Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι 10 οσκαρικές στιγμές που δεν μας αφήνουν να τις ξεχάσουμε

Ο Μάρτιν Σκορσέζε με το πρώτο του Οσκαρ (2007). Του το απένειμαν οι στενοί του φίλοι Φράνσις Φορντ Κόπολα, Τζορτζ Λούκας, Στίβεν Σπίλμπεργκ

 

AP Photo/Mark J. Terrill
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι 10 οσκαρικές στιγμές που δεν μας αφήνουν να τις ξεχάσουμε

  • A-
  • A+
OSCARS 2020

Από την πρώτη τους διοργάνωση, το 1929, έως σήμερα, οι τελετές απονομής των βραβείων της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και Τηλεόρασης, των χρυσαφένιων Οσκαρ, έχουν δώσει άφθονες αφορμές για συζητήσεις, σοβαρές, πικάντικες, ακτιβιστικές ή απλώς κωμικές.

Ο Μάρλον Μπράντο μίλησε βροντόφωνα υπέρ των δικαιωμάτων των Ινδιάνων το 1973, απουσιάζοντας από την τελετή και στέλνοντας αντ’ αυτού την Απάτσι Σασίν Λίτλφεδερ να παραλάβει το Οσκαρ Β’ Ανδρικού Ρόλου για τον «Νονό».

Η Απάτσι Σασίν Λίτλφεδερ παραλαμβάνει το Οσκαρ του Μάρλον Μπράντο (1973)

AP PHOTO

Ο άγνωστος πασιφιστής Ρόμπερτ Οπελ έτρεξε ολόγυμνος στη σκηνή, το 1974, πίσω από τον τότε παρουσιαστή Ντέιβιντ Νίβεν, επιδεικνύοντας το σήμα της ειρήνης και… όλα τα υπόλοιπα. Ο 73χρονος Τζακ Πάλανς τιμήθηκε με το Οσκαρ Β’ Ανδρικού το 1992 και το παρέλαβε κάνοντας πους-απ με το ένα χέρι, για να αποδείξει ότι η τρίτη ηλικία όλα τα μπορεί.

Ο γυμνός Ρόμπερτ Οπελ τρέχει πίσω από τον Ντέιβιντ Νίβεν (1974)

AP Photo, File

Πέρα, όμως, από αυτές τις εμβληματικές στιγμές, υπάρχουν κι άλλες πολλές, που τις θυμόμαστε λίγο πιο σπάνια. Παρακάτω οι δέκα αγαπημένες μας.

Η Σερ (1986) με τα φτερά της

AP Photo/Reed Saxon

Η Σερ έχει μείνει στην Ιστορία για κάθε της εμφάνιση στη σεζόν των βραβείων, αλλά περισσότερο για εκείνη του 1986, σχεδιασμένη από τον Μπομπ Μάκι: με ένα υπέρλαμπρο μαύρο κεντητό μικροσκοπικό τοπ με φούστα, φορώντας στο κεφάλι τιάρα με φτερά κόκορα, μαζεμένα ένα ένα από μια γαλλική φάρμα.

Η Μπιορκ (2001) με το αυγό της

AP Photo/Laura Rauch

Η Μπιορκ ακολούθησε την τάση των πουλερικών το 2001, φορώντας έναν ολόσωμο, τρισδιάστατο κύκνο του designer Μαρζάν Πεγιόσκι από τη Βόρεια Μακεδονία, με αξεσουάρ έξι αυγά στρουθοκαμήλου που απόθεσε στο κόκκινο χαλί. Κανείς όμως δεν αναφέρεται στις εμφανίσεις της Εντι Γουίλιαμς που, τακτικά, για πάνω από μία δεκαετία, υπήρξε η εγγύηση ότι το πλήθος θα αλαλάξει με την άφιξή της.

Πρωταγωνίστρια των κλασικών ταινιών sexploitation του Ρας Μέγερ και σύζυγός του, η Γουίλιαμς για χρόνια ακολουθούσε τη συνταγή μπικίνι – πανωφόρι – κατοικίδιο, αφήνοντας ελάχιστα στη φαντασία και αντιμετωπίζοντας τα φλας με δυναμικό μπούστο και χιούμορ. Ολα αυτά μέχρι το 2000, γιατί μετά ένιωσε πως η ατμόσφαιρα δεν τη σήκωνε.

Για όσους θυμούνται την κωμωδία «In and Out» με τον Κέβιν Κλάιν, ο ήρωας, δάσκαλος σχολείου, Χάουαρντ, αρχίζει να αναθεωρεί τη σεξουαλικότητά του (όπως κι ολόκληρη τη συντηρητική κοινότητα όπου ζει), όταν ένας τέως μαθητής του και νυν ηθοποιός (ο Ματ Ντίλον στον ρόλο) κερδίζει το Οσκαρ και τον ευχαριστεί ως gay πρότυπο.

Τομ Χανκς, 1993

AP Photo/Laura Rauch

Η ιδέα για την ταινία δεν ήταν πρωτότυπη: το 1993, κερδίζοντας το Οσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου για το «Φιλαδέλφεια», ο Τομ Χανκς ευχαρίστησε στον λόγο του τον δάσκαλό του, Ρόλεϊ Φάρνσγουερθ, μ’ ένα απρόσμενο outing, χαρακτηρίζοντάς τον «έναν από τους ευγενέστερους gay Αμερικανούς που είχα την τύχη να γνωρίσω». Ο Φάρνσγουερθ, πράγματι, δεν είχε μιλήσει ανοιχτά ώς τότε για τη σεξουαλικότητά του – κι ούτε χρειάστηκε, μετά απ’ αυτό.

Η Χάτι ΜακΝτάνιελ (1940), η πρώτη Αφροαμερικανίδα των Οσκαρ

AP Photo

Το 1940, στη 12η τελετή απονομής των Οσκαρ, η Χάτι ΜακΝτάνιελ έγινε η πρώτη Αφροαμερικανίδα που κέρδισε Οσκαρ, αυτό του Β’ Γυναικείου Ρόλου, για την ερμηνεία της ως υπηρέτρια Μάμι στο «Οσα παίρνει ο άνεμος».

Εξήντα δύο χρόνια αργότερα, το 2002, η Χάλι Μπέρι υπήρξε η πρώτη Αφροαμερικανίδα που κέρδισε το Οσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου για το «Monster’s Ball» - και η μοναδική ώς τώρα. Το 2010 η Κάθριν Μπίγκελοου ήταν η πρώτη γυναίκα που κέρδισε το Οσκαρ Καλύτερης Σκηνοθεσίας για το «The Hurt Locker», με συνυποψήφιό της, μάλιστα, τον πρώην σύζυγό της, Τζέιμς Κάμερον, για το «Avatar». Εξακολουθεί να είναι η μοναδική γυναίκα που έχει βραβευτεί στην κατηγορία, πράγμα που δεν θα αλλάξει φέτος, μια και όλοι οι υποψήφιοι σκηνοθέτες είναι άνδρες.

Χάλι Μπέρι, 2002

AP Photo/Kevork Djansezian

Το χειροκρότημα με τη μεγαλύτερη διάρκεια σε οσκαρική τελετή απευθύνθηκε στον Τσάρλι Τσάπλιν. Ο εμβληματικός δημιουργός παρέλαβε το Τιμητικό Οσκαρ το 1972, επιστρέφοντας στην Αμερική μετά από απουσία 20 ετών, εξοστρακισμένος από τη χώρα λόγω κομμουνιστικών φρονημάτων. Οι παριστάμενοι στην αίθουσα τον χειροκροτούσαν όρθιοι επί 12 λεπτά.

Τσάρλι Τσάπλιν με τιμητικό Οσκαρ το 1972

AP PHOTO

Πολύ μετά τον «Ταξιτζή», το «Οργισμένο είδωλο», τα «Καλά παιδιά», τόσες αριστουργηματικές ταινίες του, ο Μάρτιν Σκορσέζε κέρδισε το πρώτο του Οσκαρ το 2007 για τον «Πληροφοριοδότη». Το βραβείο τού απένειμαν οι στενοί φίλοι του Τζορτζ Λούκας, Στίβεν Σπίλμπεργκ και Φράνσις Φορντ Κόπολα, δίνοντας την ευκαιρία για μια σειρά από μνημειώδεις ομαδικές φωτογραφίες. Παραλαμβάνοντας το αγαλματάκι του, ο Σκορσέζε αστειεύτηκε: «Μπορείτε να διπλοτσεκάρετε τον φάκελο;».

Περισσότερο από κάθε εμπνευσμένο ή αποτυχημένο παρουσιαστή, ο Τζάστιν Τίμπερλεϊκ άνοιξε τα Οσκαρ με τον μεγαλύτερο, μεταδοτικό ενθουσιασμό στην τελετή του 2017. Μπήκε στην αίθουσα τραγουδώντας το «Can’t Stop That Feeling» (από την ταινία «Trolls»), σήκωσε τους σταρ στο πόδι, από τη Μέριλ Στριπ ώς την Ιζαμπέλ Ιπέρ και τον Ντένζελ Γουόσινγκτον και, ίσως για μοναδική φορά, έκανε την τελετή να μοιάζει άνετη και σέξι.

Πρόταση γάμου του Κερτ Ράσελ στην Γκόλντι Χον, 1989

Ο Κερτ Ράσελ έφτασε κοντά στο να κάνει πρόταση γάμου στην αγαπημένη του, Γκόλντι Χον, σε μια από τις πιο χαριτωμένες ιστορικές στιγμές. Το 1989, ανεβαίνοντας στη σκηνή, ήδη ζευγάρι από το 1983, για να παρουσιάσουν το Οσκαρ Σκηνοθεσίας, οι δύο ηθοποιοί διαπίστωσαν ότι τους ενώνουν τόσα πράγματα, είναι συνάδελφοι, συμπρωταγωνιστές, σύντροφοι. «Μόνο ένα πράγμα δεν είμαστε, ακόμα. Παντρεμένοι» είπε ο Κερτ Ράσελ πονηρά. Κι όταν η Γκόλντι τον ρώτησε αν αυτό είναι πρόταση γάμου, ο Ράσελ επικαλέστηκε την υποχρεωτική συντομία των ομιλιών τους κι υποσχέθηκε να το συζητήσουν σπίτι.

Φυσικά αυτό δεν ήταν παρά ένα διασκεδαστικό, στημένο σκετς: οι δυο τους εξακολουθούν να είναι μαζί, τριάντα χρόνια αργότερα, χωρίς τα τυπικά δεσμά του γάμου.

Η μνημειώδης γκάφα του 2017, όταν η Φέι Ντάναγουεϊ κι ο Γουόρεν Μπίτι έδωσαν, λανθασμένα, το Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας στο «La La Land», ενώ νικητής ήταν το «Moonlight», δεν αποτελεί, πραγματικά, πρωτιά.

Το 1934, ο ηθοποιός Γουίλ Ρότζερς παρουσίασε το Οσκαρ Σκηνοθεσίας, λέγοντας «Αυτόν τον νεαρό τον παρακολουθώ καιρό, τον είδα να ξεκινά από το μηδέν, το βραβείο δεν θα μπορούσε να πάει σε συμπαθέστερο άνθρωπο, έλα να το πάρεις, Φρανκ!». Ο Φρανκ Κάπρα ανέβηκε στη σκηνή για να παραλάβει το Οσκαρ, ενώ νικητής ήταν ο… Φρανκ Λόιντ. Χρόνια αργότερα, στην αυτοβιογραφία του, ο Κάπρα χαρακτήρισε τη στιγμή ως «τα πιο θλιβερά, συντριπτικά βήματα της ζωής μου».

Εάν, σήμερα, όλοι οι νικητές ταλαιπωρούνται από τον ελάχιστο χρόνο που έχουν στη διάθεσή τους για τον ευχαριστήριο λόγο τους, προκειμένου η τελετή να μη διαρκέσει πάρα πολύ, η τελετή του 1969, αντίθετα, κατέληξε να ολοκληρώνεται κατά 20 λεπτά συντομότερα απ’ όσο έπρεπε.

Παρουσιαστής, τότε, ο Τζέρι Λούις, σκαρφίστηκε, χωρίς σενάριο, ό,τι μπορούσε για να παρατείνει το σόου: έπιασε την κουβέντα με την ορχήστρα, έβαλε το κοινό να τραγουδήσει εν χορώ το «There’s no Business Like Show Business», έστησε στη σκηνή έναν διαγωνισμό χορού μεταξύ Κλαρκ Γκέιμπλ, Αν Σέρινταν, Τζέιμς Κάγκνεϊ και Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ και δεν σταμάτησε ώσπου να τον ενημερώσουν ότι, επιτέλους, η αναμετάδοση τελείωσε.

Η selfie της Ελεν Ντε Τζένερις που κόντεψε να ρίξει το ίντερνετ, 2015

 

Δύο χρόνια αφότου το λήμμα «selfie» προστέθηκε στο Λεξικό της Οξφόρδης, η Ελεν ΝτεΤζένερις, παρουσιάστρια της τελετής του 2015, κόντεψε να… ρίξει το internet με τη διάσημη selfie της, παρέα με τους Μέριλ Στριπ, Μπράντλεϊ Κούπερ, Τζένιφερ Λόρενς, Τζούλια Ρόμπερτς, Μπραντ Πιτ, Αντζελίνα Τζολί, Λουπίτα Νιόνγκ’ ο και τον αδελφό της, Πίτερ, Τζάρεντ Λέτο, Τσάνινγκ Τέιτουμ και Κέβιν Σπέισι. Μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα, τη μοιράστηκαν 3.361.860 άτομα.

Οι Ελληνες στα Οσκαρ

Από τον Ηλία Καζάν ώς τον Ντιν Ταβουλάρη, από τον Αλεξάντερ Πέιν ώς τον Φαίδωνα Παπαμιχαήλ, πολλοί είναι οι υποψήφιοι ή νικητές Οσκαρ με ελληνική καταγωγή, εγγύτερη ή απώτερη.

Κατίνα Παξινού, 1943

 

Κι ο Χιου Τζάκμαν είχε προπάππο με ελληνική ρίζα, πράγματι. Δεν χρειάζεται, ωστόσο, να ανατρέξουμε σε οικογενειακά δέντρα για να βρούμε ελληνικές συμμετοχές στα Οσκαρ μέσα στις δεκαετίες. Το 1943, η Κατίνα Παξινού ήταν η πρώτη που έφερε το χρυσό αγαλματάκι στα πάτρια εδάφη, βραβευμένη για τον Β’ Ρόλο της Πιλάρ στο «Για ποιον χτυπάει η καμπάνα».

Μελίνα Μερκούρη, Ζυλ Ντασσέν, Μάνος Χατζιδάκις, 1960

AP PHOTO

Το 1960 ήταν η χρονιά του «Ποτέ την Κυριακή»: ο Μάνος Χατζιδάκις τιμήθηκε με το Οσκαρ Τραγουδιού (κοινή κατηγορία τότε) για τα «Παιδιά του Πειραιά», ενώ υποψήφια ήταν ακόμα η Μελίνα Μερκούρη, αλλά και η Θεώνη Βαχλιώτη-Ολντριτζ (όπως και για τη «Φαίδρα»), με συνεργάτιδά της στην ταινία την ξαδέλφη της, Ντένη Βαχλιώτη. Ο Μιχάλης Κακογιάννης ήταν υποψήφιος για τρία Οσκαρ, Καλύτερης Ταινίας ως παραγωγός, Σκηνοθεσίας και Σεναρίου, για τον «Ζορμπά» του το 1965 – για τη σκηνογραφία της ταινίας κέρδισε το Οσκαρ ο Βασίλης Φωτόπουλος.

Την ίδια δεκαετία, τα «Κόκκινα φανάρια» και το «Χώμα βάφτηκε κόκκινο» του Βασίλη Γεωργιάδη βρέθηκαν υποψήφια για το Οσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας, όπως και η «Ηλέκτρα» του Κακογιάννη και, λίγα χρόνια αργότερα, η «Ιφιγένεια». Ο Κώστας Γαβράς ήταν υποψήφιος για δύο Οσκαρ, Σκηνοθεσίας και Σεναρίου, το 1970 για το «Ζ», γαλλο-αλγερινή παραγωγή - το κέρδισε, για το Σενάριο και το 1983, για τον «Αγνοούμενο», συμπαραγωγή Αμερικής – Μεξικού. Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου κέρδισε Οσκαρ Μουσικής το 1981 για τους «Δρόμους της φωτιάς».

Ο Γιώργος Λάνθιμος το 2011 στο Μπέβερλι Χιλς με την Ανέτ Μπένινγκ στις υποψηφιότητες των Οσκαρ

AP Photo/Jae C. Hong

Με κενό μιας εικοσιπενταετίας, η Ελλάδα επανήλθε στα Οσκαρ το 2011, βρίσκοντας τον «Κυνόδοντα» του Γιώργου Λάνθιμου υποψήφιο για το Βραβείο Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας. Στην τελετή του 2017, ο Λάνθιμος και ο Ευθύμης Φιλίππου ήταν υποψήφιοι για το Οσκαρ Σεναρίου για τον «Αστακό». Ταυτόχρονα, η Δάφνη Ματζιαράκη ήταν υποψήφια για το Οσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους για το «4,1 μίλια». Δύο χρόνια αργότερα, η «Ευνοούμενη» του Γιώργου Λάνθιμου ήταν υποψήφια για 10 Οσκαρ, μεταξύ αυτών δύο για τον ίδιο, Καλύτερης Ταινίας και Σκηνοθεσίας και, φυσικά, την υποψηφιότητα Καλύτερου Μοντάζ για τον Γιώργο Μαυροψαρίδη.

ΣΙΝΕΜΑ
Η επιτυχία του «Joker», ο θρίαμβος των «Παράσιτων»
Οσκαρ 2020 - Οι υποψηφιότητες: Με 11 υποψηφιότητες η ταινία του Τοντ Φίλιπς ηγείται της κούρσας, ενώ η ξενόγλωσση του Μπονγκ Τζουν-χο διεκδικεί Οσκαρ σε 6 κατηγορίες, δείχνοντας τη διεθνή κατεύθυνση των...
Η επιτυχία του «Joker», ο θρίαμβος των «Παράσιτων»
ΣΙΝΕΜΑ
Ανάμεσα στο καθήκον και την ανθρωπιά
Η δανέζικη «Απόφαση», που ήταν υποψήφια για ξενόγλωσσο Οσκαρ, είναι ένα ενδιαφέρον ψυχογράφημα μιας χώρας αβέβαιης για την αποστολή στρατευμάτων της στο Αφγανιστάν σημειωτέον ότι η Δανία βρίσκεται εκεί από το...
Ανάμεσα στο καθήκον και την ανθρωπιά
ΣΙΝΕΜΑ
Τα 10 πράγματα που δεν θα ξεχάσουμε από την Berlinale
Η Μέριλ Στριπ χρωμάτισε ολόκληρο το Φεστιβάλ με τον αέρα, την προσωπικότητα και τα λόγια της. Δεν έδωσε καμία συνέντευξη, έδωσε όμως ένα απολαυστικό masterclass στους 300 νέους ηθοποιούς, σκηνοθέτες και...
Τα 10 πράγματα που δεν θα ξεχάσουμε από την Berlinale
ΣΙΝΕΜΑ
O Γιώργος Ζώης τολμά και κατακτά τη μεγάλη οθόνη
Με το «Interruption», την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, που έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βενετίας, ο δημιουργός καταφέρνει να παρασύρει και να εγκλωβίσει τον θεατή σε μια εντυπωσιακή παράσταση. Στις αίθουσες...
O Γιώργος Ζώης τολμά και κατακτά τη μεγάλη οθόνη
ART - ΝΕΑ
«Grand Budapest Hotel» και «Birdman» πήραν φόρα
Οι πολύ προσωπικές ταινίες του Γουές Αντερσον και του Αλεχάντρο Ινιάριτου, με 9 υποψηφιότητες η καθεμιά, ακολουθούνται σε απόσταση αναπνοής από μια εντελώς διαφορετική ταινία: το «Παιχνίδι της Μίμησης» του...
«Grand Budapest Hotel» και «Birdman» πήραν φόρα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας