«Στον τρόπο που γερνάμε καταγράφεται όλη η πορεία μας»

peeping_tom.jpg

 Οι Peeping Tom Οι Peeping Tom στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης | OlegDegtiarov

Οι εικόνες είναι σκληρές αλλά και γεμάτες τρυφερότητα. Τα συναισθήματα γνώριμα, αλλά όχι πάντοτε αποδεκτά. Το περιβάλλον οικείο και η ιστορία ίδια με τη δική μας. Οι Peeping Tom αγαπούν να μετατρέπουν τη σκηνή στον προσωπικό μας λαβύρινθο, να χρησιμοποιούν σχεδόν κινηματογραφικές συλλήψεις για να ζουμάρουν σε ακραία αισθήματα, να φτιάχνουν αλληγορίες και παραστάσεις για τις αναμνήσεις, τα άγχη, τα όνειρα, τους εφιάλτες, την ανασφάλειά μας.

Αυτή η συγκλονιστική κολεκτίβα από το Βέλγιο, που ξέρει όσο λίγες ομάδες να συνδιαλέγεται με τόλμη με τις πιο ενδόμυχες σκέψεις μας, επιστρέφει στην Ελλάδα. Καλεσμένοι των Δημητρίων αυτή τη φορά παρουσιάζουν αύριο Τρίτη στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης μία από τις πιο πρόσφατες και βαθιά συγκινητικές δουλειές τους: «Moeder» («Μητέρα»).

Δεύτερο μέρος μιας τριλογίας «οικογενειακών πορτρέτων», το έργο αφιερώνεται στην πιο πολύτιμη, δύσκολη και άδολη σχέση της ζωής μας. «Ξεκινήσαμε με το “Vader” (“Ο πατέρας”), συνεχίζουμε με τη “Μητέρα” και θα ολοκληρώσουμε το τρίπτυχο το 2019 με το “Kind” (“Παιδί”)», λέει στην «Εφ.Συν.» η σκηνοθέτρια της παράστασης Γκαμπριέλα Καρίτζο.

«Στην πρώτη παραγωγή επιλέξαμε να δείξουμε την πατρική φιγούρα στο πέρασμα των χρόνων. Είναι ο άνδρας που ξεκινά νέος κι ακμαίος και καταλήγει με όλο το ψυχολογικό και σωματικό βάρος στα βαθιά γηρατειά. Στη “Μητέρα”, όμως, ξεκινάμε την παράσταση αντίστροφα, από τα τελευταία χρόνια μιας γυναίκας. Ετσι, μέσα από μια σταδιακή παράθεση αναμνήσεων παρακολουθούμε τα γεγονότα που έχουν σημαδέψει τη ζωή της: μιλάμε για τη μητρότητα, την απουσία, τη μνήμη, το υποσυνείδητο, τις επιθυμίες, τους φόβους, τη βία».

Στο «Moeder» το σώμα της μητέρας είναι μια αποθήκη αναμνήσεων γύρω από την οποία συνειδητές και ασυνείδητες λειτουργίες συμπλέκονται, συγκρούονται και εν τέλει καθορίζουν την ίδια μας την ύπαρξη. Χορός, μουσική και θέατρο αλληλοσυμπλέκονται έξοχα. «Μας ενδιαφέρει και σε αυτή τη δουλειά και σε όλες τις άλλες ο χρόνος που περνά και τα σημάδια που αφήνει στην ψυχή μας.

»Στον τρόπο που γερνάμε έχει καταγραφεί όλη η πορεία που έχουμε κάνει. Με ενδιέφερε επίσης πολύ το γνώριμο για τους Peeping Tom παιχνίδι με τη φαντασία και η εναλλαγή των χώρων βοηθά πολύ σ’ αυτό. Στη “Μητέρα” επιλέξαμε ως σκηνικό τον χώρο ενός μουσείου, που συγχρόνως είναι και το σπίτι της οικογένειας.

»Εκεί μέσα συνυπάρχουν οι ήρωές μας: η μητέρα, ο πατέρας, το παιδί αλλά και ο κηπουρός, η κυρία που καθαρίζει, ο υπάλληλος της γκαλερί. Είναι ένας εκθεσιακός χώρος γεμάτος οικογενειακές εικόνες και φωτογραφίες που βοηθούν στο να δημιουργηθεί μια αίσθηση συλλογικής μνήμης».

Οσοι έχουν μέχρι σήμερα παρακολουθήσει την παράσταση της κολεκτίβας στην ευρωπαϊκή της περιοδεία περιγράφουν ένα έργο σπάνιας ευαισθησίας με διαδοχικές συναισθηματικές μεταπτώσεις. Τρανταχτά γέλια και ενθουσιασμός διαδέχονται τους βωβούς λυγμούς και τη συγκίνηση. Τεχνικά άρτιοι, αστείοι και σοκαριστικοί ταυτόχρονα, κωμικοί και τραγικοί σε απολαυστικές δόσεις, οι Peeping Tom δεν είναι απλώς μία από τις πιο ταλαντούχες χορευτικές ομάδες αλλά κι εκείνοι που εξερευνούν τα θέματα των οικογενειακών σχέσεων με τρόπο που κόβει σαν ξυράφι.

Μη νομίζετε, και για μας οι παραστάσεις αυτές είναι αγώνας με τα όρια και το παρελθόν μας. Εγώ επέλεξα τη “Μητέρα” γιατί θεωρώ ότι όλο μας το είναι περιστρέφεται γύρω από αυτόν τον δεσμό -τον “Πατέρα” τον σκηνοθέτησε ο Φρανκ Σαρτιέ. Επίσης τον καιρό που ξεκινούσαμε την τριλογία εγώ έχασα τη μητέρα μου, οπότε το να ξεκινήσουμε με τη δική μου σκηνοθεσία ήταν παρακινδυνευμένο. Ηταν όλα νωπά και ήθελα χρόνο. Κακά τα ψέματα, όσο κι αν θες να αποστασιοποιηθείς από τις παραγωγές που φτιάχνεις, το βίωμα προηγείται όλων. Κι όταν αυτό συνδέεται με το πένθος, τότε ο συνδυασμός είναι επικίνδυνος για το αποτέλεσμα. Η τέχνη θέλει να κρατάς αποστάσεις. Ακόμα και το γεγονός ότι είμαι η ίδια μητέρα έχει αλλάξει τη ματιά μου στην παράσταση

Info: Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (Μ1), 25ης Μαρτίου & παραλία, τηλ.: 2310-895800. Αύριο, στις 21.00. Τιμές: 12 ευρώ, 10 ευρώ μειωμένο. Η παράσταση είναι κατάλληλη για παιδιά άνω των 10 ετών.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας