέρνηση καταργεί ισχύουσες διατάξεις, αφαιρώντας τις αρμοδιότητες επιθεώρησης, αιμοεπαγρύπνησης, διακίνησης αίματος, πλάσματος και των παραγώγων τους μέχρι και τα προϊόντα τους από το Εθνικό Κέντρο Αιμοδοσίας (ΕΚΕΑ) αλλά και από τον Εθνικό Οργανισμό Φαρμάκων (ΕΟΦ). Βγάζει δηλαδή από το κάδρο του αίματος δύο κρατικούς φορείς που διασφάλιζαν ότι όλα γίνονται όπως πρέπει. Και μάλιστα δεν σταματάει στην κατάργηση του ΕΚΕΑ που τρέχει όλη τη διαδικασία της αιμοδοσίας, αιμοληψίας, επιβλέποντας την τήρηση των προδιαγραφών, το αρχείο εθελοντών μέχρι και την αιμοεπαγρύπνηση (αν κάποιος δηλαδή έχει παρενέργειες) και τη διακίνηση του αίματος, πλάσματος και των παραγώγων, αλλά φτάνει στο σημείο να πετάει εκτός και τον ΕΟΦ που έχει την τελική ευθύνη/επίβλεψη για την έγκριση των προϊόντων αίματος.
Την αρμοδιότητα της γενικής «εποπτείας» αναθέτει το νομοσχέδιο στο άρθρο 4 στην «Ανεξάρτητη Αρχή Αίματος» η οποία με τη σειρά της δεν θα υπόκειται σε κανέναν έλεγχο από το αρμόδιο υπουργείο, όπως συμβαίνει με τον ΕΟΦ, το ΕΚΕΑ κ.ο.κ., παρά μόνο στον έλεγχο της Βουλής!
Οσον αφορά τις αρχές της αιμοδοσίας που μέχρι σήμερα βασίζονταν στην προσφορά και τον εθελοντισμό στη χώρα μας, η κυβέρνηση με το άρθρο 3 του νομοσχεδίου εισάγει την «αποζημίωση», ως «αντιστάθμιση δαπανών, απώλειας χρόνου και αναστάτωσης». Οπως προβλέπει το άρθρο 56 του νομοσχεδίου «επιτρέπεται η καταβολή κατ’ αποκοπή αποζημίωσης δαπανών από τις οντότητες ΟΑΠΑ σε δότες πλάσματος προς κλασμάτωση για την αντιστάθμιση των δαπανών, της απώλειας χρόνου και της αναστάτωσης που σχετίζονται με τη συμμετοχή τους σε δωρεές πλάσματος προς κλασμάτωση». Αναμένουμε τον τιμοκατάλογο της κυβέρνησης για τα μεταφορικά, τον χρόνο και την αναστάτωση των αιμοδοτών! Μία απόφαση που θα είναι «κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Υγείας, η οποία εκδίδεται ύστερα από γνώμη της Ανεξάρτητης Αρχής Αίματος» στην οποία θα «καθορίζονται το ανώτατο όριο κατ’ αποκοπή αποζημίωσης δαπανών, η διαδικασία καταβολής στους δότες πλάσματος προς κλασμάτωση, καθώς και όλα τα ειδικότερα ζητήματα που σχετίζονται με την κατ’ αποκοπή αποζημίωση δαπανών [...] που είναι ακατάσχετη και αφορολόγητη [...]».
Στο ίδιο άρθρο (3) του νομοσχεδίου στην «ευθύνη για τη συλλογή, τη διάθεση και τη διαχείριση του αίματος και των συστατικών του για μετάγγιση ή και για κλασμάτωση (σ.σ. κλασματοποίηση είναι ο σωστός όρος)» εισάγονται «ιδιωτικά κέντρα». Σύμφωνα με το νομοσχέδιο «κέντρα συλλογής αίματος προς μετάγγιση ή/και πλάσματος προς κλασμάτωση δικαιούνται να ιδρύουν και να λειτουργούν τα νομικά πρόσωπα, οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης, τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου (ν.π.ι.δ.) των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, καθώς και τα εκκλησιαστικά νομικά πρόσωπα...» Οσον αφορά τη «στρατολόγηση δοτών ΟΑΠΑ δικαιούνται να ιδρύουν και να λειτουργούν και τα νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα (Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις)». Χωρίς να κρύβουν ότι στοχεύουν και στη συλλογή αίματος(!) σε όλο το φάσμα δηλαδή των δραστηριοτήτων που ο Ν. 3402/2005 προέβλεπε ως αρμοδιότητα του ΕΚΕΑ, των Κέντρων Αίματος και των Νοσοκομειακών Υπηρεσιών Αιμοδοσίας.
Παράδειγμα της υποβάθμισης στην οποία οδηγεί τη χώρα η κυβέρνηση της Ν.Δ., που εφαρμόζει τα δικά της με δικαιολογία τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό, αποτελεί το άρθρο 23 στο οποίο αναφέρει ότι «κέντρα ΟΑΠΑ που έχουν αδειοδοτηθεί από αρμόδια αρχή άλλου κράτους-μέλους της Ευρωπαϊκής Ενωσης μπορούν να ασκούν τις δραστηριότητές τους στην Ελλάδα, χωρίς να απαιτείται η λήψη άδειας από την Ανεξάρτητη Αρχή Αίματος», παραδεχόμενη στην υποσημείωση ότι η πρόταση είναι «επιπλέον του άρθρου του κανονισμού». Θα μπορούν δηλαδή να λειτουργήσουν στη χώρα κέντρα με δραστηριότητα συλλογής, ελέγχου, αποθήκευσης, διανομής αίματος/πλάσματος που θα έχουν αδειοδοτηθεί σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα! Λίγο παρακάτω στο άρθρο 25 πάλι αυθαιρετεί «επιπλέον του άρθρου του κανονισμού», ορίζοντας ότι «σε περίπτωση που η Ανεξάρτητη Αρχή Αίματος παραλείψει να εκδώσει απόφαση επί της αίτησης [...] και να ενημερώσει σχετικά τον αιτούντα, εντός της προθεσμίας [...] τεκμαίρεται ότι η αίτηση του αιτούντος για την αδειοδότησή του ως Κέντρου ΟΑΠΑ έγινε δεκτή». Δηλαδή αν δεν απαντήσει η Αρχή θεωρείται ότι έγινε δεκτή η αίτηση αδειοδότησης ενός Κέντρου ΟΑΠΑ!
Στη συνέχεια στο άρθρο 36 που θέτει τις «απαιτήσεις για τα κέντρα συλλογής πλάσματος προς κλασμάτωση» μεταξύ αυτών ορίζεται ότι «έχουν διορίσει επικεφαλής ιατρό που διαθέτει την απαραίτητη εμπειρογνωμοσύνη», η οποία σε μετέπειτα άρθρο (53) αναφέρεται ότι είναι «διετής τουλάχιστον», όταν για τα Κέντρα Αίματος και τις Νοσοκομειακές υπηρεσίες αιμοδοσίας της χώρας μας ο επικεφαλής θα πρέπει να είναι ιατρός κάτοχος ειδικότητας Αιματολογίας ή Βιοπαθολογίας!
Τι θα κάνουν μεταξύ άλλων τα Κέντρα με το αίμα
Στο άρθρο 58 με τίτλο «ανοσοποίηση του δότη» ξεκάθαρα αναφέρεται ότι τα κέντρα αυτά θα είναι ένα γρανάζι στην παραγωγή των ειδικών ανοσοσφαιρινών (εμβολίων). Ο όρος πειραματόζωα για τους αιμοδότες περιγράφει τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο «η ανοσοποίηση του δότη που απαιτείται για τη συλλογή πλάσματος για την παραγωγή ειδικών ανοσοσφαιρινών μπορεί να πραγματοποιείται μόνο εάν και για όσο χρονικό διάστημα αυτό είναι αναγκαίο για την επαρκή προμήθεια του πληθυσμού με τα εν λόγω φάρμακα». Χωρίς βέβαια να ορίζεται με ποιο τρόπο και ποιος θα παρακολουθεί την επαρκή προμήθεια του πληθυσμού με ένα φάρμακο που θα παράγεται στις εγκαταστάσεις της φαρμακοβιομηχανίας που θα είναι και ο κάτοχος της άδειας κυκλοφορίας του συγκεκριμένου φαρμάκου, ό,τι σημαίνει αυτό για τον τρόπο που θα τροφοδοτείται η τοπική αγορά.
Περιγράφει επακριβώς τη διαδικασία που ακολουθεί η φαρμακοβιομηχανία για την παραγωγή εμβολίων το οποίο δεν αντιγράφει από τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό αλλά από τον γερμανικό, που θεωρείται ο πιο ασύδοτος στην Ευρωπαϊκή Ενωση, στα χνάρια του αμερικανικού. Το άρθρο συνεχίζει περιγράφοντας το σχέδιο για την παρασκευή ειδικών ανοσοσφαιρινών (εμβολίων) κάνοντας ευθεία αναφορά και «στη φαρμακευτική εταιρεία που είναι υπεύθυνη για την κυκλοφορία του φαρμάκου που χρησιμοποιείται για την ανοσοποίηση».
Δυο άρθρα παρακάτω (60) για τις «απαιτήσεις για τη χρήση προϊόντων αίματος» μπαίνει και η μετάγγιση στο παιχνίδι, με την κυβέρνηση να αντιγράφει πάλι τον γερμανικό νόμο. Σημειώνεται ότι στη χώρα μας και η μετάγγιση πραγματοποιείται δωρεάν μέχρι στιγμής.
Τέλος, στο άρθρο 69 με τίτλο «παρέκκλιση από τις υποχρεώσεις έγκρισης σκευασμάτων ΟΑΠΑ σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης» η κυβέρνηση προβλέπει τη δυνατότητα να «επιτρέπεται η διανομή ή η παρασκευή για άμεση χρήση σκευασμάτων ΟΑΠΑ εντός της ελληνικής επικράτειας ακόμα και χωρίς να έχουν διεξαχθεί οι διαδικασίες που αναφέρονται».
