Ανακαλύψτε περισσότερα άρθρα στα αποτελέσματα αναζήτησης
Προσθήκη του efsyn.gr στην Google

«Πιστεύετε ότι με τις σημερινές ανακοινώσεις οι αγρότες θα ξανασκεφτούν το ενδεχόμενο των μπλόκων από την ερχόμενη Κυριακή;» ήταν η τελευταία ερώτηση που έθεσε δημοσιογράφος στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου των Χατζηδάκη, Τσιάρα, Πιτσιλή για τις αλλαγές στον μηχανισμό πληρωμής και ελέγχουν επιδοτήσεων και ενισχύσεων από τα δυο ευρωπαϊκά γεωργικά ταμεία.

Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Κωστής Χατζηδάκης, παρότι ήταν ο ενορχηστρωτής του χθεσινού επικοινωνιακού σόου με το οποίο υποσχέθηκε πακτωλό 3,7 δισ. σε αγρότες και κτηνοτρόφους, είχε την ευφυΐα να είναι επιφυλακτικός. «Δεν μπορώ να ξέρω, έχουν όλα τα δεδομένα να αξιολογήσουν την κατάσταση» είπε ο κ. Χατζηδάκης.

Θα περίμενε κανείς, με δεδομένο ότι παρουσιάστηκε μια εικόνα εξαιρετικά ενθαρρυντική, σχεδόν μαγική μετά τη μεγάλη αναταραχή και την ουσιαστική «στάση πληρωμών» από τη στιγμή που αποκαλύφθηκε η «εισβολή» της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, ότι το κυβερνητικό επιτελείο θα απαντούσε με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση στο ερώτημα. Εδώ που τα λέμε 3,7 δισ. ευρώ που ισχυρίζονται οι κ. Χατζηδάκης, Τσιαρας και (με αποστάσεις ασφαλείας) ο κ. Πιτσιλής της ΑΑΔΕ ότι θα έχουν καταβληθεί στους παραγωγούς μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2025 είναι πραγματικά πολλά χρήματα.

Το χρονοδιάγραμμα πληρωμών του 2025 που παρουσίασε το κυβερνητικό τρίο (βλέπε σχετικό πίνακα) φαντάζει ειδυλλιακό. Μόνο που ένα σημαντικό μέρος των 3,7 δισ. ευρώ του πακτωλού ενισχύσεων δεν αφορά καθόλυ αγρότες, κτηνοτρόφους, αλιείς, μελισσουργούς, βιοκαλλιεργητές, ρητινοσυλλέκτες κι όλες τις άλλες μικρές, μεσαίες και μεγάλες ομάδες του πρωτογενούς τομέα. Αθροίζοντας μήλα, πορτοκάλια, κάστανα και… μανιτάρια ο ταλαντούχος αντιπρόεδρος της κυβέρνησης -ο άνθρωπος των ειδικών και επικίνδυνων αποστολών Κωστής Χατζηδάκης, ο Superman της εκποίησης της Ολυμπιακής, της ΔΕΗ, του ΟΣΕ, του ασφαλιστικού και πολλών ακόμη πολύτιμων λίθων της κρατικής περιουσίας- χαρακτηρίζει επιδοτήσεις προς τους αγρότες ευρωπαϊκά κονδύλια που πάνε στη βιομηχανία τροφίμων, στη μεταποίηση των σιτηρών, των οπωρικών, του κρέατος, των γαλακτοκομικών και τυροκομικών προϊόντων.

Αλλά τι σχέση έχουν οι βιομηχανίες γάλακτος, τυριών, αλλαντικών, ζυμαρικών, συσκευασίας οσπρίων ή ελαίων, ανάμεσά τους και πολυεθνικές τροφίμων που έχουν εξαγοράσει εγχώριους μεταποιητές, με τον καλλιεργητή της Θεσσαλίας που μετά τον «Ντάνιελ» δεν έχει καν χωράφι ή με τον αιγοπροβατοτρόφο της Δυτικής Ελλάδας και της Δυτικής Μακεδονίας που μετά την ευλογιά των προβάτων είδε τα ζώα του να θανατώνονται κατά εκατοντάδες κι ο ίδιος να μένει χωρίς κοπάδι, χωρίς εισόδημα, χωρίς αποζημίωση και χωρίς εισόδημα; Καμιά είναι η απάντηση.

Τα δεδομένα

Τι μάθαμε χθες από την παρουσίαση;

● Οτι μέχρι σήμερα έχουν καταβληθεί 1,9 δισ. ευρώ (σ.σ. γιατί, σε ποιους;)
● Οτι μέχρι τη Δευτέρα θα μπουν στους λογαριασμούς αγροτοκτηνοτρόφων άλλα 538 εκατ. 
● Οτι μέχρι το τέλος του χρόνου θα πέσουν άλλα 1,2 δισ.

Αλλά πόσα απ’ αυτά αφορούν πραγματικούς παραγωγούς; Το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης, που δεν έχει την παραμικρή επαφή με τις δηλώσεις ΟΣΔΕ αγροτών και κτηνοτρόφων, αντιστοιχεί σε 1,1 δισ. Αρα από τον «πακτωλό» των 3,7 δισ. μένουν 2,6 δισ. ευρώ.

Κι από αυτά αυτό που αφορούσε το σύνολο των 600.000 παραγωγών, τα 580 εκατ. ευρώ της βασικής ενίσχυσης που θα τους κράταγε ζωντανούς μέχρι το επόμενο καλοκαίρι, κουρεύεται το 30%. Κι όποιος επέζησε, επέζησε.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΟΣΧΟΣ
πρόεδρος Συνδέσμου Ελληνικής Κτηνοτροφίας
«Μας υποχρεώνουν ν’ αποδείξουμε πως δεν είμαστε ελέφαντες»

«Η κυβέρνηση προσπαθεί να μας διαχωρίσει σε ειλικρινείς και ψεύτες αγρότες, σε έντιμους και ανέντιμους. Εχει πετάξει εκτός ενισχύσεων το 90% των κοφτολίβαδων γιατί το σύστημα monitoring, δηλαδή ο δορυφόρος, δεν βλέπει τι καλλιέργεια κάνω εγώ κάθε εποχή, που τη μια φορά μπορεί να είναι φασόλια, την άλλη σιτάρια ή τριφύλλι για τα ζώα. Εχω λοιπόν ένα χωράφι 20 στρέμματα, που δεν είναι το ίδιο εύφορο παντού, ειδικά αν δεν είναι σε μια πεδινή, επίπεδη έκταση και το monitoring βλέπει ότι 200 τετραγωνικά μέτρα δεν έχουν φύτρα, και πετάει όλο το λιβάδι από την επιδότηση.

Μέχρι τώρα ερχόταν ο ΕΛΓΑ, έβλεπε επιτόπου την κατάσταση και εκτιμούσε τι πραγματικά καλλιεργείται εκεί. Επειτα, ακόμη κι αν η δορυφορική φωτογραφία έβγαζε απόκλιση από ό,τι είχα δηλώσει, έστελνε μήνυμα μέσω του ΚΥΔ και μου επέτρεπε να το διορθώσω, μέσω εφαρμογής στο κινητό, να δώσω συντεταγμένες και φωτογραφίες από τέσσερις γωνίες και να γίνει η διόρθωση. Τώρα πώς θα κάνω τη διόρθωση; Πώς θα αποδείξω ότι δεν είμαι ελέφαντας ή ψεύτης και απατεώνας; Και πώς θα επιβιώσουν οι αγρότες και κτηνοτρόφοι που μπαίνουν στον πάγο μέχρι να ολοκληρωθούν οι ενστάσεις και διορθώσεις; Είναι αδύνατο η κυβέρνηση να πείσει τους συλλόγους με τέτοια επικοινωνιακά παιχνίδια να μη βγάλουν τα τρακτέρ στις εθνικές οδούς. Ισως χθες να τα έκανε ακόμη χειρότερα. Οι παραγωγοί βλέπουν την αλήθεια στην τσέπη τους, στα κοπάδια τους, στα χωράφια τους. Και δεν συγκρατούνται!».

Παύλος Σατολιάς, πρόεδρος Εθνικής Ενωσης Αγροτικών Συλλόγων Ελλάδας (ΕΘΕΑΣ)
«Με αυτά που ανακοίνωσαν οδηγούν αγρότες και κτηνοτρόφους σε έκρηξη»

«Αυτό που περιμέναμε η πλειονότητα των αγροτών και κτηνοτρόφων, 600.000 παραγωγοί, ήταν η προκαταβολή της βασικής ενίσχυσης, περίπου 550 εκατομμύρια. Θα ήταν μια ανάσα. Τι μάθαμε χθες; Οτι το 70% της προκαταβολής κουρεύεται στην πραγματικότητα στο 45%. Σχεδόν 150.000 αγρότες θα μείνουν απλήρωτοι ή θα πάρουν ελάχιστα, πληρώνοντας τα λάθη του συστήματος στην καταγραφή ή την αδυναμία του monitoring να δει τι πραγματικά γίνεται στη γη, στα χωράφια, στα κοφτολίβαδα, στα βοσκοτόπια. Δεν μπορώ να δεχτώ πως 150.000 αγρότες είναι ψεύτες και απατεώνες, όπως έμμεσα υπαινίσσεται η κυβέρνηση. Και το πράγμα γίνεται πολύ χειρότερο όταν και από τους υπόλοιπους που θα πάρουν χρήματα από τα 363 εκατ. της βασικής ενίσχυσης που θα δοθούν, θα δουν στους τραπεζικούς λογαριασμούς τους ελάχιστα ή και μηδενικά ποσά. Γιατί έχουν πάγιες εντολές για εξόφληση των προμηθευτών και πιστωτών τους, χρωστούν και στον ΕΛΓΑ.

Μπορεί να δούμε το 20-30% των δικαιούχων με μηδενικά ποσά! Πώς θα επιβιώσουν; Ελάχιστα από τα 3,7 δισ. ευρώ που διατυμπανίζει η κυβέρνηση ότι θα δώσει μέχρι το τέλος του χρόνου μάς αφορούν. Η πρώτη απόπειρα πραγματικής πληρωμής, με τεράστια καθυστέρηση, όσων μας οφείλουν αποκαλύπτει ένα ξεχαρβαλωμένο σύστημα κι ένα επικοινωνιακό σόου που δεν πρόκειται να πείσει τους παραγωγούς να μείνουν στα χωράφια και στις στάνες τους. Ισα ίσα, δυναμιτίζουν το κλίμα, οδηγούν αγρότες και κτηνοτρόφους σε έκρηξη. Κι αυτό θα φανεί από αυτή την Κυριακή».