Με «συνταγή» αυτοκινητόδρομων φαίνεται ότι θα προχωρήσει η συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, το οποίο υπερβαίνει τα 2.550 χλμ. Από αυτά, λιγότερα από 700 χλμ. διαθέτουν ηλεκτροκίνηση, καλύπτουν τη βασική γραμμή Πειραιάς - Αθήνα - Θεσσαλονίκη και τον προαστιακό, ενώ το μεγαλύτερο μέρος τους δόθηκε στην κυκλοφορία την τελευταία τριετία.
Το σενάριο που εξετάζεται προβλέπει ανάθεση των έργων σε ιδιώτες, με σύμβαση διάρκειας πέντε έως και δέκα ετών. Το ετήσιο κόστος συντήρησης υπολογίζεται σε 50 εκατ. ευρώ τον χρόνο, όταν σήμερα γίνεται με ελάχιστη επιβάρυνση από το προσωπικό του ΟΣΕ, ο οποίος είναι και ο διαχειριστής του δικτύου.
Ο αρμόδιος υπουργός Κώστας Αχ. Καραμανλής έχει αναφερθεί πολλές φορές στην καλή κατάσταση των αυτοκινητόδρομων και δεν παραλείπει να σημειώσει με νόημα ότι συντηρούνται από τους αναδόχους των έργων. Ανάλογη είναι η θέση του νέου επικεφαλής του ΟΣΕ, Κώστα Σπηλιόπουλου, ο οποίος στο παρελθόν ήταν βουλευτής Αχαΐας και υπουργός του ΠΑΣΟΚ, αλλά στις τελευταίες αυτοδιοικητικές εκλογές κατέβηκε με ανεξάρτητο ψηφοδέλτιο και ήταν η βασική αιτία που δεν επανεκλέχτηκε ο περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Απ. Κατσιφάρας.
Η πρόταση που, σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζεται από το υπουργείο και τον ΟΣΕ προβλέπει ότι ο εργολάβος θα αναλάβει τη συντήρηση, αλλά θα έχει την ευθύνη για τεχνικά προβλήματα που θα παρουσιάζονται στο δίκτυο και θα έχουν επιπτώσεις στην έγκαιρη εκτέλεση των δρομολογίων.
Το τελευταίο ήταν το βασικό θέμα συζήτησης στη συνάντηση που είχαν την Τετάρτη ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών με τη διοίκηση της ιδιωτικοποιημένης ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η εταιρεία, που έχει την ευθύνη των δρομολογίων, έχει περιέλθει στους ιταλικούς κρατικούς σιδηρόδρομους, οι οποίοι στη συνέχεια απέκτησαν και την ΕΕΣΣΤΥ, που διαχειρίζεται τις επισκευαστικές βάσεις για το τροχαίο υλικό.
Σήμερα έχει το «μονοπώλιο» στις επιβατικές γραμμές, μαζί με τον κερδοφόρο προαστιακό, αλλά από τα μέσα του 2020 απελευθερώνεται το ευρωπαϊκό οδικό δίκτυο και θα μπορούν να δραστηριοποιηθούν στην Ελλάδα και άλλες εταιρείες, όπως έχει ήδη γίνει με τη μεταφορά εμπορευμάτων μέσω του σιδηροδρομικού δικτύου.
Οι Ιταλοί έχουν εκφράσει κατά καιρούς διαμαρτυρίες για την κατάσταση του δικτύου, αλλά με βάση τη σύμβαση παραχώρησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι δύσκολο να διεκδικήσουν αποζημιώσεις από τον ΟΣΕ. Εχουν όμως εκφράσει ενδιαφέρον να αναλάβουν τη συντήρηση των γραμμών, σε συνδυασμό με την παραχώρηση και των σιδηροδρομικών σταθμών, οι οποίοι το 2015 εξαιρέθηκαν από το πακέτο των ιδιωτικοποιήσεων του ΟΣΕ και παραμένουν στο Δημόσιο. Ανήκουν στη ΓΑΙΟΣΕ, τη θυγατρική του ΟΣΕ, που έχει στην ιδιοκτησία της πάνω από 100.000 ακίνητα, κυρίως αδόμητα οικόπεδα.
Η συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου είναι πιο σύνθετη υπόθεση σε σχέση με τους αυτοκινητόδρομους και ορισμένες παραμορφώσεις της γραμμής έχουν καθοριστικό ρόλο στην ασφάλεια των δρομολογίων. Τα σημαντικότερα προβλήματα όμως είναι οι ισόπεδες διαβάσεις, που συνεχίζουν να υπάρχουν παρά την αναβάθμιση του δικτύου, καθώς και οι κλοπές υλικών, που έχουν μειωθεί αλλά δεν έχουν εκλείψει, γιατί δεν είναι εύκολη η αστυνόμευση των γραμμών.
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας