Το να προτάσσει το υπουργείο Εργασίας ως «εποικοδομητική συνέργεια» μία κατ’ αρχήν συμφωνία με τον πρόεδρο του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου για την απασχόληση ανηλίκων που διαβιούν σε δομές φροντίδας, οι οποίες τελούν υπό την εποπτεία και φροντίδα του κράτους, όπως έκανε προχθές η αρμόδια υφυπουργός Δόμνα Μιχαηλίδου με σχετική ανακοίνωση, δεν αποκαλύπτει απλώς μια έλλειψη ενσυναίσθησης ούτε αποτελεί ένα ακόμη επικοινωνιακό λάθος της. Σηματοδοτεί για πολλοστή φορά τη σύγχυση στην οποία υποπίπτουν οι κυβερνήσεις της Δεξιάς, όταν πρέπει να διαχωρίσουν το νόμιμο από το ηθικό.
Διότι νόμιμη είναι η εργασία ανηλίκων από την ηλικία των 15 έως 18 ετών και μάλιστα επίσημα μετρούμενη στις ευρωπαϊκές στατιστικές. Αλλά είναι ηθικά απαράδεκτο το κράτος, αντί να θέσει ως προτεραιότητά του τη συνέχιση του σχολείου μέχρι τα 18 τους, να επιφυλάσσει για τα ευάλωτα παιδιά, τα οποία εξαιτίας διαφόρων οικογενειακών ή και κοινωνικών λόγων είναι υπό την «κηδεμονία» του σε δομές φροντίδας, μια θέση φτηνού εργατικού δυναμικού.
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων στον Επισιτισμό – Τουρισμό (ΠΟΕΤΤ) ζήτησε αμέσως από την κ. Μιχαηλίδου και τον εργοδοτικό φορέα των ξενοδόχων, την ΠΟΞ, να δώσουν εξηγήσεις για το εάν προάγουν την παιδική εργασία, ενώ ιδιαίτερα αυστηρή ανακοίνωση, στην οποία κάνουν λόγο για «αναβίωση του μοντέλου της Βασιλικής Πρόνοιας της Φρειδερίκης», εξέδωσαν και οι αρμόδιοι τομεάρχες του ΣΥΡΙΖΑ/Π.Σ., Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου, Θεανώ Φωτίου και Κατερίνα Νοτοπούλου (Εργασίας, Πρόνοιας και Τουρισμού αντίστοιχα).
Ποια είναι όμως τα σημεία της συνεργασίας με τα ξενοδοχεία που συμφώνησε η κ. Μιχαηλίδου; Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου, η συνεργασία του υπουργείου προσανατολίζεται στα εξής τρία σημεία:
■ Απασχόληση παιδιών μεγαλύτερων των 16 ετών που διαβιούν σε δομές φροντίδας ανηλίκων σε ξενοδοχειακές μονάδες
■ Απασχόληση ατόμων με αναπηρία σε ξενοδοχειακές μονάδες με κάλυψη του κόστους εργασίας τους από τρέχοντα προγράμματα του ΟΑΕΔ και
■ Κάλυψη υλικών αναγκών των πιο ευάλωτων αλλά και των δομών φροντίδας και φιλοξενίας
«Μήπως η κυβέρνηση βρήκε τρόπο να καλύψει με φθηνό εργατικό προσωπικό τα ξενοδοχεία;» αναρωτήθηκε μετά τη δημοσίευση της ανακοίνωσης του υπουργείου η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων στον Επισιτισμό – Τουρισμό. «Τι απασχόληση είναι αυτή και με ποιο νομικό πλαίσιο θα γίνει;… Μέχρι στιγμής γνωρίζαμε ότι, για να εργαστεί κάποιος ανήλικος, χρειάζεται η υπογραφή του κηδεμόνα. Εδώ ποιος θα υπογράφει; Το ίδρυμα; Σε καμία περίπτωση δεν θέλουμε να πιστεύουμε πως η κυβέρνηση προάγει την παιδική εργασία και γι’ αυτόν το λόγο ζητάμε εξηγήσεις από την κ. Μιχαηλίδου. Οι θέσεις μας είναι ξεκάθαρες! Τα παιδιά να παραμένουν στα σχολεία μέχρι τα 18 τους έτη», προσθέτει η ΠΟΕΤΤ, καλώντας και τα κόμματα να τοποθετηθούν, προειδοποιώντας με νομικές κινήσεις και διακηρύσσοντας: «Δεν θα αφήσουμε να γεμίσουν οι λάντζες των ξενοδοχείων με ανήλικα παιδιά!»
«Τα ανήλικα παιδιά πρέπει να πηγαίνουν στο σχολείο… Ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. υποστηρίζει ότι η υποχρεωτική εκπαίδευση πρέπει να περιλαμβάνει και το λύκειο… Είναι απαράδεκτο, το κράτος που έχει την ευθύνη των παιδιών σε ιδρύματα να στερεί το δικαίωμά τους στην εκπαίδευση και να τα χρησιμοποιεί για να μειώσει το μισθολογικό κόστος των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων. Στον αντίποδα αυτού του μοντέλου, ο ΣΥΡΙΖΑ/Π.Σ με τον εμβληματικό του νόμο για την αναδοχή και την υιοθεσία είχε ως στόχο μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό ορίζοντα να ολοκληρώσει την αποϊδρυματοποίηση και να μην υπάρχει πλέον ανάγκη για ιδρύματα κλειστής φροντίδας για τα παιδιά», αντιτείνουν στη δική τους κοινή ανακοίνωση οι τρεις βουλευτίνες του ΣΥΡΙΖΑ, Ξενογιαννακοπούλου, Φωτίου και Νοτοπούλου. «Αυτός ο στόχος έχει εγκαταλειφθεί. Ο ΣΥΡΙΖΑ/Π.Σ δεν θα επιτρέψει να γυρίσουμε στις σκοτεινές περιόδους της πρόνοιας και του εργασιακού μεσαίωνα που προδιαγράφει η κυβέρνηση Μητσοτάκη», τονίζουν.