60 ευρώ για αιμοδοσία κάθε 15 μέρες
«Εχω ένα μεταπτυχιακό, 16 χρόνια εμπειρίας, κάνω δύο επιπλέον δουλειές και δίνω πλάσμα αίματος για να πληρώνω τους λογαριασμούς. Είμαι δασκάλα στην Αμερική». Το πρωτοσέλιδο του διεθνούς φήμης αμερικανικού περιοδικού TIME σόκαρε τους Ελληνες αναγνώστες, αλλά η κυβέρνηση της Ν.Δ. μας φέρνει όλο και πιο κοντά σε αυτό μέσω της εξαθλίωσης της ελληνικής κοινωνίας και τώρα της άρσης κάθε ηθικής στη δωρεά αίματος. Στις ΗΠΑ η αποζημίωση για δωρεά αίματος είναι 30 δολάρια τη φορά κάθε 15 μέρες, δηλαδή 60 ευρώ τον μήνα.
Οι μολύνσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο
Το νομοσχέδιο ετοιμάζεται την ώρα που η διεθνής κοινότητα παρακολουθεί συγκλονισμένη το Ηνωμένο Βασίλειο να αποζημιώνει τους ανθρώπους στους οποίους μετάγγισε πλάσμα από αμειβόμενους αιμοδότες στις ΗΠΑ και κόλλησαν ηπατίτιδα C και ΗΙV. Το παράδειγμα της Βρετανίας είναι τρανταχτό όσον αφορά την αντένδειξη στην εμπορευματοποίηση ενός αγαθού όπως είναι το αίμα.
Μελέτη-σοκ για τo προφίλ του δότη
Φτωχός, κάτοικος υποβαθμισμένης περιοχής αστικού κέντρου. Αυτό είναι το προφίλ του δότη αίματος/πλάσματος στις ΗΠΑ σύμφωνα με μελέτη του Πανεπιστημίου Western Michigan, που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Κοινωνιολογίας και Κοινωνικής Πρόνοιας.
Η μελέτη τεκμηριώνει ότι υπάρχει σαφής σύνδεση μεταξύ γεωγραφικής κατανομής των Κέντρων Συλλογής Αίματος/Πλάσματος στις Ηνωμένες Πολιτείες -της πιο σημαντικής αγοράς για τη βιομηχανία- και εισοδηματικής φτώχειας. Οι περιοχές με περισσότερους κατοίκους που ζουν μόλις πάνω από το όριο της φτώχειας, αλλά και σε φτώχεια και βαθιά φτώχεια, ήταν πιο πιθανό να διαθέτουν Κέντρο Συλλογής Αίματος/Πλάσματος, σύμφωνα με τους Οτσοα Αναλίδης, Ανν Αρμπορ και Λουκ Σέφερ.
Η φτώχεια μάλιστα φαίνεται να είναι ισχυρότερος προγνωστικός παράγοντας για τη θέση των Κέντρων Συλλογής Αίματος/Πλάσματος από ό,τι η φυλή ή η εθνικότητα και το μορφωτικό επίπεδο.
Η μελέτη καταδεικνύει την απουσία στοιχείων γύρω από τις επιπτώσεις στη δημόσια υγεία της δωρεάς αίματος/πλάσματος των δοτών και αναδεικνύει την ανάγκη περισυλλογής αυτών των στοιχείων ειδικά λόγω της ευαλωτότητας του πληθυσμού δότη που είναι φτωχός.
Ξεκαθαρίζει δε ότι «οι φαρμακευτικές εταιρείες που κατασκευάζουν και επωφελούνται από την πώληση θεραπειών πρωτεϊνών πλάσματος έχουν ελάχιστα κίνητρα να διερευνήσουν περαιτέρω αυτή τη γραμμή έρευνας - εστιάζουν στον ασθενή και όχι στον δότη». Επιπλέον αναφέρει ότι ο ιδιωτικοποιημένος χαρακτήρας της φαρμακευτικής βιομηχανίας εμποδίζει την πρόσβαση σε δεδομένα, άρα και στις προσπάθειες για ανεξάρτητη έρευνα σε αυτόν τον τομέα.
Ωστόσο, τονίζεται ότι «η παραγωγή τέτοιων ερευνών είναι υψίστης σημασίας για να διασφαλιστεί ότι οι δωρητές χαμηλού εισοδήματος δεν εξουθενώνουν ακούσια το σώμα τους σε μια προσπάθεια να καταπολεμήσουν τη φτώχεια τους».
Ελλείψει στοιχείων που να εξετάζουν τις επιπτώσεις της δωρεάς πλάσματος στην υγεία του δότη, οι ερευνητές ενθαρρύνουν «τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να εξετάσουν τις ηθικές συνέπειες της εξάρτησης των Αμερικανών χαμηλού εισοδήματος στις δωρεές πλάσματος».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας