Αθήνα, 12°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
12°C
12.9° 10.1°
3 BF
66%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
8°C
8.8° 5.5°
1 BF
72%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
14°C
14.0° 12.0°
4 BF
46%
Ιωάννινα
Αίθριος καιρός
9°C
8.9° 8.9°
1 BF
81%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
5°C
6.3° 4.9°
0 BF
87%
Βέροια
Αίθριος καιρός
7°C
7.0° 4.6°
0 BF
78%
Κοζάνη
Αίθριος καιρός
3°C
3.4° 3.4°
2 BF
70%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
6°C
6.3° 6.3°
2 BF
80%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
13°C
13.8° 11.9°
3 BF
81%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
12°C
12.1° 10.1°
3 BF
58%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
13°C
13.4° 12.7°
5 BF
71%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
7°C
7.3° 7.3°
3 BF
67%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
12°C
12.0° 12.0°
2 BF
57%
Λάρισα
Αίθριος καιρός
7°C
6.9° 6.2°
0 BF
76%
Λαμία
Αίθριος καιρός
6°C
7.5° 6.2°
0 BF
94%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
15°C
15.8° 15.4°
2 BF
56%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
10°C
12.1° 9.2°
2 BF
72%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
9°C
8.8° 4.3°
0 BF
75%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
5°C
7.8° 5.3°
1 BF
74%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
2°C
1.9° 1.9°
1 BF
85%
ΜΕΝΟΥ
Σάββατο, 18 Ιανουαρίου, 2025
metro-taxiaou
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Ο Ν. Ταχιάος σε βαγόνι του μετρό | ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΙΩΣΗΦΙΝΑ ΣΒΑΝΙΑ

Τα 500 εκατ. ευρώ που ξέχασε ο Νίκος Ταχιάος

Οι δηλώσεις των κυβερνητικών αξιωματούχων για το μετρό της Θεσσαλονίκης διαδέχονται η μία την άλλη με μεγαλύτερη συχνότητα από τα δρομολόγια των συρμών. ● Με σόλοικα Μαθηματικά, ο υφυπουργός Μεταφορών προσδιόρισε το κόστος του έργου σε 3 δισ. ευρώ ώς το 2049. ● Παρέλειψε, ωστόσο, να αναφερθεί στο «δωράκι» του μισού δισ. προς τους εργολαβικούς ομίλους με τη μορφή αποζημιώσεων.

Συχνότερες και από τα δρομολόγια του Μετρό είναι οι δηλώσεις υπουργών και πολιτευτών της Ν.Δ. για το έργο που παραδόθηκε σε κυκλοφορία το περασμένο Σάββατο, αλλά όλα καταλήγουν στο παλιό γνωμικό: follow the money!!! Διότι, πέρα από τα «ωσαννά», υπάρχουν ζητήματα που χάσκουν, τα οποία μπαίνουν στον δημόσιο διάλογο και, εκεί, αναγκάζονται να δίνουν απαντήσεις. Χθες, για παράδειγμα, ήταν ώρα να δοθούν (κάποιες) διευκρινίσεις για το κόστος του έργου καθότι τα τρία δισεκατομμύρια δεν ξεχνιούνται από τη μια μέρα στην άλλη.

Το 2049

Τις διευκρινίσεις για το κόστος του έργου και για τα σχόλια ότι είναι μικρό έδωσε ο υφυπουργός Μεταφορών Νίκος Ταχιάος, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8. Αξίζει να παρατεθεί για να μείνει και αυτή η διευκρίνιση στην ιστορία των… διευκρινίσεων: «Eπειδή αυτό το ακριβό ακούγεται και ακούγεται αυτή η ιστορία των τριών δισεκατομμυρίων –και αυτό πραγματικά με ενδιαφέρει– θέλω να πω το εξής.

Αυτό το οποίο είπε ο πρωθυπουργός και αυτό το οποίο έχει πει ο υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας και εγώ είναι ότι το μετρό, στο τέλος δηλαδή του απολογισμού, δηλαδή το 2049, θα έχει κοστίσει στον κρατικό προϋπολογισμό περίπου τρία δισεκατομμύρια ευρώ. Περίπου στο 1,6 δισ. κλείνει η σύμβαση αυτή, η οποία τώρα παραδόθηκε σε λειτουργία. Περίπου 600 εκατομμύρια είναι το κόστος της επέκτασης Καλαμαριάς, η οποία θα παραδοθεί του χρόνου, το 2025.

Περίπου 100 εκατομμύρια είναι οι διάφορες δαπάνες, δηλαδή οι απαλλοτριώσεις, οι Οργανισμοί Κοινής Ωφελείας, οι σύμβουλοι οι οποίοι έχουν προσληφθεί, οι μελέτες που έχουν γίνει, ό,τι έχει πληρωθεί σχετικά και είναι περίπου 720 εκατομμύρια ευρώ οι τόκοι των δανείων τα οποία έχουν ληφθεί από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για να μπορέσει να χρηματοδοτηθεί το έργο.

Αρα, ουσιαστικά αυτό το οποίο λένε, τα τρία δισεκατομμύρια, είναι ότι μέσα από τα ταμεία της Ελληνικό ΜΕΤΡΟ θα περάσουν μέχρι το 2049 τρία δισεκατομμύρια, χρήματα της Ευρωπαϊκής Ενωσης, χρήματα της ελληνικής Πολιτείας, τα οποία θα χρηματοδοτήσουν στο σύνολό της την κατασκευή».

Ο λογαριασμός, το «ταμείο» που κάνει ο κ. Ταχιάος είναι 3 δισ. 20 εκατομμύρια (αλλά ας μη χαθούμε στα… «ψιλά»). Αναλύοντας το πού πήγαν και θα πάνε τα λεφτά, αυτή η υπόθεση των 720 εκατομμυρίων για τοκοχρεολύσια χρειάζεται εκ νέου… ανάλυση. Διότι το μόνο που ξέρουμε είναι ποιος θα πληρώσει. Ο κρατικός προϋπολογισμός.

Το μικρό «θαύμα»

Στις δηλώσεις και τις αριθμητικές πράξεις του κ. Ταχιάου συνέβη και ένα μικρό θαύμα (στα τόσα που αφορούν το μετρό Θεσσαλονίκης). Χάθηκαν τελείως οι αποζημιώσεις στους εργολάβους. Και το ποσό δεν είναι ευκαταφρόνητο, είναι κοντά ή πάνω από 500 εκατομμύρια ευρώ!!!

Δύσκολα μπορεί να γίνει πιστευτό ότι ο κ. Ταχιάος ξέχασε αυτό το ποσό. Και η μοναδική υπόθεση εργασίας που μπορεί να πλησιάζει την αλήθεια για το συγκεκριμένο θέμα είναι ότι αυτά τα 500 εκατομμύρια πληρώθηκαν και θα πληρώνονται κατευθείαν από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Αναγκαστικά, λοιπόν, θα επανέλθουμε στο θέμα, όπως και στο τι ακριβώς συμβαίνει στην επέκταση προς Καλαμαριά, γιατί έχουμε στο αρχείο διαβεβαιώσεις του κ. Ταχιάου ότι οι σταθμοί της Καλαμαριάς θα τελείωναν στο τέλος του 2023 και είναι από μόνο του περίεργο που τώρα ανακοινώνεται ότι θα είναι έτοιμοι σε έναν ολόκληρο χρόνο. Χθες ο υφυπουργός Μεταφορών σχολίασε και το γεγονός ότι γίνονται αναφορές στο μέγεθος του μετρό που μετρά μόλις 13 στάσεις. Τι απάντησε; «Ως προς το μικρό, τι να απαντήσω. Αυτό ήταν το μετρό πάντοτε»!!! Ας έλεγε τουλάχιστον εκείνο το παλιό, το κινηματικό στις ΗΠΑ, «Small is beautiful».

Το πριμ της AKTOR

Στα ενδιαφέροντα από την απέναντι πλευρά του πολιτικού λόφου, η επιμονή του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. και χθες να καλέσει την κυβέρνηση να «αφήσει τους αστεϊσμούς για μουσαμάδες και τουλάχιστον ας μας καθησυχάσει ρητά ότι όλα έχουν γίνει ως όφειλαν και με κάθε προδιαγραφή από την έναρξη μέχρι και την απαιτούμενη δοκιμαστική περίοδο για να παραδοθεί το έργο ασφαλές, εντός προϋπολογισμού και πλήρες στους δημότες και τους επισκέπτες μιας πόλης που αξίζει σεβασμός στην υπομονή τους και όχι φούμαρα και μεταξωτές κορδέλες εγκαινίων», διότι «είναι πρόσφατες οι εικόνες θρασύτατων δηλώσεων από μέλη της κυβέρνησής του να κουνούν το δάχτυλο στον αέρα και σε ποιες ανείπωτες τραγωδίες μπορούν να καταλήξουν».

Ο επικεφαλής του Ομίλου AKTOR, Αλέξανδρος Εξάρχου, έκανε γνωστό ότι ο όμιλος θα μοιράσει στους εργαζόμενους μπόνους ύψους ενός εκατομμυρίου ευρώ. Το μπόνους θα μοιραστούν όσοι εργάστηκαν στο έργο του μετρό ανεξαρτήτως θέσης και ρόλου, διότι συνέβαλαν καταλυτικά στην έγκαιρη αποπεράτωση του έργου και απέδειξαν τις τεχνικές δυνατότητες του Ομίλου AKTOR.

Ο κ. Εξάρχου ευχαριστεί τους εργαζομένους για τις υπεράνθρωπες προσπάθειές τους, οι οποίες επέτρεψαν την παράδοση του έργου στην ημερομηνία για την οποία είχε προσωπικά δεσμευθεί προς τον πρωθυπουργό – όπως αποκάλυψε το Σάββατο, στην ομιλία του, στα εγκαίνια του έργου.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Τα 500 εκατ. ευρώ που ξέχασε ο Νίκος Ταχιάος

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας