• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 16.7°C / 19.4°C
    2 BF
    63%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.2°C / 19.4°C
    3 BF
    52%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 12.2°C / 21.0°C
    2 BF
    60%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    14°C 10.0°C / 17.0°C
    1 BF
    51%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    1 BF
    77%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 17.8°C / 18.9°C
    2 BF
    51%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 14.0°C / 14.0°C
    4 BF
    51%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 12.2°C / 21.0°C
    2 BF
    60%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.4°C / 20.0°C
    2 BF
    83%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.0°C / 20.0°C
    2 BF
    64%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 19.0°C / 19.0°C
    4 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    14°C 14.0°C / 14.0°C
    2 BF
    82%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 20.0°C / 20.0°C
    2 BF
    77%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.8°C / 18.0°C
    1 BF
    68%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 15.6°C / 17.8°C
    2 BF
    62%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.0°C / 22.2°C
    3 BF
    68%
  • Χαλκίδα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    14°C 13.3°C / 15.0°C
    2 BF
    94%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 18.0°C / 18.3°C
    2 BF
    72%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 17.8°C / 18.9°C
    2 BF
    66%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 14.0°C / 14.0°C
    4 BF
    51%
«Η αίθουσα πρέπει να κρατηθεί ζωντανή»
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Η αίθουσα πρέπει να κρατηθεί ζωντανή»

  • A-
  • A+
Διανομείς ταινιών και αιθουσάρχες, βαριά χτυπημένοι από την πανδημία, με πτώση των εσόδων τους κατά 80-90%, διεκδίκησαν στήριξη από το κράτος και την κέρδισαν. Τώρα, το μόνο που τους μένει είναι να σχεδιάσουν την επόμενη μέρα. Μας μιλούν ο Ηλίας Γεωργιόπουλος του «Δαναού» και ο Λευτέρης Αδαμίδης της εταιρείας διανομής «One from the Heart».
Ακολουθήστε μας στο Google news

Οι κινηματογραφικές αίθουσες στενάζουν, από σήμερα είναι κλειστές σε όλη την Ελλάδα για τρεις εβδομάδες και για τρίτη φορά από την αρχή της πανδημίας. Ελάχιστο φως να φαίνεται στην άκρη του τούνελ. Θα ξανανοίξουν, άραγε, τον Δεκέμβριο; Κανείς δεν ξέρει. Και για πόσο; Τι τις περιμένει μέχρι να ξαναρθεί το καλοκαιράκι, να πάρουν τη σκυτάλη τα θερινά σινεμά; Με λίγα λόγια, εκτός από τους σινεφίλ, που τρώνε τα νύχια τους, υπάρχουν δύο μεγάλοι κλάδοι επαγγελματιών του σινεμά, οι αιθουσάρχες και οι διανομείς ταινιών, που πάνε σε καταστροφή. Και είναι στενά συνδεδεμένοι ο ένας με τον άλλο.

Ο Ηλίας Γεωργιόπουλος, ο ιδιοκτήτης του κινηματογράφου «Δαναός», με τις δύο αίθουσες που λατρεύουν οι σινεφίλ, είναι κατηγορηματικός. «Τα έσοδά μας για το 2020 είναι πεσμένα 80-90%». Το ίδιο λέει και ο Λευτέρης Αδαμίδης, της ανεξάρτητης εταιρείας διανομής «One from the Heart». «Το οικονομικό μας πρόβλημα είναι ανάλογο των αιθουσαρχών. Ακολουθούμε τη μοίρα των αιθουσών, γιατί είναι το πρώτο βήμα για τις ταινίες μας. Μετά ακολουθεί η πώλησή τους σε τηλεοράσεις, video on demand κ.λπ.».

«Η πανδημία έκοψε στο πικ της μια σεζόν, που πήγαινε περίφημα», μας θυμίζει ο Ηλίας Γεωργιόπουλος. «Σκεφτείτε ότι όταν έγινε η πρώτη καραντίνα παίζονταν ο “Τζόκερ” και τα “Παράσιτα”, που παίζαμε κι εμείς. Και ξαφνικά, βρεθήκαμε σε μια νέα χειμερινή σεζόν, που σχεδόν τίποτα δεν υπάρχει. Κατ’ αρχήν, το κοινό νιώθει φόβο, μην κρυβόμαστε. Οταν ξανανοίξαμε η κατάσταση ήταν χάλια, τα εισιτήρια μονοψήφια, πέντε, έξι... Ακόμα και μηδέν. Υπήρξε βράδυ που δεν παίξαμε καθόλου.

Αλλά υπάρχει πρόβλημα και με τις ταινίες. Φέτος δεν υπάρχουν οι πολύ μεγάλες ταινίες και δεν εννοώ τα μπλοκμπάστερ, στα οποία ο “Δαναός” έτσι κι αλλιώς δεν στηρίζεται. Υπάρχει μια μεγάλη διαφορά: φέτος δεν έγιναν οι Κάνες, το φεστιβάλ που βγάζει τις δικές μας μεγάλες ταινίες, όπως τα “Παράσιτα” ή το “Τόνι Ερντμαν”. Αλλά και καλές ταινίες να υπάρχουν, αν ανοίξουμε -θεωρητικά μιλάμε τώρα- τον Δεκέμβριο, ποιος θα τολμήσει να τις βγάλει την πρώτη και τη δεύτερη εβδομάδα; Θα σου πει ο διανομέας “Δεν τη βγάζω, δεν την έχω διαφημίσει, κοινό δεν έχουμε ακόμα”...».

Ο Λευτέρης Αδαμίδης επισημαίνει από την πλευρά του διανομέα ένα διαφορετικό πρόβλημα. Οχι ότι δεν υπάρχουν ταινίες, αλλά το αντίθετο. «Υπάρχει ένα line up συσσωρευμένων ταινιών, ταινιών πληρωμένων, που δεν μπορείς να τις δώσεις πίσω, υπάρχουν συμβόλαια. Να μια πρώτη μεγάλη χασούρα. Και όσο πιο πολύ μένουν κλειστές οι αίθουσες, τόσο μεγαλύτερο το “μποτιλιάρισμα” που θα δημιουργηθεί μετά».

Αιθουσάρχες και διανομείς ενωμένοι, διεκδικούσαν εδώ και καιρό μέτρα που να πηγαίνουν πέρα από αυτά που δίνονται σε όλες τις επιχειρήσεις. «Απαιτούσαμε ειδικά μέτρα στήριξης της αίθουσας και της διανομής», τονίζει ο Λευτέρης Αδαμίδης, «που δόθηκαν σε πολλές χώρες, όχι μόνο την πρωτοπόρα σ’ αυτά τα θέματα Γαλλία, αλλά ακόμα και στη Σλοβακία. Αλλά το δικό μας υπουργείο Πολιτισμού έχει πλήρη άγνοια του τι σημαίνει αίθουσα και κυρίως διανομή. Τσουβαλιάζει τα γραφεία που είναι αντιπρόσωποι των μεγάλων αμερικάνικων studio και φέρνουν τις ταινίες τους, αποδίδοντας ποσοστά από τα έσοδά τους, με τις μικρές, ανεξάρτητες εταιρείες διανομής. Είναι άλλο πράγμα να βάζεις τα δικά σου λεφτά, να παίρνεις ρίσκο και να στηρίζεις ένα ευρωπαϊκό καλλιτεχνικό προϊόν αλλά και τις ελληνικές ταινίες».

Τα μέτρα στήριξης των αιθουσών τα προωθούσαν από κοινού και τα συζητούσαν με το υπουργείο Οικονομικών. «Η αίθουσα είναι το κύριό μας έσοδο», τονίζει ο Λευτέρης Αδαμίδης, «αλλά και πέρα από το οικονομικό, οι Ελληνες διανομείς είμαστε λίγο και της γαλλικής σχολής, την πιστεύουμε την αίθουσα, θέλουμε να την κρατήσουμε ζωντανή με νύχια και με δόντια. Γιατί ο κορονοϊός κάποτε θα περάσει, η αίθουσα πρέπει να είναι όρθια».

Ετσι, τα μέτρα, που επίσημα ανακοινώθηκαν χθες από τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα, δίνουν τη δυνατότητα να αγοραστεί από το κράτος ένας σημαντικός αριθμός εισιτηρίων. Είναι η λεγόμενη «επιδότηση θέσεων». Συγκεκριμένα, η επιδότηση που αποφασίστηκε είναι 4 ευρώ, ανεξάρτητα από την τιμή του εισιτηρίου που εφαρμόζει η επιχείρηση, για τρεις μήνες, για κάθε θέση του 10% της χωρητικότητας της αίθουσας και για 40 προβολές τον μήνα. Το ποσόν θα μοιράζεται σε αιθουσάρχες και διανομείς -η πρόταση ήταν για μια αναλογία 65% με 35%.

Και για να τελειώσουμε με λίγη ελπίδα και ο «Δαναός» και η «Οne from the Heart», όσο αβέβαιο κι αν είναι το τοπίο, κάπως ετοιμάζονται για τις ανοιχτές αίθουσες, ίσως του Δεκεμβρίου. Ο Ηλίας Γεωργιόπουλος έχει τρία γερά χαρτιά στα χέρια του, τα πολυσυζητημένα «Μήλα» του Χρήστου Νίκου, το «Δεν υπάρχει κακό» του Ιρανού Μοχάμαντ Ρασούλοφ, Χρυσή Αρκούδα στο Φεστιβάλ Βερολίνου, και το συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ «Για τη μικρή Σάμα» της Ουάντ αλ-Κατέμπ και του Εντουαρντ Γουάτς, για ένα κοριτσάκι που μεγαλώνει στο μαρτυρικό Χαλέπι.

Ενώ ο Λευτέρης Αδαμίδης μας επισημαίνει την νέα ταινία της σπουδαίας Βόσνιας Γιασμίλα Ζμπάνιτς, «Quo Vadis Aida», και δυο ακόμα ταινίες, που συμμετέχουν και στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, το πολύ δυνατό δανέζικο «Παγιδευμένοι» των Αντερς Ελχολμ και Φρέντερικ Λούις Χβιντ στο Διεθνές Διαγωνιστικό και τον «Εξόριστο» του Βισάρ Μορίνα από το Κόσοβο στο τμήμα «Ματιές στα Βαλκάνια»

ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ «ΕΦ.ΣΥΝ.»
Οι συναυλίες με σταρ δεν βγαίνουν με 50% χωρητικότητα
Σίγουρα το καλοκαίρι στο οποίο μπαίνουμε δεν είναι μια περίοδος εύκολων απαντήσεων, ούτε πρόχειρων λύσεων, ούτε φυσικά και μαγικών συνταγών.
Οι συναυλίες με σταρ δεν βγαίνουν με 50% χωρητικότητα
ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ «ΕΦ.ΣΥΝ.»
Βουτιά στα έσοδα των Μουσείων
Τα μουσεία, δημόσια και ιδιωτικά, είδαν τα έσοδά τους να κάνουν βουτιά το περασμένο διάστημα. Τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής δείχνουν μείωση των επισκεπτών για το πρώτο εξάμηνο του...
Βουτιά στα έσοδα των Μουσείων
ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ «ΕΦ.ΣΥΝ.»
Από την ελληνική μοναξιά στους διεθνείς ορίζοντες
60 χρόνια Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Ευκαιρία να θυμηθούμε, να νοσταλγήσουμε, αλλά και να πάρουμε μαθήματα. Οχι μόνο σινεμά. Αλλά τόλμης και δύναμης.
Από την ελληνική μοναξιά στους διεθνείς ορίζοντες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας