• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 0.9°C / 4.2°C
    2 BF
    70%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    1°C -2.1°C / 3.0°C
    2 BF
    44%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 4.8°C / 5.0°C
    5 BF
    54%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    0°C -0.1°C / -0.1°C
    4 BF
    40%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C 0.7°C / 0.9°C
    3 BF
    60%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    -1°C -2.9°C / -0.7°C
    0 BF
    52%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    -6°C -5.6°C / -4.4°C
    2 BF
    50%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    1°C 1.3°C / 1.3°C
    2 BF
    70%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 6.1°C / 7.8°C
    4 BF
    59%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    1°C 1.2°C / 1.2°C
    4 BF
    71%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 6.2°C / 6.6°C
    5 BF
    65%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 6.0°C / 6.0°C
    6 BF
    60%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 6.4°C / 6.4°C
    5 BF
    60%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    2°C -0.5°C / 1.9°C
    3 BF
    48%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    1°C 0.5°C / 1.2°C
    1 BF
    89%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 7.8°C / 7.8°C
    3 BF
    46%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    1°C -0.2°C / 3.6°C
    2 BF
    94%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    2°C 2.1°C / 2.1°C
    1 BF
    46%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    -1°C -3.3°C / 0.0°C
    2 BF
    57%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -3°C -2.8°C / -2.8°C
    1 BF
    65%

Στιγμιότυπα από τις εργασίες επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων του σταθμού «Αγίας Σοφίας», στο υπό κατασκευή μετρό Θεσσαλονίκης

ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΧΗΡΑΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σταθμός Αγίας Σοφίας: πανηγύρια με ξένα κόλλυβα

  • A-
  • A+
Μετρό Θεσσαλονίκης: η ιστορία μιας επανατοποθέτησης αρχαίων που η κυβέρνηση θέλει να ξεχαστεί. ● Αναβρασμός στα εργοτάξια με στάση εργασίας σήμερα και προειδοποίηση για απεργία διαρκείας.

Πανηγυρισμοί με «ξένες» μελέτες στήθηκαν τις τελευταίες 48 ώρες στη Θεσσαλονίκη με αφορμή τη διαδικασία επανατοποθέτησης του αρχαίου κρηναίου στον σταθμό Αγίας Σοφίας του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Η επικοινωνιακή επίθεση της κυβέρνησης είναι σε συνέχεια των ανακοινώσεων για την έγκριση μελετών σχετικά με την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου περί τον Απρίλιο του 2023, ημερομηνία δηλαδή κατά την οποία ο πρωθυπουργός είχε ανακοινώσει τον Σεπτέμβριο του 2019 ότι… θα είχαν ολοκληρωθεί τα έργα του Μετρό! Ομως δεν «ξίνισαν» μόνο οι πρωθυπουργικές εξαγγελίες καθώς η «εορταστική» επικοινωνιακή ατμόσφαιρα χαλά με τη σημερινή έναρξη κινητοποιήσεων των εργαζομένων στο Μετρό, την ώρα που τα προβλήματα δεν λένε να αφήσουν το πολύπαθο έργο.

Η επιστροφή του κρηναίου στη θέση του (;) ανακοινώθηκε συνοδεία φωτογραφιών του γερανού που κατέβαζε κομμάτια του μνημείου αλλά με πολύ λίγα λόγια καθότι η διήγηση του ιστορικού θα περιείχε και πολλές «κακές» λέξεις. Διότι κατά την πάγια κυβερνητική πρακτική η ανάμνηση –έστω– όσων έχουν συμβεί δεν βοηθά στην κατανόηση… των πανηγυρισμών. Οταν μάλιστα αυτοί συνοδεύονται από τη ρητορική περί μεγαλύτερης αρχαιολογικής αξίας των αρχαιοτήτων αυτών από των διπλανών στη Βενιζέλου.

Για να συμβεί όμως αυτό πρέπει όλοι να ξεχάσουν ότι πριν από το «έγκλημα στη Βενιζέλου» είχε προηγηθεί το 2012 το αντίστοιχο στην Αγίας Σοφίας με την απόσπαση του δρόμου 73 μέτρων (γ.γ. του ΥΠΠΟ Λίνα Μενδώνη), αντίστοιχου με αυτόν που βρέθηκε στη Βενιζέλου (εύρημα που παρά τις διαβεβαιώσεις, τις αποφάσεις του ΚΑΣ και τις μελέτες δεν πρόκειται ποτέ να επιστρέψει εκεί που βρισκόταν). Κι ακόμη, το κρηναίο βρέθηκε και αποσπάστηκε στα χρόνια που κυβέρνησε ο ΣΥΡΙΖΑ, οπότε σήμερα απλώς εφαρμόζονται (ελπίζουμε) οι μελέτες… του 2017 (υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου).

Την περιπέτεια των αρχαιοτήτων στον σταθμό Αγίας Σοφίας την έχουμε ήδη διηγηθεί αναλυτικά (18.7.2021, «Το “έγκλημα” στον σταθμό Αγία Σοφία επαναλαμβάνεται στα αρχαία της Βενιζέλου») και δεν θα επανέλθουμε. Οσο για τα ερωτήματα και τις επιφυλάξεις μας σχετικά με την τήρηση των αρχικών μελετών, η «Αττικό Μετρό» («Α.Μ.») και το ΥΠΠΟΑ μας παρείχαν το δικαίωμα να τα διατηρούμε καθώς έχει προηγηθεί η «επανατοποθέτηση» μόνο μέρους της αρχαίας πλατείας με δυο κίονες (8.9.2021, «Επικοινωνιακό σόου με τα αρχαία στον σταθμό Αγ. Σοφία εν όψει ΔΕΘ» και 22.9.2021, «Καταστροφή και εξαπάτηση»), με τα αρχαία να τοποθετούνται αφ’ ενός μισά, αφ’ ετέρου στο επίπεδο του δρόμου, ενώ κανονικά θα έπρεπε να βρίσκονται στο επίπεδο 1 του σταθμού. Γι’ αυτό ήδη υπάρχουν πολίτες που αποκαλούν το στήσιμο «αμμοδόχο για γάτες»…

ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΧΗΡΑΣ

Σε χθεσινές δηλώσεις του ο πρόεδρος της «Α.Μ.» Νίκος Ταχιάος, αφού μοιράζει εύσημα στην κ. Μενδώνη και τον κ. Καραμανλή (αλίμονο), μας εξηγεί, εν τη ρύμη του λόγου του, τι να περιμένουμε για τη Βενιζέλου καθώς «τον Απρίλιο του 2023 ξεκινά και το μεγάλο έργο της επιστροφής των ευρημάτων του σταθμού Βενιζέλου στο πρώτο υπόγειο επίπεδό του, το οποίο κατά παρέκκλιση της αρχικής μελέτης θα κατασκευαστεί στη στάθμη στην οποία αυτά είχαν βρεθεί. Ο σταθμός θα λειτουργήσει από την πρώτη στιγμή ως ένα ζωντανό μουσείο». Πράγματι, εφόσον όλα συμβούν σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις, ο χώρος θα έχει μουσειακή εικόνα, διότι είναι σαφές ακόμη και σε άσχετους με τα ζητήματα αυτά ότι άλλο πράγμα ένα μουσείο και άλλο ένας ακέραιος αρχαιολογικός χώρος…

Την ίδια στιγμή στα εργοτάξια επικρατεί αναβρασμός και το Σωματείο Εργαζομένων στον κατασκευαστικό τομέα του Μετρό έχει κηρύξει για σήμερα στάση εργασίας (12.00 με 15.30) με συγκέντρωση στον σταθμό Βενιζέλου, προειδοποιώντας επιπλέον ότι είναι έτοιμο για απεργία διαρκείας. Προσθέστε ότι οι σχέσεις του κ. Ταχιάου με το Εργατικό Κέντρο βρίσκονται σε όξυνση (30.11.2022, «Το Μετρό δεν είναι προσωπική του επιχείρηση ή ιδιοκτησία»). Τα πράγματα φαίνεται να περιπλέκονται καθώς στην απεργία για πρώτη φορά θα μετάσχουν και εργαζόμενοι σε εργολάβους καθώς υπάρχουν καθυστερήσεις –κάποιοι μιλούν για χρονικό διάστημα μέχρι 8 μήνες!– στην αποπληρωμή, άρα καθυστερήσεις και στην καταβολή μισθών.

Οι εργαζόμενοι πάντως στον κατασκευαστικό τομέα ζητούν «γενναίες αυξήσεις μισθών». Οπως λένε «από το 2016, με την είσοδο της “Ακτωρ”, υποστήκαμε μείωση άνω του 30% στους μισθούς μας. Ο ανάδοχος του έργου ανακοινώνει μόνο κέρδη (45 εκατομμύρια ευρώ μόνον από διαιτησίες μέχρι το 2019). Ταυτόχρονα έχει ζητήσει αναδιάρθρωση των τιμολογίων των πρώτων υλών και των καυσίμων λόγω της κρίσης, η οποία πρωτίστως μαστίζει τους εργαζόμενους». Στην ίδια ανακοίνωση επαναλαμβάνονται τα αιτήματα για «εξάλειψη ελλείψεων στα μέτρα ασφαλείας στους χώρους εργασίας και στον επιεικώς ανεπαρκή εξοπλισμό στα Μέσα Ατομικής Προστασίας».

Με ανακοίνωσή του το Συνδικάτο Οικοδόμων νομού Θεσσαλονίκης κάνει γνωστό ότι «στηρίζει τους αγώνες των εργαζομένων στο Μετρό Θεσσαλονίκης» αλλά και στην «Ηλεκτροδυναμική», εταιρεία που είναι υπεργολάβος στο έργο του Μετρό και απέλυσε τον ταμία του συνδικάτου, Κωνσταντίνο Αθανασόπουλο. Το συνδικάτο καλεί σε συγκέντρωση στον σταθμό Βενιζέλου την ώρα της στάσης εργασίας και ζητά να δοθούν αυξήσεις στους εργαζόμενους και να επαναπροσληφθεί ο ταμίας του συνδικάτου.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Πόσο μας κόστισε το... μάρμαρο
Ποιες αποζημιώσεις στον εργολάβο του μετρό Θεσσαλονίκης αφορούν «ευθύνη» των ευρημάτων ● Το έργο ήταν σταματημένο το 2014-2016 και η υπόθεση της Βενιζέλου στα δικαστήρια ● Αν δε βρισκόταν λύση τότε (αυτή που...
Πόσο μας κόστισε το... μάρμαρο
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΜΕΤΡΟντας τις ευθύνες τους
Η Επιθεώρηση Εργασίας στο εργοτάξιο της Βενιζέλου μετά τα ρεπορτάζ της «Εφ.Συν.» ● Στο φως οι απαράδεκτες συνθήκες εργασίας στο εργοτάξιο ● Ηδη αναγκάστηκαν σε διορθωτικές κινήσεις
ΜΕΤΡΟντας τις ευθύνες τους
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αποσπάσεις αρχαίων: έγκλημα που κόβει την ανάσα
Η «Εφ.Συν.» παρουσιάζει πρώτη φορά φωτογραφικό υλικό από τις «ανασκαφικές» εργασίες στον σταθμό Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης, όπου 200 εργαζόμενοι δουλεύουν νυχθημερόν, σε τρεις βάρδιες.
Αποσπάσεις αρχαίων: έγκλημα που κόβει την ανάσα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ρισκάρουν ζωές για να προλάβουν!
Στα κάγκελα έχουν ανεβεί οι εργαζόμενοι στο σκάμμα Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης με τις απαράδεκτες και επικίνδυνες για τη σωματική τους ακεραιότητα συνθήκες εργασίας, τις προσβλητικές συμπεριφορές απέναντί...
Ρισκάρουν ζωές για να προλάβουν!
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Το φιάσκο του μετρό δεν χωράει διθυράμβους
Το Μονομελές Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης απέρριψε τη νέα αίτηση των 316 πολιτών για έκδοση προσωρινής διαταγής διακοπής των εργασιών απόσπασης του μνημείου.
Το φιάσκο του μετρό δεν χωράει διθυράμβους
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ποιος πληρώνει τα σπασμένα αρχαία
Επιβεβαιώνεται το σκάνδαλο με τον σταθμό Βενιζέλου στο μετρό Θεσσαλονίκης ● Το ίδιο το Δ.Σ. της «Αττικό Μετρό» άναψε το «πράσινο φως» και για τις καθυστερήσεις και για τις αποζημιώσεις του αναδόχου.
Ποιος πληρώνει τα σπασμένα αρχαία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας